Jag jobbar som egenkonsult och sitter nu på ett uppdrag där man (äntligen!) får använda sin egen dator istället för någon trött standardlaptop. Hittills har jag kört på en i7 Thinkpad x280 och det har funkat fint, men sedan någon månad tillbaks blev jag flyttad till ett annat team och det projektet var ganska fläskigt och x280an känns plötsligt väldigt klen.
För första gången sedan 2005 har jag nu bestämt mig för att bygga en egen dator och det enda jag vet är att den ska basera sig på Ryzen 9 5950X. I övrigt är jag öppen för förslag, är mer eller mindre grön på detta. Ska satsa på 64 Gb minne och den absolut snabbaste disken man kan hitta, grafikkort är egalt då jag inte spelar spel (dock bra med någon acceleration då jag även kör Photoshop en del). Kostar gärna på mig bättre komponenter då detta kommer vara ett arbetsredskap och stabilitet/tillförlitlighet går före finesser. Kommer inte överklocka.
Har lagt beställningar på en 5950X på i princip alla svenska sidor, hoppas på att få någon inom någon vecka. Har även ett case som jag fick av min bror, men i övrigt har jag ingen aning vart jag ska börja.