Permalänk
Inaktiv

Bara en nyfiken undran.... hur bär sig datorn åt ifall du kör in win7 på den som den ändå är avsedd för?
Jag tänker ifall det är 10an som spökar med din hårdvara och inte hårdvaran i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Denna typen av problem med strömsparingsfunktioner är inget nytt. Jag minns att det vanligen rekommenderades att stänga av alla strömsparingsfunktioner om man överklockar fram till omkring 2012.

Dessa är alltså de så kallade C-states. C1E borde dock vara lugnt att lämna påslagen. Jag har inte 775 så färskt i minnet men jag vet att "Internal PLL overvoltage" på Sandy Bridge också gör konstiga saker med sleep.

Har inte burken överklockad alls nu, testade lite innan men återställde och satsade på att få den stabil ist.
C1E känner jag igen och den är nog inte påslagen nu, då jag resetade BIOS.

Är väl mest det att den låser sig ibland när BIOS börjar boota och lista all hårdvara, CPU, ram, diskar m.m. Där kan den låsa sig innan den ens börjat räkna upp hårdvaran.

Än så länga verkar den vara igång efter reset och har vart igång mestadels av dagen. Är denna burken jag skriver på just nu dessutom

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Bara en nyfiken undran.... hur bär sig datorn åt ifall du kör in win7 på den som den ändå är avsedd för?
Jag tänker ifall det är 10an som spökar med din hårdvara och inte hårdvaran i sig.

Har inte hittat min Win7 skiva som jag så bestämt visste var jag hade...
Inte prövat mycket i XP heller, men kanske ska köra lite där? Minns att många saker inte funkade där dock. Alltså webläsare och sånt, men kan köra lite i XP ändå efter att jag sett om Win 10 tuffar efter reset av BIOS.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

Har inte hittat min Win7 skiva som jag så bestämt visste var jag hade...
Inte prövat mycket i XP heller, men kanske ska köra lite där? Minns att många saker inte funkade där dock. Alltså webläsare och sånt, men kan köra lite i XP ändå efter att jag sett om Win 10 tuffar efter reset av BIOS.

Jag tror nästan att XP är nog din dator för ny för att ha drivar till.. eller har du drivar för XP?... vista vet jag att det levererades till tidiga 775.
Jag har en original win7 ISO ifall du inte hittar din skiva.. Produktnycklarna ger jag inte bort några Men man kan ju köra 60dagar utvärdering.. det borde ju räcka för ett test

Permalänk
Medlem

Kan vara en tanke.
Har haft datorn igång sen jag skrev och nu tuffar den på utan problem *peppar peppar*...

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

Kan vara en tanke.
Har haft datorn igång sen jag skrev och nu tuffar den på utan problem *peppar peppar*...

Ifall jag missar aktivitet i din tråd, så skicka ett PM ifall du vill ha en kopia på ISOn
Jag hoppas det fortsätter tuffa på utan problem.
Upplevs datorn seg med 10an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Ifall jag missar aktivitet i din tråd, så skicka ett PM ifall du vill ha en kopia på ISOn
Jag hoppas det fortsätter tuffa på utan problem.
Upplevs datorn seg med 10an?

Japp ska ha det i huvet

I själva OS är den helt ok. SSD-disken gör nog sitt. Dock i Firefox är det lite slött, speciellt facebook. PDFfiler rullar på fint tex.
Är lite det primära med den, PDF, webb, spotify, youtube m.m.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

Japp ska ha det i huvet

I själva OS är den helt ok. SSD-disken gör nog sitt. Dock i Firefox är det lite slött, speciellt facebook. PDFfiler rullar på fint tex.
Är lite det primära med den, PDF, webb, spotify, youtube m.m.

Jag vet att du hatar Linux värre än corona *hahahaha* Men det skulle vara riktigt kul att göra en installation åt dig så du fick jämföra och se uttrycket hur du får funderingen... "är det ny dator" Sedan ta ett kort såklart då bilden kommer bli priceless att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag vet att du hatar Linux värre än corona *hahahaha* Men det skulle vara riktigt kul att göra en installation åt dig så du fick jämföra och se uttrycket hur du får funderingen... "är det ny dator" Sedan ta ett kort såklart då bilden kommer bli priceless att se

Haha! Gör inte dator som jag säger nu så säljs den nog i delar på tradera...
Söker faktiskt efter en q9650 eller q9550 för att testa med, enbart för skoj.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

Haha! Gör inte dator som jag säger nu så säljs den nog i delar på tradera...
Söker faktiskt efter en q9650 eller q9550 för att testa med, enbart för skoj.

Lägg en hammare uppepå datorn o bläng argt på den.... se om den blir rädd o fungerar

ajdå... är du så nära att ge upp...
Men innan du ger upp måste du testa win7 ifall det är OS rellaterat
Har du stängt av i bios att OS inte kan styra bioset?
Jag kom o tänka på det nu, att du skrev att den funkar efter du resetar bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Lägg en hammare uppepå datorn o bläng argt på den.... se om den blir rädd o fungerar

ajdå... är du så nära att ge upp...
Men innan du ger upp måste du testa win7 ifall det är OS rellaterat
Har du stängt av i bios att OS inte kan styra bioset?
Jag kom o tänka på det nu, att du skrev att den funkar efter du resetar bios

Har inte ändra något alls i BIOS nu efter reseten. Inte ens tagit bort logon...

Vilka alternativ ska jag kika efter?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

Har inte ändra något alls i BIOS nu efter reseten. Inte ens tagit bort logon...

Vilka alternativ ska jag kika efter?

Det är evigheter sedan jag höll på med gamla biosar.
Men jag minns något om Resources controlled by OS under nååååågon av alla menyer.. Kika efter något som låter snarlikt och testa sett den till NO eller disabled..
För om OSet ändrar något i din bios för att "gå bättre" så kanske det spökar... Vild chansning nu asså, då det var mer vanligt på gamla OS att de kunde ställa till otyg... Men det kan vara värt att testa

Permalänk
Medlem

Runt 2 dygn var den igång, sen började vissa grejer i Windows frysa sig så fick göra en hård omstart.

Är inne i BIOS nu.
Finns lite olika grejer där...
* Enhanced C1 (C1E) - Disabled
* CPU C State Capability - Disabled - Går att välja C2, C3 och C4.
* Execute disable bit - Enabled
* Virtualization Technology - Enabled
* Enhanced Intel SpeedStep Tech - Disabled

* ACAP Suspend Type - S1&S3 - Går att välja S1(POS) eller S3(STR)

* Restore on AC power loss - Power-off
* Allt med "Power on" med PCI, Alarm, mous och keybord är Disabled

* Quick Boot - Enabled
* OS select for DRAM > 64MB - Non-OS2 - Går att välja på OS2
* Halt on - All errors - Går att välja på No errors och All, but diskette

Finns massor mer, men är väl dessa jag mest funderar over.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

Runt 2 dygn var den igång, sen började vissa grejer i Windows frysa sig så fick göra en hård omstart.

Är inne i BIOS nu.
Finns lite olika grejer där...
* Enhanced C1 (C1E) - Disabled
* CPU C State Capability - Disabled - Går att välja C2, C3 och C4.
* Execute disable bit - Enabled
* Virtualization Technology - Enabled
* Enhanced Intel SpeedStep Tech - Disabled

* ACAP Suspend Type - S1&S3 - Går att välja S1(POS) eller S3(STR)

* Restore on AC power loss - Power-off
* Allt med "Power on" med PCI, Alarm, mous och keybord är Disabled

* Quick Boot - Enabled
* OS select for DRAM > 64MB - Non-OS2 - Går att välja på OS2
* Halt on - All errors - Går att välja på No errors och All, but diskette

Finns massor mer, men är väl dessa jag mest funderar over.

Jag "tror" det är OS relaterat asså att win10 gillar inte din hårdvara
Det du lista ser inte galet ut i mina ögon... Men jag har aldrig kört win 10 på lägre hårdvara än labbdatorns andra gen i5:a
Så jag är nyfiken på hur den skulle gå på 7an eller 8an... 8.1an är ju gratis att ladda ner för 60dagars test

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag "tror" det är OS relaterat asså att win10 gillar inte din hårdvara
Det du lista ser inte galet ut i mina ögon... Men jag har aldrig kört win 10 på lägre hårdvara än labbdatorns andra gen i5:a
Så jag är nyfiken på hur den skulle gå på 7an eller 8an... 8.1an är ju gratis att ladda ner för 60dagars test

Förstår hur du menar. Har hänt lite med stödet av 15år gammal hårdvara i dagens mjukvara. Är lite i såna tankar jag går i för om jag skulle ge upp på den.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

Förstår hur du menar. Har hänt lite med stödet av 15år gammal hårdvara i dagens mjukvara. Är lite i såna tankar jag går i för om jag skulle ge upp på den.

Men du behöver ju inte ge upp datorn.. du kan ju köra 7an o ha den till något mindre kritiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Men du behöver ju inte ge upp datorn.. du kan ju köra 7an o ha den till något mindre kritiskt

Jo, Win 8 hade väl funkat kanske, det är jag ju ändå van vid sen laptopen.
Tänkte mer sälja av delar och uppgradera till nåt modernare, dock billigt. Moderkort, CPU, minne typ. Graffe är väl kanske inte värt det, men...

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

Jo, Win 8 hade väl funkat kanske, det är jag ju ändå van vid sen laptopen.
Tänkte mer sälja av delar och uppgradera till nåt modernare, dock billigt. Moderkort, CPU, minne typ. Graffe är väl kanske inte värt det, men...

eller så skaffar du något ännu äldre o joinar oss i Retro forumsdelen som har datorer från 80-90talet
Windows 3.11 och win98se wow. ha ha ha ha

Permalänk
Medlem

@MalZon
Hej Glömde bort tråden. Det 8800GTS 512 jag har är Inno3D och 260 core 196 varianten är MSI.

OC/BIOS:
Det jag menade med att du ville ha senaste biosen vid överklockning är att det är en bugg i nVidias chipp på moderkortet. Så det går sönder vid låga laster vid överklockning samt eller att en eller flera, tror att det var en cpu pinne vart överhettad.
Med senaste biosen ska inte det gå men då har du svårt att få en q6600 över 2,9ghz. Jag låg på runt 3,1 till 3,2 innan om jag inte minns fel.
Men trasiga moderkort blir ingen glad av.

OS:
Tror Windows 7 eller 8.1 fungerar bäst på datorn.
Nvidia chipset driver ska vara 15.XX. Något av de tidigare versionerna, de senare har jag för mig inte fungerade som de ska. Varken vid installationen eller senare. De kanske fungerar på w10 men tror de var tänkta för 7 och 8.

Mjukvara:
Kan hända att du har dålig prestanda så som jag har med BlueRay uppspelning på min gamla bärbara c2d något med 9600m att det ser ut som att de nya drivrutinerna eller nya versioner av PowerDVD inte stöder den gamla hårdvaruacelereringen som användes då. Min bärbara såldes med PowerDVD och BlueRay spelare och idag med senaste W7 går det inte längre att spela upp utan LAG party på skärmen, med samma skivor. Så mjukvara.

Edit:
Överklocknings buggen kanske bara var på n680i chipet och inte på n650i.
Jag hade P5N32-E SLI ser det ut som och inte P5N-E SLI. Samt några Striker Extreme. Var nog inte bara överklockade system som dog då det kom fram att det var ett problem i nVidias nordbrygga (chipset).

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det är med stor stor sannolikhet ditt P5N-E SLI moderkort som är orsaken till dina problem.

Jag byggde ett likvärdigt system som blev klart för ca 3 månader efter en del uppgraderingar det senaste halvåret,
Började med en C2D E6400 och ett Geforce 9800 GTX och har än så länge lett upp till en C2Q Q9400 på 3500Mhz som kylas av en Scythe Mugen, 4x2GB OCZ Reaper DDR2 1066mhz, Asus Mars (2xGeforce GTX285 2GB i sli) Corsair 128GB SSD, 2xWD 500GB, Xfi Xtreme Musik, XFX 850W Psu.
blev en riktig värsting för sin tid.

Jag använde mig av ett P5N-E SLI i ca 3 veckor innan jag gav upp, då systemet frös eller startade om, testade allt.
Jag kom även på efter jag köpt moderkortet att jag hade stabilitets problem med P5N-E SLI när det kom ut, så på den tiden skickade jag tillbaka P5N-E SLI och bytte ut det med ett Asus P5Q Deluxe och då försvann alla problem.

Jag gjorde samma sak nu fast till ett Asus P5Q-E och som tidigare försvann alla problem.

Har även en Xenon 5450 (Q9650) liggandes som ska stoppas i, lika så ett ASUS Striker Extreme nForce 680i SLI som ska testat med mina 2st Geforce 9800GTX+

Har kört med Windows 7 och 10 helt stabilt.

Så byt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

eller så skaffar du något ännu äldre o joinar oss i Retro forumsdelen som har datorer från 80-90talet
Windows 3.11 och win98se wow. ha ha ha ha

Haha, det var innan min aktiva tid. 3.11 minns jag att vi hade på första datorn som farsan köpte genom jobbet på den tiden

Skrivet av hACmAn:

@MalZon
Hej Glömde bort tråden. Det 8800GTS 512 jag har är Inno3D och 260 core 196 varianten är MSI.

OC/BIOS:
Det jag menade med att du ville ha senaste biosen vid överklockning är att det är en bugg i nVidias chipp på moderkortet. Så det går sönder vid låga laster vid överklockning samt eller att en eller flera, tror att det var en cpu pinne vart överhettad.
Med senaste biosen ska inte det gå men då har du svårt att få en q6600 över 2,9ghz. Jag låg på runt 3,1 till 3,2 innan om jag inte minns fel.
Men trasiga moderkort blir ingen glad av.

OS:
Tror Windows 7 eller 8.1 fungerar bäst på datorn.
Nvidia chipset driver ska vara 15.XX. Något av de tidigare versionerna, de senare har jag för mig inte fungerade som de ska. Varken vid installationen eller senare. De kanske fungerar på w10 men tror de var tänkta för 7 och 8.

Mjukvara:
Kan hända att du har dålig prestanda så som jag har med BlueRay uppspelning på min gamla bärbara c2d något med 9600m att det ser ut som att de nya drivrutinerna eller nya versioner av PowerDVD inte stöder den gamla hårdvaruacelereringen som användes då. Min bärbara såldes med PowerDVD och BlueRay spelare och idag med senaste W7 går det inte längre att spela upp utan LAG party på skärmen, med samma skivor. Så mjukvara.

Edit:
Överklocknings buggen kanske bara var på n680i chipet och inte på n650i.
Jag hade P5N32-E SLI ser det ut som och inte P5N-E SLI. Samt några Striker Extreme. Var nog inte bara överklockade system som dog då det kom fram att det var ett problem i nVidias nordbrygga (chipset).

Tror jag har 1404 BIOSet inne nu, 1406 är det absolut senaste. Kan Flasha.

Ska kolla vilken version jag har, annars byter jag. Har ju märkt att mycket man ska ladda ner drivrutiner, firmware och allt sånt är samma alternativ för 7, 8, 8.1 och 10.

Ok, 32-varienten ska väl ha 16x stöd för grafikkort när man kör SLI? Annar ska det inte vara stora skillnader, men är ju säkerligen uppdaterade chips på 32an.

Skrivet av Bulltazar:

Det är med stor stor sannolikhet ditt P5N-E SLI moderkort som är orsaken till dina problem.

Jag byggde ett likvärdigt system som blev klart för ca 3 månader efter en del uppgraderingar det senaste halvåret,
Började med en C2D E6400 och ett Geforce 9800 GTX och har än så länge lett upp till en C2Q Q9400 på 3500Mhz som kylas av en Scythe Mugen, 4x2GB OCZ Reaper DDR2 1066mhz, Asus Mars (2xGeforce GTX285 2GB i sli) Corsair 128GB SSD, 2xWD 500GB, Xfi Xtreme Musik, XFX 850W Psu.
blev en riktig värsting för sin tid.

Jag använde mig av ett P5N-E SLI i ca 3 veckor innan jag gav upp, då systemet frös eller startade om, testade allt.
Jag kom även på efter jag köpt moderkortet att jag hade stabilitets problem med P5N-E SLI när det kom ut, så på den tiden skickade jag tillbaka P5N-E SLI och bytte ut det med ett Asus P5Q Deluxe och då försvann alla problem.

Jag gjorde samma sak nu fast till ett Asus P5Q-E och som tidigare försvann alla problem.

Har även en Xenon 5450 (Q9650) liggandes som ska stoppas i, lika så ett ASUS Striker Extreme nForce 680i SLI som ska testat med mina 2st Geforce 9800GTX+

Har kört med Windows 7 och 10 helt stabilt.

Så byt moderkort

Ohhh, en likvärdig. Fränt!

Liknande symptom som jag har.

Kanske är värt att byta mobo...

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

@MalZon
Ja 16banor i sli med hjälp av ett extra chipp på moderkortet som jag har för mig är lite omdiskuterat. Sen tror jag att det chipp du har kom senare så lite barnsjukdomar skulle vara borta men vågar inte säja exakt om det är så. Den hade även om jag inte minns fel även SupremeFX som extraval. Det ingick till Striker Extreme. Extreme kortet hade det samt lite mer kylning, samt en mic som ingick tror inte det var så mycket mer.

Edit:
Asus P5Q-E är ett intel baserat moderkort som inte stöder SLI. Men de brukade vara klart mer stabila och överklocka mycket bättre. Tror jag har något liknande liggande som jag har en fungerande C2D@3,5Ghz med 6gb random minnen på (1st 667 2GB, 1st 800 2GB och 1st ? 1GB moduler) som det gick att spela lite random på för ca 4-5år sedan. Då med ett 680. Övervoltad så det bara skriker om det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

Haha, det var innan min aktiva tid. 3.11 minns jag att vi hade på första datorn som farsan köpte genom jobbet på den tiden

Men då måste du ju verkligen kliva ner i träsket med oss andra o uppleva stora eran lixom. hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@MalZon
Ja 16banor i sli med hjälp av ett extra chipp på moderkortet som jag har för mig är lite omdiskuterat. Sen tror jag att det chipp du har kom senare så lite barnsjukdomar skulle vara borta men vågar inte säja exakt om det är så. Den hade även om jag inte minns fel även SupremeFX som extraval. Det ingick till Striker Extreme. Extreme kortet hade det samt lite mer kylning, samt en mic som ingick tror inte det var så mycket mer.

Edit:
Asus P5Q-E är ett intel baserat moderkort som inte stöder SLI. Men de brukade vara klart mer stabila och överklocka mycket bättre. Tror jag har något liknande liggande som jag har en fungerande C2D@3,5Ghz med 6gb random minnen på (1st 667 2GB, 1st 800 2GB och 1st ? 1GB moduler) som det gick att spela lite random på för ca 4-5år sedan. Då med ett 680. Övervoltad så det bara skriker om det.

Ok, sökte lite på Striker Extreme och fanns en uppsjö av kort. Är det något speciellt jag ska leta efter? Eller är de bara Striker Extreme med LGA775 sockel som jag ska ha?

Här är ju ett hyfsat paket klart: https://www.ebay.co.uk/itm/203554414902?hash=item2f64c9e136:g...
https://www.ebay.co.uk/itm/403131539061?hash=item5ddc831e75:g...

Vill minnas att jag klockade min E6300 ganska friskt förr, men minns inte hur mycket eller om hur det funkade.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Har inte burken överklockad alls nu, testade lite innan men återställde och satsade på att få den stabil ist.
C1E känner jag igen och den är nog inte påslagen nu, då jag resetade BIOS.

Är väl mest det att den låser sig ibland när BIOS börjar boota och lista all hårdvara, CPU, ram, diskar m.m. Där kan den låsa sig innan den ens börjat räkna upp hårdvaran.

Än så länga verkar den vara igång efter reset och har vart igång mestadels av dagen. Är denna burken jag skriver på just nu dessutom

Skrivet av MalZon:

Har inte hittat min Win7 skiva som jag så bestämt visste var jag hade...
Inte prövat mycket i XP heller, men kanske ska köra lite där? Minns att många saker inte funkade där dock. Alltså webläsare och sånt, men kan köra lite i XP ändå efter att jag sett om Win 10 tuffar efter reset av BIOS.

Så vad kör du för lagring?
Med tanke på att jag nämner nForces SATA svaghet tidigare i tråden.
Kör du SATA på de inbyggda portarna så kommer du att få problem med antingen seg lagring eller krashande OS.
En extern SATA fixar det problemet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så vad kör du för lagring?
Med tanke på att jag nämner nForces SATA svaghet tidigare i tråden.
Kör du SATA på de inbyggda portarna så kommer du att få problem med antingen seg lagring eller krashande OS.
En extern SATA fixar det problemet dock.

Jag har en SSD SATA disk inkopplat på inbyggda portarna, har inget annat. Körde en SATA snurr disk i flera år som jag göra idag utan några om helst problem.

ALLT tyder nog på moderkortsbyte?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Det är med stor stor sannolikhet ditt P5N-E SLI moderkort som är orsaken till dina problem.

Jag byggde ett likvärdigt system som blev klart för ca 3 månader efter en del uppgraderingar det senaste halvåret,
Började med en C2D E6400 och ett Geforce 9800 GTX och har än så länge lett upp till en C2Q Q9400 på 3500Mhz som kylas av en Scythe Mugen, 4x2GB OCZ Reaper DDR2 1066mhz, Asus Mars (2xGeforce GTX285 2GB i sli) Corsair 128GB SSD, 2xWD 500GB, Xfi Xtreme Musik, XFX 850W Psu.
blev en riktig värsting för sin tid.

Jag använde mig av ett P5N-E SLI i ca 3 veckor innan jag gav upp, då systemet frös eller startade om, testade allt.
Jag kom även på efter jag köpt moderkortet att jag hade stabilitets problem med P5N-E SLI när det kom ut, så på den tiden skickade jag tillbaka P5N-E SLI och bytte ut det med ett Asus P5Q Deluxe och då försvann alla problem.

Jag gjorde samma sak nu fast till ett Asus P5Q-E och som tidigare försvann alla problem.

Har även en Xenon 5450 (Q9650) liggandes som ska stoppas i, lika så ett ASUS Striker Extreme nForce 680i SLI som ska testat med mina 2st Geforce 9800GTX+

Har kört med Windows 7 och 10 helt stabilt.

Så byt moderkort

Någon direkt skillnad på P5Q Deluxe vs PRO?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Någon direkt skillnad på P5Q Deluxe vs PRO?

Deluxe modellen har 16 strömfaser medans Pro har 8 så man kan inte klocka lika extremt, samt lite skillnad med portarna annars likadana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Deluxe modellen har 16 strömfaser medans Pro har 8 så man kan inte klocka lika extremt, samt lite skillnad med portarna annars likadana.

Hmm ok. Knappt värt att vänta på ett Deluxe?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Hmm ok. Knappt värt att vänta på ett Deluxe?

Nae igentligen inte, jag har ägt olika P5Q moderkort genom åren o det är knappt någon skillnad, som sagt enbart om du är ute efter att överklocka högt kan du tjäna på ett Deluxe moderkort.
Mitt P5Q-E presterar som ett Pro med samma faser o man når 1000mhz överklockning med dessa kort, ska du däremot skaffa dig en Q9770 samt klocka den till 4.5+ghz så kan 8 faser vara ett problem.