Fläktar på 3080 TUF OC till 100% vid 70C vid mining

Permalänk
Medlem

Fläktar på 3080 TUF OC till 100% vid 70C vid mining

Edit: by popular demand skriver jag problem och lösning igen ifall någon råkar sitta och mina crypto och hittar hit.

Problem: 3080 varvar upp till 100% oavsett fläktinställningar. Kombinationen hög power draw och temperatur. Sker endast vid mining av eth som är minnestungt. Antagligen går det att återskapa vid andra minnestunga applikationer.

Lösning: Undervoltning. Enda sättet att få det att fungera med stock klocks är att låta resten av chassit att dåna på med fläktar på max. Alternativt ett mer välventilerat chassi helt enkelt. Möjligen offra core clock för minnesclock också då det är där prestandan kan hämtas för mining. Skulle förmodligen funka bättre med ett FE som inte kräks ut all varmluft rakt i chassit utan låter en del gå ut på baksidan också. Finns dessutom thermal pads av något slag som skall hjälpa, sökte man på problemet i kontexten mining hittade jag många med samma problem/memory throttling.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Har avinstallerat samtliga applikationer som kan ha inbakt fläktkontroll samt hårdvaruövervakning.

Kör ett 3080 TUF OC som brukar vara undervoltat, nu bytte jag CPU-kyl och ville testa den i hög klock. Märker ganska snabbt att något inte låter rätt. Kikar GPU-Z, HWinfo, osv, och ser att den ganska snabbt vid en kombination av 70C och hög power draw drar upp fläktarna på 100% och vrider inte ned förrän den nått 60C och efter det tappar den ca 1% varannan sekund, tar alltså jävligt lång tid till idle zerofan.

Vad i hela helvete pågår? Detta har aldrig hänt förr och jag har gjort en DDU + ny driver install, samma sak. Enda som styr fläktar just nu är bios och det är cpu och chassifläkt. Kan det ha hänt något med kortet när jag satte in min cpu-kyl? Det var en tight squeeze, fick trycka en del på kortet, men ett sådant specifikt fel som detta har jag svårt att tänka mig kan uppstå så.

Och ja kortets vbios är uppdaterat och switchen är på Q-läget. Sätter jag en custom fan curve i MSI afterburner, låter den nå 72C, sekunden jag slår av denna drivs fläktarna upp till 100% och 3000RPM. Inte normalt på något sätt.

Belastar jag bara med Furmark kan jag inte återskapa detta. Då kan den nå 72C men eftersom den inte boostar upp i max så drar fläktarna aldrig igång på samma sätt.

Se fläktkurvans plötsliga och inte gradvisa ökning: https://i.imgur.com/5KLjiFQ.png
Edit: även provat reset av bios, kör allt stock.

Edit2: Kan ha "löst" problemet. Det är vid eth-mining som detta sker och när den kör i stock. Memory throttling kallas det tydligen och det verkar visst vara vanligt på 3080 som kör stock och inte har några pads på minnena.

Edit3: Med samtliga chassifläktar på fullt flås är det genomförbart. Då varvar aldrig grafikkortet upp, gissningsvis för att minnena aldrig blir så pass varma.

Undrar hur flödet i din burk ser ut? Är det ett sådant "däringa" modernt "RGB-akvarium" med glasfönster runt om som ger noll i luftflöde? Rätt lustigt att folk idag kör med "akvarier" utan nämnvärt luftflöde med dagens värmealstrande GPU och CPU. En "mesh-burk" tror jag skulle göra susen för att kretsarna inte ska börja att "värme-trottla"!

Kolla alltså luftflödet i burken eftersom du uppenbart har värmeproblem. Kolla "vart fläktarna blåser", normalt är det bäst att ha inblås i fronten och utblås på baksidan. Så har jag byggt mina burkar sedan CPU behövde ha kylflänsar, dvs. Intel486DX2. Cirka 1994 någon gång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Undrar hur flödet i din burk ser ut? Är det ett sådant "däringa" modernt "RGB-akvarium" med glasfönster runt om som ger noll i luftflöde? Rätt lustigt att folk idag kör med "akvarier" utan nämnvärt luftflöde med dagens värmealstrande GPU och CPU. En "mesh-burk" tror jag skulle göra susen för att kretsarna inte ska börja att "värme-trottla"!

Kolla alltså luftflödet i burken eftersom du uppenbart har värmeproblem. Kolla "vart fläktarna blåser", normalt är det bäst att ha inblås i fronten och utblås på baksidan. Så har jag byggt mina burkar sedan CPU behövde ha kylflänsar, dvs. Intel486DX2. Cirka 1994 någon gång..

Flödet borde vara ganska bra, problemet är nog lasten som skapas av cryptomining då det endast var där jag kunde återskapa problemet, så jag kan leva med att jag behöver undervolta för att det ska fungera utan att minnet ska bli för varmt. Det verkar vara ett känt fenomen.

Apropå flöde. Glasfönster och RGB är jag cirka 20 år för gammal för, jag har ett Fractal Define S med tre stycken 140mm Noctua PWM-fläktar i fronten och en enstaka 140mm likadan Noctua bakom en D15 som också pyttsar ut en del luft. Hade jag haft möjlighet hade jag gärna satt en 140mm ytterligare baktill, men i detta chassi kräver det att man lyfter ett lock på ovansidan och skapar en hel del oljud.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Flödet borde vara ganska bra, problemet är nog lasten som skapas av cryptomining då det endast var där jag kunde återskapa problemet, så jag kan leva med att jag behöver undervolta för att det ska fungera utan att minnet ska bli för varmt. Det verkar vara ett känt fenomen.

Apropå flöde. Glasfönster och RGB är jag cirka 20 år för gammal för, jag har ett Fractal Define S med tre stycken 140mm Noctua PWM-fläktar i fronten och en enstaka 140mm likadan Noctua bakom en D15 som också pyttsar ut en del luft. Hade jag haft möjlighet hade jag gärna satt en 140mm ytterligare baktill, men i detta chassi kräver det att man lyfter ett lock på ovansidan och skapar en hel del oljud.

Kan du styra fläktarna via UEFI/BIOS?
Alltså via moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kan du styra fläktarna via UEFI/BIOS?
Alltså via moderkortet?

Jodå. PWM-fläktar. Använder Argus Monitor och varvar upp chassifläktarna baserat på snitttemperaturen på GPU:n och CPU:n baserat på sin egen. Så där i ligger inte "problemet, utan det är snarare isåfall att Define S i helhet inte tillåter särskilt bra ventilering, i synnerhet blockeras majoriteten av insuget av luckan på framsidan. Funderar på att skaffa ett lite större med mer fläktplatser, men som samtidigt bibehåller ljuddämpningen i någon form.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jodå. PWM-fläktar. Använder Argus Monitor och varvar upp chassifläktarna baserat på snitttemperaturen på GPU:n och CPU:n baserat på sin egen. Så där i ligger inte "problemet, utan det är snarare isåfall att Define S i helhet inte tillåter särskilt bra ventilering, i synnerhet blockeras majoriteten av insuget av luckan på framsidan. Funderar på att skaffa ett lite större med mer fläktplatser, men som samtidigt bibehåller ljuddämpningen i någon form.

En spontan idé:
Kör burken utan "låda", dvs. utan sidopaneler och annat "junk".
Kolla om instabiliteten kvarstår vid "öppen burk" alltså. I så fall kan du utesluta eventuella värmeproblem i själva "burken", alltså lådan.

Kan vara värt att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Edit: problem löst. Mod kan ta bort.

Känns väldigt onödigt att radera inlägget om någon annan med samma problem hittar hit och letar efter en lösning.

Exempel:

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Känns väldigt onödigt att radera inlägget om någon annan med samma problem hittar hit och letar efter en lösning.

Exempel: https://imgs.xkcd.com/comics/wisdom_of_the_ancients.png

Kom på det senare. Men som tur är finns det i ett citerat inlägg

Edit: skrev dit det igen fast tl dr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

En spontan idé:
Kör burken utan "låda", dvs. utan sidopaneler och annat "junk".
Kolla om instabiliteten kvarstår vid "öppen burk" alltså. I så fall kan du utesluta eventuella värmeproblem i själva "burken", alltså lådan.

Kan vara värt att kolla.

Testat det och det hjälper helt klart. Det är definitivt GPU:n som inte får möjlighet att kräkas ut tillräckligt med luft ur chassit.

Visa signatur