VGA till HDMI+USB för strömförsörjning?

Permalänk
Medlem

VGA till HDMI+USB för strömförsörjning?

Köpte en gammal Samsung-skärm med VGA- och DVI-ingång för 50 kr på second hand för att kunna arbeta enklare med min laptop som dock saknar VGA-ingång. Det ska ju dock funka med en VGA-HDMI-kabel.

Men, glömde ju att skärmen ska ha ström också. Det är en separat strömförsörjning på 14V, 2,14A enligt vad som står baktill. Fick dock inte med någon strömkabel.

Nu såg jag att det finns VGA-HDMI-kablar med extra USB-kabel för strömförsörjning. En av mina USB-utgångar på laptopen ger ström. Funkar det allmänt att ge ström med en sådan kabel till skärmar med separat strömkontakt? Eller måste den ges ström separat för att det den är konstruerad så med en separat strömkontakt?

Sitter på landet just nu, så ingen möjlighet att testa. Vill inte köpa dyr strömkabel, då jag antagligen kan köpa en fungerande liknande skärm med strömkabel billigt på Blocket. Jula har en VGA-HDMI för 149 kr, men dessa VGA-HDMI med extra USB för ström är dyrare. Är det överhuvudtaget värt det.

En sådan här är det: Samsung S22B370B 22"
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1246701

Permalänk
Medlem

USB levererar normalt 5V, med maximalt 2A ström - sålunda inte i närheten av vad din skärm kräver.
Det finns möjligheter för USB att leverera mer ström - 12V eller 20V och upp till 5A, men de flesta datorer stöder inte att leverera så mycket ström över USB.

Hursomhelst så leverar inte USB några 14V. Du får skaffa en separat strömadapter som kan leverera rätt spänning, och har rätt sorts kontakt.

Permalänk
Medlem

Varför vill du använda VGA? HDMI och DVI är signalkompatibla och en passiv adapter räcker.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar. Ska se om jag kan få tag på någon passande strömadapter billigt.

HDMI-DVI går ju också bra. Kom dock på att min dator förutom HDMI även har en mini-VGA och att jag hemma har en kort mini-VGA-VGA-adapter och VGA-VGA-kabel hemma. Antar att det ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

USB levererar normalt 5V, med maximalt 2A ström

Nja 500mA är standard, men det finns 1A och 2A med men då är det oftas att det bara är en heller ett par usb portar på ett moderkort som klarar av det och inte alla.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!