Är min Asus rampage V extreme trasig? kod 76

Permalänk

Är min Asus rampage V extreme trasig? kod 76

köpte nyligen en Asus Rampage V Extreme beggat och skulle köra igång allt. Körde igång allt och byggde datorn med i7-5820k samt rx 580 och 16gb 3000mhz. kör igång de och den bootar till windows på första försöket startar då om den och då börjar den hålla på att ge felkod och vägrar starta (kom ej ihåg vilken kod) kommer tillslut in i bios där jag sätter upp allt och kör igång xmp så minnerna kör igång på rätt hastighet. därefter så ger datorn bara felkod 76 och jag får ingen output har testat med flera skärmar, ram minnes konfigurationer en annan processor och försökt cleara cmos både med knappen på baksidan och via batteriet (har även bytt ut de batteriet).

Då kommer vi då till frågorna
Vad kan vara fel? Vad kan jag göra för att åtgärda felet? Finns det några mer trix för att få igång maskinen(har redan testat safeboot)?

Permalänk

Error 76 handlar i min förståelse om att en fil inte kan hittas. Jag hade först testat att gå in bios och återställa till standard och definitivt stänga av xmp för tillfället. Passa på att kolla temp då också. Sedan kan du också testa att installera om windows. Det är väl dom enda trixen jag har men sedan kan du om du har möjligheten gå över till gammal hederlig byta ut en komponent i taget tills det funkar metoden.

Permalänk
Medlem

Jag hade den kombinationen tidigare och minneskontrollern gillade inte riktigt att köra minnena i 3000 Mhz så testa att köra dem i 2666 Mhz istället om det fungerar bättre.

Permalänk
Skrivet av Superfish4321:

Error 76 handlar i min förståelse om att en fil inte kan hittas. Jag hade först testat att gå in bios och återställa till standard och definitivt stänga av xmp för tillfället. Passa på att kolla temp då också. Sedan kan du också testa att installera om windows. Det är väl dom enda trixen jag har men sedan kan du om du har möjligheten gå över till gammal hederlig byta ut en komponent i taget tills det funkar metoden.

Hade batteriet ur under natten och då jag vaknade stod det "overclock failed" och sen funkade allt. tror inte riktigt den gillade min xmp profil. tack för tippsen

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Jag hade den kombinationen tidigare och minneskontrollern gillade inte riktigt att köra minnena i 3000 Mhz så testa att köra dem i 2666 Mhz istället om det fungerar bättre.

Yes de var nog det som osakade problemet hade cmos batteriet ute under natten och de stod overclocking failed då ja vaknade och sen så funkade allt. kör bara 2133mhz för tillfället haha det funkar för mig. tack för tippsen