AMD Ryzen 5000-serien lider av hög andel defekta processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5000-serien lider av hög andel defekta processorer

Av 320 sålda Zen 3-processorer var hela 23 defekta vid leverans, rapporterar nordamerikanska systembyggaren PowerGPU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter osannolikt. Skulle va intressant med en omröstning här på Swec med hur många som fått defekta Zen 3

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att göra en liknande undersökning av Sweclockers köpare hur många som inte fungerar
(Jaxione tänkte lika dant som mig)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med att detta låter underligt. Vad är deras definition på DOA? Har de testat alla processorer och bekräftat att de är trasiga?
Kan lätt tänka mig en viss felprocent bara av att folk uppdaterat BIOS på sina kort och returnerar processorn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande inte säker om min är defekt eller om det bara är moderkortet (skickat tillbaka det för att se om butiken kan återskapa problemet); det tar systemet 5-45 minuter att få en POST. Det började med ca 5 minuter men efter några veckor så är det uppe i 30-45 minuter.

Moderkortet lyser upp CPU-lampan, så om moderkortet inte är defekt så kanske det är processorn?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Låter rätt extremt. Skulle som sagt vara kul med Swec omröstning.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Synd att svenska återförsäljare är så återhållsamma med sin RMA-statistik, behöver ju inte säga exakt hur många man sålt om man är rädd för det, andelen trasiga är ju det intressanta. Sweclockers redaktion kanske skulle kunna nyttja sina kontakter inom branschen och få fram lite siffror? Skulle bli en intressant artikel, speciellt som ett återkommande inslag.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Sett en hel del klagomål rapporteras på andra forum, det förekommer.

Oftast dock dåliga BIOS, men DOA förekommer ibland.

AMD kör med får små marginaler på vad är OK.

Permalänk
Medlem

Tveksam till detta, även om jag led av ett mjukvaruproblem orsakat av AMDs artificiella blockering av PCI-E 4.0 på B450 brädor i ca 11 månader innan de lyckades patcha sin skit.

Hade det varit så stora DOA siffror hade vi sett det tidigare, speciellt på forum och reddit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaxione:

Låter osannolikt. Skulle va intressant med en omröstning här på Swec med hur många som fått defekta Zen 3

Hardware Unboxed gjorde en sådan poll och kom fram till att (i skrivande stund):

21% Hade köpt Ryzen 5000 och den funkar
2% hade köpt Ryzen 5000 och den vart DOA
Resten inte köpt Ryzen 5000

Detta är en felprocent på 2/23 = 9%, något som stämmer verkar väldigt väl överens med PowerGPU:s siffror, men alla vet vi ju hur tillförlitliga Internet-polls är. (Dessutom ganska stor felmarginal på denna siffra, det kan vara allt från 6-12% om man betänker att Youtube avrundar till närmaste heltal...)

Samtidigt har Hardware Unboxed också skrivit följande på Twitter: "Efter att ha pratat med stora återförsäjare av PC-komponenter i Australien har jag fått göra att felfrekvensen för varje del är normal och under 2%."

Till sist verkar PowerGPU ha raderat sin tweet där de skrev om detta... undrar varför.

Jag skulle inte dra några förhastade slutsatser av en random internetpoll och en enda kund på några hundra CPU:er. Vi vet ju alla hur tillförlitliga Internet-polls är, och det kan ju också vara så att de haft otur med en dålig batch eller något fel i PowerGPU:s hantering. Om vi börjar se andra återförsäljare påstå samma sak kan man kanske dra någon slutsats, men vi är inte där än.

Permalänk
Medlem

KAN det vara så att dem anses vara DOA / Defekta för att användare köpt moderkort utan möjlighet till uppdatering av bios utan CPU?
Låter konstigt, hade varit intressant med en omröstning här, lär ju finnas fler än 300st i detta forumet..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig någonsin varit med om att en cpu (oavsett tillverkare) varit trasig, och det gäller även alla jag pratat med någonsin, från 80-talet fram till nu. Ur denna anektodiska synvinkel så verkar det extremt osannolikt, men det innebär givetvis inte att det inte kan vara sant.

Väntar på en sista lååååångsam delleverans (inte grafikkort faktiskt) innan jag bygger min nya maskin med min 5950X jag har liggandes, och hoppas att jag inte får en otrevlig överraskning då.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

KAN det vara så att dem anses vara DOA / Defekta för att användare köpt moderkort utan möjlighet till uppdatering av bios utan CPU?
Låter konstigt, hade varit intressant med en omröstning här, lär ju finnas fler än 300st i detta forumet..

Det låter mycket mer troligt, ja, men då har felrapportören verkligen gjort en rejält pinsam blunder som inte undersökt den biten närmare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Det låter mycket mer troligt, ja, men då har felrapportören verkligen gjort en rejält pinsam blunder som inte undersökt den biten närmare.

Ganska pinsamt, men å andra sidan är det inte helt vanligt att folk har full koll på vilka BIOS och moderkort som är kompatibla med Ryzen 1XXX till 5XXX. Känns definitivt som en ganska trolig förklaring för åtminstone en del av returerna.

edit: PowerGPU är tydligen en systembyggare och säljer inte processorer till slutkund så mitt argument är null and void Får läsa noggrannare nästa gång!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

Ganska pinsamt, men å andra sidan är det inte helt vanligt att folk har full koll på vilka BIOS och moderkort som är kompatibla med Ryzen 1XXX till 5XXX. Känns definitivt som en ganska trolig förklaring för åtminstone en del av returerna.

PowerGPU är en systembyggare, inte en återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Spontant tror jag inte att de räknar med reklamationer som inte blivit godkända - d.v.s. i de fall "felet" beror på skit bakom spakarna som inkompatibelt moderkort/bios/ram. Självklart ska man ta siffrorna med en nypa salt men faktiskt så behöver man inte leta länge i något forum för att hitta flertalet trådar om användare av speciellt 5900x som har problem med stabilitet, att 5000-serien är överrepresenterad i DOA-siffror råder det inga tvivel om.

Problemet med en vanlig omröstning på forat är ju att folk som har haft problem är mer måna om att berätta det än de som inte haft problem, kommer ju bli väldigt skeva siffror, som i den här omröstningen: https://www.overclock.net/threads/replaced-3950x-with-5950x-w... där bara 24% röstat på att de inte haft några problem.

Men jag hoppas Sweclockers redaktion kan tänka sig göra en insats och använda sina kontakter för att få fram lite egna mer trovärdiga siffror.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

KAN det vara så att dem anses vara DOA / Defekta för att användare köpt moderkort utan möjlighet till uppdatering av bios utan CPU?
Låter konstigt, hade varit intressant med en omröstning här, lär ju finnas fler än 300st i detta forumet..

Jag köpte ett asrock b550m steel legend som inet snällt uppdaterade åt mig. Frid och fröjd...nope. Kunde inte posta, inet testa 3 brädor uppdaterade, no go.
Tydligen har asrock haft brädor som med orginal bios p1.00 inte haft stöd att uppdatera regionen som krävs för 5000 med en 3000 cpu. Enda sättet är en clamp och manuellt flasha...vilket bara asrock kan. Gällde inte bara den Asrock modellen så möjligt att sådant åker med i statistiken.
Jag bytte själv till annat märke men jag kan säkerligen tro att man kan skylla på cpun för moderkorten fungerade ju...bara inte med 5000 cpu.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig enormt tveksam till dessa siffror. Skulle en tillverkare leverera produkter där en tiondel eller fler är defekta så hade vi fått höra och se det tämligen omgående i olika kanaler.

Misstänker att siffrorna om de stämmer nog är moderkortskompatibilitet det handlar om. Det finns en anledning varför AMD var tveksamma till att ge stöd till 400-seriens moderkort och att Intel begränsar stöd. Många kunder klarar helt enkelt inte av att uppgradera BIOS eller vet inte om att moderkortet de köpt kanske saknar Flashback-funktion.

Och som @backfeed skriver ovan. Jag har inte heller personligen fått eller stött på någon som fått en defekt CPU.

Taggade fel person.
Permalänk
Medlem

Låter osannolikt. Har varit med om att cpu:n har gått sönder en gång sen PIII, en 5820K. Jag kunde inte tro att det var cpu:n så jag hade ju bytt ut allt, mobo, minne, psu m.m. innan jag fattade att det var cpun. Sen tog det ett jäkla tag innan jag fick den utbytt för webhallen kunde ju inte heller tro att det var cpun det var fel på.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Det låter helt orimligt att över 10% av en produkt skulle vara defekt. Jag skapar en tråd så får vi se hur det har varit för oss på sweclockers.

#18929017

Permalänk

Bra försök Intel.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Köpte en 5800x som blåskärmade (WHEA UNCORRECTABLE ERROR) inom fem minuter av ”verklig” användning i spel. Gjorde en RMA hos AMD, fram och tillbaka med mail och skicka bilder på kvitto och när den sitter i sockeln tog ett par veckor (dom svarade rätt långsamt) men när jag väl skickade iväg den på en måndag/tisdag fick jag en ny till fredagen samma vecka. Den nya har fungerat felfritt.

Fick känslan av att dom kände till problemet och bytte så fort man nämnde rätt symptom.

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem

har varit med om 2 defekta CPUer, den första va en kompis som skickade på 1.95V Vcore på sin QX9650, den dog av naturliga orsaker om man säger så, sedan var det min Ryzen 5 3600 som IMCn la av på, ville inte lira med 4st minnen efter ett tag inte heller 2st i Dualchannel utan endast 1minne eller 2st i singelchannel. Men den bytte AMD ut direkt utan några som helst problem.

Hade det varit så stor andel som är defekta som 10% så tycker jag man borde ha hört det om det väldigt mycket, men man ska aldrig säga "Aldrig".

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phm:

Köpte en 5800x som blåskärmade (WHEA UNCORRECTABLE ERROR) inom fem minuter av ”verklig” användning i spel. Gjorde en RMA hos AMD, fram och tillbaka med mail och skicka bilder på kvitto och när den sitter i sockeln tog ett par veckor (dom svarade rätt långsamt) men när jag väl skickade iväg den på en måndag/tisdag fick jag en ny till fredagen samma vecka. Den nya har fungerat felfritt.

Fick känslan av att dom kände till problemet och bytte så fort man nämnde rätt symptom.

När jag fel anmälde min 3600 så behövde jag bara skapa en RMA begäran, lägga in mitt serienummer och beskriva problemet, tog 2dagar sen fick jag svar om att dom hade skickat en fraktsedel. När dom hade tagit emot den på Fredagen, så tog det ca 2timmar innan dom skickade en ny, så jag tror inte ens dom provade min CPU, mer än att snabbt kolla så att det inte var något handhavande som böjda pins. Känns inte som att dom bör ha hunnit prova den på den korta tiden, så länge dom inte hade tomt med jobb vill säga Men sjukt smidigt gick det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det var ju nån stackare här som fick en mosad 5000 CPU typ alla pinnar böjda, men det kanske inte räknas.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det var ju nån stackare här som fick en mosad 5000 CPU typ alla pinnar böjda, men det kanske inte räknas.

Då är man iaf snabbt säker på att CPUn är DOA och behöver inte bråka med felsökning

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Inte en chans att detta stämmer. AMD liksom alla andra testar sina cpuer innan de skeppas ut. Tror själv på moderkortskompabilitet som andra redan har nämnt. Speciellt när de använder gamla 400-serien.

Jag förstod varför AMD inte ville ge stöd till 400-serien och det ser vi här.

Permalänk
Medlem

Som flera sagt, EN liten PC-byggare som twittrar och sen tar bort det är knappast tillförlitlig statistik. Jag har heller aldrig haft en trasig CPU och jag har byggt datorer sen 1995, några moderkort och några PSU har gått sönder och massor av hårddiskar. Men aldrig RAM eller CPU.

Däremot är QA med CPU vs bios/moderkort mindre bra, många som haft diverse problem, det kanske vanligaste är att datorn plötsligt startar om i idle. Går att åtgärda med bios inställningar för dom flesta, men default ska ju funka liksom. Sen kan man se på overclock.net och Reddit att det är en hel del som har gjort RMA, dom flesta rapporterar att dom har fått exemplar som beter sig bättre efter RMA men en del har även fått sämre exemplar. Men nu pratar vi inte om DOA utan om exemplar som underpresterar.

Zen 3 är ett fartmonster men som så mycket annat nuförtiden så släpps det till försäljning när det fortfarande finns massor av buggar kvar. Senaste 1.2.0.0 icke beta bios för Asus är dock väldigt stabilt såvitt jag kan se, en del pratar om aningen lägre prestanda men det verkar inte vara några direkt problemrapporter. Asus-korten har dock fortfarande problem med sleep, kanske inte superviktigt men det vore bra om allt fungerar som tänkt.

Som sagt, prestanda är verkligen bra och biosen börjar nu bli stabila, men för dom som är mindre datorkunniga finns det massor av fallgropar att para en Ryzen 5000 med ett moderkort. AMD måste ha hårdare QA samt låta moderkortstillverkarna vara med tidigare i utvecklingsprocessen så att dom hinner anpassa sina kort. Och nu när bios flashback är en såpass utbredd finess borde ingen köpa ett moderkort utan bios flashback. Det kan nolla en hel del problem som en vanlig flash inifrån bios inte kan göra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Sakfrågan intresserar mig inte jättemycket, med som en som jobbar med statistik vetenskapligt varje dag så värker det i mig.

Jag vet inte hur många som har sålts, men anar att det är fler än 57 enheter av t.ex 5950. Det är nämligen där man hamnar om man siktar på en felmarginal på +-5% och 50 samples.

Här är en förenklad tabell som illustrerar sambandet för den som inte orkar räkna. När vi passerar 5000 i populationen, eller i det här fallet levererade processorer, brukar det räcka med cirka 300-400 samples. Alla slutsatser som baseras på antal under detta ger jag inte mycket för alls.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte en chans att detta stämmer. AMD liksom alla andra testar sina cpuer innan de skeppas ut. Tror själv på moderkortskompabilitet som andra redan har nämnt. Speciellt när de använder gamla 400-serien.

Det var min första tanke också.
Prollarna testas ju individuellt först. Att så stor andel skulle gå igenom den testningen defekta låter iaf väldigt märkligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled