Purism säljstartar Linux-telefonen Librem 5

Permalänk
Melding Plague

Purism säljstartar Linux-telefonen Librem 5

Efter tre års utveckling lanseras telefonen Librem 5, vars hårdvara driver det Linux-baserade operativsystemet Pure OS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den dagen priset är i paritet med hårdvaran och väsentliga appar tillgängliga är detta eller liknande projekt ett rätt så givet köp!

Permalänk
Medlem

Lite väl dålig hårdvara för det priset i mitt tycke, dock är konceptet väldigt intressant så jag hoppas utvecklingen fortsätter.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer lite alternativ.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Sötast

Väldigt trevligt!
Dock ingen aning varför de använder så pass ovanlig hårdvara, och till så högt pris?

Permalänk

Billigare än Apple.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på hårdvaran, det brukar vara samma visa när det kommer till Apples produkter men det hindrar inte dem från att smiska det mesta som släpps av konkurrenterna.
Hårdvara är inte alltid allt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Problemet med alternativa mobiler har varit en extrem snabb utveckling, detta till den grad att det både finns små marginaler och om man börjar utveckla för något existerande så är det förlegat när produkten kommer ut. När utvecklingskostnaden är hög och de vill få ner priset tvingas de också välja billig hårdvara.

Så jag ser att kanske kan linuxtelefoner bli något, men det behöver en stagnering av utvecklingen vilket redan har börjat. Detta till den grad att även de billigaste hårdvarorna är "tillräckligt bra".

Permalänk
Medlem

Personligen skiter jag i hur kraftfull hårdvaran är, hur mycket lagring osv, samt om den skulle vara oproportionerligt dyr....

Jag vill bara att någon ordnar till ordentligt stöd för mobilt Bank-id, det är det enda som fortfarande tvingar mig kvar. Jag vill så gärna komma bort från allt som har med de stora drakarna att göra.... detta är det sista som tvingar mig kvar.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Personligen skiter jag i hur kraftfull hårdvaran är, hur mycket lagring osv, samt om den skulle vara oproportionerligt dyr....

Jag vill bara att någon ordnar till ordentligt stöd för mobilt Bank-id, det är det enda som fortfarande tvingar mig kvar. Jag vill så gärna komma bort från allt som har med de stora drakarna att göra.... detta är det sista som tvingar mig kvar.

Det är just detta jag tycker är märkligt med att vi gör oss beroende av saker som BankID. Enligt mig borde saker som att legitimera sig vara statligt och då skulle integrationen mot användare ske enbart med öppna standarder och inte proprietära appar för de två-tre största företagens Smartphone-ekosystem. BankID är en produkt från Finansiell ID-Teknik BID AB som är ett privat företag. Det är en form av korruption enligt mig.

Jag håller med och vill också bort från de stora drakarna. De håller tillbaka utvecklingen med sina inlåsnings- och övervakningsfasoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Det är just detta jag tycker är märkligt med att vi gör oss beroende av saker som BankID. Enligt mig borde saker som att legitimera sig vara statligt och då skulle integrationen mot användare ske enbart med öppna standarder och inte proprietära appar för de två-tre största företagens Smartphone-ekosystem. BankID är en produkt från Finansiell ID-Teknik BID AB som är ett privat företag. Det är en form av korruption enligt mig....

Word! Att bankjättarna tillsammans får hantera något så viktigt som en ID-applikation för alla svenska medborgare, och som används för så känslig data som identifiering, betalningsinfo och GPS, är för mig helt obegripligt! Varför!!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Personligen skiter jag i hur kraftfull hårdvaran är, hur mycket lagring osv, samt om den skulle vara oproportionerligt dyr....

Jag vill bara att någon ordnar till ordentligt stöd för mobilt Bank-id, det är det enda som fortfarande tvingar mig kvar. Jag vill så gärna komma bort från allt som har med de stora drakarna att göra.... detta är det sista som tvingar mig kvar.

Helt enig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kasken:

Personligen skiter jag i hur kraftfull hårdvaran är, hur mycket lagring osv, samt om den skulle vara oproportionerligt dyr....

Jag vill bara att någon ordnar till ordentligt stöd för mobilt Bank-id, det är det enda som fortfarande tvingar mig kvar. Jag vill så gärna komma bort från allt som har med de stora drakarna att göra.... detta är det sista som tvingar mig kvar.

Lustigt jag har inte ens bank ID installerat. På tal om de största drakarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ni som klagar på hårdvaran, det brukar vara samma visa när det kommer till Apples produkter men det hindrar inte dem från att smiska det mesta som släpps av konkurrenterna.
Hårdvara är inte alltid allt.

Apples A14 bionic smiskar vad jag sett de mesta på marknaden?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Hmm... visste inte att little.tiny var rätt koncept att gå efter...

A53 brukar ju inte räknas som prestandakärnor direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Det är just detta jag tycker är märkligt med att vi gör oss beroende av saker som BankID. Enligt mig borde saker som att legitimera sig vara statligt och då skulle integrationen mot användare ske enbart med öppna standarder och inte proprietära appar för de två-tre största företagens Smartphone-ekosystem. BankID är en produkt från Finansiell ID-Teknik BID AB som är ett privat företag. Det är en form av korruption enligt mig.

Jag håller med och vill också bort från de stora drakarna. De håller tillbaka utvecklingen med sina inlåsnings- och övervakningsfasoner.

Visst kan man ifrågasätta att de är bankerna som har hand om digital ID och att de kanske borde vara ett oberoende bolag men de känns ändå betydligt tryggare än att staten ska ha hand om det för de är ju verkligen inte kända för sitt teknisk kunnande och säkerhet på nätet. Bankerna lägger ju ändå mycke resurser på att bekämpa bedrägerier och liknande saker. Om staten hade hand om det så skulle de ju ändå bara läggas ut på 3:e part och eftersom de som har hand om upphandlingar vanligtvis inte har någon IT kunskap blir resultatet inte alltid så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Word! Att bankjättarna tillsammans får hantera något så viktigt som en ID-applikation för alla svenska medborgare, och som används för så känslig data som identifiering, betalningsinfo och GPS, är för mig helt obegripligt! Varför!!?

Passerkortet på jobbet är en giltig ID-handling om den är utfärdad med tillstånd enligt SiS. Varför skulle inte privata företag få utfärda elektroniska ID-kort och signaturer?

Permalänk
Skrivet av backspace:

Ni som klagar på hårdvaran, det brukar vara samma visa när det kommer till Apples produkter men det hindrar inte dem från att smiska det mesta som släpps av konkurrenterna.
Hårdvara är inte alltid allt.

Det finns grym, accepterad och dålig hårdvara.
Där folk i allmänhet har visa krav som hela tiden ökas ju bättre produkter det finns.
Väldigt anser få anser att bara fullhd på mobilen är dåligt, men desto fler prousers får problem om displayen ej stöder fullhd. Då de ska fjärrstyra utrustning anpassad för denna upplösning.
Att inte ha den senaste bluetoothen är inte så viktigt, men att ha en väldigt gammal version drar ner värdet. Jag själv anser att bluetooth 5.0 suger för headset på de headset och mobiler jag har använt. (för störningskänslig av elektrisk utrustning)
Storleken är en smaksak, för mig är 5,7" mobil mer gjord för barnhänder.

Nå angående Apple smiskar de inte det mesta om man inte ser till försäljningsvolymer och cpun. För många är okej av det mesta det viktiga och ska man idag ha en standardstor mobil av iPhone så kostar den 13 000kr och det blir då för många inte ett val.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Passerkortet på jobbet är en giltig ID-handling om den är utfärdad med tillstånd enligt SiS. Varför skulle inte privata företag få utfärda elektroniska ID-kort och signaturer?

Nog för att de kan få göra det men regeringen lanserar tjänster som kräver digital identifikation över internet får de ta mig bövelen ta och lansera en digital id tjänst också! Sen kan kanske bankid få söka om tillstånd för att få användas de också. Men nu har man i princip lanserat tjänster som endast kan användas av bankid kunder. Man får t.ex fängelse om man inte deklarerar hos skatteverket men för att använda deras hemsida att deklarera måste du vara kund hos ett privatägt bolag.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Nog för att de kan få göra det men regeringen lanserar tjänster som kräver digital identifikation över internet får de ta mig bövelen ta och lansera en digital id tjänst också! Sen kan kanske bankid få söka om tillstånd för att få användas de också. Men nu har man i princip lanserat tjänster som endast kan användas av bankid kunder. Man får t.ex fängelse om man inte deklarerar hos skatteverket men för att använda deras hemsida att deklarera måste du vara kund hos ett privatägt bolag.

Teknikutvecklingen går snabbt. Myndighetsutövningen inte alltid lika snabbt.
Digitalt bankid när blev det egentligen riktigt populärt? Jag själv som de flesta körde med bankid programmet på datorn hur länge som helst. Så det är ändå en nymodighet. Och staten håller på med en utredning och ta fram ett digitalt id som ska ersätta körkort och annat. Man får bara låta det ta lite tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nog för att de kan få göra det men regeringen lanserar tjänster som kräver digital identifikation över internet får de ta mig bövelen ta och lansera en digital id tjänst också! Sen kan kanske bankid få söka om tillstånd för att få användas de också. Men nu har man i princip lanserat tjänster som endast kan användas av bankid kunder. Man får t.ex fängelse om man inte deklarerar hos skatteverket men för att använda deras hemsida att deklarera måste du vara kund hos ett privatägt bolag.

Skatteverket har en egen e-id genom AB Svenska Pass och deras fysiska ID-kort, de stödjer också Freja eID Plus precis som också Pensionsmyndigheten och Arbetsförmedlingen gör. Både Skatteverkets id-kort, nationellt ID-kort från Polismyndigheten och pass hanteras av privata företag skillnaden är bara vem som köper in tjänsterna.

För att använda en dator, surfplatta eller telefon måste du vara kund hos ett privat företag. Bankkonto kan du öppna kostnadsfritt och har förmodligen ett om du deklarerar. Skulle du mot all förmodan inte kunna få bankid från bankerna (de får inte neka dig grundläggande betaltjänster utan särskilda skäl som att du t.ex. använt bankkonton hos banken för att begå brott) så kan du gå till ett godkänt ATG-ombud för att styrka vem du är och få Freja eID Plus.

Du kan också skicka in din deklaration eller lämna i något av deras servicekontor om du behöver göra ändringar och vägrar använda något av de tre alternativen som nämnts. Skickar du in den behöver du köpa ett frimärke.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att den säljer bra. Inte för att jag är särskilt köpsugen just nu men Apple och Google behöver verkligen konkurrens på mjukvarusidan.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Teknikutvecklingen går snabbt. Myndighetsutövningen inte alltid lika snabbt.
Digitalt bankid när blev det egentligen riktigt populärt? Jag själv som de flesta körde med bankid programmet på datorn hur länge som helst. Så det är ändå en nymodighet. Och staten håller på med en utredning och ta fram ett digitalt id som ska ersätta körkort och annat. Man får bara låta det ta lite tid.

Vill du inte vara kund hos en bank kan du använda Freja eID Plus (det är kostnadsfritt som konsument) i iOS, Android eller EMUI. Alternativt kan du för att ändra uppgifterna i din deklaration använda id-kortet från Skatteverket i en kortläsare på datorn (programmet fungerar nog bäst i MacOS och Windows, men finns i någon form till Linux). De som har äldre id-kort med Telias e-legitimation kan också fortfarande använda denna ett litet tag till. Skatteverket stöder de e-legitimation som deras leverantör av id-portalen stödjer, den leverantör som har ramavtal så att alla myndigheter skulle kunna använda sig av den lösningen.

Du har med andra ord aldrig varit tvungen att vara bankkund, så länge de har haft e-legitimation hos Skatteverket har det funnits minst två alternativ varav minst ett inte krävde att du är bankkund.

Vill man inte ha ett id-kort, ett bankkonto eller köpa ett frimärke får man väl lifta till närmsta servicekontor för att kunna ändra på uppgifterna i deklarationen. Stämmer uppgifterna behöver du bara koden i brevet från Skatteverket. För det senare behöver du kunna ringa, smsa, installera en app på telefonen eller gå in på en hemsida. Är väl egentligen bara det sista du kan göra utan att vara kund hos ett privat företag, förutsatt att ditt lokala bibliotek har öppet som det säkert inte har just nu.

Fast nej, du får inte fängelse för att du begått brott mot eller med hjälp av alla banker som utfärdar bankid även om du måste deklarera elektroniskt och ändra på uppgifterna i deklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Det är just detta jag tycker är märkligt med att vi gör oss beroende av saker som BankID. Enligt mig borde saker som att legitimera sig vara statligt och då skulle integrationen mot användare ske enbart med öppna standarder och inte proprietära appar för de två-tre största företagens Smartphone-ekosystem. BankID är en produkt från Finansiell ID-Teknik BID AB som är ett privat företag. Det är en form av korruption enligt mig.

Jag håller med och vill också bort från de stora drakarna. De håller tillbaka utvecklingen med sina inlåsnings- och övervakningsfasoner.

Håller helt med dig, tjänster som kan ses som infrastruktur bör bli statliga med krav på att dessa ska vara öppna standarder. Vet inte dock inte ens om det är något parti som driver denna fråga?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Skatteverket har en egen e-id genom AB Svenska Pass och deras fysiska ID-kort, de stödjer också Freja eID Plus precis som också Pensionsmyndigheten och Arbetsförmedlingen gör. Både Skatteverkets id-kort, nationellt ID-kort från Polismyndigheten och pass hanteras av privata företag skillnaden är bara vem som köper in tjänsterna.

För att använda en dator, surfplatta eller telefon måste du vara kund hos ett privat företag. Bankkonto kan du öppna kostnadsfritt och har förmodligen ett om du deklarerar. Skulle du mot all förmodan inte kunna få bankid från bankerna (de får inte neka dig grundläggande betaltjänster utan särskilda skäl som att du t.ex. använt bankkonton hos banken för att begå brott) så kan du gå till ett godkänt ATG-ombud för att styrka vem du är och få Freja eID Plus.

Du kan också skicka in din deklaration eller lämna i något av deras servicekontor om du behöver göra ändringar och vägrar använda något av de tre alternativen som nämnts. Skickar du in den behöver du köpa ett frimärke.

Senast jag kollade var Freja eID bara en annan mobilapplikation till android/iOS för att identifiera sig. Problemet är att det krävs en aktör som har stöd för linux på vettigt sätt. Jag har skaffat legitmation från skatteverket och läsare men får inte AB Svenska Pass e-leg att fungera i Linux (kubuntu eller ubuntu) med skatteverkets egna hemsida i Firefox. Dock har jag på att-göra listan att kontakta AB Svenska Pass för support.

BankId kommer aldrig försvinna och jag är ytterst tveksam om bankerna kommer tillåta annan inloggning än BankID (utan lagkrav). Däremot anser jag att myndigheter och andra företag/tjänster bör har stöd för standardiserad legitmering enligt instruktioner från e-legitimationsnämnden (https://www.e-legitimation.se/skaffaelegitimation.4.769a0b711...). Exempelvis är det svårt att göra ärenden nu hos försäkringskassan utan bankid. FK har bara stöd för skatteverkets gamla e-id lösning från Telia inte nya från AB Svenska Pass. Foreign-ID är samma teknik som AB Svenska Pass har stöd för men verkar som FK bara tillåter icke-svenska inloggningar den vägen.

Det är en bit kvar att vandra men I slutändan handlar det kort å gott om tillit. Bankerna har generellt ganska bra koll på IT-säkerhet är min bedömning men jag vill verkligen inte lägga hela min identitet i deras händer.

--- Edit ---
Som kommentar till nyheten är ha-begäret stort på denna mobil men mitt generella ointresse för mobiltelefoner gör att jag sällan lägger mer än 1000 kr på en mobiltelefon. Det ska gå att ringa med den. Knappt 9000 kr för en telefon att ringa med är inte riktigt värt det än.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vill du inte vara kund hos en bank kan du använda Freja eID Plus (det är kostnadsfritt som konsument) i iOS, Android eller EMUI. Alternativt kan du för att ändra uppgifterna i din deklaration använda id-kortet från Skatteverket i en kortläsare på datorn (programmet fungerar nog bäst i MacOS och Windows, men finns i någon form till Linux). De som har äldre id-kort med Telias e-legitimation kan också fortfarande använda denna ett litet tag till. Skatteverket stöder de e-legitimation som deras leverantör av id-portalen stödjer, den leverantör som har ramavtal så att alla myndigheter skulle kunna använda sig av den lösningen.

Du har med andra ord aldrig varit tvungen att vara bankkund, så länge de har haft e-legitimation hos Skatteverket har det funnits minst två alternativ varav minst ett inte krävde att du är bankkund.

Vill man inte ha ett id-kort, ett bankkonto eller köpa ett frimärke får man väl lifta till närmsta servicekontor för att kunna ändra på uppgifterna i deklarationen. Stämmer uppgifterna behöver du bara koden i brevet från Skatteverket. För det senare behöver du kunna ringa, smsa, installera en app på telefonen eller gå in på en hemsida. Är väl egentligen bara det sista du kan göra utan att vara kund hos ett privat företag, förutsatt att ditt lokala bibliotek har öppet som det säkert inte har just nu.

Fast nej, du får inte fängelse för att du begått brott mot eller med hjälp av alla banker som utfärdar bankid även om du måste deklarera elektroniskt och ändra på uppgifterna i deklarationen.

Hur gör man om man både hatar och inte litar på staten och alla företag men vill ha ett digitalt id?
Skämt åsido. Snart kommer statligt id som även gäller som körkort. Det finns en drös olika lösningar men de måste ge en något.
Jag ser det annars som alla de där 528 RSA dosor, vpn klienter och annan dritt som man måste ha för olika tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nog för att de kan få göra det men regeringen lanserar tjänster som kräver digital identifikation över internet får de ta mig bövelen ta och lansera en digital id tjänst också! Sen kan kanske bankid få söka om tillstånd för att få användas de också. Men nu har man i princip lanserat tjänster som endast kan användas av bankid kunder. Man får t.ex fängelse om man inte deklarerar hos skatteverket men för att använda deras hemsida att deklarera måste du vara kund hos ett privatägt bolag.

Staten utfärdar digitala id-kort.
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/elegi...

Dock inte i närheten lika smidigt som bankID, troligtvis därför det inte inte är lika populärt.

Sedan finns Freja eID+ och Foreign eID, samt till viss del Telia E-legitimation.

Finns en del bra information på digg
https://e-legitimation.se/safungerarelegitimation.4.769a0b711...

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nog för att de kan få göra det men regeringen lanserar tjänster som kräver digital identifikation över internet får de ta mig bövelen ta och lansera en digital id tjänst också! Sen kan kanske bankid få söka om tillstånd för att få användas de också. Men nu har man i princip lanserat tjänster som endast kan användas av bankid kunder. Man får t.ex fängelse om man inte deklarerar hos skatteverket men för att använda deras hemsida att deklarera måste du vara kund hos ett privatägt bolag.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Teknikutvecklingen går snabbt. Myndighetsutövningen inte alltid lika snabbt.
Digitalt bankid när blev det egentligen riktigt populärt? Jag själv som de flesta körde med bankid programmet på datorn hur länge som helst. Så det är ändå en nymodighet. Och staten håller på med en utredning och ta fram ett digitalt id som ska ersätta körkort och annat. Man får bara låta det ta lite tid.

Skrivet av Petterk:

*

Fast nej, du får inte fängelse för att du begått brott mot eller med hjälp av alla banker som utfärdar bankid även om du måste deklarera elektroniskt och ändra på uppgifterna i deklarationen.

Det går heller inte att dra det så långt då du inte får fängelse för att du inte deklarerar elektroniskt. Deklarerar du inte alls är det förseningsavgifter som händer. För att du ska få fängelse krävs grovt bokföringsbrott eller dylikt. Har du lämnat fel uppgifter har du också chans att rätta till dessa själv så långt som sex år tillbaka.

Har du fötter så kommer du så småningom till ett servicekontor där du kan lämna in pappersdeklarationen också, de har säkert en penna du kan låna med. Bor du mitt ute i ingenstans får du väl använda dig av allemansrätten och övernatta på vägen. Alternativt får du panta några burkar du hittar ute i naturen och växla pantkvittot mot ett par frimärken.

Att man behöver bankkonto (där bankid finns som tjänst) för att använda tjänster hos privata företag som vill ha pengar från dig kan inte ses som ett problem. Går att öppna bankkonto med internetbank hos en eller ett par av bankerna utan något betalkort och således kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CHolmstedt:

Senast jag kollade var Freja eID bara en annan mobilapplikation till android/iOS för att identifiera sig. Problemet är att det krävs en aktör som har stöd för linux på vettigt sätt. Jag har skaffat legitmation från skatteverket och läsare men får inte AB Svenska Pass e-leg att fungera i Linux (kubuntu eller ubuntu) med skatteverkets egna hemsida i Firefox. Dock har jag på att-göra listan att kontakta AB Svenska Pass för support.

BankId kommer aldrig försvinna och jag är ytterst tveksam om bankerna kommer tillåta annan inloggning än BankID (utan lagkrav). Däremot anser jag att myndigheter och andra företag/tjänster bör har stöd för standardiserad legitmering enligt instruktioner från e-legitimationsnämnden (https://www.e-legitimation.se/skaffaelegitimation.4.769a0b711...). Exempelvis är det svårt att göra ärenden nu hos försäkringskassan utan bankid. FK har bara stöd för skatteverkets gamla e-id lösning från Telia inte nya från AB Svenska Pass. Foreign-ID är samma teknik som AB Svenska Pass har stöd för men verkar som FK bara tillåter icke-svenska inloggningar den vägen.

Det är en bit kvar att vandra men I slutändan handlar det kort å gott om tillit. Bankerna har generellt ganska bra koll på IT-säkerhet är min bedömning men jag vill verkligen inte lägga hela min identitet i deras händer.

--- Edit ---
Som kommentar till nyheten är ha-begäret stort på denna mobil men mitt generella ointresse för mobiltelefoner gör att jag sällan lägger mer än 1000 kr på en mobiltelefon. Det ska gå att ringa med den. Knappt 9000 kr för en telefon att ringa med är inte riktigt värt det än.

Rent krasst hade bankerna kunna byggt in funktionen i deras bankdosor eller gjort som finnarna och kör via internetbanken utan någon extra app. Någon form av proprietär hårdvara/mjukvara behöver du vilket som, särskilt för att logga in på banken. Är det ett problem med app när en enhet för 800 kr kan användas i minst 3 år utan problem?

Ingen bank har Freja eID Plus idag, kreditkort kan du däremot använda ihop med Freja eID Plus.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Rent krasst hade bankerna kunna byggt in funktionen i deras bankdosor eller gjort som finnarna och kör via internetbanken utan någon extra app. Någon form av proprietär hårdvara/mjukvara behöver du vilket som, särskilt för att logga in på banken. Är det ett problem med app när en enhet för 800 kr kan användas i minst 3 år utan problem?

Ingen bank har Freja eID Plus idag, kreditkort kan du däremot använda ihop med Freja eID Plus.

Bara en app är inget problem. Problemet jag upplever är att jag måste ge bankerna tillgång till kamera och platstjänster.