Varför Qliro istället för Klarna?

Permalänk
Inet
Skrivet av kalla mig henke:

Köpte datordelar för 10 000 kr och glömde betala fakturan. Dåligt, jag vet. Qliro skickade en påminnelse med 60 kr påminnelseavgift och 50 kr dröjsmålsränta. Helt rimligt tyckte jag, och betalade så fort jag kunde. Men sedan damp det ner en ny påminnelse, den här gången på 34,43 kr. Det var tydligen räntan från att de hade skickat den första påminnelsen, tills att jag betalade den. En påminnelse som de för övrigt endast skickade med posten, trots att det gick utmärkt att skicka den första fakturan per mejl. Hmmmm...

Det här har jag aldrig varit med om förut. Förväntas jag räkna ränta-på-ränta för att kunna betala en jävla påminnelseavgift?? Jag verkar inte vara den enda som råkat ut för det här heller. Jag föreslår att ni på Inet tar Qliro i örat och ber dem sluta med sådan här skit, det reflekterar dåligt på er.

Hej Henke,

Av erfarenhet så skickar både Klarna samt Qliro sina påminnelsefakturor via brev till folkbokföringsadressen, vilket i sig inte är ovanligt och är ett sätt att säkerställa att fakturorna inte hamnar i någon form av skräpinkorg eller helt sonika inte kommer fram till rätt mottagare p.g.a. felstavad mejladress etc. Det är också ett sätt att säkerställa så att informationen hamnar hos rätt person utifall att exempelvis en bedragare har genomfört ett köp i kredittagarens namn, har denne inte Qliro/Klarna appen alternativt registrerat sig för en elektronisk brevlåda (eventuell kreditupplysning) så finns det en risk att fakturan hamnar hos Inkasso innan denne blir varse om vad som har hänt.

Ett starkt tips är att installera respektive aktörs app där man kan ställa in så att man blir notifierad när det är dags att betala fakturan, på så sätt kan man minska risken att missa en betalning som leder till just den här situationen.

Vad gäller dröjsmålsränta så har även här bägge aktörerna detta inskrivna i sina villkor och följer rådande lagstiftning, dröjsmålsräntan löper på tills betalningen är inkommen. Den första fakturan tar hänsyn till dröjsmålet vid utfärdandet av första påminnelsen och den andra fakturan blir då kvarvarande period mellan första påminnelsen och att betalningen har mottagits av dem. Så du betalar med andra ord inte ränta på ränta utan kvarvarande ränta, men de kan inte på förhand kalkylera hela räntan då de helt enkelt inte vet när pengarna når dem. Sen till vilken grad respektive kreditutgivare väljer att nyttja sin rätt till att fakturera kvarvarande ränta kan variera, det kan exempelvis handla om en beloppsgräns. Värt att nämna är att vissa automatiserade system behöver trimmas in allt eftersom, exempelvis så tror jag inte att de uppsåtligen vill skicka ut ytterligare räntefakturor på några få ören/kronor enligt ditt länkade exempel då kostnaden att administrera betalningen normalt är högre än så vilket innebär en förlust på just den enskilda räntefakturan.

Allt som står ovan är ämnat som en förklaring på dina frågeställningar så att du förhoppningsvis får en bättre uppfattning om just "hur och varför" och inget är på något sätt ett ställningstagande från vår sida. Alla tycker såklart att det är tråkigt att glömma av att betala en faktura och därefter få betala extraavgifter och i ditt fall ytterligare oväntade avgifter, men det är tyvärr även konsekvensen som uppstår till följd av det.

Vi uppskattar dock din feedback väldigt mycket och jag ska se till att framföra den till Qliro, så får vi se ifall de kan göra informationen mer tydlig så att det inte sker någon friktion p.g.a. missförstånd. I bästa fall kanske de väntar med att ta ut ytterligare ränta tills nästa påminnelse skickas ut. Skulle du ha några fler frågor eller att du känner att du behöver hjälp med något så tveka inte att kontakta vår kundservice.

Med vänlig hälsning,

Shahin, Kundservicechef

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Vi uppskattar dock din feedback väldigt mycket och jag ska se till att framföra den till Qliro, så får vi se ifall de kan göra informationen mer tydlig så att det inte sker någon friktion p.g.a. missförstånd.

Informationen är dock tydlig. Googla "Qliro delbetalning", klicka på länken och scrolla till punkt 12 i avtalet. Förstår att Inet måste skriva ett svar men detta är ju lite Karen-varning när man inte läser igenom avtalet vid köp och någon stackars sommarjobbare på kundtjänst får skriva en text som får första testamentet att framstå som en dikt...

Permalänk
Skrivet av Inet:

Allt som står ovan är ämnat som en förklaring på dina frågeställningar så att du förhoppningsvis får en bättre uppfattning om just "hur och varför" och inget är på något sätt ett ställningstagande från vår sida. Alla tycker såklart att det är tråkigt att glömma av att betala en faktura och därefter få betala extraavgifter och i ditt fall ytterligare oväntade avgifter, men det är tyvärr även konsekvensen som uppstår till följd av det.

Tack för svar! Som sagt, jag har inget emot att betala påminnelseavgift och dröjsmålsränta på en missad faktura. Men om jag får ge två förbättringsförslag:

  1. Skicka en påminnelse via mejl redan dagen efter förfallodatum, och inte bara ett brev en vecka senare. Det hade varit väldigt enkelt. Att dessutom ta ränta under den tiden är förstås helt i enlighet med avtalet, men det är rätt dåligt kundbemötande om man frågar mig.

  2. Ha en tabell i fakturan över hur mycket man ska betala på varje givet datum. Som det är nu ska man se i villkoren att basräntan är 24%, lägga till nuvarande reporänta, räkna om årsränta till dagsränta, för att till sist räkna ut vad totalsumman blir beroende på hur många dagar sen man är. Och efter att ha gjort allt detta lyckas jag ändå inte få samma siffra som Qliro fick. Den som känner sig hugad kan ju testa att räkna ut vad dröjsmålsräntan på 10 418 kr har landat på efter 8 och 14 dagar. Allt det här slipper man säkert om man använder appen, men jag tycker inte det ska behövas en app för att betala en förseningsavgift.

Permalänk
Medlem

För min del blev det slutbeställt på Inet på faktura i alla fall. Qliro är skrattretande dåligt och i mitt tycke ett renodlat bedrägeri.

Jag handlade ett headset på fakltura.Valde att betala 1 månad framöver. Jag fick ingen faktura till e-post. Ingen faktura i papperspost och jag själv glömde väl mer eller mindre bort det då det var en skitsumma (Cloud II). Ett tag senare ska jag beställa en laptop åt min mormor och får ett felmeddelande när jag väljer faktura, så jag börjar gräva runt. Installerar Qliro-appen och upptäcker en förfallen faktura, betalar direkt summan som står på appen och får "allt är betalt" i appen.

2 månader senare får jag en faktura där de vill ha betalt för 2 pappersfakturor och påminnelser via mail (som de aldrig skickat, posten tappar extremt sällan bort brev) och hotar med inkasso och f*n hans moster. Då har jag tydligen inte betalat en "förseningsavgift på 50kr" som inte ens fanns med i appen utan lades till månaden efter jag betalade. Blev tvungen att kontakta dem, blir milt sätt idiotförklarad att de har minsann visst skickat deras faktura trots att det inte finns i varken pappersform eller på min mail vare sig skräppost/soptunnan eller någon som helst mapp i mailen. Betalar för vårat misstag, men ett normalt företag slopar avgifter om de inte fått fram fakturan. Jag har aldrig haft ett enda problem med Klarna, Wasa kredit eller för den delen något annat företag vad gäller faktura. Kundkontakten mer eller mindre skällde ut mig att jag inte läste baksidan på pappersfakturan jag aldrig någonsin fick ta del av. Men hur som Qliro är bränd för min del och därav Inet med.

Det slutade med att ett headset som skulle kosta runt tusenlappen blev 30-40% dyrare. Ja, jag bör ha haft koll på att jag beställde det. Men samtidigt är det enbart Qliro på mina snart 2 decennium vuxna år som inte klarat av att skicka en j*vla faktura vare sig om det var E-post eller i pappersform. Klarna och Wasa har funkat felfritt och samtliga andra betalsätt.

Faktum är, byter inte Inet betalsätt gällande faktura så är det färdighandlat för min del om jag inte absolut måste nypa något direkt med kreditkortet eller debitkortet.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sak i går och valde Webhallen i stället för Inet (som geografiskt hade varit bättre) enbart pga att Inet har tagit bort Klarna och ersatt med Qliro. Hoppas fler följer så att Inet ändrar sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Då mina erfarenheter med Qliro inte heller varit så possitiva, sen att kanske Klarna är samma skit så har jag personligen inte stött på problem med Klarna, tvärtom att har det varit nått problem har de varit väldigt hjälpsamma och vänliga.
Mitt tips till alla är att för att slippa Qliro så kan man i Klarna göra ett "tillfälligt" kort eller om man har ett kort kan man ställa in hur nästa köp skall hanteras, månads faktura eller delbetala x antal månader.
Det finns inte alla alternativ men det är ändå en lösning om man känner för det.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Är inte heller så överförtjust i Qliro. Som student som lever på CSN har man inte riktigt någon inkomst att räkna med och då blir man utdömd av Qliro direkt. Jag tycker det är rätt skönt att köpa något på en faktura som jag kan betala i lugn och ro inom den veckan man har istället för att behöva gå och leta upp plånboken. Gör det ofta med Klarna men funkar aldrig hos Qliro trots väldigt låga belopp vilket jag tycker är löjligt. Hur kan man bli underkänd på en kontroll för ett belopp på under 1000kr när man inte har några betalningsanmärkningar mot sig?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Ogillar redan qliro bara på grund av att man måste manuellt knappa in bankuppgifter för återbetalning när köpet gjordes via qlira... Riktigt opraktiskt och tidskrävande.

Föredrar klarna.

Permalänk
Medlem

Klarna suger ju också stenhårt, fast man väljer "betala direkt" så tar det ju tre dagar innan dom drar pengarna, helt idiotiskt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB