Behöver råd med GPU mining set-up.

Permalänk
Medlem

Behöver råd med GPU mining set-up.

Hej. Nu när det finns lagom med grafikkort (3060 ti) och de verkar vara rätt bra på att gräva ethereum jag funderar på att sätta ihop en liten mining låda. Planerar inte att bli rik på det eller ens köra det seriöst, snarare bara för att ha kul. Tänkte börja med 3x 3060ti som är på vägg och kanske lägga till 1-2 kort senare om jag kommer palla med det.

Jag har dock knappt någon aning angående nyanser.

1. Var kan man beställa pcie förlängnings kablar?

2. Är det bättre med 750-850W platinum som kommer att pushas eller 1000W+ gold nätaggregat?

3. Finns det inga lustigheter med el räkningar, alltså kan man få t.ex böter om man förbrukar för mycket el?

4. Hur mycket RAM måste man ha och spelar hastighet/timings roll?

5. Har läst att man måste ha minst 500GB lagrings utrymme, är det HDD eller SSD som gäller?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Pcie-risers kan du hitta på tradera!

Nätaggregat är väl en smaksak men ju kraftfullare gpuer desto fetare nätaggregat behövs, och sedan måste du såklart kolla att agget har rätt antal strömpluggar för dina gpuer.

Inga lustigheter med el vad jag vet, sålänge du betalar för den ser jag inga konstigheter.

Räcker med 4/8 gb ram och en billig cpu. Det viktiga är att moderkortet har stöd för det antal gpuer du tänkt expandera till.

Finns en kille på blocket som säljer asus mining expert som fungerar kanon! Har stöd för 3 psuer direkt på moderkortet och hela 19 gpuer!

En mindre ssd räcker gott på 120 gb då du inte kommer ha mer än os/drivrutiner och mining-mjukvara. Men vet du med dig att du ska lagra olika wallets som kräver fullsynkade blockchains kan det såklart behövas mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sikkan:

Pcie-risers kan du hitta på tradera!

Nätaggregat är väl en smaksak men ju kraftfullare gpuer desto fetare nätaggregat behövs, och sedan måste du såklart kolla att agget har rätt antal strömpluggar för dina gpuer.

Inga lustigheter med el vad jag vet, sålänge du betalar för den ser jag inga konstigheter.

Räcker med 4/8 gb ram och en billig cpu. Det viktiga är att moderkortet har stöd för det antal gpuer du tänkt expandera till.

Finns en kille på blocket som säljer asus mining expert som fungerar kanon! Har stöd för 3 psuer direkt på moderkortet och hela 19 gpuer!

En mindre ssd räcker gott på 120 gb då du inte kommer ha mer än os/drivrutiner och mining-mjukvara. Men vet du med dig att du ska lagra olika wallets som kräver fullsynkade blockchains kan det såklart behövas mer!

Tack! Hade inte tänkt på antalet strömpluggar.

Tror varken att jag kommer expandera till 19 gpuer, har helt enkelt inte plats även om jag skulle vilja göra det. Tänkte använda en liggande x470 bord ihop med någon gammal ryzen cpu. Det spelar väl ingen roll om cpun har integrerad gpu eller ej?

Samt, har du kanske några tips på vilken wallet skall man använda ihop med windows? Helst något enkelt.

Permalänk
Medlem

Okej! Nä 19 är overkill men då vet man att kortet fixar så många som man i princip önskar

Men kör på det du har ligger nä integrerad gpu spelar mindre roll dock bör man ha koll på hur många ”pcie lanes” cpun klarar. Upp till 3-4 gpuer brukar sällan vara ett problem iaf.

Beror på vad du ska minea, annars finns det ju ”lätta” wallets för fler coins som exodus och ZelCore t.ex. tar inte mycket plats på disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

3. Finns det inga lustigheter med el räkningar, alltså kan man få t.ex böter om man förbrukar för mycket el?

Nej, såvida du har rätten att använda elen. Dvs, du får ju inte dra en skarvsladd från grannen eller ICA i smyg. Men i övrigt är det fritt fram att dra så mycket som din huvudsäkring är speccad för.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

Hej. Nu när det finns lagom med grafikkort (3060 ti) och de verkar vara rätt bra på att gräva ethereum jag funderar på att sätta ihop en liten mining låda. Planerar inte att bli rik på det eller ens köra det seriöst, snarare bara för att ha kul. Tänkte börja med 3x 3060ti som är på vägg och kanske lägga till 1-2 kort senare om jag kommer palla med det.

Jag har dock knappt någon aning angående nyanser.

1. Var kan man beställa pcie förlängnings kablar?

2. Är det bättre med 750-850W platinum som kommer att pushas eller 1000W+ gold nätaggregat?

3. Finns det inga lustigheter med el räkningar, alltså kan man få t.ex böter om man förbrukar för mycket el?

4. Hur mycket RAM måste man ha och spelar hastighet/timings roll?

5. Har läst att man måste ha minst 500GB lagrings utrymme, är det HDD eller SSD som gäller?

Tack i förhand!

1. ebay/amazon
2. Nää, men det är jobbigt/dyrt när du slår i taket på en PSU och behöver köpa en till. Jag har några 800w och några 1300w beroende på hur många kort jag tänkt trycka i. Försöker att inte blanda olika modeller i samma rigg.
3. nä (som du redan fått svar på)
4. Nä, men 8GB kostar inte mycket mer än 4
5. Antingen kör du SDD (minsta/billigaste) eller direkt från USB. Jag kan rekommendera hiveos från SSD eller NHOS från USB. Vissa kort ger lika mycket med samma elförbrukning i NHOS och då är det onödigt att krångla till det med ett riktigt bra os som hiveos. Linus är såååå mycket trevligare än windows... bara fungerar. Och de sköts via webgui, så du behöver inte ha tangentbord eller skärm eller nått sånt.

Om du vill ha en riktigt enkel wallet så coinbase.