Dator behöver formateras men IO-avaktiverat innan den når Windows

Permalänk
Medlem

Dator behöver formateras men IO-avaktiverat innan den når Windows

Hallå där!

Har en kompis som har lite problem med sin dator - när den startar får han bluescreen innan han kommer in till Windows "Din dator/enhet behöver repareras"
Problemet är dock att tangentbordet inte aktiveras förrän efter den här bilden så han kan inte trycka på "F8" för att välja att boota med USBt - så vi kan dvs inte formatera datorn.

Kommer ihåg att jag hade samma problem med en gammal dator - men kommer inte ihåg hur jag löste problemet. Har för mig att jag fick ta ett tangentbord med PS/2 ingång då de fick ström även innan Windows-bilden. Så jag bad honom köpa en USB till PS/2 konverterare men detta löste inte heller problemet. Han lyckades komma in i Windows en gång av ca 100 försök, och då fungerade tangentbordet direkt han nådde login-bilden.

Någon som har något tips? Allt jag vet är att han har en gammal i7 4770K med vad jag tror detta moderkortet (MSI Z97 Gaming 9 AC)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Testat olika usbkontakter? Mitt tangentbord fungerar direkt för att komma in i UEFI med maximus gene och i7 4770k..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med USB-tangentbord på min dator. Jag provade olika USB-portar på baksidan av datorn (alltså direkt i moderkortet). Vissa portar verkade aktiveras tidigare i bootsekvensen för mig så att jag kunde komma in i bios.

Permalänk

Beroende på moderkortstillverkare brukar man kunna sätta prio på USB portarna direkt i BIOS under Boot options. Det hjälper till med denna typ av funktionalitet

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara nått som inte beror på installationen också, koppla ur all lagring utom installationsmediat och prova, använd helst usb2 portar om det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Han säger att han testat alla USB-portar. Svårt att ändra inställningar i BIOS när jag inte kommer in där pga tangentbordet tyvärr. Bör inte PS/2-kontakten alltid fungera bättre än USB? Kan att det är en USB till PS/2 konverterare ställa till problem, dvs skulle det ev. fungera bättre med en "riktig" PS/2 kontakt?

Skall testa ta ur SSDn som Windows ligger installerat på och se om det fungerar bättre. Dock blir det om några dagar då han bor en bit bort. Så fortsätt gärna bomba tips så jag har mycket att gå på när jag väl är där.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kwame:

Han säger att han testat alla USB-portar. Svårt att ändra inställningar i BIOS när jag inte kommer in där pga tangentbordet tyvärr. Bör inte PS/2-kontakten alltid fungera bättre än USB? Kan att det är en USB till PS/2 konverterare ställa till problem, dvs skulle det ev. fungera bättre med en "riktig" PS/2 kontakt?

Skall testa ta ur SSDn som Windows ligger installerat på och se om det fungerar bättre. Dock blir det om några dagar då han bor en bit bort. Så fortsätt gärna bomba tips så jag har mycket att gå på när jag väl är där.

PS2 är stabilare än usb men att ha ps2 i datorn och en adapter till tangentbordet är inte alltid bra, åtminstone var det inte det förr i tiden när adaptrar var vanliga och just vid installationer är ett äkta ps2 tangentbord bra att ha.l
Men det jag egentligen ville trycka på var att ni borde testa att koppla bort "allt" som verkligen inte behövs för att starta moderkort för problemen behöver inte alls ha med mjukvara att göra bara för att det blir ett meddelande om fel i win, det kan vara moderkort, satakablar, minne eller liknande som är dåligt och moderkortet ska starta fint utan anslutna lagringsenheter och gör det inte det är det ingen mjukvara som flippat ur utan hårdvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.