Varför hoppar många av ingenjörsutbildningarna?

Permalänk
Medlem

Varför hoppar många av ingenjörsutbildningarna?

Hej,

Folk som pluggar till högskoleingenjörer och civilingenjörer har en ganska hög tendens att hoppa av. Vad beror det på?

Civilingenjörer har ju en högre tendens att hoppa av än högskoleingenjörer så jag gissar på att det har med hur svår utbildningen är.

Om om cirka 45-50% hoppar av ingenjörsprogram, hur svåra är de egentligen? Måste man sitta dag och natt på en lördag för att klara studierna?

Jag kollade den första kursen som högskoleingenjörer inom datateknik (Analys i en variabel) läser på LiU och gjorde tentan såhär på en torsdagskväll med de mattekunskaper jag har. Jag klarade tentan med en 4 som jag antar är lika med ett C eller VG.

Permalänk
Medlem

Inte tillräckliga förkunskaper.
Var inte så intressant som de först trodde.
Fick jobb.
Bytt utbildning.

Hur mycket extra tid man behöver lägga beror på hur snabbt man lär sig och som ovan, förkunskaper.
Första terminen brukar gå väldigt snabbt, men är också väldigt mycket repetition. Klarar man inte det så blir det svårt (men inte omöjligt), då kanske man måste vara beredd att offra många helger.

Permalänk
Medlem

Vissa lärosäten lägger svåra utslagskurser första året för att gallra bort de som lärosätena anser inte är bra nog. Chalmers var helt öppna med detta för en del år sen, t ex. En kvardröjande elitism är ett skäl till en sån attityd. Hellre stjälpa än hjälpa. På så sätt behåller man exklusiviteten i ingenjörsleden.

Om man verkligen ville få fram så många ingenjörer som möjligt hade det varit enkelt, genom att anpassa utbildningarna till individer.

Permalänk
Medlem

Finns det statistik på hur många som hoppar av?

Läste inte ingenjör men när jag gick högskolan så tappade vi 80% första året, i slutet på andra året var bara 10% kvar.

Sambon läser till psykolog nu och där försvann 33% första terminen (noll svåra kurser, främst introduktion).

Fan vet att många hoppar av för att de inte var redo att flytta hemifrån. Eller sökt utbildning fast de egentligen inte vill (eftersom det är vad man "ska" göra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergHa:

Finns det statistik på hur många som hoppar av?

Läste inte ingenjör men när jag gick högskolan så tappade vi 80% första året, i slutet på andra året var bara 10% kvar.

Sambon läser till psykolog nu och där försvann 33% första terminen (noll svåra kurser, främst introduktion).

Fan vet att många hoppar av för att de inte var redo att flytta hemifrån. Eller sökt utbildning fast de egentligen inte vill (eftersom det är vad man "ska" göra).

Runt 40 procent på hög.ing och 50% på civ.ing tror jag.

O fan, vad läste du då? Ganska sjukt att tappa 90% på 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vissa lärosäten lägger svåra utslagskurser första året för att gallra bort de som lärosätena anser inte är bra nog. Chalmers var helt öppna med detta för en del år sen, t ex. En kvardröjande elitism är ett skäl till en sån attityd. Hellre stjälpa än hjälpa. På så sätt behåller man exklusiviteten i ingenjörsleden.

Om man verkligen ville få fram så många ingenjörer som möjligt hade det varit enkelt, genom att anpassa utbildningarna till individer.

50% bortfall första året låter rimligt, ungefär så när jag gick civilingenjör på KTH. Efter första året var klart var bortfallet betydligt mindre, om jag minns rätt var det nere i 10-20% därefter.

Där förlade dom också flera svåra kurser i början men inte av elitismsskäl. Snarare med resonemanget att dom som hoppar av skulle hoppa av ändå, och i så fall så är fail fast vettigt. Därmed behöver den studerande och skolan spendera mindre resurser på en utbildning som inte slutförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Runt 40 procent på hög.ing och 50% på civ.ing tror jag.

O fan, vad läste du då? Ganska sjukt att tappa 90% på 2 år.

Datornätverk. Var fyra eller fem personer kvar sista året om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Man brukar lägga tyngre kurser, speciellt mattekurserna tidigt, där försvann ett stort tjåk av folk som antingen hade hoppat av ändå senare pga av bristande studievana (vanligast) eller bara inte duktiga nog (men hade några sådana men flera klarade sig med bra plugg och nötande ändå).
Vissa blir chockade av studietakten och kanske missar en tenta och hanterar inte misslyckade bra för de inte har koll på hur förlåtande det är med omtentor osv.
Vissa fattar 1-2 år in att utbildningen inte passade dem och kanske går över till något annat. Vissa får jobb. Det är många faktorer som bidrar.
Men att försöka gallra ut tidigt tycker jag är bra, då har man inte tagit csn i onödan och skolan har inte spenderat resurser på någon som inte slutför utbildningen. Gallringskurser är inte byggda för att gallra men man har koll på vilka som är något svårare att klara och kräver lite mer av studenten.

Jag var jättestressad vissa perioder...men när jag tittade tillbaka så plugga jag nog inte mer än 30-35h i veckan...även om jag vid tillfällen pluggade helg så tror jag det inte ens var 40h i veckan. Så hade jag bara pluggat heldagar på veckan så hade jag nog haft 3dagars helg...
Vissa kompisar behövde mer än 40h i veckan, men vissa perioder kräver mer och andra mindre. Är det en bra högskola så försöker de balansera så det är hyfsat jämt studietryck

Permalänk
Medlem

Antal nedlagda timmar per kurs under 4 av 5 år på Civ. Ing. Datateknik, Chalmers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergHa:

Datornätverk. Var fyra eller fem personer kvar sista året om jag minns rätt.

Läste datavetenskap och jag tror att vi var typ 2 eller 3 kvar till slutet, började med 35 pers.

Permalänk
Medlem

För min del är det drygt 20 år sedan jag började läsa elektroteknik på Chalmers, då var E fortfarande den största sektionen sett till antalet studenter. Av ungefär 220 antagna har jag för mig att ett drygt 30-tal försvann under första året men det inkluderar dem som bytte sektion, ffa till Data men även någon till Teknisk fysik tror jag. På en direkt fråga något år senare förnekade studievägledaren å det bestämdaste att det fanns någon uttalad tanke om att gallra bort svaga(re) studenter genom att ha tuffa kurser i början. Jag har tyvärr ingen statistik på hur många som faktiskt tar examen, alla mina närmaste vänner utom en på den tiden klarade sig igenom och fick ut examen och då var de flesta av oss kår- eller föreningsaktiva under studietiden utan att vara några superplugghästar.

Det är ju också ett faktum att resultaten på de inledande diagnostiska matteproven har sjunkit i många år, redan när jag började pratade man om en långvarigt nedåtgående trend. Vad beror det på och hur långt skall man gå i att "anpassa utbildningen till individerna" som föreslås ovan? Behöver Sverige många ingenjörer eller bra ingenjörer? Det ena utesluter inte det andra men då kan vi inte hålla på och sänka kraven hela tiden, då är vi till slut nere på att bara gå igenom plus och minus i mattekurserna.

Det sagt så behöver många lärare på högskolan jobba på sin pedagogik. Tyvärr var det ett uttalat mål på Chalmers att man skulle vara en forskningshögskola framför en studenthögskola, dvs prioritera duktiga forskare framför duktiga pedagoger.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cyklonen:

Vissa lärosäten lägger svåra utslagskurser första året för att gallra bort de som lärosätena anser inte är bra nog. Chalmers var helt öppna med detta för en del år sen, t ex. En kvardröjande elitism är ett skäl till en sån attityd. Hellre stjälpa än hjälpa. På så sätt behåller man exklusiviteten i ingenjörsleden.

Om man verkligen ville få fram så många ingenjörer som möjligt hade det varit enkelt, genom att anpassa utbildningarna till individer.

Både ja och nej.
Högskolorna får inga pengar alls innan folk har tagit examen med papper i hand. Således är det av intresse att gallra ut de som inte är sugna på att jobba hårt. Om du går alla kurser men inte slutför exjobbet så får skolan 0 kronor. Att bena ut vilka som är sugna på att lyfta tungt är svårt, således kör man ett överintag och kör ett högt tempo.

Jag tror att en större del av statistiken än vad man tror är från individer som byter mellan program/utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Högskolorna får inga pengar alls innan folk har tagit examen med papper i hand. Således är det av intresse att gallra ut de som inte är sugna på att jobba hårt. Om du går alla kurser men inte slutför exjobbet så får skolan 0 kronor.

Det där kan omöjligen stämma. I så fall skulle ju lärosäten aldrig erbjuda lösa kurser eftersom det skulle innebära totalförlust, men det finns tusentals lösa kurser att läsa. Nej, naturligtvis får de betalt per läst kurs. Möjligen är det så att de bara får betalt för studenter som faktiskt slutfört och blivit godkända på en kurs, och inte alla som läst utan att bli godkända.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cyklonen:

Det där kan omöjligen stämma. I så fall skulle ju lärosäten aldrig erbjuda lösa kurser eftersom det skulle innebära totalförlust, men det finns tusentals lösa kurser att läsa. Nej, naturligtvis får de betalt per läst kurs. Möjligen är det så att de bara får betalt för studenter som faktiskt slutfört och blivit godkända på en kurs, och inte alla som läst utan att bli godkända.

Nej, om vi pratar lösa kurser så gäller något annat.
Jag pratar givetvis om att skolan inte får några stålar för studenter som går ett program om de inte slutför programmet.

Verkar som infon jag har fått inte riktigt stämmer, det finns en grundsumma som ges per student och år (eller anpassad för ofattningen på en kurs), sedan kommer en prestationsbaserad summa betalas ut vid slutförande av studierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Hej,

Folk som pluggar till högskoleingenjörer och civilingenjörer har en ganska hög tendens att hoppa av. Vad beror det på?

Civilingenjörer har ju en högre tendens att hoppa av än högskoleingenjörer så jag gissar på att det har med hur svår utbildningen är.

Om om cirka 45-50% hoppar av ingenjörsprogram, hur svåra är de egentligen? Måste man sitta dag och natt på en lördag för att klara studierna?

Jag kollade den första kursen som högskoleingenjörer inom datateknik (Analys i en variabel) läser på LiU och gjorde tentan såhär på en torsdagskväll med de mattekunskaper jag har. Jag klarade tentan med en 4 som jag antar är lika med ett C eller VG.

Har själv gått ett år på LTH och började om på KTH där jag har civ.ing examen. Detta är min uppfattning av det problemet:

1. Folk hade fel uppfattning om vad en civillingenjör gör (folk tror att det bara är programmering/design/annat och mycket mer "hands-on" än vad det faktiskt är)

2. Folk orkade inte med matematiken av olika anledningar

För att svara på sista frågan;
Det handlar om hur du själv fungerar och hur snabbt du lär dig matematik och andra vetenskapliga kurser. Själv har jag suttit en del lördag- och söndagskvällar och pluggat matematik, elektronik etc. Skulle uppskatta att jag var på universitet från 10 på morgonen till 10 på kvällen 2-3 dagar i veckan, och gick hem runt 17-18 resten. Inför tentorna var det alltid 10-19 som gällde även lördagar söndagar.

Permalänk
Medlem

Vi tappade 40 av 140 första sex månaderna. Största anledningen? "Jag trodde inte det skulle vara så mycket matematik" och "Jag trodde vi skulle bygga hemsidor. Vad är detta?".
Det var de två vanligaste orsakerna. Datorteknik på Chalmers intagning -99. Då visste inte folk riktigt vad IT och datorer var i samma utsträckning som idag.

Sen angående hur mycket tid man måste lägga. Det där är individuellt. Du har inte sett det under gymnasietiden? Vissa måste plugga massor och andra väldigt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

För min del är det drygt 20 år sedan jag började läsa elektroteknik på Chalmers, då var E fortfarande den största sektionen sett till antalet studenter. Av ungefär 220 antagna har jag för mig att ett drygt 30-tal försvann under första året men det inkluderar dem som bytte sektion, ffa till Data men även någon till Teknisk fysik tror jag. På en direkt fråga något år senare förnekade studievägledaren å det bestämdaste att det fanns någon uttalad tanke om att gallra bort svaga(re) studenter genom att ha tuffa kurser i början. Jag har tyvärr ingen statistik på hur många som faktiskt tar examen, alla mina närmaste vänner utom en på den tiden klarade sig igenom och fick ut examen och då var de flesta av oss kår- eller föreningsaktiva under studietiden utan att vara några superplugghästar.

Det är ju också ett faktum att resultaten på de inledande diagnostiska matteproven har sjunkit i många år, redan när jag började pratade man om en långvarigt nedåtgående trend. Vad beror det på och hur långt skall man gå i att "anpassa utbildningen till individerna" som föreslås ovan? Behöver Sverige många ingenjörer eller bra ingenjörer? Det ena utesluter inte det andra men då kan vi inte hålla på och sänka kraven hela tiden, då är vi till slut nere på att bara gå igenom plus och minus i mattekurserna.

Det sagt så behöver många lärare på högskolan jobba på sin pedagogik. Tyvärr var det ett uttalat mål på Chalmers att man skulle vara en forskningshögskola framför en studenthögskola, dvs prioritera duktiga forskare framför duktiga pedagoger.

Är det inte helt fuckat att inte prioritera pedagoger då man bedriver utbildning?

Permalänk
Medlem

Jag kan berätta om min erfarenhet av detta då jag själv hoppade av en civilingenjörsutbildning för lite drygt fem år sedan. Det var civilingenjör i medieteknik på LIU. I ärlighetens namn så hade jag inte läst igenom fullt ut vad som ingick i utbildningen för jag var helt inriktad på att jag skulle plugga samma program i Luleå men fick under våren reda på att den inte skulle starta pga för få sökande. Jag var då i Australien med dålig tillgång till internet och jag behövde välja nån annan utbildning så det blev medieteknik i Norrköping på LIU istället. Började första årets studier och det var mycket matte men det var inga större problem då jag har ganska lätt för matte och tycker det kan vara lite kul ibland. Mycket programmering också såklart, och det var nästan helt nytt för mig. Hade bara läst typ en kurs om det på gymnasiet. Det blev bara mer och mer programmering och jag började inse att den där utbildningen gör en till programmerare. Jag försökte hålla sinnet öppet och försöka lära mig att gilla programmering men det gick tyvärr inte och jag kände att motivationen sjönk men eftersom jag ändå lyckades klara kurserna och inte visste vad jag ville göra istället så fortsatte jag. Klarade första årets kurser förutom en mattekurs (Analys 2) och fortsatte in på andra året. Då blev kurserna svårare och eftersom jag tyckte det var ganska tråkigt och hade noll motivation så skippade jag en del föreläsningar, pluggade aldrig hemma osv. Klarade första periodens kurser hyfsat men andra perioden blev det svårare. Gjorde ett sista ryck inför analys 3 och mekanik och vågfysik tentorna och klarade dom med riktigt bra betyg efter typ 10 dagars intensivplugg morgon till kväll innan tentaperioden men sen kände jag att nää, nu hoppar jag av. Kommer inte klara kurserna för jag tycker det är skittråkigt och har noll intresse för innehållet. Hörde av mig till föräldrarna och berättade läget och ca en månad senare gick flyttlasset hem till föräldrarna. Detta var på vintern så jag hade tid på mig att söka sommarjobb. Fick sommarjobb på en industri och där har jag jobbat sen sommaren 2016 och trivs kanonbra och tjänar mer pengar än vad jag troligtvis hade gjort om jag fortsatte min utbildning. Har nu hus, bil, och en trygg ekonomi redan som 26-åring så jag känner inte att jag missade något av att inte fortsätta plugget. Jag känner inte heller att jag slösade bort tid när jag pluggade för jag lärde mig ändå en del nyttiga saker när jag pluggade och jag blev framförallt bättre på att tänka.

Permalänk
Medlem

Nu läste jag något helt annat men, vissa kurser var delade med fler program första året. Tror nästan alla program på den skolan förlorade upp till 50% av eleverna första året. Och främst första terminen.
Många var inte beredd på svårighetsgraden. Sedan är det ett betydligt större ansvar på att plugga själv. Många saknade den disciplinen. Även jag själv men som tur lyckades jag komma in i en jäkligt bra grupp av personer att plugga tillsammans med. Annars var det nog kört.
Det är inte att bara gå på föreläsningar ett par gånger i veckan och tro resterande tid är ledighet.

Permalänk
Medlem

Har läst på KTH. Tror det är en kombination av att det är tufft i början därför att studenterna behöver dessa kunskaper för de övriga kurserna som kommer i utbildningen. Saknar man dessa grunder behöver följande kurser vara på dada-hink-spade-nivå. Jag tror också att många hoppar av pga att vissa professorer och de andra som ska stödja kurserna helt enkelt saknar pedagogiska färdigheter. De kan materialet och är genier på matematik t.ex. men de kan inte förmedla hur de som inte kan materialet ska lära sig det. Det skapar nog en openetrerbar vägg för många studenter varför det naturliga blir att helt enkelt hoppa av.

Kommer ihåg en kurs där vi hade två olika, kommer fan inte ihåg vad det kallades, de som går igenom exempel på hur man löser ett problem, ja, sådana övningsassistenter eller vad det nu kallades. Vi studenter var delade ca 50/50 i början men tillslut gick faktiskt alla på den ena, den andra snubben hade 0 studenter, just pga att människan saknade all pedagogik. Det fanns i princip ingen anledning att över huvud taget dyka upp på hans övningar. Jag började hos honom och tyckte att kursen var jävligt svår, sedan när jag gick till den andra tyckte jag att kursen var rätt lätt. Så det gör en otrolig skillnad på vem det är som föreläser. Vissa svamlar ju bara på och har inte tänkt igenom hur de pedagogiskt ska strukturera upp deras genomgång.

Permalänk
Medlem

Finns så många variabler som spelar in i början av utbildningen för alla som läser.

Kanske bättre att jämföra antalet studenter i 2:an med antal som slutfört utbildningen(5:an) för att få mer rättvisande siffror i förhållande i skolan och inte personliga val.

-Många söker flera olika skolor och står i kö.
-byta skola från en mindre attraktiv till mer attraktiv i 2:an då platser öppnats och kurser i 1:an är snarlika mellan skolorna.
-bor på annan ort.
-ålderspannet är större, folk kan ha familj eller andra ansvar.
-rekryterade innan man avslutat utbildningen.

för mig var det:
1:an 35-40st
2:an 35st
3:an 35st
4:an 12st (val av inriktning/uppdelning av grupp)
5:an 10st

Permalänk
Hedersmedlem

Håller nog med vad många säger här. Det är fel förväntningar, man inser inte hur tuff matten är, det gjorde inte jag heller, och man kanske inte kollat igenom kursutbudet så noga. En del kom nog till datateknik och tänkte att man har ju suttit vid datorn mycket hemma och är van så det blir inget problem. Men sen börjar man programmera och läsa sånt som digitalteknik där det snabbt sjunker in att det är väldigt annorlunda från saker man gör på fritiden vid datorn.

Vissa kanske tycker matten är okej men inser att det exakta programmet inte var rätt utan hoppar över till något annat.

Jag hade också turen att hamna med ett bra gäng för att plugga ihop. Jag hade inte kunnat göra det själv. Det är så nyttigt att kunna sitta och hjälpa varandra och diskutera.

Permalänk
Medlem

Jag hade MVG i alla matte och fysikkurser i gymnasiet, och med det var det ändå med nöd och näppe jag tog mig igenom Teknisk Fysik vid LTH.

Om du inte är ett geni behöver du behandla det mer eller mindre som ett heltidsjobb. Allt slackande från den linjen behöver tas igen innan tentorna... eller innan omtentorna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Är det inte helt fuckat att inte prioritera pedagoger då man bedriver utbildning?

Pedagogiken kan vara helt skrämmande dåligt. Igår började vi ett helt nytt område i en kurs med en Zoom-föreläsning där föreläsaren kollade vad vi redan kunde genom ett quiz i 45 minuter. Utan att ens ha presenterat området eller definierat orden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Hej,

Folk som pluggar till högskoleingenjörer och civilingenjörer har en ganska hög tendens att hoppa av. Vad beror det på?

Civilingenjörer har ju en högre tendens att hoppa av än högskoleingenjörer så jag gissar på att det har med hur svår utbildningen är.

Om om cirka 45-50% hoppar av ingenjörsprogram, hur svåra är de egentligen? Måste man sitta dag och natt på en lördag för att klara studierna?

Det är för svårt för många, det är väldigt stort hopp jämfört med gymnasiet. Men jag tror att 8h om dagen skulle räcka för de allra flesta. Men då kanske de hellre vill lägga den tiden på ett jobb som generar pengar här och nu.

Permalänk
Medlem

Jag hoppade av en högskoleingenjörsutbildbing
1. Jag hade inte behövt pluuga särskilt mycket på gymnasiet, fick helt ok betyg ändå hade nära 0 studieteknik.
2. Hade väldigt höga krav på mig själv utanför skolan. Tog mycket fokus och energi.
3. Trivdes inte superbra med min klasskamrater. Svårt att plugga ensam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Att undervisa är bara en liten del av arbetsuppgifterna på högre utbildningar, deras huvuduppgift är att bedriva forskning. Pedagogik är en delaspekt men Chalmers menade att det inte är det som ska vara avgörande vid anställning.

Känns ju spontant att man värderar yta framför funktion. Det är väldigt fint att ha världsledande forskare. Medan det är viktigt för att vara ett attraktivt lärosäte är det ju rätt knasig inställning då deras egentliga funktion är att producera bra ingenjörer för svenska ekonomin och samhället i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Sen angående hur mycket tid man måste lägga. Det där är individuellt. Du har inte sett det under gymnasietiden? Vissa måste plugga massor och andra väldigt lite.

Det här är ett stort problem. Många glider igenom gymnasiet med toppbetyg utan att anstränga sig det minsta, sen kommer de till högskolan och för ett ganska brutalt uppvaknande. Jag hade lätt för mig på gymnasiet, inte så att jag inte pluggade men några timmar inför proven brukade räcka till MVG i de flesta ämnena. På Chalmers var det lite annat tempo om man säger så. Vår tyske mattelärare gick igenom tre års gymnasiematematik och lite till på tre veckor, sen började det på allvar.

Skrivet av Semjonov:

Är det inte helt fuckat att inte prioritera pedagoger då man bedriver utbildning?

Jo, så skulle man kunna se det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Om du inte är ett geni behöver du behandla det mer eller mindre som ett heltidsjobb.

Det är väl därför det heter att man studerar på heltid?

Skulle säga att många hoppar av oavsett inriktning. Jag började läsa till nätverkstekniker på distans och bara mellan första och andra träffen föll ett helt gäng bort (jag föll bort efter det, p g a hälsa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag hade MVG i alla matte och fysikkurser i gymnasiet, och med det var det ändå med nöd och näppe jag tog mig igenom Teknisk Fysik vid LTH.

Om du inte är ett geni behöver du behandla det mer eller mindre som ett heltidsjobb. Allt slackande från den linjen behöver tas igen innan tentorna... eller innan omtentorna...

Teknisk fysik gör mig rädd bara jag ser ordet