Windows startar inte efter uppdatering?

Permalänk
Medlem

Windows startar inte efter uppdatering?

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Får inte igång Windows 10. Gjorde en uppdatering, efter uppdatering så kommer jag inte in i windows. När den precis kommer till windowsloggan startar den om. Så laddade ner windows till usb-sticka, då kommer jag till inlogg. När jag loggar in så blir skärmen svart med muspekaren( felmeddelande, Run dll, -Det uppstod ett problem med starten av c:/ProgramFiles:/Nvidia Corporation/Shadowplay/nvspapi64.dll).

Ctrl +alt + delete fungerar inte. Innan inloggning har jag testat hålla nere shift och starta om, kommer inte till safe mode. Hållt nere powerknapp 3ggr, händer inte ett smack. Försökt reparera windows med deras hjälpverktyg via usb, kan inte återställa os till en förgående uppdatering. Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gluchs:

Får inte igång Windows 10. Gjorde en uppdatering, efter uppdatering så kommer jag inte in i windows. När den precis kommer till windowsloggan startar den om. Så laddade ner windows till usb-sticka, då kommer jag till inlogg. När jag loggar in så blir skärmen svart med muspekaren( felmeddelande, Run dll, -Det uppstod ett problem med starten av c:/ProgramFiles:/Nvidia Corporation/Shadowplay/nvspapi64.dll).

Ctrl +alt + delete fungerar inte. Innan inloggning har jag testat hålla nere shift och starta om, kommer inte till safe mode. Hållt nere powerknapp 3ggr, händer inte ett smack. Försökt reparera windows med deras hjälpverktyg via usb, kan inte återställa os till en förgående uppdatering. Vad kan jag göra?

Testa att clear Cmos och se om det funkar.

Är det ett alternativ att installera om windows eller har du saker du inte vill bli av med?

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk

@Gluchs
Spamma F8 så fort du startar datorn.
Se om du kommer in i felsäkert läge.
Där någonstans hitta att gå tillbaka till en tidigare version. Verkar som du fått hem någon dålig drivrutin eller något som inte fungerar så bra med din dator.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/advanced-startup-...
Eller edit igen, dll som har med NVIDIA GeForce Experience att göra, som den här..
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...

Man måste inte "cleara" cmos så fort något oväntat händer eller installera om windows.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gluchs:

Vad är det du har uppdaterat? Windows 10? Eller är det nåt med Nvidia?

Kommer du inte in i Safe Mode med hjälp av stickan om du kollar, "Step Two: Use the Advanced Troubleshooting Tools to Start Safe Mode", i länken?

https://www.howtogeek.com/107511/how-to-boot-into-safe-mode-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoLejon:

Vad är det du har uppdaterat? Windows 10? Eller är det nåt med Nvidia?

Kommer du inte in i Safe Mode med hjälp av stickan om du kollar "Step Two" i länken?

https://www.howtogeek.com/107511/how-to-boot-into-safe-mode-o...

Följ sen bilderna i ordning och du ser på bild nummer fem att du skall kunna välja Safe Mode med hjälp av tangent nummer fyra på ditt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag, kom tillslut in i safemode efter mycket olika försök. Nu kom nya problem. Kan inte återställa windows till en tidigare punkt, ger olika felmeddelanden, googlar runt och verkar vara dåliga drivrutiner. Har inte använt dator på många år, då detta är en reservdator. Så började med att uppdatera, där problemet nu uppstod.

Gjorde en sfc scan i kommandotolken och fick korrupta filer när den var klar, kunde inte lösa alla.

Skall köra check health nu i kommandotolken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gluchs:

Tack för alla förslag, kom tillslut in i safemode efter mycket olika försök. Nu kom nya problem. Kan inte återställa windows till en tidigare punkt, ger olika felmeddelanden, googlar runt och verkar vara dåliga drivrutiner. Har inte använt dator på många år, då detta är en reservdator. Så började med att uppdatera, där problemet nu uppstod.

Gjorde en sfc scan i kommandotolken och fick korrupta filer när den var klar, kunde inte lösa alla.

Skall köra check health nu i kommandotolken.

Installera om Windows bara, tar ca 15 min. Jag vet inte hur många gånger jag installerat om Windows på en dator av den enkla anledningen att det ofta går fortare än att felsöka

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Installera om Windows bara, tar ca 15 min. Jag vet inte hur många gånger jag installerat om Windows på en dator av den enkla anledningen att det ofta går fortare än att felsöka

Haha, ja hade det funkat då jag skulle gjort det så hade det blivit så också. Men nu är jag inne i windows för första gången efter varit i felsäkert läge, se vad jag kan göra härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gluchs:

Haha, ja hade det funkat då jag skulle gjort det så hade det blivit så också. Men nu är jag inne i windows för första gången efter varit i felsäkert läge, se vad jag kan göra härifrån.

Har du testat att starta en ny installation från ett usb? Krävs såklart att du har en annan fungerande dator att skapa usb'n ifrån. Och testade du att cleara cmos?

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Har du testat att starta en ny installation från ett usb? Krävs såklart att du har en annan fungerande dator att skapa usb'n ifrån. Och testade du att cleara cmos?

Jajemen, ville inte fungera=/