Duckduckgo vs Neeva vs andra webläsare

Permalänk
Medlem

Duckduckgo vs Neeva vs andra webläsare

Jag upptäckte precis att det lanserats en ny sökmotor, Neeva, som tar betalt, men som då också helt saknar reklam och påstår att de inte samlar in data på samma sätt som många andra.

Jag har sedan länge använt Duckduckgo av integritesskäl, samt för att få mindre reklam och inte få resultat riktade till just mig. Jag är i grunden nöjd men blev nyfiken på Neeva. Är det någon som har prövat på den eller har koll på den?

För den som är nyfiken är det bara att gå in på neeva.com.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om qwant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Tänkte bara tipsa om qwant

Tack! Ska kika på den också.

Permalänk
Medlem

Då tipsar jag om Ecoasia https://www.ecosia.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Då tipsar jag om Ecoasia https://www.ecosia.org/

Tack!

Bra initiativ. Det här är ju ett alternativ om reklamen ska betala för något bra.

Det tristaste är att nyplanterade träd förstås inte ersätter många tusen år gammal skog, som har en stor variation i flora och fauna. Jag tycker att vi borde ha kommit dithän att vi har roterande trädplantage som uppfyller våra träbehov, så att vi kan lämna urskogarna i världen i fred.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Searx verkar ju riktigt coolt, med meta-sökningar och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Tack!

Bra initiativ. Det här är ju ett alternativ om reklamen ska betala för något bra.

Det tristaste är att nyplanterade träd förstås inte ersätter många tusen år gammal skog, som har en stor variation i flora och fauna. Jag tycker att vi borde ha kommit dithän att vi har roterande trädplantage som uppfyller våra träbehov, så att vi kan lämna urskogarna i världen i fred.

Håller helt med!

Permalänk
Medlem

Finns det nån sökmotor som man kan söka enligt kategorier med?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Har kört DuckDuckGo ett antal månader nu och är inte särskilt nöjd med den. Den levererar inte alls lika bra sökträffar som google, ibland är det så illa att man inte alls hittar vad man söker och ändå behöver ladda google.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har kört DuckDuckGo ett antal månader nu och är inte särskilt nöjd med den. Den levererar inte alls lika bra sökträffar som google, ibland är det så illa att man inte alls hittar vad man söker och ändå behöver ladda google.

Intressant. Själv upplevde jag bara det i början när jag gick över till DDG. Vet inte om jag vant mig vid sämre resultat eller om jag anpassat hur jag söker, men jag är på det stora hela nöjd. Hittar alltid relevanta resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Finns det nån sökmotor som man kan söka enligt kategorier med?

Searx från @CymbalCrasher inlägg har kategorier. Har inte tittat tillräckligt för att veta hur den funkar i stort dock.

Edit: https://github.com/awesome-selfhosted/awesome-selfhosted#sear...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har inte upplevt några problem med DDG, och det verkar fungera bättre än Startpage.com. Ibland gör jag sökningar på Google när jag tycker sökträffarna är för dåliga, men får ändå samma träffar på Google. När samma sak hände med Startpage hittade jag faktiskt andra saker på Google.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av giplet:

Tror du inte det i hög grad är en vanesak? Efter femton år med google search var jag ganska invand med deras algoritmer och det skavde en del i början när jag bytte till DDG för några år sedan. Även om sökresultaten inte kändes lika bra så var det dock tydligt att DDG levererade mer neutrala träffar medan google sållade bort sådant jag inte "borde" vara intresserad av. Att jag inte var medveten om i vilken utsträckning google faktiskt påverkade vilka sidor jag besökte var definitivt tillräckligt för att motivera mig att fortsätta använda DDG. Jag väljer hellre en mer neutral lista med träffar än en personlig lista där sådant jag redan gillar rankas högre och sådant som kan vara kontroversiellt kanske inte finns med alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte provat Neeva men kört DuckDuckGo ett tag och tycker det har funkat bra.
Störde mig lite på bildsök då G. är riktigt bra på det men har vant mig och tycker väl inte jag missar eller saknar något nu.

Har precis börjat testa MetaGer som ser riktigt nedskalat ut och har inte en massa störande reklam, kan ju vara så mina inställningar på FireFox är till hjälp där.

Här kan du läsa mer om MetaGer och tester av några andra sökmotorer som nämnts i tråden och några som inte omnämnts.

https://restoreprivacy.com/private-search-engine/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Har inte provat Neeva men kört DuckDuckGo ett tag och tycker det har funkat bra.
Störde mig lite på bildsök då G. är riktigt bra på det men har vant mig och tycker väl inte jag missar eller saknar något nu.

Har precis börjat testa MetaGer som ser riktigt nedskalat ut och har inte en massa störande reklam, kan ju vara så mina inställningar på FireFox är till hjälp där.

Här kan du läsa mer om MetaGer och tester av några andra sökmotorer som nämnts i tråden och några som inte omnämnts.

https://restoreprivacy.com/private-search-engine/

Det var en bra lista. Vissa nya alternativ där.