Playstation 5 säljer i 3,4 miljoner exemplar första månaden

Permalänk

Jag bytte nyss ner min pc till en arbetsstation för grafik med en potatis gpu som kan köra kul indiespel. Hade Ny ryzen med 3070 och skit beställt men när jag oväntat fick en xbox series x tidigt fick jag känna på nextgen gaming och avbokade hela min pc framtid forever. Svårt gå tillbaka till minuter av starttid för spel när allt sker omedelbart och jag kan gå rakt in i senaste 3 spelen jag spelade. Känns som Sci-fi magi och Xbox Ultimate har mer spel än jag någonsin orkar spela. Men jag vill egentligen ha ps5 spelen.. Jajja. Sjukt nöjd ändå. PC känns som stenåldern när jag startar min dator med en vev.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyarlathotep:

Jag bytte nyss ner min pc till en arbetsstation för grafik med en potatis gpu som kan köra kul indiespel. Hade Ny ryzen med 3070 och skit beställt men när jag oväntat fick en xbox series x tidigt fick jag känna på nextgen gaming och avbokade hela min pc framtid forever. Svårt gå tillbaka till minuter av starttid för spel när allt sker omedelbart och jag kan gå rakt in i senaste 3 spelen jag spelade. Känns som Sci-fi magi och Xbox Ultimate har mer spel än jag någonsin orkar spela. Men jag vill egentligen ha ps5 spelen.. Jajja. Sjukt nöjd ändå. PC känns som stenåldern när jag startar min dator med en vev.

LOL!

Fast - håller med dig till dels. Det är inte bara arkitekturen som har 40 år på nacken, utan också Windows sätt att göra saker har en historik. Samt att det funnits en accepterad norm av vad som är OK. Unskippable reklamsidor för inblandade parter var t.ex. inget större problem på de gamla rostdiskarnas tid, men idag med SSD:er kopplade till PCIe är det absurt och man trycker frenetiskt på musknappar, space-tangent och escape i hopp om att kunna komma vidare.

Sånt är inte längre acceptabelt. Dagens konsumenter använder mobiltelefoner som är mycket rappare i responsen. Förväntningarna skapas inte längre primärt av hur det var på PC förr i världen.

Det konstiga är att det är samma företag och produkter inblandade - AMD SoC som kör en Microsoft Windows variant.

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft blandade konsoler sedan Colevision. Dom senaste har varit PS3 oc PS4, men nu är jag så trött på Sony PlayStation. Kommer införskaffa ett Xbox series X. Dels för Gamepass, då det är samma peng som PlayStation plus där man endast får 2-3 spel gratis per månad samt lite rabatter. Är inte imponerad längre, nä, nu hakar jag på Xbox ett tag. Blir jag inte nöjd med den, säljer jag och köper en PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bland mina oinsatta arbetskamrater är xbox namnschema dessutom extremt rörigt. Jag tror inte att det är en dealbreaker, men icke-geimerz vill ha det enkelt.

Det här argumentet hör man ju ibland. Motargumentet brukar vara att det handlar om två helt olika namn: Xbox One, Xbox Series. Enkelt och bra, tydligen. Fast kanske inte riktigt fullt så enkelt ändå sett ur ett något större perspektiv hävdar jag.

Är själv definitivt ett större fan av Xbox än PS nuförtiden, men ärligt talat: Xbox, 360, One, Series...jämför detta med (PS)1, 2, 3, 4, 5. Hur kan man ens på fullt allvar argumentera emot att Xbox använder ett mycket mer tillkrånglat system till sin namngivning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Det här argumentet hör man ju ibland. Motargumentet brukar vara att det handlar om två helt olika namn: Xbox One, Xbox Series. Enkelt och bra, tydligen. Fast kanske inte riktigt fullt så enkelt ändå sett ur ett något större perspektiv hävdar jag.

Är själv definitivt ett större fan av Xbox än PS nuförtiden, men ärligt talat: Xbox, 360, One, Series...jämför detta med (PS)1, 2, 3, 4, 5. Hur kan man ens på fullt allvar argumentera emot att Xbox använder ett mycket mer tillkrånglat system till sin namngivning?

Haha kom och tänka på denna när jag läste detta

Permalänk

Jag som spelar Fifa Fut mode hittar ibland inte motståndare då jag spelar på PC. Funderar på att köpa en ps5, jag stör mig på att man får betala för att spela online och sedan är det svårare att chatta med folk över origin.

Permalänk
Medlem

Xbox Series X går under samma ekosystem som PC! Självklara valet, 2ggr mindre än ps5 och kraftigare! Stilren och får perfekt plats på tv bänken! Jag har båda så jag talar bara av egen erfarenhet. ps5 ligger tyvärr och dammar.

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Xbox Series X går under samma ekosystem som PC! Självklara valet, 2ggr mindre än ps5 och kraftigare! Stilren och får perfekt plats på tv bänken! Jag har båda så jag talar bara av egen erfarenhet. ps5 ligger tyvärr och dammar.

Samma ekosystem är ju varför Xbox är överflödig. Konsolen tappar konkurrenskraft i att den inte gör något unikt, medan PS5 har väldigt eftertraktade exklusiva titlar. Inte konstigt att PS5 dominerar Xbox i försäljningen igen, även om skillnaden inte är så stor som den kunde varit pga produktionstakten. Xbox blir bara en budget-PC när spelen finns även på PC-plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Samma ekosystem är ju varför Xbox är överflödig. Konsolen tappar konkurrenskraft i att den inte gör något unikt, medan PS5 har väldigt eftertraktade exklusiva titlar. Inte konstigt att PS5 dominerar Xbox i försäljningen igen, även om skillnaden inte är så stor som den kunde varit pga produktionstakten. Xbox blir bara en budget-PC när spelen finns även på PC-plattformen.

För mig, dig och andra med grymma speldatorer är den överflödig. Jag kommer aldrig skaffa Xbox igen då jag lika bra kan ha Game Pass på datorn men för de som inte har samma ekonomiska förutsättningar eller intresse så kan Xbox Series definitivt tillföra något.

PS5 är den enda intressanta konsolen av de två för mig med av den anledningen. Jag väntar dock på en bundle och fler intressanta spel (även om den hade varit tillgänglig nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Samma ekosystem är ju varför Xbox är överflödig. Konsolen tappar konkurrenskraft i att den inte gör något unikt, medan PS5 har väldigt eftertraktade exklusiva titlar. Inte konstigt att PS5 dominerar Xbox i försäljningen igen, även om skillnaden inte är så stor som den kunde varit pga produktionstakten. Xbox blir bara en budget-PC när spelen finns även på PC-plattformen.

Skrivet av TKD_1337:

För mig, dig och andra med grymma speldatorer är den överflödig. Jag kommer aldrig skaffa Xbox igen då jag lika bra kan ha Game Pass på datorn men för de som inte har samma ekonomiska förutsättningar eller intresse så kan Xbox Series definitivt tillföra något.

Överflödig?
Jag har en speldator, damen har en speldator, sen har vi både Series X samt Series S.
Både jag å damen gillar konsol mer men vissa spel gör sig bättre på PC, och när man då har game pass så blir det ju sjukt smidigt att spela det på PC i samma subscription
Då jag (som även har ps4 pro) känner att Sonys exklusiva är sjukt överskattade så tycker jag att Microsoft med Game Pass gjort Playstation överflödig så många spel att spela och sen väljer man plattform beroende på vilken typ av spel.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Överflödig?
Jag har en speldator, damen har en speldator, sen har vi både Series X samt Series S.
Både jag å damen gillar konsol mer men vissa spel gör sig bättre på PC, och när man då har game pass så blir det ju sjukt smidigt att spela det på PC i samma subscription
Då jag (som även har ps4 pro) känner att Sonys exklusiva är sjukt överskattade så tycker jag att Microsoft med Game Pass gjort Playstation överflödig så många spel att spela och sen väljer man plattform beroende på vilken typ av spel.

Sony har i alla fall exklusiva titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Sony har i alla fall exklusiva titlar.

Microsoft var också exklusiva titlar.
Fast du kanske menar att Sony har titlar exklusiva till Playstation? Om Sony skapat operativsystem till PC lär ju Sony även släppt spelen där. Allt annat vore idiotiskt

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Microsoft var också exklusiva titlar.
Fast du kanske menar att Sony har titlar exklusiva till Playstation? Om Sony skapat operativsystem till PC lär ju Sony även släppt spelen där.

Sony har ju börjat släppa vissa spel till Windows nu med men det är väl ingen tvekan om vilken konsol som har mest (konsol)exklusiva titlar, är ju knappt en tävling där. Att de sedan inte är ens smak eller så är en annan sak. Däremot gillar jag Game Pass skarpt och hoppas det kan sätta större press på Sony som höjt priset på PS Plus två gånger på (i mina ögon) kort tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Sony har ju börjat släppa vissa spel till Windows nu med men det är väl ingen tvekan om vilken konsol som har mest (konsol)exklusiva titlar, är ju knappt en tävling där. Att de sedan inte är ens smak eller så är en annan sak. Däremot gillar jag Game Pass skarpt och hoppas det kan sätta större press på Sony som höjt priset på PS Plus två gånger på (i mina ögon) kort tid!

Med tanke på att Microsoft släpper sin spel till både Xbox och PC så säger det ju sig självt att det inte är en tävling, de enda som tävlar i konsolexklusiva spel är PS fanboys.

Men ja, Sony har fler spel som bara finns på deras plattformar än vad MS har som bara finns på deras

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Samma ekosystem är ju varför Xbox är överflödig. Konsolen tappar konkurrenskraft i att den inte gör något unikt, medan PS5 har väldigt eftertraktade exklusiva titlar. Inte konstigt att PS5 dominerar Xbox i försäljningen igen, även om skillnaden inte är så stor som den kunde varit pga produktionstakten. Xbox blir bara en budget-PC när spelen finns även på PC-plattformen.

Ja och nej!
Det du säger är ingen självklarhet.

Om man tycker att det är kul med Windows och att lägga ner en massa hobby pengar på byggande och uppgraderingar är PC’n självklart bättre än Xbox. Samma gäller den som spelar FPS samt är tävlingsinriktad och kräver en mus och 150-200FPS.

Är man nöjd med en laptop och vill bara killa några timmar i veckan framför ett bra spel blir Xbox en mycket mer välkomnande miljö. Enkelt och smidigt.

Jag har själv haft många datorer, och min anekdotiska upplevelse är inte positivt. Det är alltid en eller flera uppdateringar som dyker upp när man vill spela. Ofta någon drivrutin krånglar till och tvingar en att felsöka, läsa på forum, ominstallera något. Det kan vara grafikkortet, ljudkortet, klienten etc... Eller så är det dosan till kontrollern som Windows inte längre ser. Har man bara en timme framför sig kan det hela bli väldigt frustrerande.
Utöver det är kraschar och dylikt vanligare på PC. För många olika kombinationer av komponenter att hålla koll på för utvecklarna.

Överflödig är Xboxen verkligen inte. Vi har olika prioriteter och förväntningar. 😊

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Det här säger inte ett smack om var störst efterfrågan är då båda är slutsålda och bara de som bokat kan få tag på någon såvida man inte vill hosta upp o betala scalpers. Mer intressant o se siffrorna sedan när båda finns på hyllorna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det här säger inte ett smack om var störst efterfrågan är då båda är slutsålda och bara de som bokat kan få tag på någon såvida man inte vill hosta upp o betala scalpers. Mer intressant o se siffrorna sedan när båda finns på hyllorna...

Series S har funnits att köpa och den är med i Xbox siffran.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Det här säger inte ett smack om var störst efterfrågan är då båda är slutsålda och bara de som bokat kan få tag på någon såvida man inte vill hosta upp o betala scalpers. Mer intressant o se siffrorna sedan när båda finns på hyllorna...

Det här kanske kan bringa klarhet i vilken av konsolerna som har störst efterfrågan:

Prisjakt listar de mest populära prylarna under året. Playstation 5 är den klara vinnaren följt av några Apple-produkter. Nintendo Switch är årets femte mest populära pryl, PS5 Digital Edition kommer sexa och Xbox Series X kommer på tiondeplats.

Playstation 4 hamnar före Xbox Series S.

"Den lite billigare syskonmodellen Xbox Series S hittar vi först på den inte fullt lika ärorika topp 400-listan."

https://www.prisjakt.nu/prisjakt-presenterar-prylaret-2020--ecX9yfOBEAACMA3JEU?utm_source=instagram&utm_medium=social&utm_campaign=story_article_prisjakt-presenterar-prylaret-2020&fbclid=PAAaZtJqInZijYx1rf-DKn8WNkC56ESN3MvpxTPfoyZj1bSKOQw-woqVCckqg

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Xbox Series X går under samma ekosystem som PC! Självklara valet, 2ggr mindre än ps5 och kraftigare! Stilren och får perfekt plats på tv bänken! Jag har båda så jag talar bara av egen erfarenhet. ps5 ligger tyvärr och dammar.

7.2l Vs 6.86l...
https://www.kitguru.net/tech-news/mustafa-mahmoud/the-playsta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Series S har funnits att köpa och den är med i Xbox siffran.

Ja men det är ju en gimpad/handikappad version av den "riktiga" xbox, hade de gjort som Sony och haft samma prestanda men utan skivläsare hade Series S vart slut oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Överflödig?
Jag har en speldator, damen har en speldator, sen har vi både Series X samt Series S.
Både jag å damen gillar konsol mer men vissa spel gör sig bättre på PC, och när man då har game pass så blir det ju sjukt smidigt att spela det på PC i samma subscription
Då jag (som även har ps4 pro) känner att Sonys exklusiva är sjukt överskattade så tycker jag att Microsoft med Game Pass gjort Playstation överflödig så många spel att spela och sen väljer man plattform beroende på vilken typ av spel.

Ja. För att vara tydlig betyder inte överflödig onödig utan mer redundant (vilket kan vara onödigt men inte behöver vara det). Den gör inget som andra produkter inte också gör vilket gör att den erbjuder redundans och lågt pris.

Som jag skrev handlar det för individen om egen spelsmak, vilket är varför jag valde att skriva generellt och Sony har några av de bäst säljande spelen bland sina exklusiva titlar så det är tydligt en mycket stark affärsidé och en stor anledning till varför PS säljer bättre än Xbox. Microsoft kan fortfarande tjäna bra pengar på Game Pass men det är fortfarande en del i strategin som gör Xbox mindre konkurrenskraftig då den inte har något unikt.

Permalänk
Medlem

Det går fortfarande inte beställa PS5. Hoppas det kommer fler snart.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Sålda ps5? Undrar hur många som fått några av dessa 3.4 miljoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyphiX:

Sålda ps5? Undrar hur många som fått några av dessa 3.4 miljoner?

Du vet att scalpers inte köper PS5or för att stapla dem på hög nånstans och stirra på dem? Om de inte kunde sälja konsolerna hade de inte varit ett problem. Så en överväldigande majoritet av de sålda konsolerna finns sannolikt ute hos folk som använder dem.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Konsolen är bra. Synd att de inte lade ner mer energi på ett par riktiga ”killer” titlar som kunde visat var skåpet ska stå

Typ Xbox och Halo

Har du spelat Last of Us (både ettan och tvåan) eller God of War? De två titlarna visar verkligen var skåpet ska stå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja men det är ju en gimpad/handikappad version av den "riktiga" xbox, hade de gjort som Sony och haft samma prestanda men utan skivläsare hade Series S vart slut oxå.

Förmodligen sant, det är väl dessutom så att early adopters på marknaderna som initialt fått flest burkar sannolikt är intresserade av värstingversionerna till sina 4k-TV. Jag tror Series S kommer att sälja bra när de stora massorna som inte är lika intresserade, eller bor i låglöneländer, ska köpa billigare system med game pass till barnen.

Ska bli intressant att se hur det går för de här konsollerna, snart kan man väl klämma in en NUC för samma penning men mer prestanda i TVn, eller kanske en ARM-stick rakt in i en hdmi-port. Om man inte skaffar en Apple TV med spelkontroller. (inte dagens modell, menar om ett par år)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv

Nu kan man även pimpa sitt PS5 med 20 kilo guld.

"Gold PS5 will be assembled from 8 sheets, cast in solid gold. About 20 Kilograms of gold were used to create it. This is a real masterpiece of jewelry."

https://caviar.global/announcement-of-2021-en/golden-rock/