EU föreslår dryga böter för Apples konkurrenshämmande butik

Permalänk
Melding Plague

EU föreslår dryga böter för Apples konkurrenshämmande butik

Spotify får medhåll i anmälningen om att Apples regelverk för App Store inte tillåter konkurrens, något som resultera i att Apple får en nota på 27,5 miljarder USD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Julafton redan!

osv....

Permalänk
Avstängd

Kan inget annat än att skrattar åt Apple. Det är inte lika skoj när det drabbar dom själva.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Som utvecklare (och konsument) är jag helt för! Otroligt störande att tvingas använda apples betalningssystem för alla in app purchases!
Gillar tryggheten som Apples app store innebär för konsumenterna (typ inga skadliga appar etc), men de har en riktigt skitig taktik för att tvinga pengar av utvecklare och konsumenter!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon236072:

Som utvecklare (och konsument) är jag helt för! Otroligt störande att tvingas använda apples betalningssystem för alla in app purchases!
Gillar tryggheten som Apples app store innebär för konsumenterna (typ inga skadliga appar etc), men de har en riktigt skitig taktik för att tvinga pengar av utvecklare och konsumenter!

Som konsument gillar jag att Apples betalningssystem används för alla transaktioner så att jag slipper sprida mina kreditkortsuppgifter mer än nödvändigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Angående App Store så kommer det här på den andra fronten (den där Epic attackerar):

Citat:

Apple Inc.’s App Store had operating margins of almost 78% in fiscal year 2019, according to testimony from an Epic Games Inc. expert witness based on documents obtained from the iPhone maker.

The figure comes from Ned Barnes, a financial and economics researcher, who said he obtained documents “prepared by Apple’s Corporate Financial Planning and Analysis group and produced from the files of Apple CEO Tim Cook.”

Apple is disputing the accuracy of Barnes’s calculations -- and urging a judge to restrict public discussion of App Store profit -- as the companies head into a high-stakes trial Monday in Oakland, California.

When it rains it pours....

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Som konsument gillar jag att Apples betalningssystem används för alla transaktioner så att jag slipper sprida mina kreditkortsuppgifter mer än nödvändigt.

Absolut! Kan förstå det argumentet. Men vill Apple ha monopol av den anledningen så tycker jag att man får räkna med att bli reglerad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

I vanlig ordning kommer Apple billigt undan. Fegt av EU att inte våga ge dem en rejäl smäll de aldrig glömmer och som gör att de släpper varje tanke på att någonsin göra om det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I vanlig ordning kommer Apple billigt undan. Fegt av EU att inte våga ge dem en rejäl smäll de aldrig glömmer och som gör att de släpper varje tanke på att någonsin göra om det.

Vad menar du? Det är inte klart ännu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Absolut! Kan förstå det argumentet. Men vill Apple ha monopol av den anledningen så tycker jag att man får räkna med att bli reglerad.

Jag gissar att problemet egentligen är Apple's avgifter. Hade avgifterna varit i samma storleksordning som man ändå får betala till andra betalningsleverantörer så hade förmodligen ingen brytt sig. Det känns korkat att vi ska döda systemet som är bra för oss som kunder när det egentligen är appleverantörerna som har ett problem med avgifterna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad menar du? Det är inte klart ännu?

Jag har mycket svårt att se att det slutgiltiga beloppet blir högre, om de ens fälls. Därav besvikelsen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I vanlig ordning kommer Apple billigt undan. Fegt av EU att inte våga ge dem en rejäl smäll de aldrig glömmer och som gör att de släpper varje tanke på att någonsin göra om det.

Fast det är ju inte så att de bara får böter och får fortsätta, EU kommer ju att kräva att de ändrar på hur det fungerar för nuvarande, vilket kommer att svida aningen mer än 10% av deras intäkter förra året.

Permalänk
Medlem

Apple gör vinst på 23,6 miljarder USD första kvartalet 2021

Ganska låga böter tbh men långt mycket bättre än inget. Tappa tre månaders vinst känns nog men inte mycket mer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Så bra. Apple och alla andra walled gardens är skadliga och bör raseras. Bäst hade det givetvis varit om länder hade framtvingat riktig konkurrens genom att stoppa sammanslagningar och bryta isär dessa konglomerat.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Apple gör vinst på 23,6 miljarder USD första kvartalet 2021

Ganska låga böter tbh men långt mycket bättre än inget. Tappa tre månaders vinst känns nog men inte mycket mer.

Fast det blir nog inte bara böter.

Företag som fälls för kartellbildning åker ju inte bara på böter och får sedan fortsätta med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag gissar att problemet egentligen är Apple's avgifter. Hade avgifterna varit i samma storleksordning som man ändå får betala till andra betalningsleverantörer så hade förmodligen ingen brytt sig. Det känns korkat att vi ska döda systemet som är bra för oss som kunder när det egentligen är appleverantörerna som har ett problem med avgifterna.

Exakt, så EU kommer ju inte kräva att Apple tar bort sitt betalningssystem utan enbart se till att avgifterna minskar till en rimlig nivå. Skulle Apple vägra detta så finns alternativet att låsa upp marknaden så att andra betalningssystem kan används också.

Skrivet av Ozzed:

Jag har mycket svårt att se att det slutgiltiga beloppet blir högre, om de ens fälls. Därav besvikelsen.

Även om man bötfälls på maxbeloppet kommer man ju givetvis inte bli tillåten att fortsätta på samma sätt som tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag gissar att problemet egentligen är Apple's avgifter. Hade avgifterna varit i samma storleksordning som man ändå får betala till andra betalningsleverantörer så hade förmodligen ingen brytt sig. Det känns korkat att vi ska döda systemet som är bra för oss som kunder när det egentligen är appleverantörerna som har ett problem med avgifterna.

De orimligt höga avgifterna påverkar såklart även oss konsumenter, inte bara utvecklare och utgivare av appar och tjänster.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Vad händer ens med bötespengarna i sådana här fall?
Vi lär väl inte se en krona gå tillbaka till konsumenterna.

Ibland känns EU som ett enormt svart hål där vi fortsätter dumpa mer och mer pengar.
#JagÄrInteBitter

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Som konsument gillar jag att Apples betalningssystem används för alla transaktioner så att jag slipper sprida mina kreditkortsuppgifter mer än nödvändigt.

En trygghet som kostar dig 30% extra. Jag gillar det inte, men vissa tycker såklart det är värt det.
Det är dock helt fel att tvingas använda det. Man kanske skulle tvingas att tillhandahålla apples betalningsmetod som alternativ, men man borde va tillåten att erbjuda andra betalningsmetoder också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det blir nog inte bara böter.

Företag som fälls för kartellbildning åker ju inte bara på böter och får sedan fortsätta med det.

Ja saker lär ju ändras efter, men det är ju tio år av det här som de ska böta för.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vad händer ens med bötespengarna i sådana här fall?
Vi lär väl inte se en krona gå tillbaka till konsumenterna.

Ibland känns EU som ett enormt svart hål där vi fortsätter dumpa mer och mer pengar.
#JagÄrInteBitter

De går till EU:s budget.

Om ett företag fälls i Sverige så går ju inte pengarna tillbaka till konsumenterna heller.

Vill du ha pengar från Apple så får du stämma företaget, det är ju så det fungerar.

Jag gillar EU. Allt är inte bra, men det är helt klart bättre att vara med än att inte vara det.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det är fullt rimligt att Apple tar 30% för vad de gör. Vad kostade det inte för utvecklare att bygga och åskådliggöra program till så många innan vi fick app stores?

Vi kan ju helt klart se att Apples app store har varit bra för utvecklarna, nu kan man ju som ensam person sitta och bygga något och nå ut till massa kunder utan någon större insats.

Permalänk
Medlem

30% är inte så farligt, kolla vad matvarubutiker tar, det är betydligt mer

Permalänk

Apple och Google har oligopol på smartphone mobilmarknaden i stora delar av världen.. Folk har hur många appar som helst på mobilen idag som måste fungera. T.ex app för busskort, gymkort, bankid, kivra, diverse butiker och olika produkter. Sedan vill vissa köra diverse populära appar som vissa spel.
Låt oss anta ett nytt smartphone operativsystem kommer, ja lycka till för detta att få fotfäste utan många av apparna ovanför. I kina kan det gå, för där går staten in när nu när det pågår handelsblockader.

Så jag tycker mobiltillverkarna även borde öppna upp så att andra kan använda deras appar, en bra börja vore låta android köra iphones appar och vice versa. Men nog varesig google eller Apple ser nog positivt på det för det skulle innebära rejäl konkurrens för de båda.
Om man går bak i tiden till runt 2005. Så körde man javaMe spel och applikationer på sina mobiler, där olika märken kunde köra samma spel. Men nu 15 år senare så säger man, nej dagens mobiler är inte lika snabba som de för 15år sedan och ej sulle klara av det de gjorde då. *ironi*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Själv tycker jag att det är fullt rimligt att Apple tar 30% för vad de gör. Vad kostade det inte för utvecklare att bygga och åskådliggöra program till så många innan vi fick app stores?

Vi kan ju helt klart se att Apples app store har varit bra för utvecklarna, nu kan man ju som ensam person sitta och bygga något och nå ut till massa kunder utan någon större insats.

Låter gravt förenklat det där, en app bland miljoner andra…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

30% är inte så farligt, kolla vad matvarubutiker tar, det är betydligt mer

Vad menar du? De flesta matbutiker har en vinstmarginal på några procent. Visst, i nominella termer kan det bli stora summor för ägaren men det är ju inte vad som är relevant.

Skrivet av BergEr:

Ganska låga böter tbh men långt mycket bättre än inget. Tappa tre månaders vinst känns nog men inte mycket mer.

Klart böter i den storleksordningen känns ordentligt, men visst går det argumentera för att den borde vara rejält mycket högre. Men de böter som ett företag ges är ofta väldigt låga jämfört med vad som en vanlig Svensson skulle blivit ålagd att betala för samma brott. En fortkörning (några tusen i böter) och flera års utnyttjade av en monopolställning ges här lika stor vikt, några procent av årsinkomsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

30% är inte så farligt, kolla vad matvarubutiker tar, det är betydligt mer

1. Matvarubutikerna har betydligt högre marginalkostnader vilket motiverar en högre avgift.
2. Du som konsument kan inte välja att gå till en annan butik när du känner att priserna är för höga utan är tvingad till att använda App Store.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vad menar du? De flesta matbutiker har en vinstmarginal på några procent. Visst, i nominella termer kan det bli stora summor för ägaren men det är ju inte vad som är relevant.

De allra flesta kör på 40% marginal på det de säljer, det du ser ligger på pallar vid kassorna har till ”kampanj-pris” har ännu högre marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

De allra flesta kör på 40% marginal på det de säljer, det du ser ligger på pallar vid kassorna har till ”kampanj-pris” har ännu högre marginal.

Ett tips. De har aningen större utgifter, procentuellt sett, än Apple....

Epic har ju beräknat att 80% av det är vinst, Apple vill att domare skall förbjuda Epic att prata om det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

1. Matvarubutikerna har betydligt högre marginalkostnader vilket motiverar en högre avgift.
2. Du som konsument kan inte välja att gå till en annan butik när du känner att priserna är för höga utan är tvingad till att använda App Store.

Gillar man det inte så kan ju byta till Android, men då tror jag många väljer att köra appstore som den är.

Steam tar också 30%.

Utvecklarna kan ju välja att inte sälja alls i den butiken också.