VPN för att surfa säkert på öppna Wi-Fi

Permalänk
Medlem

VPN för att surfa säkert på öppna Wi-Fi

Hej!

Jag skulle bli mycket tacksam för svar.

Min dotter har börjat plugga. Så hon vill sitta på Espresso house ibland. Där har dom öppet Wi-Fi. Om jag förstått rätt så finns det risker med att surfa på öppna Wi-Fi.
Hennes laptop har bra virusskydd, noga med alla typer av uppdateringar.

Jag har fått tips om ett företag som erbjuder VPN, dom heter OVPN.
Om jag förstått rätt så är man mer skyddad om man surfar via VPN.

Finns det andra lösningar så man kan surfa säkrare på öppna Wi-Fi?

Med vänlig hälsning

Per

Rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Medlem

Om din dotter surfar över http, inte https, så skickas trafiken okrypterat. Då kan den som sitter i nätet både se trafiken och ändra den, till exempel sätta in reklam i webbsidor.

Då väljer du mest vem som ska göra det, VPN-leverantören eller fiket. Det är alltså en fråga om förtroende.

Detta är inte ett jätteproblem för vanlig surf längre, eftersom det numera mest görs krypterat, över https. Ett webbläsartillägg som HTTPS Everywhere kan hjälpa till.

Om man däremot kör okrypterade protokoll, till exempel FTP så ska man... låta bli, eftersom lösenord skickas i klartext. Oavsett VPN eller inte, såvida man inte kontrollerar hela VPN-uppsättningen själv, men det gäller ju inte i ditt fall.

Man kan också fundera på att slå på DNS över HTTPS i webbläsaren. Det gör att ett potentiellt fientligt nät har mindre möjligheter att oupptäckt manipulera namnuppslagningen, dvs du kan vara mer säker att din trafik går till den sajt du hade tänkt dig. Å andra sidan betyder det att man litar på webbläsarens leverantör av DNS. Men på det hela taget är det nog att föredra.

VPN går utmärkt att kombinera med ovanstående försiktighetsåtgärder. Jag anser dock att ovanstående är det mest prioriterade. Det finns många VPN-leverantörer och en hel del är garanterat fientliga och farliga. Just OVPN är en jag skulle vara benägen att tro ökar säkerheten, de har gjort rätt bra ifrån sig i ett välpublicerat rättsfall som du kan läsa om bland annat här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera ovpn! Använt dom i några år. Fördelen med dom är att dom inte loggar någon trafik, vilket gör att man är mer anonym än hos många andra.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Skapa en VPN tunnel hem till sitt eget nät hemma, så blir det ju som om du sitter hemma och surfar. Ingen VPN operatör att behöva bekymra sig om.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack så mycket för svaren.

Med vänlig hälsning

Per

Permalänk
Medlem

Mullvad brukar anses väldigt bra, men OVPN tror jag är absolut säkrast. Egentligen borde nästan valfri VPN göra jobbet tillräckligt, så länge det inte är nån random gratis skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Mullvad brukar anses väldigt bra, men OVPN tror jag är absolut säkrast. Egentligen borde nästan valfri VPN göra jobbet tillräckligt, så länge det inte är nån random gratis skit.

Hej!

Tack för svaret.

Med vänlig hälsning

Per

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag undrar om någon använder OVPN?

Hur fungerar det när man använder det? Loggar man in varje gång eller klickar man på någon länk för att surfa via VPN?

Med vänlig hälsing

Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Hur fungerar det när man använder det? Loggar man in varje gång eller klickar man på någon länk för att surfa via VPN?

Man kör en klient på datorn som man behöver logga in på, sen går all trafik via den (det finns trafik som är undantagen, men det blir för avancerat att gå in på det).
Klienten tillhanda håller ibland VPN leverantören, och ibland får man använda sig av Open VPN GUI.

I det sistnämnda fallet behöver man ha konfiguration fil från VPN leverantören, vilken de tillhanda håller i så fall.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Man kör en klient på datorn som man behöver logga in på, sen går all trafik via den (det finns trafik som är undantagen, men det blir för avancerat att gå in på det).
Klienten tillhanda håller ibland VPN leverantören, och ibland får man använda sig av Open VPN GUI.

I det sistnämnda fallet behöver man ha konfiguration fil från VPN leverantören, vilken de tillhanda håller i så fall.

Hej!

Tack för svaret.

Med vänlig hälsning

Per