Styra Samsung Q85r via sonos och Google assistent?

Permalänk
Medlem

Styra Samsung Q85r via sonos och Google assistent?

Hej!

Går det på något sätt att starta och stänga av min tv genom att prata till Sonos systemet som har Google assistent?

Hittar knappt ngn bra info kring detta. Men känns ju som det ska funka med såpass nya prylar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hej! Vet att det är väldigt sent men om du inte hittat svaret än kan du alltid prova följande:

Koppla upp din TV till Samsung Smartthings. Länka ditt Samsung Smartthingskonto med Google home. I Google home se till att Tvn dyker upp i rätt rum.

Du bör nu kunna starta och stänga av TVn med röstkommando (typ "Hey Google, Stäng av TVn i vardagsrummet").

Detta funkar med min Q95T så jag skulle bli förvånad om det inte funkar med Q85R.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Avstängd

Smart things är en väg att gå som ska fungera. Jag kör smart things-appen för att styra min Q85R ibland när jag inte orkar leta efter kontrollen. Men för att styra med Google så kör jag en Logitech Harmony Hub som typ är en mottagare och sändare för att styra hemelektronik med scenarion uppsatta och så (den har stöd för IR och andra tekniker som BT och RF). Vilket säkert går att göra i Smart Things och Google Home-appen också, men fördelen med Harmoney är att jag har en fysisk fjärrkontroll också, och att jag kan styra fler saker som inte är så "smarta" som min gamla hembioreciever. Sen har jag en CC med Android kopplat till teven och den går ju att styra direkt från Google Home, och den kan förstås sätta igång teven och växla till rätt ingång via HDMI-CEC.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Fick lagt in tvn i smartthingsappen. Dock funkarr enbart att stänga av tvn?

Vad kan då vara fel?

Google säger ngt liknande med att "något är problem med samsung just nu". När jag försöker starta tvn via Google via sonos systemet. 🥴