Vill byta mitt moderkort, psu och AMD processor mot Intel processor, nytt moderkort och nytt psu.

Permalänk
Inaktiv

Vill byta mitt moderkort, psu och AMD processor mot Intel processor, nytt moderkort och nytt psu.

Hej. Det var precis som jag visste skulle hända, hände. Jag och AMD är gjorda för att besväras av varandra. Detta är min sjätte dator med AMD processor där processorn börjar krångla.

Aldrig någonsin igen, kommer jag köpa en AMD processor eller något annat som det märket är inkluderat i. Det som hände idag var att jag startade om datorn några gånger. Nu blir det bara black screen.

Jag hade tillgång till gamla delar och det första jag provade byta var till en annan AMD processor, då funkade det(Den processorn hade inte inbyggd grafik heller). Bytade jag tillbaka till den gamla, då är det black screen. Så jag är ganska säker på att det är processorn, för allt funkade som vanligt. Jag är så himla trött på AMD nu, sjätte datorn som jag ger AMD en ny chans men nu skulle den hålla på ändå. Det blir därför Intel nu i fortsättningen och aldrig någonsin mer en AMD processor.

Det jag skulle behöva hjälp med är köpråd till en ny processor, psu och moderkort. Hårddiskar, 16 GB DDR4 ram och grafikkort finns redan som funkar utmärkt. Vi har kommit fram till en annan tråd att min PSU kan vara för svag som orsakar att datorn fryser sig och startar om andra sekunden. Min maxbudget är 3500 för allting.

Jag spanade in den här processorn: https://www.inet.se/produkt/5301268/intel-core-i5-9600k-3-7-g...
Tanken är att den ska klara RDR2, GTA V utan problem, men ska också streama på twitch.

Mina delar nu: https://komponentkoll.se/bygg/gzBgN

OBS: Kommer köpa ett nytt chassi också för ATX!

Permalänk
Inaktiv

Gjorde en uppdatering. Komponentkoll säger inget att delarna Processorn, Moderkortet med mera inte skulle funka ihop. Vill bara kolla här en sista gång jag beställer dem: https://komponentkoll.se/bygg/zzzpD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Gjorde en uppdatering. Komponentkoll säger inget att delarna Processorn, Moderkortet med mera inte skulle funka ihop. Vill bara kolla här en sista gång jag beställer dem: https://komponentkoll.se/bygg/zzzpD

moderkortet ska fungera med processorn iaf, och vill du vara säker på att minnena går att köra i XMP kan du kontrollera QVL listan på supportsidan för moderkortet. annars är de få saker som inte skulle fungera tillsammans. såg också att komplett hade en 10600kf ( utan grafik) som demovara för samma pris som 10500, så kanske kan vara ett alternativ.

ett annat alternativ är ju att istället gå på den senaste generationen och därmed 11500 som kostar exakt lika mycket, vilket känns mycket vettigare i mina öron. du får då välja ett moderkort med chipset b560,z590 eller z490 ( men uppgradera bios på z490 chipset moderkort då vilket kan vara lite av en djungel). detta kan vara ett bra alternativ ifall du väljer att gå på ett b560, dock är det itx format på detta
https://www.komplett.se/product/1179780/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Köp 11400F + B560 istället.

11400F kostar 1650kr, B560 kostar från 1200kr och uppåt. Du får en bättre och snabbare dator då.
B560 kan nämligen låsa upp minneshastigheten vilket inte B460 kan.
11400F är snabbare än i5 9600k och jämnsnabb med 10600K i de flesta spel.
minne hade du redan så

edit: moderkorten som tipsades om ovan + 11400F så har du ditt på det torra med spel
blev sjukt sugen på det där moderkorten också, men har lovat mig själv att inte köpa någon ny dator förrens DDR5 är standard.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Håller med om 11400F, men leveranstiden verkar osäker och moderkorten är en aning dyrare.

Jag köpte ett ASUS TUF GAMING B560M-PLUS när Komplett sålde det för 999:-, och fick tag på en 11400F innan de tog slut (nästan) överallt. Känns bra nu

Rekommenderar att lägga till en PCIe SSD också.

Edit: Komplett har bra pris på en Mini-ITX bräda: https://www.komplett.se/product/1179780/datorutrustning/dator...
och kanske får in 11400F nästa vecka: https://www.komplett.se/product/1180182/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Låter underligt att du haft så mycket problem med olika CPUer. Du kanske även borde säkerställa att RAMmodulerna faktiskt fungerar som de ska så du vet om du behöver nya eller inte. Prova båda var för sig i olika slots med CPUn som inte fungerar för att se om datorn lyckas boota.

Annars är 1x400F och ett moderkort som tillåter högre hastighet på RAM bra/prisvärda val som andra redan tipsat om.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon321431:

Nytt nätaggregat är pengar i sjön om det inte är så att det är fel på ditt nuvarande. Det ska räcka till utan några som helst problem med dina komponenter. Hela din dator kommer dra under 300W som värst.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Nytt nätaggregat är pengar i sjön om det inte är så att det är fel på ditt nuvarande. Det ska räcka till utan några som helst problem med dina komponenter. Hela din dator kommer dra under 300W som värst.

Ja. Men hade problem med det därför jag måste köpa nytt. Vi tror i andra tråden att det kan vara den som gör att datorn freezar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jävlar asså 6 datorer som krånglat? Säker på att det är AMD och inte du som är den felande länken?

Hoppas nästa funkar!

Permalänk

Nöj dig med ett nytt nätaggregat till att börja med.

Ovanligt att processorn är problemet.

Hur mycket mer felsökning har du egentligen gjort sen den här tråden?
#19098028
Kom problemen efter att någon uppdatering lagts in?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vilsen_Tomtenisse:

Nöj dig med ett nytt nätaggregat till att börja med.

Ovanligt att processorn är problemet.

Hur mycket mer felsökning har du egentligen gjort sen den här tråden?
#19098028
Kom problemen efter att någon uppdatering lagts in?

Tyvärr men nej. Datorn låter ändå så himla mycket med det här chassit så lika bra att uppgradera den för jag har examinationer i skolan och nu senast i Juni då slocknade den under ett introduktionsmöte med läraren via zoom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeoplesMC:

Jävlar asså 6 datorer som krånglat? Säker på att det är AMD och inte du som är den felande länken?

Hoppas nästa funkar!

Ja, alltså detta är under 15 års tid. AMD var billigast då.

Permalänk
Medlem

Ram timing kan strula till det nåt så himla mycket om du inte hittar rätt, isär om du blandar nya / gamla ram klotsar. Det kan vara samma typ på pappret, men om det är en helt annan produktion, så kan timingen än vara fel, så man måste leka lite i BIOS, det fick jag erfara då jag köpte 2 nya stickor av exakt samma typ, och datorn kraschade konstant helt till jag fann rätt timing, så funkade allt klockrent.

Annars har jag bara bra erfarenhet med AMD, dock gick jag över till Intel efter AMD Athlon, och stannade kvar hos Intel i 10+ år. Tills jag köpte Threadripper från AMD när den lanserades. Den har varit den mest stabila processorn jag har haft nånsin, inte en krasch på 2.5 år, och använd 10+ timmar varje dag.

Har en annan speldator med en Intel i7-5820K - och den får BSOD när den startar upp, men inte efter restart, har ominstallerat Windows 10 på den flera gånger, under Linux kör den alltid perfekt, men har läst nånstans at i7-5820k processorn har en "bugg".

Ibland drar man ett nitlott med, så är det även med bilar - måndagsbil.