Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Får upp ”missing operating system” i Windows 10 :/

Permalänk
Medlem

Får upp ”missing operating system” i Windows 10 :/

Hej!

Stängde datorn innan jag gick till jobbet i morse via Windows-knappen. Tyckte den var på ocanligt länge så jag startade skärmen igen. Då stod det ”missing operating system...”. Jag kan i tröttheten råkat trycka ”starta om” istället

Nåja, vad kan vara felet? Det är en SSD. Den har SATA plats 1 i BIOS. Det finns en till disk och en CD/DVD-läsare i datorn. SSD:n är markerad som 1st boot device under ”boot” och 2nd är disabled

Quick boot är enabled

Har även dragit ur alla USB-enheter. Vad kan felet vara? :/

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad har du för komponenter?
Uppdaterat UEFI?
Ser du disken "korrekt" i UEFI/BIOS? Allltså kan du i bootmeny välja den?
Funkar den i en annan dator?
Testat byta kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad har du för komponenter?
Uppdaterat UEFI?
Funkar den i en annan dator?
Testat byta kablar?

Hej! Det ska vara komponenterna i min signatur. Nä, skulle bara stänga datorn. Möjligt att jag råkade trycka "starta om" istället
Har ännu inte testat i en annan dator.
Har öppnat och dragit ut alla andra kablar. Kanske borde testa byta dom också?

Hittade denna länken, kan en reparation eller repair boot sector som i denna videon lösa det hela?: https://www.youtube.com/watch?v=qE9YjsHol2I

EDIT: Testade att byta sladdarna, problemet kvarstår tyvärr

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad ligger som boot prio? Disken?

Troligen förstår den inte att ett OS ligger där, förhoppningsvis är det fortfarande startbart. Troligen funkar också det klippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad ligger som boot prio? Disken?

Troligen förstår den inte att ett OS ligger där, förhoppningsvis är det fortfarande startbart. Troligen funkar också det klippet.

Hej!

Jadå, allt ser helt normalt ut tycker jag

Gick in på diskpart via USB och med några kommandon så står där healthy på den och den verkar ligga på C:\

Gjorde dessa kommandon som i filmen:
bootrec /rebuildbcd
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot

Får nu istället upp ”A disk read error occurred. Press ctrl+alt+del to restart”. Låg dock under X:\sources. Man kanske ska hoppa ur genom att skriva ”cd” först?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du behöver säkert byta till C:\ först så skriv just "c:"

https://support.microsoft.com/sv-se/topic/anv%C3%A4nda-bootre...

När jag skriver bara ”c:” så står det ”diskstrukturen är skadad och kan inte läsas

Skriver jag:
cd\
dir
Så ser jag dock att det står ”Windows”

Spelar det någon roll?

EDIT: Något spökar nog här (?) I diskpart skriver jag ”list volume” och då står det:
Volume 0 C Raw Partition 500MB
Volume 1 E Raw Partition 464GB

Eller det kanske ska se ut så?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av m4goo2:

När jag skriver bara ”c:” så står det ”diskstrukturen är skadad och kan inte läsas

Skriver jag:
cd\
dir
Så ser jag dock att det står ”Windows”

Spelar det någon roll?

EDIT: Något spökar nog här (?) I diskpart skriver jag ”list volume” och då står det:
Volume 0 C Raw Partition 500MB
Volume 1 E Raw Partition 464GB

Eller det kanske ska se ut så?

Nej, den ska inte visa RAW, det ska stå NTFS, du har ett korrupt filsystem. I värsta fall kommer du behöva formatera/installera om Windows. Byt kablar med diskläsaren först "bara för att"
https://www.m3datarecovery.com/data-recovery/diskpart-convert...
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...
https://www.eightforums.com/threads/laptop-partition-raw-no-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej, den ska inte visa RAW, det ska stå NTFS, du har ett korrupt filsystem. I värsta fall kommer du behöva formatera/installera om Windows. Byt kablar med diskläsaren först "bara för att"
https://www.m3datarecovery.com/data-recovery/diskpart-convert...
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...
https://www.eightforums.com/threads/laptop-partition-raw-no-r...

Hej! Okej, så då är det formatering som gäller alltså? Tror du att det är möjligt att sätta i den i en annan dator och kopiera lite filer innan jag formaterar? Har några på den som jag gärna vill rädda först

Vad konstigt att något sånt här sker när man bara ska stänga/starta om den..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta bort alla partitioner på disken också. Det har fixat fel som kvar eller kom tillbaka när folk först bara försökte formaterade, återställde, reparerade på olika sätt.

Permalänk
Medlem

Inte med SSD/NVMe - det är standardförfarande när SSD-minne havererar dvs. som en blixt från klar himmel vid start av datorn - det är inte som snurrdiskar där man haft hundratal chanser till att rädda sin data när det går allt trögare och trögare att boota innan det till slut ger upp helt.

Du har redan gjort fel som kan förvärra skada och minska chansen att rädda data när du försökte reparera bootsektorn/GPT _innan_ du har gjort diskimage av disken !!

Normalprocessen när det krånglar så är det att man gör diskimage av disken det första man gör efter konstaterad krångel innan man gör någonting annat alls. dvs. använda program som norton ghost, clonezilla eller linuxdist för dataräddning som knoppix eller från https://www.system-rescue.org/ och där köra ddrescue för att göra en diskimage som en fil till en extern USB-disk som lagring. - med en diskimage kan du alltid återställa disken till exakt den status det var innan dina olika räddningsförsök när du har försökt sönder diskens partitioner.

Sedan märker man också under skapandet av diskimage om disken man läser ifrån har problem att läsa sina data och tom hänger sig/fryser (vilket SSD/NVMe tyvärr tenderar att göra när den råka på sektorer som inte kan läsas) - i det läget bör man använda ddrescue då med loggfil fortsätter där det slutade vid nästa försök och hoppar över trubbelområderna för att läsa så mycket det går på det som ännu är friskt och tar trubbelområderna sist med allt tätare insaxning.

När det är gjort och diskimagen säkrad, USB-disken som lagrar den är urkopplad - sedan kan börja prova att reparera GPT/MBR men i ditt fall är problemet troligen inte där utan att din NTFS-filsystem är havererad.

Havererad NTFS är svårhanterat till omöjlig att hantera beroende på vad som gick trasigt och man är mycket beroende av kommersiella diskräddningsprogram för att få ut filer i mer eller mindre upphackade format beroende om $MFT är läsbar eller inte och då speciellt lätt upphackat blir det på SSD eftersom man inte gör defragmentering vilket gör att på en mogen disk så är få filer sekventiellt lagrade utan är utspridda över hela disken i små bitar - och utan fungerande $MFT så är det väldigt jobbigt att få ihop kompletta filer utan att filkroppen är bytta till delar som tillhör annan fil eller är raderad block...

Du får börja med testdisk, recuva, photorec, vidare men börja kosta pengar - getdataback, R-studio mfl.

---

På laptop med SSD/NVMe som huvudlagring måste man alltid räkna med att en morron så startar inte datorn helt utan förvarning - det kan ske om 3 månader eller om 3 år så det går inte planera heller för det med tex. byta av lagring i intervall

Därför är det bra att ha någon backupprogram i bakgrund som kopierat sina data till annan lagring eller molntjänst utan att du märker det.

Det finns många att välja på som inkluderar lagring till molntjänst, men en opensource som senare år börja vara riktigt stabil är faktiskt 'Duplicati' en annan, dock betal är 'duplicacy' och båda är deduplicerande för så liten volym som möjligt på lagringen och så lite överfört som möjligt också och tex. känner av om du flyttat din bildbibliotek till en annan mappnamn på datorn utan att kopiera allt en gång till backuppen (vilket traditionella backupprogram gör), klarar timeline-utglesning av backupsessioner och har bara en enda repositorie utan att programmet behöver göra nya fulla huvudbackup typiskt per månad som annars är vanligt med traditionella backupsystem.

macrium reflect är också en paket som kan göra diskimages av disken - även schemalagt. Programmet kör på med MS VSS-systemet men är inte molnbaserad utan lagring mot tex. lokalt inkopplad USB-disk eller över nätverk till någon NAS eller annan utdelad mapp.

Permalänk
Medlem

Min förra ssd tappade vid 1 tillfälle hela partitionen från en dag till en annan.
Blåste om med en ny installation, testa att göra detsamma och se om den vill vara med

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Varför det skiter sig beror på att SSD tål inte i alla lägen oplanerade strömbortfall (som när man släcker ned datorn) när den håller på med någon intern kritisk operation och windows och andra OS verkar också dåliga på att förvarna avstängning till SSD/NVMe och detta kan man se på post 0xEB (POR Recovery Count) i SMART som helt enkelt räknar antal där strömavbrott rycket mattan under fötterna på SSD medans det gjorde mer eller mindre kritiskt - i de flesta fallen gör det recovery på det och det klarar sig men ibland hittas den tunna tidsfönstret där det sedan inte kan räddas och man har en disk med skadade sektorer i bästa fall till att disken inte syns alls under BIOS hur mycket man än försöker.

SSD/NVMe är rysk roulett med tusentals kamrar i revolvercylindern och 1 patron och för var gång man stänger av datorn så snurrar man runt revolvertrumman och sedan trycker av - oftast är det klick på en tom kammare och det fungerar även när man startar nästa dag - men förr eller senare har man otur och detta går inte att planera i förväg för att förhindra det [1]!!

[1] server-SSD har kondensatorbanker för att ge ström tillräckligt länge för att SSD:n skall hinna slutföra sina kritiska operationer, snurrdiskar har sin snurrande spindel som energimagasin också för att parkera huvudet och avluta sig snyggt - medans en konsument-SSD/NVMe har ingendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Min förra ssd tappade vid 1 tillfälle hela partitionen från en dag till en annan.
Blåste om med en ny installation, testa att göra detsamma och se om den vill vara med

Hej! Får väl försöka göra det. Ska bara se i en annan dator om det går att rädda något först, annars får det väl bli att jag tjoffar in Windows direkt och får ta min dumhet att jag slarvat med att ha lite filer på skrivbordet

Skrivet av xxargs:

Varför det skiter sig beror på att SSD tål inte i alla lägen oplanerade strömbortfall (som när man släcker ned datorn) när den håller på med någon intern kritisk operation och windows och andra OS verkar också dåliga på att förvarna avstängning till SSD/NVMe och detta kan man se på post 0xEB (POR Recovery Count) i SMART som helt enkelt räknar antal där strömavbrott rycket mattan under fötterna på SSD medans det gjorde mer eller mindre kritiskt - i de flesta fallen gör det recovery på det och det klarar sig men ibland hittas den tunna tidsfönstret där det sedan inte kan räddas och man har en disk med skadade sektorer i bästa fall till att disken inte syns alls under BIOS hur mycket man än försöker.

SSD/NVMe är rysk roulett med tusentals kamrar i revolvercylindern och 1 patron och för var gång man stänger av datorn så snurrar man runt revolvertrumman och sedan trycker av - oftast är det klick på en tom kammare och det fungerar även när man startar nästa dag - men förr eller senare har man otur och detta går inte att planera i förväg för att förhindra det [1]!!

[1] server-SSD har kondensatorbanker för att ge ström tillräckligt länge för att SSD:n skall hinna slutföra sina kritiska operationer, snurrdiskar har sin snurrande spindel som energimagasin också för att parkera huvudet och avluta sig snyggt - medans en konsument-SSD/NVMe har ingendera.

Hej! Tack för dina långa svar! Tycker du inte att man ska köra Windows på SSD? Disken är ca 3,5-4 år gammal och jag trodde en fördel var att dom sällan gav upp. Jag ska försöka sätta i den i en annan dator och se om jag kan hitta något på den. Har haft erfarenhet av min systemdisk på min första dator som ofta crashade. Därför kör jag över det mesta direkt på andra diskar/externa. Men du vet hur det blir ibland, man är lite bekväm, har systemdisken och i takt med tiden går har man lite trevliga program på den som gör att man vet vilket arbete det är att fixa tillbaka allt om man formaterar. Det kan jag dock leva med då jag brukar spara setup-filerna på andra diskar/externa just för att jag utgåt från att systemdisken crashar när som helst. Däremot har jag några filer på skrivbordet som jag egentligen borde kopierat redan. Det är väl egentligen inga jätteproblem om jag inte får tillbaka dom, även om det vore jättekul att få ha kvar dom

Och även lite loggar/filer till några program jag använder, men det viktiga bör vara backupat iallafall

Annars får jag väl testa att köra en formatering och sen köra in Windows igen. Kan ju vara att disken är trasig, men det står ”healthy” på diskpart så man får väl anta att själva filsystemet är det som fått sig en känga vid avstängningen (vilket den ju inte borde få via Windowsknappen, mer vanligt om man hård-stänger är min erfarenhet)

Hoppas den går igång iallafall för jag tänkte köpa mig en ny dator i sommar och det vore kul om denna fungerar tills dess, annars får det väl kanske bli laptop så länge..

Köpte en Windows Home e-licens till denna disken. Den borde gå att använda vid en ominstallation va?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man ska absolut köra Windows och ofta använda program/spel på en SSD. Men de kan ju likväl bara ge upp vilken dag somhelst iaf av flera orsaker.

Om du får tillbaka filerna kan du placera dem i Google Drive eller OneDrive med fördel;)
Licens funkar självklart att använda, den är låst till ditt MS-konto/HWID

Permalänk
Medlem

Man har väldigt lite val när det gäller lagring och OS på laptop - och jag kan inte säga att Linux skulle vara bättre då ingen OS har någon koll på en SSD/NVMe interna arbete och när det sker - tror inte ens att det går att fråga efter sådant via SATA-protokollet och jag är heller inte säker på om det går att 'hinta' disken att nu snart försvinner matningsspänningen.

När man har SSD/NVMe så skall man bygga efter konceptet att katastrof händer, när som helst och med backupstrategi gör att det gör inte så mycket då man alltid har fräsch daglig backup och kanske en nyligen tagen diskimage per månad som snabbt kan göra datorn användbart igen (macrium reflect kan tex. schemalägga diskimage för 'bare iron' installation via USB-sticka av sin diskimage och få en körbar dator igen tämligen fort.)

Sedan har man också problemet att det som sista som skrivs på NTFS när den stängs är första klustret på $MFT och $MFT_mirr (då det är tid och datumfält som uppdateras och 'dirty-flaggan' stängs) och dessvärre har väldig många OS (läs windows) väldigt kvicka på att fimpa strömmen väldigt snabbt efter dessa skrivningar. Och är första klustret av $MFT och $MFT_mirr korrupt samtidigt (vilket det lätt blir när båda skrivs direkt efter varandra och man sedan direkt efter rycker strömmen med ofullständig skrivning) - ja då är det katastrof på riktigt även vid senare försök till filräddning i sagda NTFS-filsystem.

I windows har man för att 'dölja' och undvika den här kritiska situationen med risk för haveri för ofta att en normal avstängning så stänger man inte NTFS-filsystemet utan är mer att likna vid en djupare Hibenate-läge - skall man stänga filsystemet ordentligt så måste man trycka vänster shift samtidigt som man stänger av datorn med dess menualternativ.

vanliga win-användare vet inte om de men de som också kör linux och vill läsa och skriva i samma filsystem som windows lär sig snabbt att windows måste stängas av 'på riktigt' med just vänsterskift vid avstängning om man skall kunna gå in i NTFS med skrivmöjlighet - annars är det i RO-mode och kan bara läsas...

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Tack för alla svar, ska läsa in mig lite mer på det ni skrivit vid tillfälle angående filsystem etc

Jag formaterade om min SSD och körde in Windows igen och nu har det hela fungerat i snart en vecka, så disken verkar iallafall intakt Lyckades även rädda mina filer från skrivbordet på den. Den verkar även fattat att Windows-nyckeln tillhör mig utan något som helst strul, vilket var skönt

Får hoppas den håller ett tag till. Tack för alla inputs och hjälp!

Visa signatur