Köpte datordelar för 10 000 kr och glömde betala fakturan. Dåligt, jag vet. Qliro skickade en påminnelse med 60 kr påminnelseavgift och 50 kr dröjsmålsränta. Helt rimligt tyckte jag, och betalade så fort jag kunde. Men sedan damp det ner en ny påminnelse, den här gången på 34,43 kr. Det var tydligen räntan från att de hade skickat den första påminnelsen, tills att jag betalade den. En påminnelse som de för övrigt endast skickade med posten, trots att det gick utmärkt att skicka den första fakturan per mejl. Hmmmm...
Det här har jag aldrig varit med om förut. Förväntas jag räkna ränta-på-ränta för att kunna betala en jävla påminnelseavgift?? Jag verkar inte vara den enda som råkat ut för det här heller. Jag föreslår att ni på Inet tar Qliro i örat och ber dem sluta med sådan här skit, det reflekterar dåligt på er.
Hej Henke,
Av erfarenhet så skickar både Klarna samt Qliro sina påminnelsefakturor via brev till folkbokföringsadressen, vilket i sig inte är ovanligt och är ett sätt att säkerställa att fakturorna inte hamnar i någon form av skräpinkorg eller helt sonika inte kommer fram till rätt mottagare p.g.a. felstavad mejladress etc. Det är också ett sätt att säkerställa så att informationen hamnar hos rätt person utifall att exempelvis en bedragare har genomfört ett köp i kredittagarens namn, har denne inte Qliro/Klarna appen alternativt registrerat sig för en elektronisk brevlåda (eventuell kreditupplysning) så finns det en risk att fakturan hamnar hos Inkasso innan denne blir varse om vad som har hänt.
Ett starkt tips är att installera respektive aktörs app där man kan ställa in så att man blir notifierad när det är dags att betala fakturan, på så sätt kan man minska risken att missa en betalning som leder till just den här situationen.
Vad gäller dröjsmålsränta så har även här bägge aktörerna detta inskrivna i sina villkor och följer rådande lagstiftning, dröjsmålsräntan löper på tills betalningen är inkommen. Den första fakturan tar hänsyn till dröjsmålet vid utfärdandet av första påminnelsen och den andra fakturan blir då kvarvarande period mellan första påminnelsen och att betalningen har mottagits av dem. Så du betalar med andra ord inte ränta på ränta utan kvarvarande ränta, men de kan inte på förhand kalkylera hela räntan då de helt enkelt inte vet när pengarna når dem. Sen till vilken grad respektive kreditutgivare väljer att nyttja sin rätt till att fakturera kvarvarande ränta kan variera, det kan exempelvis handla om en beloppsgräns. Värt att nämna är att vissa automatiserade system behöver trimmas in allt eftersom, exempelvis så tror jag inte att de uppsåtligen vill skicka ut ytterligare räntefakturor på några få ören/kronor enligt ditt länkade exempel då kostnaden att administrera betalningen normalt är högre än så vilket innebär en förlust på just den enskilda räntefakturan.
Allt som står ovan är ämnat som en förklaring på dina frågeställningar så att du förhoppningsvis får en bättre uppfattning om just "hur och varför" och inget är på något sätt ett ställningstagande från vår sida. Alla tycker såklart att det är tråkigt att glömma av att betala en faktura och därefter få betala extraavgifter och i ditt fall ytterligare oväntade avgifter, men det är tyvärr även konsekvensen som uppstår till följd av det.
Vi uppskattar dock din feedback väldigt mycket och jag ska se till att framföra den till Qliro, så får vi se ifall de kan göra informationen mer tydlig så att det inte sker någon friktion p.g.a. missförstånd. I bästa fall kanske de väntar med att ta ut ytterligare ränta tills nästa påminnelse skickas ut. Skulle du ha några fler frågor eller att du känner att du behöver hjälp med något så tveka inte att kontakta vår kundservice.
Med vänlig hälsning,
Shahin, Kundservicechef
Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram