S21 Ultra på lagning genom Comviq. Vad är rimligt?
(långt och omständligt inlägg )
Min Samsung Galaxy S21 Ultra gick plötsligt sönder för några veckor sedan (skärmen dog).
Telefonen är köpt från Comviq och är bara 4 månader gammal, alltså fortfarande i nyskick.
Nu verkar servicen gå trögt.
Efter 4 samtal till kundtjänst och många olika besked om vad som gällde dröjde det flera dagar innan jag fick hem fraktsedel för att kunna skicka telefonen till deras serviceställe (borde varit smidigare om fraktsedeln gått att maila och skrivas ut).
Skickade iväg den samma dag när det väl gick.
Av vad jag kunnat följa med inloggning hos verkstaden går det nu trögt.
Det går några dagar innan den felsökts. Sen skickats den vidare till Samsungverkstad då dom inte kunnat laga den själva.
Väl där ligger den också flera dagar och nu ska reservdel vara beställd (förhoppningsvis inte från Kina)... mer väntan.
Jag tyckte redan från dag 1 att dom kunde skicka mig en helt ny telefon på garantin istället för att laga den.
Jag har köpt en dyr telefon som jag använder till vardags och arbete.
Den är helt ny och det känns fel att den ska behöva repareras.
Jag går också utan telefon medans den är borta på lagning vilket ställer till problem, inte minst i mitt arbete.
De är dessutom ett skärmskydd på från fabrik som ja tycker är väldigt bra, bra skydd samtidigt som den är väldigt tunn och inte alls som eftermarknadsgrejerna. Detta kommer förmodligen inte att sitta på nya skärmen (men ja hoppas).
Pratade med Comviq idag igen (är säkert en jobbig kund) och uttryckte min frustration över att det tar tid och att jag fortfarande tycker att det varit bättre med en ny telefon istället för att laga den som gått sönder.
"I dagens läge med överkonsumtion osv försöker vi att laga produkterna hellre än att skicka ut nya".
Jag skulle också återkomma om inget nytt hänt efter denna vecka (vad nu det kommer att tjäna till)... och så fick ja lite extra surf som plåster på såren (som jag inte behöver).
Vad tycker ni om det hela och hur hade ni tänkt i samma situation?
Hur brukar det fungera?
Bör jag kunna få någon ersättning eller ska jag bara vara nöjd över att den lagas?
Vad är rimligt?
Det är ändå en ny telefon som kostar väldigt mycket pengar.
Jag är beroende av en fungerande telefon dagligen.
Har tidigare haft produkter från Telia och då har man bara kunna åkt till en Teliabutik och bytt trasig produkt på garanti.
Men kanske är jag bara bitter och grinig i saknad av min kompis (telefonen alltså)...