AMD förklarar ray tracing-stöd i RDNA 2

Permalänk
Melding Plague

AMD förklarar ray tracing-stöd i RDNA 2

I en teknisk genomgång förklarar AMD hur bolagets grafikdelar med arkitekturen RDNA 2 stöder DirectX Raytracing 1.1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer nog, likt när 3D acceleration började komma och standarder skulle sättas, ta ett tag för utvecklare att landa i hur de mest effektivt utnyttjar dessa nya möjligheter och får ut bäst prestanda.
Skillnaden på launch titles och spel send i livslängden på Xbox Series X och PS5 kan jag tänka mig kommer ha skillnader som är större än vad vi varit vana vid just pga detta.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Torrt och tekniskt... det är så vi gillar det!

Och som någon reviewer sa, det är mycket möjligt att reviewern testade spelet med RayTracing på RDNA 2 före utvecklaren gjorde det! Det är nog inte så många utvecklare som har fått 6800 samples...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Skrivet av ernstp:

Torrt och tekniskt... det är så vi gillar det!

Och som någon reviewer sa, det är mycket möjligt att reviewern testade spelet med RayTracing på RDNA 2 före utvecklaren gjorde det! Det är nog inte så många utvecklare som har fått 6800 samples...

Devkits till nextgen-konsolerna bör nog ha varit ute ett tag dock..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Så hur påverkar detta prestandan i Ray tracing? Just nu ligger ju AMD riktigt långt bakom Nvidia. Kommer vi se AMD komma ikapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Så hur påverkar detta prestandan i Ray tracing? Just nu ligger ju AMD riktigt långt bakom Nvidia. Kommer vi se AMD komma ikapp?

AMD kommer knappast ikapp på 6xxx serien men nästa generation är dom nog med i leken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Så hur påverkar detta prestandan i Ray tracing? Just nu ligger ju AMD riktigt långt bakom Nvidia. Kommer vi se AMD komma ikapp?

Inte på befintliga spel men allt som utvecklas mot konsol där Nvidia inte finns alls kommer att vara RDNA 2 implementationen först och Nvidia anpassningar i mån av tid / behov. Så kommande spel kommer troligen rulla mycket bättre med avseende på RayTracing än vad RDNA 2 presterar på befintliga spel.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av aholman:

Så hur påverkar detta prestandan i Ray tracing? Just nu ligger ju AMD riktigt långt bakom Nvidia. Kommer vi se AMD komma ikapp?

Att AMD lyfter fram hur DXR ska implementeras på RDNA 2 görs för att utvecklare ska börja anpassa RT-implementationen mot AMD:s lösning. Till skillnad från Nvidia, där stora RT-kärnor ger rejäl råprestanda för uppgiften, låter AMD enklare RA-enheter samarbeta med shaderprocessorer och Asych-pipelinen för att utföra enklare RT-beräkningar under renderingsprocessen. Utvecklare som vill nå bra prestanda på RDNA 2 behöver anpassa koden för att det ska exekveras optimalt, och det kommer nog dröja ett tag innan de fått in bra stöd för både Nvidia RTX och AMD RA i spelmotorerna.

Men nu när RDNA 2 finns i spelkonsolerna och grafikkort (så snart de faktiskt når handeln i meningsfulla antal) kommer stödet bli bättre och bättre, men som andra är inne på kommer första generationens RT-stöd inte kunna hävda sig mot Nvidia sett till prestanda eller högsta grafisk nivå.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Känns som denna versionen kommer vara mer utbredd än den Nvidia använder med tanke på att alla kommer utveckla primärt för de nya konsolerna och sen porta över till PC. Finns det stöd för denna version av ray tracing även på Nvidia GPU:er i teorin?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som denna versionen kommer vara mer utbredd än den Nvidia använder med tanke på att alla kommer utveckla primärt för de nya konsolerna och sen porta över till PC. Finns det stöd för denna version av ray tracing även på Nvidia GPU:er i teorin?

Yes, Nvidia har stöd för DXR 1.1 i både Turing och Ampere. Det är en del av DirectX 12 Ultimate-specifikationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Yes, Nvidia har stöd för DXR 1.1 i både Turing och Ampere. Det är en del av DirectX 12 Ultimate-specifikationen.

Ok det låter ju nice! Men om man kör DXR 1.1 på Nvidia. Kan man fortfarande utnyttja deras kraftfulla RT-kärnor?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som denna versionen kommer vara mer utbredd än den Nvidia använder med tanke på att alla kommer utveckla primärt för de nya konsolerna och sen porta över till PC. Finns det stöd för denna version av ray tracing även på Nvidia GPU:er i teorin?

NVIDIA har haft stöd för DXR 1.1 sen april i år, det är inget nytt. Det enda nya här är att AMD förklarar mer detaljerat hur man bör använda DXR för att få ut den bästa prestandan ur RDNA 2.

Permalänk
Hedersmedlem

Kunde de inte hitta någon som inte pratade fullt så snabbt och grötigt?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som denna versionen kommer vara mer utbredd än den Nvidia använder med tanke på att alla kommer utveckla primärt för de nya konsolerna och sen porta över till PC. Finns det stöd för denna version av ray tracing även på Nvidia GPU:er i teorin?

Antar att vi med ”de nya konsolerna” i detta fall menar nya Xbox, för hur ray traycing tillämpas på RDNA2 i Playstation 5 har väl inte med detta som handlar om DirectX att göra?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Så hur påverkar detta prestandan i Ray tracing? Just nu ligger ju AMD riktigt långt bakom Nvidia. Kommer vi se AMD komma ikapp?

AMD ligger ungefär mellan var Nvidia låg med gen 1 och gen 2 inom Raytracing. Med andra ord.. Det kommer ta en eller två generationer innan AMD når upp till Nvidia.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Antar att vi med ”de nya konsolerna” i detta fall menar nya Xbox, för hur ray traycing tillämpas på RDNA2 i Playstation 5 har väl inte med detta som handlar om DirectX att göra?

Delvis sant, däremot så skall DirectX 12 (inkl. RT) såsom Vulkan och även PS5an interface vara "low impact" interface, dvs. dom skall addera minimalt med overhead. Därför så kan man se korrelation mellan de olika platformarna.

Detta gäller dock så länge som RT stödet utnyttjas på samma sätt, vad jag hört så är AMDs approach annorlunda jämfört med Nvidia där AMD fokuserar mer på RT stöd inline (RT accelerering) mot Nvidias mer fulla support. Därför kan vi se en fördel AMD då konsol titlar iaf kommer vara fullt optimiserade för deras lösning och att existerande benchmarks kanske visar AMD i ett lite sämre ljus.

Permalänk
Inaktiv

Känns som raytracing på konsollerna kommer mer vara som en noveltygrej denna generationen och mer användas på "riktigt" på PC. Speciellt eftersom 4k är en sån försäljningskossa. Hoppas jag har fel dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Känns som raytracing på konsollerna kommer mer vara som en noveltygrej denna generationen och mer användas på "riktigt" på PC. Speciellt eftersom 4k är en sån försäljningskossa. Hoppas jag har fel dock.

Konsoler öppnar ju historiskt upp för ännu mer optimering, smarta "genvägar" och annan kodar-magi som gör att spel till konsoler blir snyggare Och snyggare för varje år med rätt utvecklare. Kanske kommer RT i konsolerna ge upphov till knasiga lösningar ingen ännu tänkt på.

Innan någon säger "det kommer gå på PC också " så är svaret: Ja, kanske. Men flera miljoner av exakt samma system ger mer incitament att börja optimera koden etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Känns som raytracing på konsollerna kommer mer vara som en noveltygrej denna generationen och mer användas på "riktigt" på PC. Speciellt eftersom 4k är en sån försäljningskossa. Hoppas jag har fel dock.

Det man sett av RT i 1.6 kilometers morales på ps5an så är jag positiv inför framtida implementering.

Permalänk
Medlem

Videon är uppenbarligen inte tänkt för konsumenter, vilket gör mig glad att ni faktiskt täcker det med en artikel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Antar att vi med ”de nya konsolerna” i detta fall menar nya Xbox, för hur ray traycing tillämpas på RDNA2 i Playstation 5 har väl inte med detta som handlar om DirectX att göra?

Är det inte samma arkitektur i PS5 och Xbox på GPU fronten? Eller är det OS:et i PS5 som gör att dom inte kan köra DirectX?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Är det inte samma arkitektur i PS5 och Xbox på GPU fronten? Eller är det OS:et i PS5 som gör att dom inte kan köra DirectX?

precis så!
DX är ett MS-API

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision