SweClockers drop!

Jag lyckades installera Realtek(R} Audio på RTX2080Ti

Permalänk
Avstängd

Jag lyckades installera Realtek(R} Audio på RTX2080Ti

Ni som köpt appen DTS Sound Unbound för att få DTS X Ultra i spatial mode kanske har märkt att M$/Dolby/XPERI har tjuvuppdaterat denne till en ny version som är nedskalad till Headphone X och DTS X Decoder (riktigt fattigt att dem tog bort spatial mode).

Iallafall, i min jakt på att få tillbaka DTS X Ultra så började jag tricksa med lite drivrutiner, moddade sådana, och APO Driver. Efter att ha gjort en clean install med AlanFox2000's Nvidia Driver Lite (upplåst Dolby Digital HDMI output) så slängde jag på Dolby Tuning and Profile Editor (DTPE) med tillhörande drivers och mcab-fil. Samma sak här, upplåst Dolby Digital och Home Theatre v4.

Jag fortsatte med att installera Realtek_02 (moddade drivisar från TechPowerUp), DTS X Support Drivers och UWP-paketet från Acer och gjorde sedan en ful-.INF-install med Realtek HDA..DTSU2P. Sen tänkte jag, varför inte prova att göra samma sak på RTX:et? Alltså skriva över befintliga Dolby-drivisar. Och det gick.

Mitt minne av detta är lite foggy då jag fortsatte att kriga med drivrutiner för att få DTS X Ultra att lira i spatial mode, men jag tänkte "fan vad quirky".

Tog tyvärr inte print screen MEN jag har installationsloggarna kvar ! Jag vet att det var den 19/12 mellan kl 10 - 12.

Alltså "Realtek(R) Audio" på ett grafikkort. Mig veterligen skall detta inte gå. Men det öppnar upp för ganska stora möjligheter i moddning. Jag kan ha lekt med Realtek Driver Utility (Tweak Tool) någonstans i proceduren.

Om någon är sugen på att hjälpa mig backtracea hur jag gjorde med hjälp av loggarna blir jag väldigt glad

Eller om ni har någon hunch om hur vi ska få tillbaka DTS X Ultra spatial..

Jag har skrivit i X antal olika forum, samt spenderat någon dag med att leta efter äldre versioner av DTS Sound Unbound (168 megabyte stor är den rätta filen). To no avail. Jag har en partition med Windows 10 x64 19H9 där DTS X Ultra finns kvar i spatial mode , men alternativet tenderar att försvinna så fort Windows får chans till minsta update.
Installerar jag en ny drivrutin eller gör en rollback dyker det upp igen, tack o lov.

Har testat att exportera drivrutiner med DISM och installerat INF på ny fresh install av W10 (också 19H9). Det lirar ej hittills.

Det hela är en skum situation. Hjälp mig kära SweC!
Kan inte vi lösa detta tillsammans så vetefan om det någonsin kommer att gå.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Och ja, jag har köpt både DTS SOUND UNBOUND samt DOLBY ACCESS.