Hur ändrar man 5 ghz kanalen på en Telia router? SAGEMCOM F@ST 5370E

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man 5 ghz kanalen på en Telia router? SAGEMCOM F@ST 5370E

Hej alla!
Jag har en LG tv och som många vet har de problem med att köra 5 ghz över wi fi. En fix är att ändra kanalen till 40, då skall wi fi 5ghz kunna hittas av LG tvn.
Nu är min fråga, hur exakt går det till att ändra kanalen? Jag har loggat in som Adminstratör, valt "access control"
Där får jag fram lite olika flikar.

Enligt https://www.telia.se/privat/support/info/oppna-portar-tradlos... skall jag skriva:

Custom Service name - LG TV
Service - Välj Other, om du inte ska ställa in något speciellt.
Protocol - välj TCP eller UDP beroende på vilka portar du vill öppna. Jag valde TCP
External Host - Används normalt sett inte.
Internal Host - Skriv in den enhet (IP-adress eller MAC-adress) som du vill att regeln ska styra mot. Skrev TVns IP som syns i 2.4 ghz listan
External Port - Skriv in den port du vill öppna. Jag skrev 40
Internal Port - Normalt sett väljer du samma som External Port. 40

Har jag gjort rätt?

Ser fortfarande bara ett wi fi nätverk på TVn från min router.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Hej alla!
Jag har en LG tv och som många vet har de problem med att köra 5 ghz över wi fi. En fix är att ändra kanalen till 40, då skall wi fi 5ghz kunna hittas av LG tvn.
Nu är min fråga, hur exakt går det till att ändra kanalen? Jag har loggat in som Adminstratör, valt "access control"
Där får jag fram lite olika flikar.

Enligt https://www.telia.se/privat/support/info/oppna-portar-tradlos... skall jag skriva:

Custom Service name - LG TV
Service - Välj Other, om du inte ska ställa in något speciellt.
Protocol - välj TCP eller UDP beroende på vilka portar du vill öppna. Jag valde TCP
External Host - Används normalt sett inte.
Internal Host - Skriv in den enhet (IP-adress eller MAC-adress) som du vill att regeln ska styra mot. Skrev TVns IP som syns i 2.4 ghz listan
External Port - Skriv in den port du vill öppna. Jag skrev 40
Internal Port - Normalt sett väljer du samma som External Port. 40

Har jag gjort rätt?

Ser fortfarande bara ett wi fi nätverk på TVn från min router.

Hej!

Du blandar ihop portar med frekvenser.
Öppna portar ska du inte göra, så det kan du ändra tillbaka.

Det du ska göra är att gå in i WiFi inställningar, och där kolla om du kan ändra till 5GHz till att använda kanal 40.

https://www.telia.se/privat/support/info/sla-pa-av-bandsteeri...

Ändra "Auto" under 5GHz till 40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Hej!

Du blandar ihop portar med frekvenser.
Öppna portar ska du inte göra, så det kan du ändra tillbaka.

Det du ska göra är att gå in i WiFi inställningar, och där kolla om du kan ändra till 5GHz till att använda kanal 40.

https://www.telia.se/privat/support/info/sla-pa-av-bandsteeri...

Ändra "Auto" under 5GHz till 40.

Tackar för hjälpen
Tyvärr kunde man inte på min router ändra kanalen, däremot om man döpte om 5ghz så att 2.4 och 5 ghz hade olika namn dök den upp i TVns lista. Av någon anledning valde TVn automatiskt 2.4 ghz frekvensen före 5 ghz.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Slå av bandsteering, bandsteering krånglar väldigt mycket för mig på den routern.

Permalänk
Medlem

Hm undrar varifrån kanal 40 kommer. Ingen bra kanal att välja på 5 Ghz, 36 skall man köra med om bandbredden är 80 Mhz.
Anledning till rätt många TV apparater har problem med 5 Ghz är att det inte har implementerat DFS.
Kanal 50 och uppåt är DFS kanaler vilket innebär att de måste lyssna efter radar signaler och byta kanal om en radar upptäcks.
Kör man med kanal 40 och 80 Mhz bandbredd så används 40-52 dvs man går in på DFS spectrumet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W