S21 Ultra på lagning genom Comviq. Vad är rimligt?

Permalänk
Medlem

S21 Ultra på lagning genom Comviq. Vad är rimligt?

(långt och omständligt inlägg )

Min Samsung Galaxy S21 Ultra gick plötsligt sönder för några veckor sedan (skärmen dog).
Telefonen är köpt från Comviq och är bara 4 månader gammal, alltså fortfarande i nyskick.
Nu verkar servicen gå trögt.
Efter 4 samtal till kundtjänst och många olika besked om vad som gällde dröjde det flera dagar innan jag fick hem fraktsedel för att kunna skicka telefonen till deras serviceställe (borde varit smidigare om fraktsedeln gått att maila och skrivas ut).
Skickade iväg den samma dag när det väl gick.
Av vad jag kunnat följa med inloggning hos verkstaden går det nu trögt.
Det går några dagar innan den felsökts. Sen skickats den vidare till Samsungverkstad då dom inte kunnat laga den själva.
Väl där ligger den också flera dagar och nu ska reservdel vara beställd (förhoppningsvis inte från Kina)... mer väntan.

Jag tyckte redan från dag 1 att dom kunde skicka mig en helt ny telefon på garantin istället för att laga den.
Jag har köpt en dyr telefon som jag använder till vardags och arbete.
Den är helt ny och det känns fel att den ska behöva repareras.
Jag går också utan telefon medans den är borta på lagning vilket ställer till problem, inte minst i mitt arbete.
De är dessutom ett skärmskydd på från fabrik som ja tycker är väldigt bra, bra skydd samtidigt som den är väldigt tunn och inte alls som eftermarknadsgrejerna. Detta kommer förmodligen inte att sitta på nya skärmen (men ja hoppas).

Pratade med Comviq idag igen (är säkert en jobbig kund) och uttryckte min frustration över att det tar tid och att jag fortfarande tycker att det varit bättre med en ny telefon istället för att laga den som gått sönder.
"I dagens läge med överkonsumtion osv försöker vi att laga produkterna hellre än att skicka ut nya".
Jag skulle också återkomma om inget nytt hänt efter denna vecka (vad nu det kommer att tjäna till)... och så fick ja lite extra surf som plåster på såren (som jag inte behöver).

Vad tycker ni om det hela och hur hade ni tänkt i samma situation?
Hur brukar det fungera?
Bör jag kunna få någon ersättning eller ska jag bara vara nöjd över att den lagas?
Vad är rimligt?
Det är ändå en ny telefon som kostar väldigt mycket pengar.

Jag är beroende av en fungerande telefon dagligen.
Har tidigare haft produkter från Telia och då har man bara kunna åkt till en Teliabutik och bytt trasig produkt på garanti.
Men kanske är jag bara bitter och grinig i saknad av min kompis (telefonen alltså)...

Innehåll avpolitiserat /mod
Permalänk
Samsung Sverige

Jag har själv haft lite olika upplevelser från återförsäljare till återförsäljare. Vissa erbjuder lånetelefon, andra inte. Men jag har nog aldrig fått en ny telefon direkt bara jag har gått in i butik, utan det har gått till felsökning.
Speciellt tiden innan mer vattenskyddade telefoner så var ju vattenskador en vanlig reklamationsorsak som inte täcktes av garanti.

Hur lång tid har du väntat? Är det i storleksordningen en vecka eller så tycker jag nog för egen del att det faller inom rimlighetens gränser, men är det sex månader låter det lite mer anmärkningsvärt.

Lagen är ju utformad så att återförsäljaren har möjlighet att reparera två gånger, om felet kvarstår kan kunden häva köpet eller kräva omleverans. Reparation ska ske inom rimlig tid, men det brukar bedömas utifrån branschen i stort.

Här kan du läsa lite mer om vad reklamationsrätten säger. Det är det grundläggande skyddet du har, sedan kan frivilliga garantier och liknande komma ovanpå det och vara "bättre" för dig som konsument.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/mobi...

Permalänk
Medlem

Var glad för att den repareras utan(förhoppningsvis) extra kostnader. Troligen byter dom batteri i samma veva(gjorde dom för mig, samsung policy då iaf). Dom byter skärmen och eventuella delar med originaldelar, du lär få ett ett standard skärmskydd med. Angående ersättning eller så, sa du till något om ersättningstelefon? Du kan säkert få till någon rabatt i någon månad eller så men det är ju inte comviqs fel så dom har ingen skyldighet att ersätta dig, utöver surfen du redan fått.

Permalänk
Medlem

Ja känns som väldigt seg service.
Min Samsung Galaxy S8+ gick sönder ett år efter jag köpte den. Köpte den på Elgiganten med 3 abonemang.
Samsung hade 2 år garanti.
Dem tog den på måndag.
Jag fick tillbaka den lagad (moderkortsbyte o lite annat) på fredagen. Vet inte om dem skickade direkt till samsung eller vad dem gjorde men fort gick det ändå för 2 av dagarna eller nätterna eller vad man vill säga va ju frakt tid.
Sen höll den 3 år till o är fortfarande hel o funkar bra. Men köpte en S21 Ultra ändå när den kom.

Permalänk
Medlem

Enligt ARN är det väl 21 arbetsdagar som ska anses vara rimligt. Man kan alltid hoppas på snabbare men ingen rätt man har tyvärr.. speciellt inte under pandemi.

Permalänk
Medlem

Och hur är tankesättet sen efter ifall du får en ny telefon istället för att din repareras? Vad ska göras med din gamla? Säljas som begagnad? Splitta ner i olika reservdelar? Eller tänker du att det är comviqs/ samsungs problem? Tycker konsumenternas förväntan och krav på vad företagen ska göra i olika situationer idag är barnsligt löjliga.. Den kommer tillbaka hel och förhoppningsvis fungerande, det hade gott och väl räckt för mig.

Permalänk
Medlem

Wow va grymt snabba ni är på att svara! kul

Skrivet av Samsung:

Jag har själv haft lite olika upplevelser från återförsäljare till återförsäljare. Vissa erbjuder lånetelefon, andra inte. Men jag har nog aldrig fått en ny telefon direkt bara jag har gått in i butik, utan det har gått till felsökning.
Speciellt tiden innan mer vattenskyddade telefoner så var ju vattenskador en vanlig reklamationsorsak som inte täcktes av garanti.

Hur lång tid har du väntat? Är det i storleksordningen en vecka eller så tycker jag nog för egen del att det faller inom rimlighetens gränser, men är det sex månader låter det lite mer anmärkningsvärt.

Lagen är ju utformad så att återförsäljaren har möjlighet att reparera två gånger, om felet kvarstår kan kunden häva köpet eller kräva omleverans. Reparation ska ske inom rimlig tid, men det brukar bedömas utifrån branschen i stort.

Här kan du läsa lite mer om vad reklamationsrätten säger. Det är det grundläggande skyddet du har, sedan kan frivilliga garantier och liknande komma ovanpå det och vara "bättre" för dig som konsument.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/mobi...

De har ju inte gått så lång tid egentligen, snart 2 veckor. Men allt känns så omständligt och fel bara.
Förhoppningsvis har dom inte beställt delar från Kina nu för då kan de ju ta tid.
Tycker mest det är trist att dom inte kan lösa problemet enklare med en ny telefon när den är så pass ny.
Hade mer förstått om de gått 1 år eller mer.

Skrivet av BananaFace:

Var glad för att den repareras utan(förhoppningsvis) extra kostnader. Troligen byter dom batteri i samma veva(gjorde dom för mig, samsung policy då iaf). Dom byter skärmen och eventuella delar med originaldelar, du lär få ett ett standard skärmskydd med. Angående ersättning eller så, sa du till något om ersättningstelefon? Du kan säkert få till någon rabatt i någon månad eller så men det är ju inte comviqs fel så dom har ingen skyldighet att ersätta dig, utöver surfen du redan fått.

Ska jag vara glad för att garantin gäller? Är väl ganska självklart kan ja tycka när något går sönder av sig självt.
Det är så klart inte Comviqs fel att telefonen gått sönder men något mer än surf kunde dom kanske erbjuda.
Jag skulle inte få något annat. Ingen ersättningstelefon, inget avdrag på månadsräkning mm.

Skrivet av Mullvaden83:

Ja känns som väldigt seg service.
Min Samsung Galaxy S8+ gick sönder ett år efter jag köpte den. Köpte den på Elgiganten med 3 abonemang.
Samsung hade 2 år garanti.
Dem tog den på måndag.
Jag fick tillbaka den lagad (moderkortsbyte o lite annat) på fredagen. Vet inte om dem skickade direkt till samsung eller vad dem gjorde men fort gick det ändå för 2 av dagarna eller nätterna eller vad man vill säga va ju frakt tid.
Sen höll den 3 år till o är fortfarande hel o funkar bra. Men köpte en S21 Ultra ändå när den kom.

Velade innan köpet om ja skulle köpa den med abonnemang eller kontant på just Elgiganten. Har handlat mycket annat där tidigare och alltid varit nöjd med service osv när de varit nåt.
Men så föll jag när Comviq hade "Månadens mobil" och slog till.
Hoppas på att få samma skärmskydd. Varför dom skulle byta batteri efter 4 månader låter ju konstigt (speciellt efter miljöpartistens kommentar från Comviq, även om det kanske är annat hos Samsung) men de skadar ju inte.

Vad tycker du om Ultran då? Håller den fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Enligt ARN är det väl 21 arbetsdagar som ska anses vara rimligt. Man kan alltid hoppas på snabbare men ingen rätt man har tyvärr.. speciellt inte under pandemi.

Ah ok, 21 dagar alltså... ja jag är kanske lite väl stressig då. Får se va de hamnar innan de är klart.

Skrivet av oflytbara:

Och hur är tankesättet sen efter ifall du får en ny telefon istället för att din repareras? Vad ska göras med din gamla? Säljas som begagnad? Splitta ner i olika reservdelar? Eller tänker du att det är comviqs/ samsungs problem? Tycker konsumenternas förväntan och krav på vad företagen ska göra i olika situationer idag är barnsligt löjliga.. Den kommer tillbaka hel och förhoppningsvis fungerande, det hade gott och väl räckt för mig.

"Förhoppningsvis fungerande".
Du har koll på vad telefonen kostar eller?
Kan man inte förvänta sig lite mer än att den bara ska fungera då tycker du?
För mig är telefonen inte bara nåt slit och släng. Jag är rädd om den då det betyder väldigt mycket i min vardag.
Vad Samsung gör med trasiga produkter skiter ja faktiskt i. Om en produkt i princip självdör så har dom ju gjort något fel redan vid produktionen.
Jag köper ju inte en produkt och förväntar mig att sen att den ska gå sönder efter någon månad.
Jag har ju inte handlat från Wish...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Ah ok, 21 dagar alltså... ja jag är kanske lite väl stressig då. Får se va de hamnar innan de är klart.
"Förhoppningsvis fungerande".
Du har koll på vad telefonen kostar eller?
Kan man inte förvänta sig lite mer än att den bara ska fungera då tycker du?
För mig är telefonen inte bara nåt slit och släng. Jag är rädd om den då det betyder väldigt mycket i min vardag.
Vad Samsung gör med trasiga produkter skiter ja faktiskt i. Om en produkt i princip självdör så har dom ju gjort något fel redan vid produktionen.
Jag köper ju inte en produkt och förväntar mig att sen att den ska gå sönder efter någon månad.
Jag har ju inte handlat från Wish...

Men du kan nog va på dem lite om de inte vill erbjuda lånetelefon alls. Då tror jag "rimligt" är snabbare än 21 arbetsdagar eftersom du är utan telefon som kan anses nödvändigt för jobb eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Vad tycker du om Ultran då? Håller den fortfarande?

Jag är grymt nöjd!
O satte den på prov under förra veckan.
Körde lastbil o hade den som GPS hela dagen. 30% batteri kvar när jag kom hem efter 13 timmar arbetsdag. GPS(google maps) o skärm igång kanske 11 av dem timmarna.

Permalänk
Medlem

Det är väl samsung du ska skylla på som har speciella regler hur mobiler ska lagas osv tror inte comviq bara kan skicka ut en ny mobil sådär även om dom vill.. knappast lönsamt skicka en ny mobil tror du får vänta tyvärr, är ju ändå corona tider forfarande så det kan nog dröja i värsta fall.

Låter ju dock väldigt konstigt att skärmen bara dog, har haft ett antal samsung genom åren den enda som dog för mig plötsligt var s3 men det var nåt känt problem på den tiden med moderkortet eller vf det nu var.. min s10+ går som en klocka än idag 1,5 år senare.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av HazZarD:

Det är väl samsung du ska skylla på som har speciella regler hur mobiler ska lagas osv tror inte comviq bara kan skicka ut en ny mobil sådär även om dom vill.. knappast lönsamt skicka en ny mobil tror du får vänta tyvärr, är ju ändå corona tider forfarande så det kan nog dröja i värsta fall.

Låter ju dock väldigt konstigt att skärmen bara dog, har haft ett antal samsung genom åren den enda som dog för mig plötsligt var s3 men det var nåt känt problem på den tiden med moderkortet eller vf det nu var.. min s10+ går som en klocka än idag 1,5 år senare.

Vilka tillverkare byter ut en fyra månader gammal mobil direkt när den lämnas in hos återförsäljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

"Förhoppningsvis fungerande".
Du har koll på vad telefonen kostar eller?
Kan man inte förvänta sig lite mer än att den bara ska fungera då tycker du?
För mig är telefonen inte bara nåt slit och släng. Jag är rädd om den då det betyder väldigt mycket i min vardag.
Vad Samsung gör med trasiga produkter skiter ja faktiskt i. Om en produkt i princip självdör så har dom ju gjort något fel redan vid produktionen.
Jag köper ju inte en produkt och förväntar mig att sen att den ska gå sönder efter någon månad.
Jag har ju inte handlat från Wish...

Just detta är min poäng, förstår mycket väl hur mycket telefonen kostar och situationen är ju givetvis tråkig för dig men hur du resonerar och har ditt tankesätt bevisar bara mer min poäng jag försökte få fram, att det finns helt klart måndagsexemplar i VARENDA produktkategori du vänder dig till i dagsläget och att du verkligen inte kan acceptera detta (även om det är dyra produkter) och låta företagen i fråga sköta sina rutiner och låta din telefon bli reparerad till sitt ursprungsskick istället för att bli helt utbytt och låta din "gamla" telefon som ändå hade varit fullt fungerande efter reperation gå till spillo istället är ju som sagt verkligen inte miljövänligt för den delen heller. Men med de sagt, jag hoppas du får tillbaka din telefon relativt snabbt och att allting fungerar :D!

Permalänk
Medlem

Köp iPhone nästa gång. Om den går sönder lagar dom den medans du väntar i butiken om du bokar tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Wow va grymt snabba ni är på att svara! kul

Ska jag vara glad för att garantin gäller? Är väl ganska självklart kan ja tycka när något går sönder av sig självt.
Det är så klart inte Comviqs fel att telefonen gått sönder men något mer än surf kunde dom kanske erbjuda.
Jag skulle inte få något annat. Ingen ersättningstelefon, inget avdrag på månadsräkning mm.

Hoppas på att få samma skärmskydd. Varför dom skulle byta batteri efter 4 månader låter ju konstigt (speciellt efter miljöpartistens kommentar från Comviq, även om det kanske är annat hos Samsung) men de skadar ju inte.

Vad tycker du om Ultran då? Håller den fortfarande?

Nja, mest glad att det inte hittas något kryphål och dom säger att det är handhavandefel

Ja, jag har kunnat lånat telefon vid tillfälle när jag frågat, men det var ett tag sen nu så dom kan mycket väl ha slutat med det..

Batteri bytte dom förut när dom öppnade telefoner, för att visa goodwill, pga allt med brinnande batterier och "skandalen" med prestanda/batterihälsa grejen apple mfl gjorde. Vet inte om dom fortfarande gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Men du kan nog va på dem lite om de inte vill erbjuda lånetelefon alls. Då tror jag "rimligt" är snabbare än 21 arbetsdagar eftersom du är utan telefon som kan anses nödvändigt för jobb eller liknande.

Får vänta veckan ut också som dom sa på Comviq så får ja se om det är någon idé att höra av mig till dom igen.
En betalningsfri månad eller nåt kunde dom ju bjudit på i alla fall.

Skrivet av Mullvaden83:

Jag är grymt nöjd!
O satte den på prov under förra veckan.
Körde lastbil o hade den som GPS hela dagen. 30% batteri kvar när jag kom hem efter 13 timmar arbetsdag. GPS(google maps) o skärm igång kanske 11 av dem timmarna.

Ja de är verkligen en grym telefon. Kameran och batteritiden är riktigt imponerande faktiskt.
Lite tung är den bara men de är nog de enda lite negativa.

Skrivet av HazZarD:

Det är väl samsung du ska skylla på som har speciella regler hur mobiler ska lagas osv tror inte comviq bara kan skicka ut en ny mobil sådär även om dom vill.. knappast lönsamt skicka en ny mobil tror du får vänta tyvärr, är ju ändå corona tider forfarande så det kan nog dröja i värsta fall.

Låter ju dock väldigt konstigt att skärmen bara dog, har haft ett antal samsung genom åren den enda som dog för mig plötsligt var s3 men det var nåt känt problem på den tiden med moderkortet eller vf det nu var.. min s10+ går som en klocka än idag 1,5 år senare.

Ja visst är det egentligen Samsung det bör gälla, men då köpet är genom Comviq så går ju allt genom dom (enligt dom själva. hörde senare att ja kunde ha tagit de direkt med Samsung men då var den redan ivägskickad).
Jag gillar verkligen Samsungs produkter annars. Har haft div Samsungtelefoner sedan första Galaxyn och egentligen aldrig haft några större problem. De här är förhoppningsvis en engångshändelse.
Förstår ju att sånt här händer men är ju lika surt för de.

Skrivet av oflytbara:

Just detta är min poäng, förstår mycket väl hur mycket telefonen kostar och situationen är ju givetvis tråkig för dig men hur du resonerar och har ditt tankesätt bevisar bara mer min poäng jag försökte få fram, att det finns helt klart måndagsexemplar i VARENDA produktkategori du vänder dig till i dagsläget och att du verkligen inte kan acceptera detta (även om det är dyra produkter) och låta företagen i fråga sköta sina rutiner och låta din telefon bli reparerad till sitt ursprungsskick istället för att bli helt utbytt och låta din "gamla" telefon som ändå hade varit fullt fungerande efter reperation gå till spillo istället är ju som sagt verkligen inte miljövänligt för den delen heller.

Ja förstår din poäng men tyckte de lät lite mesigt med "Förhoppningsvis fungerande" som om det inte skulle ställas några krav utan bara va nöjd.
Att saker repareras istället för byts ut är ju bra när de går, men de är ju som att köpa en ny bil som man är rädd om och så får man den påkörd efter kort tid och måste lackas om, de är ju helt värdelöst även om kostnaden går på försäkringen.
Självklart kan man inte få en ny bil då (är ju lite annat med bil och mobiltelefon också) men hur kul är de när man lagt mycket pengar på produkten och sen behöva få den lagad nästan direkt.
Ja du förstår säkert hur ja menar.
Men får hoppas det blir bra och att den även fungerar när ja får tillbaka den

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Köp iPhone nästa gång. Om den går sönder lagar dom den medans du väntar i butiken om du bokar tid.

Haha nej någon iPhone blir de nog aldrig.
Att få den fixad medans man väntar är ju bra service, men de förutsätter också att man bor i storstad då dom säkert likt Samsung bara finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Tror Samsung gör på samma sätt om man åker till deras serviceställen, under förutsättning att dom har delar hemma då så klart.
Jag bor låångt i ifrån så för mig fanns ingen tanke på det.

Skrivet av BananaFace:

Nja, mest glad att det inte hittas något kryphål och dom säger att det är handhavandefel

Ja, jag har kunnat lånat telefon vid tillfälle när jag frågat, men det var ett tag sen nu så dom kan mycket väl ha slutat med det..

Batteri bytte dom förut när dom öppnade telefoner, för att visa goodwill, pga allt med brinnande batterier och "skandalen" med prestanda/batterihälsa grejen apple mfl gjorde. Vet inte om dom fortfarande gör det.

Skulle de börja pratas om handhavandefel hade ja blivit riktigt förbannad då ja vet att den är i nyskick
Ok får se om de finns någon goodwill nu också men de är inget ja räknat med och kanske inte behövs heller i det här fallet, men de kanske är deras "kompensation".

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Just detta är min poäng, förstår mycket väl hur mycket telefonen kostar och situationen är ju givetvis tråkig för dig men hur du resonerar och har ditt tankesätt bevisar bara mer min poäng jag försökte få fram, att det finns helt klart måndagsexemplar i VARENDA produktkategori du vänder dig till i dagsläget och att du verkligen inte kan acceptera detta (även om det är dyra produkter) och låta företagen i fråga sköta sina rutiner och låta din telefon bli reparerad till sitt ursprungsskick istället för att bli helt utbytt och låta din "gamla" telefon som ändå hade varit fullt fungerande efter reperation gå till spillo istället är ju som sagt verkligen inte miljövänligt för den delen heller. Men med de sagt, jag hoppas du får tillbaka din telefon relativt snabbt och att allting fungerar :D!

Seriöst? Är det någon som går på att det är synd om tillverkarna? @Samsung tjänar miljarder och med bättre kvalitetskontroll så kanske det blir färre enheter som går i retur. Det räcker att Samsung plockar in den. Refurbar den och säljer som ett reparationsexemplar. För handen på hjärtat, ni tror väl inte att tillverkarna kastar fungerande delar.

Svenskarna tror att de har så bra konsumentskydd. 21 dagar är ett skämt.

Back in the days när Samsung hade sin verkstad nära huvudkontoret så gled jag förbi. Hade en Note2 som visade myrornas krig på skärm. Moderkortet + batteri byttes omedelbart. Fick vänta en halvtimme. Sen var det klart.

Så nog har @Samsung kunnat leverera bra kundservice tidigare. Frågan är varför ni ska nöja er med mindre idag.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av BananaFace:

Nja, mest glad att det inte hittas något kryphål och dom säger att det är handhavandefel

Ja, jag har kunnat lånat telefon vid tillfälle när jag frågat, men det var ett tag sen nu så dom kan mycket väl ha slutat med det..

Batteri bytte dom förut när dom öppnade telefoner, för att visa goodwill, pga allt med brinnande batterier och "skandalen" med prestanda/batterihälsa grejen apple mfl gjorde. Vet inte om dom fortfarande gör det.

Det beror på utföraren av servicen. Via Samsungservice.se (auktoriserad verkstad) så verkar skärmbyte och batteri ske samtidigt. Om det sker vid garantiservice vet jag dock inte.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av danneking:

Får vänta veckan ut också som dom sa på Comviq så får ja se om det är någon idé att höra av mig till dom igen.
En betalningsfri månad eller nåt kunde dom ju bjudit på i alla fall.
Ja de är verkligen en grym telefon. Kameran och batteritiden är riktigt imponerande faktiskt.
Lite tung är den bara men de är nog de enda lite negativa.
Ja visst är det egentligen Samsung det bör gälla, men då köpet är genom Comviq så går ju allt genom dom (enligt dom själva. hörde senare att ja kunde ha tagit de direkt med Samsung men då var den redan ivägskickad).
Jag gillar verkligen Samsungs produkter annars. Har haft div Samsungtelefoner sedan första Galaxyn och egentligen aldrig haft några större problem. De här är förhoppningsvis en engångshändelse.
Förstår ju att sånt här händer men är ju lika surt för de.
Ja förstår din poäng men tyckte de lät lite mesigt med "Förhoppningsvis fungerande" som om det inte skulle ställas några krav utan bara va nöjd.
Att saker repareras istället för byts ut är ju bra när de går, men de är ju som att köpa en ny bil som man är rädd om och så får man den påkörd efter kort tid och måste lackas om, de är ju helt värdelöst även om kostnaden går på försäkringen.
Självklart kan man inte få en ny bil då (är ju lite annat med bil och mobiltelefon också) men hur kul är de när man lagt mycket pengar på produkten och sen behöva få den lagad nästan direkt.
Ja du förstår säkert hur ja menar.
Men får hoppas det blir bra och att den även fungerar när ja får tillbaka den

Systemet generellt i Sverige för konsumentprodukter är att reklamationer i första hand går via ditt närmaste led, alltså återförsäljaren. Återförsäljaren tar sedan diskussionen gentemot generalagent/tillverkare, eller dylikt. Det finns så klart undantag, men det är nog det som gäller i de allra flesta fall.

Permalänk
Samsung Sverige

Och det ska tilläggas: Jag försöker inte säga att TS upplevelse av servicen hittills ska tonas ner på något sätt. Självklart ska en så ny telefon fungera perfekt.

Men det finns flera infallsvinklar, kunden ska så klart bli nöjd, men om alla reklamationer blivit godkända direkt och en ny telefon utskickad per omgående så skulle det nog skapa ett system där även personer som tappat telefonen eller dunkat den i toaletten skulle få en ny direkt. Och jag tycker i alla fall inte att det känns 100% rimligt, om vi inte vill betala mycket mer för varje ny telefon vi köper.

Jag tycker (alltså helt personligt) att det inte är orimligt att telefonen behöver undersökas. Det ska ske rättvist och jag har själv varit mer nöjd när jag fått en lånetelefon än när jag fått fixa lånetelefon själv, men det ligger så vitt jag vet hos återförsäljaren att välja att göra det.

Nu har vi en situation där återförsäljaren (enligt TS beskrivning, alltså) tagit tillbaka telefonen med frakttid, gjort en initial undersökning (eller reparationsförsök) och sedan skickat den vidare till service. Jag har inte insyn i ärendet som sådant i detalj. Men det tar tid mellan olika aktörer (postgång, hantering, med mera).

Värt att tänka på är att vi också har en global kompontentbrist som möjligen kan påverka tillgången på vissa delar (med det inte sagt att det gäller i TS fall).

Permalänk
Medlem

Samsung kanske kan ta med feedbacken att det borde finnas någon variant av express-service. Ponera att man är sjukt beroende av sin telefon. Man får reservera ett belopp för utbytesenheten. Den skickas ut dagen efter och kunden får vänta 2-3 dagar på den. Sätter upp den och kan använda som vanligt. Visar det sig att enheten inte går på garanti/reklamation så debiteras kunden för utbytesenheten. Visar det sig att det är ett garantiärende / reklamation så får man skicka tillbaka utbytesenheten när man får man tillbaka sin telefon reparerad.

Lite mer jobb för @Samsung men kunden slipper vara utan telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Systemet generellt i Sverige för konsumentprodukter är att reklamationer i första hand går via ditt närmaste led, alltså återförsäljaren. Återförsäljaren tar sedan diskussionen gentemot generalagent/tillverkare, eller dylikt. Det finns så klart undantag, men det är nog det som gäller i de allra flesta fall.

Skrivet av Samsung:

Och det ska tilläggas: Jag försöker inte säga att TS upplevelse av servicen hittills ska tonas ner på något sätt. Självklart ska en så ny telefon fungera perfekt.

Men det finns flera infallsvinklar, kunden ska så klart bli nöjd, men om alla reklamationer blivit godkända direkt och en ny telefon utskickad per omgående så skulle det nog skapa ett system där även personer som tappat telefonen eller dunkat den i toaletten skulle få en ny direkt. Och jag tycker i alla fall inte att det känns 100% rimligt, om vi inte vill betala mycket mer för varje ny telefon vi köper.

Jag tycker (alltså helt personligt) att det inte är orimligt att telefonen behöver undersökas. Det ska ske rättvist och jag har själv varit mer nöjd när jag fått en lånetelefon än när jag fått fixa lånetelefon själv, men det ligger så vitt jag vet hos återförsäljaren att välja att göra det.

Nu har vi en situation där återförsäljaren (enligt TS beskrivning, alltså) tagit tillbaka telefonen med frakttid, gjort en initial undersökning (eller reparationsförsök) och sedan skickat den vidare till service. Jag har inte insyn i ärendet som sådant i detalj. Men det tar tid mellan olika aktörer (postgång, hantering, med mera).

Värt att tänka på är att vi också har en global kompontentbrist som möjligen kan påverka tillgången på vissa delar (med det inte sagt att det gäller i TS fall).

Jag tycker inte heller att man ska slänga ut nya telefoner per automatik. Det finns många som inte är speciellt försiktiga med sina telefoner och försöker säkert hävda garanti.
Men en telefon bör ju inte gå sönder av sig självt efter 4 månader som i mitt fall och här tycker ja att dom kunde övervägt de hela i alla fall.
Men de är va de är.
Hoppas verkligen att delarna dom beställt finns i Sverige, eller i alla fall i Europa för annars kan de ta lång tid.

Skrivet av Auris:

Samsung kanske kan ta med feedbacken att det borde finnas någon variant av express-service. Ponera att man är sjukt beroende av sin telefon. Man får reservera ett belopp för utbytesenheten. Den skickas ut dagen efter och kunden får vänta 2-3 dagar på den. Sätter upp den och kan använda som vanligt. Visar det sig att enheten inte går på garanti/reklamation så debiteras kunden för utbytesenheten. Visar det sig att det är ett garantiärende / reklamation så får man skicka tillbaka utbytesenheten när man får man tillbaka sin telefon reparerad.

Lite mer jobb för @Samsung men kunden slipper vara utan telefon.

De finns säker många saker man skulle kunna göra för att minska tiden för kunden.
Det första kunde varit att Comviq i det här fallet kunde frågat om man kan paketera telefonen själv, skicka ett mail med enkla instruktioner om hur de ska packassam samt fraktsedel som man sen skriver ut och klistrar på paketet.
Man skulle även kunna använda sig av bud istället för posten. Bara där hade vi sparat flera dagar.
Har en robotdammsugare av annat märke där dom gjorde just så här när den behövde service. Den hämtades på en måndag med DHL och kom tillbaka på fredag. Där hade ja inte en tanke på kompensation då allt sköttes väldigt smidigt och med en förståelse från företaget.
Sen krävs det ju inte alltid mycket för att göra kunden nöjd (finns så klart dom som aldrig blir nöjda). I mitt fall hade jag varit väldigt nöjd med om man slapp månadsavgiften som ren symbol för att ja inte kan använda telefonen. Inga stora pengar alls men enkel grej som borde kunna erbjudas. Sen får vi se om Samsung gör något mer än bara byter skärm vilket i det här fallet lär vara ganska onödigt då telefonen är ny.
En presentkod på tillbehör hade annars varit en gest åt rätt håll. Men vi får se var de landar.

Permalänk
Medlem

Såg nu att dom ändrat i "loggen" för reparationen.
Tidigare stod det typ bara "reservdelar är beställda" och var skrivet i går eftermiddag.
I går kväll har de ändrats. Det som stod tidigare är borttaget och nu står "Vi har beställt reservdelar som krävs för reparation av din produkt. Så snart de levereras kommer vi att återuppta reparationen."
Det här är skrivet kl.22 på kvällen.
Betyder de att det sitter någon och lagar telefoner på nätterna? För ett vanligt serviceställe har ju knappast öppet vid den tiden.
Den Samsung-auktoriserad verkstaden är säkert vid någons köksbord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Såg nu att dom ändrat i "loggen" för reparationen.
Tidigare stod det typ bara "reservdelar är beställda" och var skrivet i går eftermiddag.
I går kväll har de ändrats. Det som stod tidigare är borttaget och nu står "Vi har beställt reservdelar som krävs för reparation av din produkt. Så snart de levereras kommer vi att återuppta reparationen."
Det här är skrivet kl.22 på kvällen.
Betyder de att det sitter någon och lagar telefoner på nätterna? För ett vanligt serviceställe har ju knappast öppet vid den tiden.
Den Samsung-auktoriserad verkstaden är säkert vid någons köksbord...

Står det vart den lagas? Alltså vilken verkstad?

Vet att många butiker använder en verkstad i Polen och det kan ju vara så att det jobbar skift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Står det vart den lagas? Alltså vilken verkstad?

Vet att många butiker använder en verkstad i Polen och det kan ju vara så att det jobbar skift

Skickades till Tele2 Sverige i Borås, som i sin tur skickat de vidare till någon Samsung-auktoriserad verkstad.
Det står inte vilken eller var.
Sidan för loggning av ärendet är Ingram Micro.
Mer vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Nu är telefonen tydligen klar och har skickats.
De tog inte så jättelång tid trots att delar först saknade.
Nu återstår bara att se vad som gjorts med telefonen också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Skickades till Tele2 Sverige i Borås, som i sin tur skickat de vidare till någon Samsung-auktoriserad verkstad.
Det står inte vilken eller var.
Sidan för loggning av ärendet är Ingram Micro.
Mer vet jag inte.

Är det Ingram Micro Nordic Services AB så verkar dom enligt google stänga 00:00 så det är troligtvis inte någons köksbord..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Var glad för att den repareras utan(förhoppningsvis) extra kostnader. Troligen byter dom batteri i samma veva(gjorde dom för mig, samsung policy då iaf). Dom byter skärmen och eventuella delar med originaldelar, du lär få ett ett standard skärmskydd med. Angående ersättning eller så, sa du till något om ersättningstelefon? Du kan säkert få till någon rabatt i någon månad eller så men det är ju inte comviqs fel så dom har ingen skyldighet att ersätta dig, utöver surfen du redan fått.

Det här är nog en av de sämsta kommentarerna jag läst på länge...

  • "Var glad för att din trasiga telefon repareras" - Mm, var jätteglad att Comviq följer lagen...

  • "Det är inte Comviqs fel" - Måhända att Comviq inte har tillverkat telefonen och därmed sannolikt inte är orsaken till skadan. De är dock lik förbannat Comviqs ansvar att lösa problemet. Vad de sedan kommer överens med tillverkaren i fråga om ersättningar och dylikt är helt upp till dem själva.

Skrivet av macan7:

Enligt ARN är det väl 21 arbetsdagar som ska anses vara rimligt. Man kan alltid hoppas på snabbare men ingen rätt man har tyvärr.. speciellt inte under pandemi.

Vad som är skälig reparationstid och inte styrs till mångt och mycket av varans art men främst av konsumentens behov. Enligt praxis från ARN är upp till 3 veckor (inte 21 arbetsdagar) att anse som en skälig utgångspunkt för reparationstid för tekniskt komplexa prylar (detta då utan att ta hänsyn till konsumentens behov).

Skrivet av danneking:

(långt och omständligt inlägg )

Min Samsung Galaxy S21 Ultra gick plötsligt sönder för några veckor sedan (skärmen dog).
Telefonen är köpt från Comviq och är bara 4 månader gammal, alltså fortfarande i nyskick.
Nu verkar servicen gå trögt.
Efter 4 samtal till kundtjänst och många olika besked om vad som gällde dröjde det flera dagar innan jag fick hem fraktsedel för att kunna skicka telefonen till deras serviceställe (borde varit smidigare om fraktsedeln gått att maila och skrivas ut).
Skickade iväg den samma dag när det väl gick.
Av vad jag kunnat följa med inloggning hos verkstaden går det nu trögt.
Det går några dagar innan den felsökts. Sen skickats den vidare till Samsungverkstad då dom inte kunnat laga den själva.
Väl där ligger den också flera dagar och nu ska reservdel vara beställd (förhoppningsvis inte från Kina)... mer väntan.

Jag tyckte redan från dag 1 att dom kunde skicka mig en helt ny telefon på garantin istället för att laga den.
Jag har köpt en dyr telefon som jag använder till vardags och arbete.
Den är helt ny och det känns fel att den ska behöva repareras.
Jag går också utan telefon medans den är borta på lagning vilket ställer till problem, inte minst i mitt arbete.
De är dessutom ett skärmskydd på från fabrik som ja tycker är väldigt bra, bra skydd samtidigt som den är väldigt tunn och inte alls som eftermarknadsgrejerna. Detta kommer förmodligen inte att sitta på nya skärmen (men ja hoppas).

Pratade med Comviq idag igen (är säkert en jobbig kund) och uttryckte min frustration över att det tar tid och att jag fortfarande tycker att det varit bättre med en ny telefon istället för att laga den som gått sönder.
"I dagens läge med överkonsumtion osv försöker vi att laga produkterna hellre än att skicka ut nya".
Jag skulle också återkomma om inget nytt hänt efter denna vecka (vad nu det kommer att tjäna till)... och så fick ja lite extra surf som plåster på såren (som jag inte behöver).

Vad tycker ni om det hela och hur hade ni tänkt i samma situation?
Hur brukar det fungera?
Bör jag kunna få någon ersättning eller ska jag bara vara nöjd över att den lagas?
Vad är rimligt?
Det är ändå en ny telefon som kostar väldigt mycket pengar.

Jag är beroende av en fungerande telefon dagligen.
Har tidigare haft produkter från Telia och då har man bara kunna åkt till en Teliabutik och bytt trasig produkt på garanti.
Men kanske är jag bara bitter och grinig i saknad av min kompis (telefonen alltså)...

Nu verkar det ha löst sig för dig, men jag skulle nog vilja hävda att du i ovanstående situation kan kräva att få en lånetelefon, eftersom att vara utan telefon (även i upp till 3 veckor) rimligen borde falla under "väsentlig olägenhet" för många konsumenter.

Har man inte hemtelefon så är man mer eller mindre okontaktbar för omvärlden. Man använder telefonen för att identifiera sig (bank-id), uträtta bankärenden, betala parkering, elbilsladdning, biljetter till kollektivtrafik, etc. Så om inte säljaren kan erbjuda en lånetelefon och man har ett stort behov av att ha en telefon, så ska säljaren ersätta dina kostnader ifall du behöver köpa en ersättningstelefon, alternativt så får du också häva köpet.

Nu finns det mig veterligen inga nyliga avgöranden från ARN kring om telefonen på senare tid har fått en sådan status att det kan klassas som en väsentlig olägenhet att vara utan rätt och slätt, men givet hur central telefonen är i människors vardag så tycker jag att så borde vara fallet.

För din del nu när telefonen är lagad och på väg tillbaka till dig så är det svårare att med juridisk backning kräva någon ersättning, om du nu inte kan visa att du drabbats av kostnader eller inkomstbortfall direkt relaterat till avsaknaden av en fungerande telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Är det Ingram Micro Nordic Services AB så verkar dom enligt google stänga 00:00 så det är troligtvis inte någons köksbord..

Den skickades till Tele2, om de är samma som Ingram eller hur de hänger ihop vet ja inte.
Ingram sköter rapporteringen av ärendet i alla fall.
Men telefonen skickades dit först men sen vidare till en Samsung-reparatör men dom kanske också har öppet sent.

Skrivet av Blomman90:

Det här är nog en av de sämsta kommentarerna jag läst på länge...

  • "Var glad för att din trasiga telefon repareras" - Mm, var jätteglad att Comviq följer lagen...

  • "Det är inte Comviqs fel" - Måhända att Comviq inte har tillverkat telefonen och därmed sannolikt inte är orsaken till skadan. De är dock lik förbannat Comviqs ansvar att lösa problemet. Vad de sedan kommer överens med tillverkaren i fråga om ersättningar och dylikt är helt upp till dem själva.

Vad som är skälig reparationstid och inte styrs till mångt och mycket av varans art men främst av konsumentens behov. Enligt praxis från ARN är upp till 3 veckor (inte 21 arbetsdagar) att anse som en skälig utgångspunkt för reparationstid för tekniskt komplexa prylar (detta då utan att ta hänsyn till konsumentens behov).

Nu verkar det ha löst sig för dig, men jag skulle nog vilja hävda att du i ovanstående situation kan kräva att få en lånetelefon, eftersom att vara utan telefon (även i upp till 3 veckor) rimligen borde falla under "väsentlig olägenhet" för många konsumenter.

Har man inte hemtelefon så är man mer eller mindre okontaktbar för omvärlden. Man använder telefonen för att identifiera sig (bank-id), uträtta bankärenden, betala parkering, elbilsladdning, biljetter till kollektivtrafik, etc. Så om inte säljaren kan erbjuda en lånetelefon och man har ett stort behov av att ha en telefon, så ska säljaren ersätta dina kostnader ifall du behöver köpa en ersättningstelefon, alternativt så får du också häva köpet.

Nu finns det mig veterligen inga nyliga avgöranden från ARN kring om telefonen på senare tid har fått en sådan status att det kan klassas som en väsentlig olägenhet att vara utan rätt och slätt, men givet hur central telefonen är i människors vardag så tycker jag att så borde vara fallet.

För din del nu när telefonen är lagad och på väg tillbaka till dig så är det svårare att med juridisk backning kräva någon ersättning, om du nu inte kan visa att du drabbats av kostnader eller inkomstbortfall direkt relaterat till avsaknaden av en fungerande telefon.

Om allt är frid och fröjd när jag får hem telefonen så får det vara för den här gången.
Tycker (som du skriver) att man borde kompenseras då man idag bara använder mobiltelefon och att den inte enbart är för att prata i utan även används i arbete osv.
Jag har använt en gamla telefon undertiden, men den har jag i stort sätt bara kunnat ringa med då den är halvtrasig samt att batteriet måste laddas 3-4 gånger per dag.
Nästa gång (som ja hoppas inte ska komma) ska jag gå ännu hårdare på dom och kräva ersättning.
Men de är ju först när jag verkligen får hem telefonen och vet vad dom gjort och märker att den är i minst lika bra skick som innan jag kan slappna av nu.