Alternativ för BankID

Permalänk

Alternativ för BankID

Hej!

Jag har egentligen inte något behov av en s k smarttelefon, så länge jag kan ringa och skicka och ta emot SMS och MMS. Om det inte vore för behovet av BankID (och ev. Swish, som tycks bli mer och mer oumbärligt)...

Finns det något sätt att använda dem utan att använda en Apple- eller Googletelefon eller en dator med Windows?
BankID på fil verkar inte fungera med t ex Linux. En del banker verkar ha BankID på kort vilket jag trodde fungerade ungefär som en bankdosa men det kräver att man installerar mjukvara som endast fungerar med Windows.
Fungerar det med enklare telefoner, t ex Dorotelefoner som har DorOS?
Eller går det att använda en modifierad Androidtelefon där man rensat bort Google?
Fungerar några av de kinesiska alternativens OS (fast det kanske ändå bara är samma avföring, fast annorlunda)?

Permalänk
Medlem

Huaweis custom Android OS har väl bankID support, annars är det nog ganska kört.

Permalänk
Medlem

"BankID på fil verkar inte fungera med t ex Linux."

De gånger liknande trådar har kommit upp har väl slutsatsen varit att använda en smartphone pga just den anledningen.

Men du skulle kunna pröva att köra Android i en VM.

Permalänk
Inaktiv

Fler och fler sajter dissar ju Bank-ID på fil och kräver mobilvarianten, samt att QR-kod blir vanligare.

Jag körde dumbphone fram till 2017 men gav upp. Känns som man blir idiotförklarad av samhället om man inte har bankID/Swish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Fler och fler sajter dissar ju Bank-ID på fil och kräver mobilvarianten, samt att QR-kod blir vanligare.

Jag körde dumbphone fram till 2017 men gav upp. Känns som man blir idiotförklarad av samhället om man inte har bankID/Swish.

Ja men det blir du. Kan vara det smidigaste som hänt under 2000-talet

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Skrivet av Mäki:

Ja men det blir du. Kan vara det smidigaste som hänt under 2000-talet

Om man vill betala för nätet..

Vill staten göra allt digitalt då tycker jag att vi ska ha minst 25gb fritt på alla nät varje månad via skatten.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Fler och fler sajter dissar ju Bank-ID på fil och kräver mobilvarianten, samt att QR-kod blir vanligare.

Jag körde dumbphone fram till 2017 men gav upp. Känns som man blir idiotförklarad av samhället om man inte har bankID/Swish.

Det är ett systemfel att fler och fler aktörer binder upp sig vid de lösningarna och dissar de klassiska alternativen som finns. Det finns människor som inte klarar av att ha en smartphone av olika skäl och det blir ju i princip att tvinga dem till det.

Vad hände med vårat välfungerande samhälle kan en fråga sig? Till och med jag tycker det vore lämpligt att gå tillbaka till samhället som det var innan smartphones stormade in på marknaden.

BankID är en privat aktör som utger sig för att vara något i stil med en myndighet. De följer heller inte de nationella kraven att offentliga verksamheter ska vara tillgängliga för alla. De är inte bara inkompatibla med Linux, de håller medvetet på att parera alla försök till att få det att fungera. Samma är det med telefonmarknaden, de låser ute modeller som klassas som EOL även fast det tekniskt skulle fungera. BankID är ett enda stort skämt att agera knähund till aktörer för att få folk att köpa nya telefoner hela tiden. De är inte det enda eller det säkraste alternativet heller som de vill få oss att tro.

Det bästa du kan göra idag är att simulera ett mobilOS på dator. Därefter installera BankID. Du ska absolut inte känna dig tvingad till att köpa en smartphone om du inte vill. Förstår mycket väl hur det kan kännas att få in en sådan integritetsmarodör i ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sju över halv två:

Hej!

Jag har egentligen inte något behov av en s k smarttelefon, så länge jag kan ringa och skicka och ta emot SMS och MMS. Om det inte vore för behovet av BankID (och ev. Swish, som tycks bli mer och mer oumbärligt)...

Finns det något sätt att använda dem utan att använda en Apple- eller Googletelefon eller en dator med Windows?

Du kan använda en dator med macOS, men det är ju ingen större skillnad.

Du kan läsa här vad BankID stöder för enheter: https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav
Vill du ha mobilt BankID så är det som synes Android eller Apple som gäller.

Och jo, jag känner igen problematiken. Det var behovet av mobilt BankId som gjorde att jag häromåret till slut gav upp och skaffade mig en smartphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

BankID är en privat aktör som utger sig för att vara något i stil med en myndighet. De följer heller inte de nationella kraven att offentliga verksamheter ska vara tillgängliga för alla. De är inte bara inkompatibla med Linux, de håller medvetet på att parera alla försök till att få det att fungera. Samma är det med telefonmarknaden, de låser ute modeller som klassas som EOL även fast det tekniskt skulle fungera. BankID är ett enda stort skämt att agera knähund till aktörer för att få folk att köpa nya telefoner hela tiden. De är inte det enda eller det säkraste alternativet heller som de vill få oss att tro.

Problemet är inte BankID som sådant, utan att även myndigheter och annan offentlig verksamhet mer eller mindre kräver att man använder BankID (och/eller andra appar som bara fungerar på Android/iOS) nuförtiden

Permalänk
Medlem

Läs lite om Freja ID. Tyvärr går det väl lite trögt eftersom BankID anses vara Svensk världstandard (fast det inte ens fungerar i Europa).
Nu är väl EU-kommissionen på gång och kräver att digitala identiteter skall fungera över hela EU-området om något år.

Själv kör jag den konservativa linjen, skaffade en billig telefon med spräckt skärm enbart för BankID. Den kör jag över Wi-Fi hemma och det fungerar helt OK. Låter jag som en Linux-användare. Jupp, du har rätt

EDIT: Sen kan man ju ana att den forcering BankID genomför just nu kan ha att göra med att de försöker sälja in BankID som det Statliga digitala ID't som skall komma om något år. Är det någon som läst mer om detta på sistonde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Läs lite om Freja ID. Tyvärr går det väl lite trögt eftersom BankID anses vara Svensk världstandard (fast det inte ens fungerar i Europa).
Nu är väl EU-kommissionen på gång och kräver att digitala identiteter skall fungera över hela EU-området om något år.

Själv kör jag den konservativa linjen, skaffade en billig telefon med spräckt skärm enbart för BankID. Den kör jag över Wi-Fi hemma och det fungerar helt OK. Låter jag som en Linux-användare. Jupp, du har rätt

EDIT: Sen kan man ju ana att den forcering BankID genomför just nu kan ha att göra med att de försöker sälja in BankID som det Statliga digitala ID't som skall komma om något år. Är det någon som läst mer om detta på sistonde?

Det är förmodligen ett reklamtrick, en kan ju hoppas att de INTE vinner det.

Å andra sidan så finns det en myndighetsidentitet med på ditt nationella ID-kort (ej körkortet): "På Skatteverkets id-kort utfärdade från och med september 2017 finns en e-legitimation från AB Svenska Pass. Den nya e-legitimationen fungerar dock bara på Skatteverkets webbplats men avsikten är att den även ska fungera hos andra myndigheters webbplatser i framtiden."

Men alternativa lösningar bör hursom främjas. BankIDs de-facto monopol är inte direkt hälsosamt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mc68000:

Läs lite om Freja ID. Tyvärr går det väl lite trögt eftersom BankID anses vara Svensk världstandard (fast det inte ens fungerar i Europa).
Nu är väl EU-kommissionen på gång och kräver att digitala identiteter skall fungera över hela EU-området om något år.

Själv kör jag den konservativa linjen, skaffade en billig telefon med spräckt skärm enbart för BankID. Den kör jag över Wi-Fi hemma och det fungerar helt OK. Låter jag som en Linux-användare. Jupp, du har rätt

EDIT: Sen kan man ju ana att den forcering BankID genomför just nu kan ha att göra med att de försöker sälja in BankID som det Statliga digitala ID't som skall komma om något år. Är det någon som läst mer om detta på sistonde?

Inte nån helt ny info men kanske ny för dig, om inget underligt händer ska det införas 1 jan 2022.
https://www.regeringen.se/4961ec/contentassets/689f5a032b4f4a...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mc68000:

EDIT: Sen kan man ju ana att den forcering BankID genomför just nu kan ha att göra med att de försöker sälja in BankID som det Statliga digitala ID't som skall komma om något år.

Det som förvånar mig mest är att BankID i sin mobilapp kör med ett självsignerat certifikat. Jag förmodar att om någon hackar BankID finns det inget sätt göra en revoce-check på det så om appen redan är installerad är det kört att "döda" den attemagiskt mha CA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det är ett systemfel att fler och fler aktörer binder upp sig vid de lösningarna och dissar de klassiska alternativen som finns. Det finns människor som inte klarar av att ha en smartphone av olika skäl och det blir ju i princip att tvinga dem till det.

Vad hände med vårat välfungerande samhälle kan en fråga sig? Till och med jag tycker det vore lämpligt att gå tillbaka till samhället som det var innan smartphones stormade in på marknaden.

BankID är en privat aktör som utger sig för att vara något i stil med en myndighet. De följer heller inte de nationella kraven att offentliga verksamheter ska vara tillgängliga för alla. De är inte bara inkompatibla med Linux, de håller medvetet på att parera alla försök till att få det att fungera. Samma är det med telefonmarknaden, de låser ute modeller som klassas som EOL även fast det tekniskt skulle fungera. BankID är ett enda stort skämt att agera knähund till aktörer för att få folk att köpa nya telefoner hela tiden. De är inte det enda eller det säkraste alternativet heller som de vill få oss att tro.

Det bästa du kan göra idag är att simulera ett mobilOS på dator. Därefter installera BankID. Du ska absolut inte känna dig tvingad till att köpa en smartphone om du inte vill. Förstår mycket väl hur det kan kännas att få in en sådan integritetsmarodör i ditt liv.

Du menar det välfungerande samhället när fakturor betalades på banken med öppettider 10-15 med lunchstängt en timme?
Det välfungerande sammhället där man förde bankbok för att veta hur mycket man hade på kontot?
Det välfungerande sammhället där man gick till relevant myndighet om man ville dem något?
Du är välkommen att återgå till det samhället, dessa är fortfarande alternativ

BankID utger sig inte för att vara en myndighet, det är ett svenskt företag som ägs av svenska banker.
Eftersom ägarna är banker (därav BankID) blev det först ut med att vara den gyllende standarden för banker, när E-Identitet började användas på bred front så fortsatte den gyllende standarden vara den gyllende standarden.
Finns ingen anledning för våra myndigheter att skapa ett alternativ som det ser ut nu. Företaget är svenskt och sköter sig tillräckligt bra.

Jag gillar däremot hur slutledningen att EoL mjukvara inte stöds gick från det uppenbara alternativet "Säkerhet" till att "Sveriges största E-identitet är en knähund åt telefontillverkare". Det är mer än en tankevurpa rakt ner i konspirationer innan det framstår som ett alternativ.

I slutändan stavas allt "säkerhet". Folk har mer eller mindre bistått med sin egen ID kapning över telefon.
BankID måste utgå från att folk hemskt gärna kastar alla sina besparingar på första bästa lurendrejare som frågar snällt och sedan ångrar sig när dem inser att det betyder att dem kastat sina besparingar. BankID måste utgå från att alla med BankID på kort har skrivit lösenordet i tusch på kortet och hade kortet och dosan i sin väska dem glömde på ett cafe.
Allt korkat du kan tänka dig som folk kan tänkas hitta på måste dem utgå från händer och dem måste även hitta lösningar för att avsevärt försvåra att folk gör dessa saker dem egentligen inte vill.
Som t.ex förvara sitt BankID på en enhet som inte längre får säkerhetsuppdateringar.

Telefoner är egentligen den bästa lösningen.
Du kan versionskontrollera för att säkerställa att enheten får säkerhetsuppdateringar.
Dem är krypterade mer eller mindre out of the box.
Dem kan scanna QR koder för att säkerställa att enbart enheten som scannar QR koden får en förfrågan.
Biometrik kan användas för autentisering.
Det är något 99.99% av befolkningen med behov av E-legitiamation har.
Det är en enhet folk går långväga för att inte förlora eller tappa bort.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Du menar det välfungerande samhället när fakturor betalades på banken med öppettider 10-15 med lunchstängt en timme?
Det välfungerande sammhället där man förde bankbok för att veta hur mycket man hade på kontot?
Det välfungerande sammhället där man gick till relevant myndighet om man ville dem något?
Du är välkommen att återgå till det samhället, dessa är fortfarande alternativ

Nej, de är inte alternativ längre.
De flesta bankkontor har lagts ner, och de som finns kvar hanterar ändå inte kontanter, och även då man kan betala räkningar där så tar de fullständigt hutlösa avgifter för det.
Klassisk bankbok tror jag inte går att få längre.
De flesta myndigheter släpper knappt in dig om du inte har bokat tid i förväg - vilket du förväntas göra över nätet.

Det samhälle du beskriver var inte alltid lika smidigt som dagens, men fungerade gjorde det och det fungerade bra, och för den som av den ena eller andra anledningen inte har tillgång till all den senaste tekniken så fungerade det i många avseenden bättre än dagens samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sju över halv två:

Hej!

Jag har egentligen inte något behov av en s k smarttelefon, så länge jag kan ringa och skicka och ta emot SMS och MMS. Om det inte vore för behovet av BankID (och ev. Swish, som tycks bli mer och mer oumbärligt)...

Finns det något sätt att använda dem utan att använda en Apple- eller Googletelefon eller en dator med Windows?
BankID på fil verkar inte fungera med t ex Linux. En del banker verkar ha BankID på kort vilket jag trodde fungerade ungefär som en bankdosa men det kräver att man installerar mjukvara som endast fungerar med Windows.
Fungerar det med enklare telefoner, t ex Dorotelefoner som har DorOS?
Eller går det att använda en modifierad Androidtelefon där man rensat bort Google?
Fungerar några av de kinesiska alternativens OS (fast det kanske ändå bara är samma avföring, fast annorlunda)?

Om du bara skall använda telefonen till bankid så är väl inte google ett bekymmer?

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

Du menar det välfungerande samhället när fakturor betalades på banken med öppettider 10-15 med lunchstängt en timme?
Det välfungerande sammhället där man förde bankbok för att veta hur mycket man hade på kontot?
Det välfungerande sammhället där man gick till relevant myndighet om man ville dem något?
Du är välkommen att återgå till det samhället, dessa är fortfarande alternativ

BankID utger sig inte för att vara en myndighet, det är ett svenskt företag som ägs av svenska banker.
Eftersom ägarna är banker (därav BankID) blev det först ut med att vara den gyllende standarden för banker, när E-Identitet började användas på bred front så fortsatte den gyllende standarden vara den gyllende standarden.
Finns ingen anledning för våra myndigheter att skapa ett alternativ som det ser ut nu. Företaget är svenskt och sköter sig tillräckligt bra.

Jag gillar däremot hur slutledningen att EoL mjukvara inte stöds gick från det uppenbara alternativet "Säkerhet" till att "Sveriges största E-identitet är en knähund åt telefontillverkare". Det är mer än en tankevurpa rakt ner i konspirationer innan det framstår som ett alternativ.

I slutändan stavas allt "säkerhet". Folk har mer eller mindre bistått med sin egen ID kapning över telefon.
BankID måste utgå från att folk hemskt gärna kastar alla sina besparingar på första bästa lurendrejare som frågar snällt och sedan ångrar sig när dem inser att det betyder att dem kastat sina besparingar. BankID måste utgå från att alla med BankID på kort har skrivit lösenordet i tusch på kortet och hade kortet och dosan i sin väska dem glömde på ett cafe.
Allt korkat du kan tänka dig som folk kan tänkas hitta på måste dem utgå från händer och dem måste även hitta lösningar för att avsevärt försvåra att folk gör dessa saker dem egentligen inte vill.
Som t.ex förvara sitt BankID på en enhet som inte längre får säkerhetsuppdateringar.

Telefoner är egentligen den bästa lösningen.
Du kan versionskontrollera för att säkerställa att enheten får säkerhetsuppdateringar.
Dem är krypterade mer eller mindre out of the box.
Dem kan scanna QR koder för att säkerställa att enbart enheten som scannar QR koden får en förfrågan.
Biometrik kan användas för autentisering.
Det är något 99.99% av befolkningen med behov av E-legitiamation har.
Det är en enhet folk går långväga för att inte förlora eller tappa bort.

Älskar denna post, lite glimten i ögat. Sanning med sarkasm och ironi

Jag minns första gången jag fick en produkt i en påse och på denna påse var det en bild-serie som visade att man ej skulle trä påsen över eftersom man då kunde kvävas.
I den stunden skrattade jag länge och högt åt detta påfund. Inte fasen är väl folk så dumma då uppenbarligen så kan man ju kvävas av att dra en påse över huvudet och stänga av lufttillförsel.
Dock senare i livet så inser man att dessa varningar dessvärre behövs då vissa verkar vara oförmögna till logiskt tänkande.

Detta resulterar i att man måste göra rena idioti-säkra lösningar för att förhindra att folk bara ger ut sina uppgifter hur som helst.
Bara under senaste veckan har jag haft 4 samtal från Somalia, undrar vad dessa ville... Klart som fan jag har en släkting som dött utan arvinge förutom jag. Behöver ju bara uppge mitt bankkonto och person nr samt sätta över 25000 så jag kan ärva 25 miljoner

Jag förstår att äldre människor kan bli lurade (är ju inte en ungdom längre, 41 bast snart) och vad ska man göra? Jo, man inför mer och mer komplicerade sätt för att logga in och verifiera, osv.
Folk gnäller på detta (förståeligt), med det är som alltid, den lilla delen gör att den stora delen blir drabbade.
Det är som allt annat i livet, lättare att smälla på en bred åtgärd än att ta itu med den lilla delen som orsakar problemen.

Ursäkta, blev en massa babblande här men

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, de är inte alternativ längre.
De flesta bankkontor har lagts ner, och de som finns kvar hanterar ändå inte kontanter, och även då man kan betala räkningar där så tar de fullständigt hutlösa avgifter för det.
Klassisk bankbok tror jag inte går att få längre.
De flesta myndigheter släpper knappt in dig om du inte har bokat tid i förväg - vilket du förväntas göra över nätet.

Det samhälle du beskriver var inte alltid lika smidigt som dagens, men fungerade gjorde det och det fungerade bra, och för den som av den ena eller andra anledningen inte har tillgång till all den senaste tekniken så fungerade det i många avseenden bättre än dagens samhälle.

Du har givetvis rätt i det du säger.
Eftersom 99.5% av folk uträttar sina ärenden via internet så finns det ingen mening med att behålla kapaciteten för att alla ska kunna göra det "the old fashioned way". Det går dock fortfarande att göra, om än med mycket större tidsåtgång än vad som krävdes när det var sättet alla gjorde det på.

Med samma argument som ditt så fungerade "the old fashioned way" sämre får folk som är sjuka, har funktionsnedsättningar eller andra besvär som försvårar fysisk närvaro.
Det finns inget perfekt system och vi har väl gjort ett byte mellan vilka grupper som hamnar i kläm. Förhoppningsvis så att skaran som hamnar i kläm blivit färre till antal.

Skrivet av Tim_Beluga:

Älskar denna post, lite glimten i ögat. Sanning med sarkasm och ironi

<3

Skulle också vilja ta chansen att pudla på denna bit

Skrivet av mini-ryttge:

Finns ingen anledning för våra myndigheter att skapa ett alternativ som det ser ut nu. Företaget är svenskt och sköter sig tillräckligt bra.

mrqaffe postade nedan som rättar mitt överstående uttalande redan under tiden jag skrev det! Någon form av synsk den herren

Skrivet av mrqaffe:

Inte nån helt ny info men kanske ny för dig, om inget underligt händer ska det införas 1 jan 2022.
https://www.regeringen.se/4961ec/contentassets/689f5a032b4f4a...

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sju över halv två:

Hej!

Jag har egentligen inte något behov av en s k smarttelefon, så länge jag kan ringa och skicka och ta emot SMS och MMS. Om det inte vore för behovet av BankID (och ev. Swish, som tycks bli mer och mer oumbärligt)...

Finns det något sätt att använda dem utan att använda en Apple- eller Googletelefon eller en dator med Windows?
BankID på fil verkar inte fungera med t ex Linux. En del banker verkar ha BankID på kort vilket jag trodde fungerade ungefär som en bankdosa men det kräver att man installerar mjukvara som endast fungerar med Windows.
Fungerar det med enklare telefoner, t ex Dorotelefoner som har DorOS?
Eller går det att använda en modifierad Androidtelefon där man rensat bort Google?
Fungerar några av de kinesiska alternativens OS (fast det kanske ändå bara är samma avföring, fast annorlunda)?

Bankid & Swish finns i Huawei Appgallery med Hms & har inget med Google service eller Apple.

Så vill du kommer ur Google tjänster köp dig en Huawei telefon.

Huawei Harmony Os 2.0 kommer i April till deras X2 foldable & kommer rullas ut till fler telefoner under året.

Själv avinstallera Google services på min P40 pro idag & utmana mig själv att hitta alla appar då min telefon har Android 10 & Emui 11.

Petal search, Pure apk appen hitta massa appar & sköter uppdateringen också, Apk monk & sedan Appgallery utbud.

Sedan går det att söka efter Android apk appar på internet & flera har sina appar tillgängliga på sina hemsidor & känns som Huawei enheter påverkat detta.

Min favorit ersättare till Youtube är Vanced Youtube med darkmode som blir som premium men gratis.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mini-ryttge:

Du har givetvis rätt i det du säger.
Eftersom 99.5% av folk uträttar sina ärenden via internet så finns det ingen mening med att behålla kapaciteten för att alla ska kunna göra det "the old fashioned way". Det går dock fortfarande att göra, om än med mycket större tidsåtgång än vad som krävdes när det var sättet alla gjorde det på.

Med samma argument som ditt så fungerade "the old fashioned way" sämre får folk som är sjuka, har funktionsnedsättningar eller andra besvär som försvårar fysisk närvaro.
Det finns inget perfekt system och vi har väl gjort ett byte mellan vilka grupper som hamnar i kläm. Förhoppningsvis så att skaran som hamnar i kläm blivit färre till antal.

<3

Skulle också vilja ta chansen att pudla på denna bit

mrqaffe postade nedan som rättar mitt överstående uttalande redan under tiden jag skrev det! Någon form av synsk den herren

Inte särskilt synsk utan var bara en replik på inlägget jag citerade, det är en stor ändring på gång och framförallt körkorten ska upphöra att gälla som id handling, i princip ska bara polisen utfärda id handlingar och den nya id-handlingen inbegriper även ett elektroniskt id, det gör att majoriteten av alla svenska medborgare inom överskådlig tid kommer att få en ny elektronisk id handling som är "EU standardiserad"det gör att man kommer att kunna använda ett och samma system inom hela EU för identifiering inom en inte allt för avlägsen framtid, företag som har nytta av id och verkar online lär få mindre intresse av att stödja små nationella system.

Bank id som vi känner det idag lär komma att fasas bort för det är unikt för bara ett par % av EU befolkningen och erbjuder man nån typ av e plattform som behöver säker identifiering är det troligen inget man vill använda jämfört med system som kan funka mot alla EU medborgare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sju över halv två:

Hej!

Jag har egentligen inte något behov av en s k smarttelefon, så länge jag kan ringa och skicka och ta emot SMS och MMS. Om det inte vore för behovet av BankID (och ev. Swish, som tycks bli mer och mer oumbärligt)...

Finns det något sätt att använda dem utan att använda en Apple- eller Googletelefon eller en dator med Windows?
BankID på fil verkar inte fungera med t ex Linux. En del banker verkar ha BankID på kort vilket jag trodde fungerade ungefär som en bankdosa men det kräver att man installerar mjukvara som endast fungerar med Windows.
Fungerar det med enklare telefoner, t ex Dorotelefoner som har DorOS?
Eller går det att använda en modifierad Androidtelefon där man rensat bort Google?
Fungerar några av de kinesiska alternativens OS (fast det kanske ändå bara är samma avföring, fast annorlunda)?

Yes köp ett begagnat gammalt flaggskepp och lägg in rent AOSP Android 11 eller LineageOS eller någon annan rom på den så slipper du tracking från google och kan använda bankid i 5-10 år utan större problem. Appen kräver mig veterligen inga Google play tjänster för att fungera korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Yes köp ett begagnat gammalt flaggskepp och lägg in rent AOSP Android 11 eller LineageOS eller någon annan rom på den så slipper du tracking från google och kan använda bankid i 5-10 år utan större problem. Appen kräver mig veterligen inga Google play tjänster för att fungera korrekt.

Jag som använt Lineage Os & Resurrection remix rom kan säga att båda dessa använder Google services & Gplay.

Hade en gammal Nexus 6P men antar att många custom roms vill åt Gplay utbud av appar & Google services tjänster.

Inte hört någon custom rom utan detta.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag som använt Lineage Os & Resurrection remix rom kan säga att båda dessa använder Google services & Gplay.

Hade en gammal Nexus 6P men antar att många custom roms vill åt Gplay utbud av appar & Google services tjänster.

Inte hört någon custom rom utan detta.

Det är i sällsynta undantagsfall AOSP-baserade custom ROM:s kommer med GApps förinstallerat. Varken LOS eller RR har GApps inbyggt, så där har du helt enkelt fel i sak. Om man vill använda något som kräver Google Play Services men inte installera GApps finns microG.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är i sällsynta undantagsfall AOSP-baserade custom ROM:s kommer med GApps förinstallerat. Varken LOS eller RR har GApps inbyggt, så där har du helt enkelt fel i sak. Om man vill använda något som kräver Google Play Services men inte installera GApps finns MicroG.

Där tänker du rätt jag har installerat GApps efter rom i Twrp.

MicroG är vad Vanced Youtube använder på min P40 pro.

Så som du säger kan man välja att inte installera Gapps frågan är om du hittar Bankid som Pure apk inte letat ska erkännas & hur detta fungerar.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Problemet är inte BankID som sådant, utan att även myndigheter och annan offentlig verksamhet mer eller mindre kräver att man använder BankID (och/eller andra appar som bara fungerar på Android/iOS) nuförtiden

Jag föreslår att du pekar på GDPR och ber myndigheten att förklara hur du ska gå tillväga för att komma åt myndighetens internettjänster under bivillkoret att inga personuppgifter ska skickas till länder utanför EU. Om du får frågan "Vill du installera App Store eller Google Play?" måste du svara "nej, ingetdera" för att personuppgifter inte ska skickas till USA, som inte är med i EU. Det finns sätt att ladda ner Android-program utan Google Play, men bank-id-sidan förklarar inte hur man gör så myndigheten får ta fram instruktioner åt dig om de vill att du använder bank-id.

Skrivet av mc68000:

Nu är väl EU-kommissionen på gång och kräver att digitala identiteter skall fungera över hela EU-området om något år.

Redan infört med den begränsningen att endast anmälda id-handlingar går att använda och få utfärdare har anmält sina id-handlingar. Endast myndigheter tvingas acceptera utländska id-handlingar och det verkar gå att neka en utländsk id-handling om myndigheten behöver verifiera personens svenska personnummer och den utländska utfärdaren inte klarar av att göra detta.

Permalänk
Medlem

I andra trådar har jag tipsat om surfplatta i den här situationen, men jag tror inte de är billigare längre.

Kort och gott, nej det finns inga andra alternativ än att använda lösningar/enheter som är godkända av Finansiell ID-Teknik BID/BankID.

Visst kan man köra customfirmware med microG (för de appar som kräver GMS) och leka, men för bankärenden, köp en enhet för en tusenlapp och ersätt 3-4 år senare. Byt till en bank som inte kostar 20-45 kr/mån och du tjänar in det, det är inte en ekonomisk fråga då de som är fattiga slösar mer pengar än så på något de inte får ut något av.

Vill man verkligen ha något utan modem så en surfplatta med Android 7 och uppåt, iPad Air 2 och uppåt eller iPod Touch 7-generationen.

En 990 kr mobil fixar det i flera år också. Sen om man ska köra Freja eID till något så behövs ändå en smarttelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I andra trådar har jag tipsat om surfplatta i den här situationen, men jag tror inte de är billigare längre.

Kort och gott, nej det finns inga andra alternativ än att använda lösningar/enheter som är godkända av Finansiell ID-Teknik BID/BankID.

Visst kan man köra customfirmware med microG (för de appar som kräver GMS) och leka, men för bankärenden, köp en enhet för en tusenlapp och ersätt 3-4 år senare. Byt till en bank som inte kostar 20-45 kr/mån och du tjänar in det, det är inte en ekonomisk fråga då de som är fattiga slösar mer pengar än så på något de inte får ut något av.

Vill man verkligen ha något utan modem så en surfplatta med Android 7 och uppåt, iPad Air 2 och uppåt eller iPod Touch 7-generationen.

En 990 kr mobil fixar det i flera år också. Sen om man ska köra Freja eID till något så behövs ändå en smarttelefon.

Billigaste sättet är en Huawei Appgallery surfplatta om man ej vill använda Google Services & dessutom slipper folk hålla på med custom rom.

Då finns redan Bankid & Swish med Hms i Appgallery utbud & enkelt för gemene man.
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/surfplatta/huawei...

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det här med BankID utan Google Play Services har varit uppe på tapeten många gånger men jag har aldrig sett något definitivt svar, så jag tänkte ge ett: det fungerar!. Första gången man öppnar appen får man en varning om att den inte fungerar utan Google Play Services, men det påverkade inte funktionen över huvud taget. Jag kunde utan problem aktivera ett nytt BankID och använda på https://test.bankid.com.

Enhet

OnePlus One

ROM

lineage-17.1-20210304-nightly-bacon

BankID

7.21.0

GApps

nej

microG

nej

Skrivet av Jonas79:

Där tänker du rätt jag har installerat GApps efter rom i Twrp.

MicroG är vad Vanced Youtube använder på min P40 pro.

Så som du säger kan man välja att inte installera Gapps frågan är om du hittar Bankid som Pure apk inte letat ska erkännas & hur detta fungerar.

Jag plockade APK:n från min andra telefon som i sin tur hämtade den från Google Play. Det kändes säkrare så än att hämta från inofficiella mirrors och jag var inte sugen på att lära mig om hur man verifierar signaturer på APK:er idag.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det är ett systemfel att fler och fler aktörer binder upp sig vid de lösningarna och dissar de klassiska alternativen som finns. Det finns människor som inte klarar av att ha en smartphone av olika skäl och det blir ju i princip att tvinga dem till det.

Det bästa du kan göra idag är att simulera ett mobilOS på dator. Därefter installera BankID. Du ska absolut inte känna dig tvingad till att köpa en smartphone om du inte vill. Förstår mycket väl hur det kan kännas att få in en sådan integritetsmarodör i ditt liv.

Om man inte klarar av att ha en smartphone, klarar man säkerligen inte av att simulera ett mobilOS på en dator heller och när vi ändå håller på. Du vet att du är spårbar även om du sitter med en dator och är uppkopplad mot internet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Billigaste sättet är en Huawei Appgallery surfplatta om man ej vill använda Google Services & dessutom slipper folk hålla på med custom rom.

Då finns redan Bankid & Swish med Hms i Appgallery utbud & enkelt för gemene man.
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/surfplatta/huawei...

Billigast? Nej du hittar både billigare surfplattor och telefoner.

Billigare än en telefon med HMS/Appgallery? Nej inte det heller. Räknar in de i samma kategori som smarttelefoner från 990 kr. Godkänd av BankID? Ja.

Det är ju också fortfarande Android som i att det bygger på AOSP så häng inte upp dig på att jag inte skrev det som en egen kategori när jag nämnde enheter utan modem.