Permalänk
Hedersmedlem

Tips på bra 17" TFT

Tjena, går i tankarna att köpa en TFT-skärm.
Jag undrar nu om ni har lite tips på en bra skärm för max
5000kr, helst 4500kr. Jag kollat in Benq FP767, och har hört att den ska vara
fin. Kollade igenom denna tråden:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=16124...

Men det var lite över min prisnivå.

Kraven:

- 16ms responstid
- 17"
- Priset

Alla tips är välkommna!
Ja, jag har kollat igenom andra trådar.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem

Nec 1701
Hitachi CML174 (du spar mkt om du kan tänka dig den vita versionen - du får den för ung. 4400:-)

Om du kan tänka dig en vit skärm skulle jag tagit Hitachin, bra pris och den har fått bra kritik i tester. Läs gärna recensionerna på Tom's och Anand.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Nec 1701
Hitachi CML174 (du spar mkt om du kan tänka dig den vita versionen - du får den för ung. 4400:-)

Om du kan tänka dig en vit skärm skulle jag tagit Hitachin, bra pris och den har fått bra kritik i tester. Läs gärna recensionerna på Tom's och Anand.

Den Nec:en, vad kostar den? Hittade den på db.com för
~6000kr, finns det någon billigare återförsäljare?

Tack.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

funderar osså på en TFT/LCD nu.. men jag vill ha 19" Ingen som har en sådan att göra tummen upp för?, tyvärr hade jag inte pengar till att köpa Hansol skärmen när den var på extrapris på komplett.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Den Nec:en, vad kostar den? Hittade den på db.com för
~6000kr, finns det någon billigare återförsäljare?

Tack.

buggy.no-ip.com

Runt 4800:-

Tom's har annars just haft ett test mellan 16ms-panelen (som de flesta tillverkare använder) och en 20ms-panel (gjord av Hyundai tror jag). Den kanske är värd ett test, dock var det ganska skumma skärmar med i testet. Hyundai Q17 är ju annars rätt OK, kostar väl runt 4300:- kanske.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
funderar osså på en TFT/LCD nu.. men jag vill ha 19" Ingen som har en sådan att göra tummen upp för?, tyvärr hade jag inte pengar till att köpa Hansol skärmen när den var på extrapris på komplett.se

Samsung 191T, rätt billig och väldigt bra. Kostar nog runt 6700:- och det är inte så mkt mer än en 17". Läs test på Anand.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Hitachi CML174SXW har fått ganska bra recensioner och ligger kring din prisnivå. Kollade lite på buggy och den finns för 4305kr + frakt och sånt tjafs. Inte alltför dumt anser jag.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Avstängd

En sak som är bra att veta är:

" 16-ms and 20-ms monitors may be on the increase, but not a lot has actually changed. The big names like LG and Samsung did not get their panels out in time, so for the moment, all the 20-ms monitors have Hyundai panels and all the 16-ms monitors are from AU Optronics.

Remember that the panel is the main part of a monitor. It is made up of liquid crystal cells overlaid with red, green and blue filters, neon tubes and reflectors (see this chart). Two monitors using the same panel will have a similar, if not identical, display. So, in spite of some substantial price differences (double in some cases), you will often find the same quality whatever the brand. The differences are mainly due to design factors, which make the monitor more or less attractive, and to more or less acceptable default settings. "

http://www6.tomshardware.com/display/20030626/lcd-05.html

Gäller kanske inte ALLA på marknaden men riktigt många så det är ganska dumt att handla en monitor för dubbla priset för att ändå få "samma" bildskärm.

Edit: Hitachin använder AU Optronics elementet för de som undrar.
Edit2: DVI är väldigt trevligt och är en skillnad man kan kolla efter även med samma element.

Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk
Hedersmedlem

Necs LCD1701 och CML174 bygger vad jag förstår på samma grundkomponenter MEN LCD1701 har fått bttre recensioner än Hitachis skärm. MEN å andra sidan är CML174 500kr billigare. Å "tredje" sidan är Necs skärm lite mer flexibel och är enligt mig snyggare.
Hyundays skärm har jag inte provat ÄN men den ser spännande ut eftersom den verkar höj- och sänkbar, har USB hub/nav (?).

OBS! Kom ihåg att titta på pixelpolicys för de olika skärmarena, det HAR betydelse på sikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Just nu ser det ut att bli NECs skärm. Den är snyggare, har fått bättre
kritik, fina specs och passar perfekt till mina övriga datordelar.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Avstängd

NEC LCD1701 har inte DVI, det är ett stort minus enligt mig.

Bildkvalitén i DVI _ÄR_ bättre (oavsett vad Tom säger ) och att inte behöva ställa in skärmen för olika upplösningar är trevligt. Visst man behöver bara trycka på auto-knappen så fixar den bilden själv med lite fördröjning och det kan väl tyckas vara lidligt, men med DVI visas alla upplösningar alltid korrekt utan att man behöver röra ett finger.

Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haribo
NEC LCD1701 har inte DVI, det är ett stort minus enligt mig.

Bildkvalitén i DVI _ÄR_ bättre (oavsett vad Tom säger ) och att inte behöva ställa in skärmen för olika upplösningar är trevligt. Visst man behöver bara trycka på auto-knappen så fixar den bilden själv med lite fördröjning och det kan väl tyckas vara lidligt, men med DVI visas alla upplösningar alltid korrekt utan att man behöver röra ett finger.

Sant det du säger.

Men jag ser det inte som ett måste.
Läste en recension på Hitachin, enligt dem var DVI-läget
värdelöst på den skärmen. Färgerna var kassa etc.
Ska se om jag hittar den recensionen.

EDIT: Här var den:

http://www.digit-life.com/articles2/hitachi-cml174sxw/

Några citat ur recensionen:

"Connection via digital interface
/.../
You can change color temperature and correct colors only in the video card settings. Unfortunately, the contrast level is very high in case of the DVI connection, and color rendering suffers. The picture was quite poor after gradient filling with different colors. I had to correct colors to improve the image. Nevertheless, the image was still too contrast, and it wasn't s not very comfortable to watch movies. So, the DVI interface is more advanced but in this monitor it underperforms. Further tests were carried out with the analog interface.

Connection via analog interface
When I connected the LCD panel to PC via VGA I had to use the auto tuning right away because the monitor incorrectly detected the video mode set in the BIOS. When the Windows finished booting the auto tuning was repeated. It worked well and ensured a high-quality image. It looked like a completely different monitor. Even with the default settings the color rendering was absolutely different. I applied gradient fill and noticed no traces of what I could see at the DVI connection. The color rendering became much better and needed just a little correction, though it it's quite subjective. Although you can be faced with problems of adjusting some parameters, I had none during the tests. Also, a user is offered all settings available in the monitor's screen menu in case of the VGA connection."

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Avstängd

Orkar inte argumentera emot eftersom jag inte direkt bryr mig

Men jag har Hitachin och visst färgerna blir lite mattare i DVI men jag skulle aldrig köra VGA pga detta, har givetvis kört VGA ett tag för att testa men bildkvalitén är såpass mycket bättre i DVI så det väger upp. Plus att du kan justera utsignalen via mjukvara på ditt grafikkort för att få lika sköna färger i DVI, dock stör denna "försämring" mig inte alls och jag har ingen justering aktiverad.

Sen ska det nämnas att DVI-ut signalen är väldigt beroende på vad man har för chip som kontrollerar det. Fick bättre bild med mitt Ti4800 på DVI än med mitt Radeon 8500, kan bero på att monitorn är gjord med tanke på detta Silicon Image chip som sitter på GF4 korten men jag vet inte.

Hehe... blev kanske lite motargumentation men jag lär inte göra det fler ggr

I vilket fall som helst kommer du bli nöjd med ett AU Optronics element, det är helt underbart att sitta vid

Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk
Hedersmedlem

Rich: Har du hittat några bra tester på Nec 1701? Står i precis samma val som dig, lutar också åt Nec.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Rich: Har du hittat några bra tester på Nec 1701? Står i precis samma val som dig, lutar också åt Nec.

Jag har faktiskt inte hittat en enda.
Postar länk direkt så fall om jag hittar.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem

Ni vet säkert redan detta men söker ni på lcd1701 så hittar ni nog inte så mycket. I övriga världen heter den lcd1760V. Själv har jag barat hittat användarrecensioner vilka är överlag positiva. Ovanligt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JvD
Ni vet säkert redan detta men söker ni på lcd1701 så hittar ni nog inte så mycket. I övriga världen heter den lcd1760V. Själv har jag barat hittat användarrecensioner vilka är överlag positiva. Ovanligt

Fan vad bra att du sa detta, hittade en recension på den @ Toms!

http://www17.tomshardware.com/display/20030221/hitachi-04.htm...

Bra betyg tycker jag! Varför har den ett annat modellnummer i
övriga världen?

EDIT: En till: http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,110199,00.asp

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

JvD, vad tycker du nu om din Viewsonic VP171B? Är den värt priset eller?

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

och JvD, hur ser svart färg ut på VP171B? Har den, som andra skärmar, lite annan färg i över och underkanten?

Sen så undrar jag om foten är bredare än skärmen? kan inte riktigt se det på bilderna

Permalänk
Hedersmedlem

totten, ja foten är nog kanske 1-3 cm bredare än skärmen i sig. Ja, det svarta är riktigt fin och det vita likaså. Har kört Monitortest (det enda program jag har) och har inga anmärkningar än så länge.

Tarang, Ja om den är värd priset. I dagsläget anser jag det (ca 5595kr) men jag skall prova två andra skärmar (lågbudget) under veckan så jag återkommer. Men visst detta ÄR en proffsskärm precis som Viewsonic säger. Det märker man, det andas Viewsonics kvalitet rakt igenom. Skärpan är otrolig och den är så ljusstark att man måste dämpa den ganska mycket (åtminstone i ett märkt rum).

Lade upp lite tillfälliga bilder här: http://www.morck.se/bilder/vp171b/

Permalänk
Medlem

Toppen det! Går själva bildskärmen dra åt sidan så att man skulle kunna ha två likadana skärmar bredvid varandra utan att fötterna går ihop? man vill ju ogärna ha ett mellanrum mellan bildskärmarna.

Vilka andra skärmar kommer du testa?
Som jag ser det idag så är det antingen vp171b eller 172t. Att vp171b har 16ms svarstid gör det lutar mer åt en sådan.

Permalänk
Hedersmedlem

Om skärmen är centrerad över sitt stativ sticker bena ut ca 1 cm på varje sida. Du kan rotera den lite åt höger eller vänster så att skärmkanten kommer i höjd med benets spets (eller utanför).

Först så:

Sedan så vrider man skärmen lite. På så sätt kan man placera flera skärmar vid varandra.

Tror knappast viewsonic glömt bort detta på deras mest expklusiva serie

Permalänk
Medlem

Mycket bra

Kan du hitta några nackdelar på denna skärm utan att "försvara" ditt köp? Den ser onekligen väldigt intressant ut. Ska kolla på deras pixel policy sedan

edit: och var köpte du din och vad kostade den där?
här i sverige så ser dustin ut som ett val för mig.

Permalänk
Medlem

Annars finns den på Datorhandeln för 5738:-

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Känns som det lilla extra den kostar på dustin är värd det + den billiga frakten. Vad datorhandel tar vet jag inte...

dustin har jag goda erfarenheter av och 150kr mer betalar jag gärna. Sen tjänas det säkert in på frakt

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om deras pixelpolicy?

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Permalänk
Medlem

JvD, tackar så mycket! Känns inte som att 7-pixlar gör så otroligt mycket. Iofs beror det helt på vars dom sitter och om det är färg eller inte.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Hedersmedlem

OK, sitter nu framför en ca 1500kr billigare skärm, nämligen Benq FP747. Det är den svarta modellen som har något längre pixelresponstid (om jag inte minns fel). Den kostar ca 4000pix (3999 på Netonnet).
Tja, är då VP171b verkligen värd de där extra kronorna. Jag hade givetvis otur att få en skärm som var något defekt. En helt vertikal rand av pixlar lyste vitt hela tiden så det var en störande rand som ni kan se på bilderna. Men för övrigt så är BenQ riktigt trevlig. Skap och fin. Färgerna är inte lika fina som på "lyxskärmen" och jag upplever att bilden är inte lika lugn och skön att titta på (snacka om subjektiv bedömning
Hur som helst, Vill bara påpeka att BenQen är en riktigt trevlig skärm. Som väntat så kommer den inte i närheten av VP171b vilket var föga förvånande. MEN ändå, har man en tajt budget eller bara skall ordbehandla lite och så (kanske en extra dator) och inte är JÄTTEKINKIG så duger denna låååångt skulle jag vilja påstå. Autojusteringen fungera prima och ett flertaö manuella möjligheter finns. Den saknar DVI och går bara att vinkla lite, inga andra justeringsmöjligheter.

JA, VP171b är värd de där extra 1500kr MEN budgetskärmen för 3999kr är också riktigt trevlig och faktisk värd sina kronor och ören.

Bilder hittar ni här: http://www.morck.se/bilder/fp747/

Permalänk
Hedersmedlem

Varför byter du inte ut Benq skärmen om den har så många döda pixlar?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading