Permalänk
Medlem

3G/4G router inför semestern

Har börjat leta efter nån 3G router inför semestern men det var inte helt lätt. Största problemet är abonnemang. Jag är inte intresserad av nån månadsavgift utan vill helst betala bara när jag använder grejerna. Ingen av de stora operatörerna verkar dock ha några vettiga lösningar, så vitt jag kan se, för detta.
Så nån som har tips?
Jag skulle behöva rätt mycket surf, men bara periodvis, till semestern då t.ex.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Har börjat leta efter nån 3G router inför semestern men det var inte helt lätt. Största problemet är abonnemang. Jag är inte intresserad av nån månadsavgift utan vill helst betala bara när jag använder grejerna. Ingen av de stora operatörerna verkar dock ha några vettiga lösningar, så vitt jag kan se, för detta.
Så nån som har tips?
Jag skulle behöva rätt mycket surf, men bara periodvis, till semestern då t.ex.

Sätt din mobil som AP. Fungerar jättebra!

Permalänk
Medlem

Jag använder ofta Hotspot på mobilen när andra nätverk inte finns tillgängliga.
Lite extra surf på ens abonnemang blir ju ingen större kostnad, speciellt inte jämfört med att köpa dedikerade grejer som kanske också kräver separat abonnemang.

Jag kör Unlimited. Otroligt skönt att aldrig behöva bry sig om hur mycket man surfat för

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Du kan välja mellan kontantkort, mobilt bredband eller mobilabonnemang. Låter som att du är efter att köra kontantkort, finns en hel del alternativ och även flera abonnemang utan bindningstid. Se jämförelser på:
https://www.kontantkort.se/j%C3%A4mf%C3%B6r-kontantkort
https://www.mobiltbredband.se/j%C3%A4mf%C3%B6r-mobilt-bredban...
https://www.mobilabonnemang.se/j%C3%A4mf%C3%B6r-mobilabonnema...

Permalänk
Medlem

Jag har haft mobilen (iPhone11 pro) som ”hotspot” men det har aldrig fungerat smärtfritt. Enheter ansluter oftast aldrig helt automatiskt utan kräver manuellt pill hela tiden.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Har grävt lite mer i detta. De flesta operatörer har begränsad giltighetstid på surf (typ 30 dagar) och man kan således inte spara surfen. Nått abonnemang är jag inte intresserad av eftersom detta kommer användas så sällan. Svårt att hitta en bra lösning. :/

Har som sagt testat med iPhonen som hotspot men det är så mycket trassel, ibland ansluter inte enheterna automatiskt, ibland gör de det. Nintendo Switchen är expert på att trassla, jag får oftast disabla internetdelning för att sen enabla det igen så ansluter den kanske, efter en stund.

Visa signatur

Permalänk

Har du tittat på den här operatören?
https://www.net1.se/privat/fritid-i-stugan/

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Har grävt lite mer i detta. De flesta operatörer har begränsad giltighetstid på surf (typ 30 dagar) och man kan således inte spara surfen. Nått abonnemang är jag inte intresserad av eftersom detta kommer användas så sällan. Svårt att hitta en bra lösning. :/

Har som sagt testat med iPhonen som hotspot men det är så mycket trassel, ibland ansluter inte enheterna automatiskt, ibland gör de det. Nintendo Switchen är expert på att trassla, jag får oftast disabla internetdelning för att sen enabla det igen så ansluter den kanske, efter en stund.

Ett alternativ kan ju annars vara att du skaffar ett tvillingsimkort till 4g-routern så slipper du teckna ett nytt bara för detta ändamål?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Har grävt lite mer i detta. De flesta operatörer har begränsad giltighetstid på surf (typ 30 dagar) och man kan således inte spara surfen.

Om du använder sidan jag länkade tidigare för att jämföra kan du klicka i "Spara oanvänd surf". Då får du bara upp de som erbjuder det, och för kontantkort verkar det bara vara halebop som gör det. Men varför vill du ha det om du bara ska ha periodvis? Vet inte riktigt hur "spara surfen" funkar.

Edit: Råkade kolla på kontantkort och inte mobilt bredband märkte jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multicast:

Har du tittat på den här operatören?
https://www.net1.se/privat/fritid-i-stugan/

3-8 megabit låter tyvärr för långsamt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag precis teltonika RUT240. Det är en hyggligt kapabel 3G/4G router med externa antenner. Jag köper desutom en extraantenn till den då jag kommer installera den i Höga kusten där mottagningen inte alltid är kanon.
Det är bara att stoppa in ett SIM-kort och köra.

Ifjol hade vi internetdelning via mobilen, men det blev lite för klen mottagning stundtals.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Talisker00:

Själv köpte jag precis teltonika RUT240. Det är en hyggligt kapabel 3G/4G router med externa antenner. Jag köper desutom en extraantenn till den då jag kommer installera den i Höga kusten där mottagningen inte alltid är kanon.
Det är bara att stoppa in ett SIM-kort och köra.

Ifjol hade vi internetdelning via mobilen, men det blev lite för klen mottagning stundtals.

Håller med om att något åt det hållet är vettigt. RUT950 skulle också fungera fint. Många abonnemang har möjlighet till ett extra datakort, så om du har ett obegränsat abonnemang kan det vara en vettig lösning. Så kör jag, till och med hemma.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Håller med om att något åt det hållet är vettigt. RUT950 skulle också fungera fint. Många abonnemang har möjlighet till ett extra datakort, så om du har ett obegränsat abonnemang kan det vara en vettig lösning. Så kör jag, till och med hemma.

Ja, RUT950 verkar lite mer kapabel och kanske är vettigare om man inte som jag ska ha en riktig brandvägg och en switch bakom.