Java student behöver köpråd för laptop

Permalänk

Java student behöver köpråd för laptop

Hej jag kommer att studera Java-utvecklares program och jag är ute efter en ny laptop. Jag har desktop hemma för spel, och jag kommer att ha lektion typ två gånger i vecka ( en lektion i lektionsal och en i distans ).

Det är meddelande som jag fick från skolan:
“Utbildaren rekommenderar att man har en bärbar dator med minst 8, helst 16 GB RAM-minne, minst en Intel i5-processor, helst i7 (absolut inte någon billig AMD - de är väldigt långsamma).
Minst 90 GB ledigt sekundärminne/lagring (vilket gör att 128 GB SSD är i minsta laget, men kan fungera, hellre 256 eller mer).
Sekundärminnet bör helst vara SSD, då vissa installationer tar mycket längre tid på hårddisk.
Operativsystem (MacOS/Windows/Linux) spelar ingen större roll.”

Med tanken på att jag har en desktop hemma, tror jag att 8 GB RAM och 256 GB SSD räcker till, men självklart om priset är bra så kan jag också tänka mig 16G / 256 GB+ /2k mm.

Min budget är nog under 15k men helst så billigt som möjligt eftersom det känns inte lönt att köpa en jättebra laptop bara för 2 timmars lektion per veckan.

Jag har tittat lite på Huawei MateBook D 14 256GB/512GB SSD som kostar 6490/6990 sek.

Vad tycker ni? Vilken laptop passar mig?

Tack.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaisabulini:

(absolut inte någon billig AMD - de är väldigt långsamma).

Det här är ju inte helt korrekt. Moderna laptops med AMD Ryzen-processor är lika snabba som och i vissa fallet snabbare än Intel-laptops. Han menar säkert laptops som fortfarande säljs med t.ex. AMD:s A-serie, de är helt rätt att undvika.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det här är ju inte helt korrekt. Moderna laptops med AMD Ryzen-processor är lika snabba som och i vissa fallet snabbare än Intel-laptops. Han menar säkert laptops som fortfarande säljs med t.ex. AMD:s A-serie, de är helt rätt att undvika.

Jag tror läraren är intel fan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaisabulini:

Jag tror läraren är intel fan

Jo, precis!

Billigaste vettiga jag hittade på prisjakt är denna: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14... Men det är AMD och därmed Verboten.

Ska det bli ännu billigare finns det beg. T.ex. denna på Inrego fast konfigurerad med 8 GB RAM: https://shop.inrego.se/barbara/dell-latitude-e5440-8 - Det blir ju en "i5" så att läraren blir nöjd (även om det är en Dual Core... och även i praktiken betydligt långsammare än alternativet ovan)

Har du någon bärbar dator alls idag, även en som kanske inte är tillräckligt snabb? Ett alternativ kan vara att använda den för att fjärrutveckla genom att fjärrstyra din dator hemma. Om det finns bra nät på campus alltså.

Permalänk
Avstängd

Lite konstiga och hårda krav från läraren tycker jag. Utveckling är ju inte tungt, däremot kan ju kompilering av stora program ta längre tid på en klenare maskin förstås, men är det en nybörjarkurs så kan jag inte tänka mig att det skulle vara något problem. När jag pluggade java så var det rätt många som hade Netbooks (det var ett tag sedan) och de klarade sig bra. Att det krävs 90 GB ledigt tyder på att det kanske är något mer avancerat dock, så då kanske kraven har lite mer grund.

Jag har alltid rekommenderat mer robusta datorer till de som pluggar då man bär med sig datorn så mycket och så, men nu under pandemin är det kanske inte så viktigt. Samma med portabilitet och batteritid. Alltså borde Matebook funka bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Lite konstiga och hårda krav från läraren tycker jag. Utveckling är ju inte tungt, däremot kan ju kompilering av stora program ta längre tid på en klenare maskin förstås, men är det en nybörjarkurs så kan jag inte tänka mig att det skulle vara något problem. När jag pluggade java så var det rätt många som hade Netbooks (det var ett tag sedan) och de klarade sig bra. Att det krävs 90 GB ledigt tyder på att det kanske är något mer avancerat dock, så då kanske kraven har lite mer grund.

Jag har alltid rekommenderat mer robusta datorer till de som pluggar då man bär med sig datorn så mycket och så, men nu under pandemin är det kanske inte så viktigt. Samma med portabilitet och batteritid. Alltså borde Matebook funka bra.

Jag hade snarare prioriterat stor skärm och bra tangentbord över maximal portabilitet. Det är ett jäkla gissel att försöka programmera på en liten 13" om det är mer än något enkelt. Men ja, ska man ha en laptop som man faktiskt behöver använda regelbundet och ofta så är det värt att lägga pengar på något bra.

I det här fallet så kan man ju överleva med något "good enough".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Jag hade snarare prioriterat stor skärm och bra tangentbord över maximal portabilitet. Det är ett jäkla gissel att försöka programmera på en liten 13" om det är mer än något enkelt. Men ja, ska man ha en laptop som man faktiskt behöver använda regelbundet och ofta så är det värt att lägga pengar på något bra.

I det här fallet så kan man ju överleva med något "good enough".

Tangentbord håller jag absolut med om, men om man inte går till typ en Thinkpad eller åt andra hållet tar något superbudget (eller en Macbook med det hemska tangentbordet) så är det inte superstor skillnad längre enligt min erfarenhet. Skärmen beror ju på hur bra/unga ens ögon är. Jag körde på en Thinkpad X220 med 12,5'' skärm på 768p när jag pluggade och det funkade utmärkt förutom att läraren (förbi pensionsålder) inte kunde se något på min skärm. Idag hade jag sannolikt satsat på en typ X1 (begagnad) med 14'' om jag skulle plugga och behöva bära den med mig.

Edit: Angående portabiliteten så gick jag på min erfarenhet Jag bytte från en ~1,7 kg dator till X220 på ~1,2 kg och det gjorde stor skillnad. Att batteriet höll hela dagen gjorde också att jag slapp ha med mig laddaren så där sparade jag kanske ytterligare ett halvkilo eller så. Och jag är inte direkt klen eller något, jag bara märkte hur mycket lättare det blev och hur mycket skönare det var för axlarna och så. Än mer om man är för fåfäng för att köra på ryggsäck.