Permalänk
Medlem

4G-modem till internet?

Vi har där vi bor endast tillgång till mobilt bredband för internet, just nu är det 4 hus här och det 5:e på gång att byggas.
Skulle behöva tips på vilket modem för 4G som är klart prisvärt att införskaffa?

Har idag ett Huawei som följde med Tele2's abb som vi skaffade när vi flyttade hit. Det gick sådär med hastigheten ner...
Sa upp abonnemanget efter en det turer med Tele2 och skaffade Tre istället och i början när vi var 1-2 fastigheter här så hade man mellan 25-35 ner. Nu är det som sagt 4 fastigheter här och alla kör med Tre och streamar mm, så på dagtid kan man ha mellan 25-30 ner men sedan på kvällstid när alla streamar, surfar och spelar så på 4G ligger man ganska ofta på 1,5-3 ner nu.
Har nu styrt routern till att bara gå på 3G och har relativt stabilt runt 10 ner nu.

Provade med att byta till Telenor men det blev inte bättre, ungefär som med Tele2. Har bara Telia kvar att prova (som jag skall göra utan förhoppning) som jag har på mobilen men har i princip aldrig full täckning med Telia hemma på den.

Nästa steg känner jag att det är att byta 4g-modem, vill ha ett som fungerar bra och framför allt stabilt

Är det Teltonika som är mest prisvärdast och stabilast för privat bruk?
Finns det något annat fabrikat som är bättre?

Jag viill ha ett modem med LAN utgång för att koppla in den sen till mitt trådade nätverk och en Unify AP så wifi i modemet är inget krav.

Komplettera med inomhusantenn? Jag har idag extra antenn till nuvarande router.
Vilken är den vassaste inomhusantennen?

Behöver som sagt lite hjälp här, tackar på förhand

Permalänk

Komplettera med en utomhusantenn riktad mot masten?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Vi har där vi bor endast tillgång till mobilt bredband för internet, just nu är det 4 hus här och det 5:e på gång att byggas.
Skulle behöva tips på vilket modem för 4G som är klart prisvärt att införskaffa?

Har idag ett Huawei som följde med Tele2's abb som vi skaffade när vi flyttade hit. Det gick sådär med hastigheten ner...
Sa upp abonnemanget efter en det turer med Tele2 och skaffade Tre istället och i början när vi var 1-2 fastigheter här så hade man mellan 25-35 ner. Nu är det som sagt 4 fastigheter här och alla kör med Tre och streamar mm, så på dagtid kan man ha mellan 25-30 ner men sedan på kvällstid när alla streamar, surfar och spelar så på 4G ligger man ganska ofta på 1,5-3 ner nu.
Har nu styrt routern till att bara gå på 3G och har relativt stabilt runt 10 ner nu.

Provade med att byta till Telenor men det blev inte bättre, ungefär som med Tele2. Har bara Telia kvar att prova (som jag skall göra utan förhoppning) som jag har på mobilen men har i princip aldrig full täckning med Telia hemma på den.

Nästa steg känner jag att det är att byta 4g-modem, vill ha ett som fungerar bra och framför allt stabilt

Är det Teltonika som är mest prisvärdast och stabilast för privat bruk?
Finns det något annat fabrikat som är bättre?

Jag viill ha ett modem med LAN utgång för att koppla in den sen till mitt trådade nätverk och en Unify AP så wifi i modemet är inget krav.

Komplettera med inomhusantenn? Jag har idag extra antenn till nuvarande router.
Vilken är den vassaste inomhusantennen?

Behöver som sagt lite hjälp här, tackar på förhand

Har du provat extern, riktad utomhus antenn för bättre mottagning?

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Permalänk
Medlem

Jag har gått från Huawei b5186s till Teltonika RUT950 med extern riktantenn till Huawei B818-263 utan antenn. Den senaste fungerar överlägset bäst, utan extra antenn. Jag köpte den olåst på Loh Electronics. Har gått från Tre till Tele2 vilket även det var ett stort lyft, där jag bor.

Men om belastningen på nätet eller avstånd/mottagning är problemet så skulle jag prova att skaffa ett gäng kontantkort från olika operatörer och jämföra under samma tid på dygnet och med samma apparater. Det har jag gjort 2 gånger på 5 år. Och sedan bestämt mig. Det kan skilja sig väldigt mycket på olika platser och tider, och ett modem i sig hjälper inte mot det.

Tillägg: ligger på 30-50 ned och 20-30 upp med 15-30 ms på Tele2 och B818-263. Låg på halva förut med Tre. Helt OK för landsbygd. Med Teltonikan något långsammare och dessutom kopplade den ner rätt ofta. B818-263 har hittills bara kopplat ner när masten slocknat (händer ibland och då funkar inte 4G på mobiler heller).

Permalänk
Medlem

Modem gör nog minst skillnad, skaffa riktantenn, hitta bäst mast, lås till bäst frekvens. Det kan vara meckigt men värt det.

Jag gick från enstaka Mbit till uppemot 200+ ibland.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har provat runt en hel del, föreslår att du tittar på en mr600 som ett första steg, har 4G+ vilket en hel del andra saknar, och stöd för extern antenn.

4G+ gör stor skillnad även om du bor så att du bara ska ha stöd för en antenn, gick från 30 till 80mbit vid byte från mr200 till mr600.
Denna skillnad gäller fortfarande när jag växlat tillbaka.

https://www.inet.se/produkt/5410179/tp-link-archer-mr600-ac12...

Snabb vid uppstart, plockar internet snabbt utan fördröjning eller manuell handpåläggning, behöver ge min en omstart varannan/var tredje månad då den ibland kan gå ner/inte hitta.
Prismässigt väldigt rätt, smidig, och stabil.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com