Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Nae igentligen inte, jag har ägt olika P5Q moderkort genom åren o det är knappt någon skillnad, som sagt enbart om du är ute efter att överklocka högt kan du tjäna på ett Deluxe moderkort.
Mitt P5Q-E presterar som ett Pro med samma faser o man når 1000mhz överklockning med dessa kort, ska du däremot skaffa dig en Q9770 samt klocka den till 4.5+ghz så kan 8 faser vara ett problem.

Tror inte det blir mycker överklockning. Prövar nog på, men är absolut mest ute efter en stabil maskin.
Tanken har slagit mig ang Q9770, men får se.
Ett Pro är ett bra val ändå isf?
Har återigen ett 8800GTS 320mb på väg hem, får se om det dyker upp eller inte denna gången

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Tror inte det blir mycker överklockning. Prövar nog på, men är absolut mest ute efter en stabil maskin.
Tanken har slagit mig ang Q9770, men får se.
Ett Pro är ett bra val ändå isf?
Har återigen ett 8800GTS 320mb på väg hem, får se om det dyker upp eller inte denna gången

Är du ute efter ett stabilt 775 system så blir det inte bättre än P5Q oavsett modell, P45 chipset är känt för att vara stabilt.

Har själv varit inne på att uppgradera till Q9770 men tycker inte det är värt runt 1000:- när jag bara kommer tjäna ca 500mhz, men dyker det upp ett klipp så tar jag den direkt.

Pro modellen var ett medel P45 kort men med samma stöd som dyrare modeller, så du kommer garanterat vara nöjd med det kortet, då det enda man kan sakna är sli stöd.

8800GTS är en serie man hade mycket roligt med när det var nytt.
Körde 2st 320mb kort i sli, bytte till ett 8800GTS 640mb o därefter till ett 512mb o till sist ett 8800GTX.

Om ditt 8800gts inte dyker upp men är sugen på ett kort från DX10 generationen så har jag ett GTS250 (9800+ GTX) tillövers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Är du ute efter ett stabilt 775 system så blir det inte bättre än P5Q oavsett modell, P45 chipset är känt för att vara stabilt.

Har själv varit inne på att uppgradera till Q9770 men tycker inte det är värt runt 1000:- när jag bara kommer tjäna ca 500mhz, men dyker det upp ett klipp så tar jag den direkt.

Pro modellen var ett medel P45 kort men med samma stöd som dyrare modeller, så du kommer garanterat vara nöjd med det kortet, då det enda man kan sakna är sli stöd.

8800GTS är en serie man hade mycket roligt med när det var nytt.
Körde 2st 320mb kort i sli, bytte till ett 8800GTS 640mb o därefter till ett 512mb o till sist ett 8800GTX.

Om ditt 8800gts inte dyker upp men är sugen på ett kort från DX10 generationen så har jag ett GTS250 (9800+ GTX) tillövers.

Skönt med en som kan sina saker

Hmm, så Pro-modellen har inte stöd för SLI? Fasen de skulle jag ju ha. Har ju som sagt ett till 8800GTS på väg hem.
Då är det Deluxe- eller Platinum-modellen som gäller för mig då ändå? Eller fattar jag fel? Pro har ju 2st PCI-E portar.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Skönt med en som kan sina saker

Hmm, så Pro-modellen har inte stöd för SLI? Fasen de skulle jag ju ha. Har ju som sagt ett till 8800GTS på väg hem.
Då är det Deluxe- eller Platinum-modellen som gäller för mig då ändå? Eller fattar jag fel? Pro har ju 2st PCI-E portar.

Jaha du vill köra sli, då kan du tyvärr glömma hela Asus P5Q serien ink Deluxe (Platinum är Msi) då ingen av de stöder SLI, bara Crossfire, minns att det fanns registerhacks på den tiden, men kan inte hitta det nu.

Nvidia lät inga andra använda sig av SLI pga deras egna chipset satsning (Som dog ut) samt så krävde Nvidia att Pci-e X16 portarna skulle klara av x8 var medans AMD och Crossfire tillät x16 på slot 1 och x4 på slot 2 vilket P5Q har.

Vet inte om du kört med SLI från den tiden men det är ingen mysig upplevelse så länge du inte gillar att spela med höga fps och samtidigt ha en ryckig bild :P.

Jag har som sagt ett Asus Mars med dubbla GTX285 2GB i sli, men när jag spelar så är SLI avstängt, sällan det fungerar smärtfritt, men man får väldigt höga poäng under tester

SLI på sockel 775 betyder Nforce tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Jaha du vill köra sli, då kan du tyvärr glömma hela Asus P5Q serien ink Deluxe (Platinum är Msi) då ingen av de stöder SLI, bara Crossfire, minns att det fanns registerhacks på den tiden, men kan inte hitta det nu.

Nvidia lät inga andra använda sig av SLI pga deras egna chipset satsning (Som dog ut) samt så krävde Nvidia att Pci-e X16 portarna skulle klara av x8 var medans AMD och Crossfire tillät x16 på slot 1 och x4 på slot 2 vilket P5Q har.

Vet inte om du kört med SLI från den tiden men det är ingen mysig upplevelse så länge du inte gillar att spela med höga fps och samtidigt ha en ryckig bild :P.

Jag har som sagt ett Asus Mars med dubbla GTX285 2GB i sli, men när jag spelar så är SLI avstängt, sällan det fungerar smärtfritt, men man får väldigt höga poäng under tester

SLI på sockel 775 betyder Nforce tyvärr.

Ahafan... Ja tanken var hela tiden att köra SLI, DOCK bara för att. Alltså ha en dåtidens skrytburk för kaffepengar idag.
Så det är Nforce som gäller om man ska köra SLI?
Vad menas med Crossfire då?

Alltså ska ju inte spela på den som sagt, utan ha-för-att-haandet-skull lixom. En ren skoj grej så att säga.
Menar en burk med QX eller en tex Q9770, 8Gb ram, SSD, 2 GPUs i SLI var ju dräparburken förr.. Är inte tvunget att köra SLI, prioriterar driften och stabiliteten idag.

Ett P5Q Pro med 8Gb 1066MHz och en Q9650 för en tusenapp, värt det?
Då kan jag ju sälja av mitt mobo, ram och några CPUer.

Antar att Crossfire enbart funkar med 2st likadana ATI grafikkort?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ahafan... Ja tanken var hela tiden att köra SLI, DOCK bara för att. Alltså ha en dåtidens skrytburk för kaffepengar idag.
Så det är Nforce som gäller om man ska köra SLI?
Vad menas med Crossfire då?

Alltså ska ju inte spela på den som sagt, utan ha-för-att-haandet-skull lixom. En ren skoj grej så att säga.
Menar en burk med QX eller en tex Q9770, 8Gb ram, SSD, 2 GPUs i SLI var ju dräparburken förr.. Är inte tvunget att köra SLI, prioriterar driften och stabiliteten idag.

Ett P5Q Pro med 8Gb 1066MHz och en Q9650 för en tusenapp, värt det?
Då kan jag ju sälja av mitt mobo, ram och några CPUer.

Antar att Crossfire enbart funkar med 2st likadana ATI grafikkort?

Jag förstår, bara för att ha det värsta för sin tid, är just så jag snurrar runt med mitt system.

Yup SLI = Nforce.

Crossfire är motsvarigheten till SLI dock från ATI.

Men om det bara är för syns skull så kan du ändå stoppa i ett kort i vardera Pci-e x16 port (Du kan även använda bryggan mellan korten) SLI kommer såklart inte aktiveras men du har 2st fungerande kort i systemet, så du kan tex dedikera kort 2 till PhysX och använda kort nr1 som vanligt ink i spel.

"Ett P5Q Pro med 8Gb 1066MHz och en Q9650 för en tusenlapp, värt det?"

Utan tvekan, 2x2GB DDR2 10066Mhz går för runt 250:-, så där är 500:-, Är det OCZ?.
Skulle det vara 2st 4gb 1066mhz moduler så är det värt ännu mer då det är väldigt sällsynt.
Likaså Q9650 går för runt 500-600:-, sedan moderkortet tippar jag på 300:-+, så det faktiska värdet är högre, sen säljer du ditt Sli moderkort för 400:- samt din Q9400 för 400:-.

Har själv varit inne på att maxa mitt system och det enda jag maxat än så länge är grafikkortet.

Man kan använda sig av 1200mhz minnen men det är verkligen inte lätt att hitta.

Mitt egna mål är att ha en Q9770 på 4.5ghz med 16GB DDR2 1200Mhz ram och mitt Asus Mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Jag förstår, bara för att ha det värsta för sin tid, är just så jag snurrar runt med mitt system.

Yup SLI = Nforce.

Crossfire är motsvarigheten till SLI dock från ATI.

Men om det bara är för syns skull så kan du ändå stoppa i ett kort i vardera Pci-e x16 port (Du kan även använda bryggan mellan korten) SLI kommer såklart inte aktiveras men du har 2st fungerande kort i systemet, så du kan tex dedikera kort 2 till PhysX och använda kort nr1 som vanligt ink i spel.

"Ett P5Q Pro med 8Gb 1066MHz och en Q9650 för en tusenlapp, värt det?"

Utan tvekan, 2x2GB DDR2 10066Mhz går för runt 250:-, så där är 500:-, Är det OCZ?.
Skulle det vara 2st 4gb 1066mhz moduler så är det värt ännu mer då det är väldigt sällsynt.
Likaså Q9650 går för runt 500-600:-, sedan moderkortet tippar jag på 300:-+, så det faktiska värdet är högre, sen säljer du ditt Sli moderkort för 400:- samt din Q9400 för 400:-.

Har själv varit inne på att maxa mitt system och det enda jag maxat än så länge är grafikkortet.

Man kan använda sig av 1200mhz minnen men det är verkligen inte lätt att hitta.

Mitt egna mål är att ha en Q9770 på 4.5ghz med 16GB DDR2 1200Mhz ram och mitt Asus Mars

Ok, ja sätta i ett till bara för syns skull kan ju funka med haha

I Windows och det som jag ska göra där är det nog totalt värdelöst att köra dubbla GPUer, men som sagt så hade det vart för en cool grej bara. Det var Kingston HyperX minnen, 4st 2Gb.

På P5Q Pro, då är det Q9770 som är den värsta CPUn man kan köra?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ok, ja sätta i ett till bara för syns skull kan ju funka med haha

I Windows och det som jag ska göra där är det nog totalt värdelöst att köra dubbla GPUer, men som sagt så hade det vart för en cool grej bara. Det var Kingston HyperX minnen, 4st 2Gb.

På P5Q Pro, då är det Q9770 som är den värsta CPUn man kan köra?

Men det var väl ändå för syns skull? Jag som kan köra SLI väljer att inte använda det pga alla problem

Kingston HyperX DDR2 1066Mhz är relativt ovanliga.

QX9770 är det snabbaste som 775 erbjuder och alla P5Q stöder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Men det var väl ändå för syns skull? Jag som kan köra SLI väljer att inte använda det pga alla problem

Kingston HyperX DDR2 1066Mhz är relativt ovanliga.

QX9770 är det snabbaste som 775 erbjuder och alla P5Q stöder den.

Ja precis, egentligen Hade vart fränt som sagt.

Minnen går ju hitta andra annars.

Är det Q eller QX på 9770? Märkt att många benämner alla dessa olika.

Btw, P5Q Pro, q9650 och minnena är hemklickade.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ja precis, egentligen Hade vart fränt som sagt.

Minnen går ju hitta andra annars.

Är det Q eller QX på 9770? Märkt att många benämner alla dessa olika.

Btw, P5Q Pro, q9650 och minnena är hemklickade.

Heter QX9770 då det är Extreme edition men många skiter i o skriva X.

För en stund i tiden så använde vi ett extra grafikkort för just PhysX, det var en fluga i ett år eller 2.

Grattis, du tjänade några hundra och kan leka lite, men framför allt stabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Heter QX9770 då det är Extreme edition men många skiter i o skriva Q.

För en stund i tiden så använde vi ett extra grafikkort för just PhysX, det var en fluga i ett år eller 2.

Grattis, du tjänade några hundra och kan leka lite, men framför allt stabilitet.

Ok. Ska se vad en sån han hamna på. Hade vart kul att maxxa. Likaså så fixar ju P5Q 16gb ram...

Ska pröva QX6850 med som jag har liggandes ifall den faktiskt funkar eller inte. Ska bli spännande.

Hur mycket behöver man avinstallera och installera på nytt iom moderkortsbyte?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ok. Ska se vad en sån han hamna på. Hade vart kul att maxxa. Likaså så fixar ju P5Q 16gb ram...

Ska pröva QX6850 med som jag har liggandes ifall den faktiskt funkar eller inte. Ska bli spännande.

Hur mycket behöver man avinstallera och installera på nytt iom moderkortsbyte?

Enligt ebay QX9770 2500:- och uppåt

Nackdelen med DDR2 ram är att det har blivit svårt att hitta snabbare minnen, 800mhz är inga problem men när man når 4GB moduler på 1066mhz blir det svårt och 1200mhz extremt svårt.

Men va fän har du en QX6850, då är du ju nästan maxad, bara 4mb cache och 200mhz som skiljer QX9770 åt förutom nm.

Inget så länge du kör win7 eller nyare, inget jag behövde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Enligt ebay QX9770 2500:- och uppåt

Nackdelen med DDR2 ram är att det har blivit svårt att hitta snabbare minnen, 800mhz är inga problem men när man når 4GB moduler på 1066mhz blir det svårt och 1200mhz extremt svårt.

Men va fän har du en QX6850, då är du ju nästan maxad, bara 4mb cache och 200mhz som skiljer QX9770 åt förutom nm.

Inget så länge du kör win7 eller nyare, inget jag behövde.

Skummade snabbt där och fanns billigare men ja, den pengen är det ju inte värt idag. Då är det väl bättre att göra modden och sätta dit en Xeon?

Har märkt att DDR2 minnen är dyra om man ska jämföra prestandan. Man får hålla lite bevakning både på tradera, ebay och fejjan. Ska ju ändå ha 4st 4Gb om man ska maxxa...

Rent prestandamässigt klår väl Q9650 en QX6850? Men ska absolut pröva.

Ok vore ju väldigt smidigt att bara skifta hårdvara. Blir ju att jaga drivare till kontrollers och sånt sen, men är ju I-landsproblem.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Fick hem det andra 8800GTS idag. Synade lite lätt och såg att det fattades 4st skruvar till kylflänsen, men de 4 som sitter runt själva GPUn sitter där. En av två skruvar som är blottade som håller plastluftstyrningen på kylflänsen är olika. Likaså fattas två skruvar (om de nu funnits där) till en liten alubrygga/fäste över hela plaststyrningen.
Visst, gammalt kort men stod att det skulle fungera.

Väckte burken, vilket iofs funkat bättre sen jag gjorde en chkdsk (!), och körde lite bench i form av 3DMark03. Och fick poäng där bara för att jämföra mot dubbla kort.

Stängde av burken och drog ur kondingarna, som jag alltid gör. La upp burken på bänken och öppnade. Skulle sätta i "nya" kortet i svarta PCI-E slotten men fick inte ner den ordentligt. Vågade inte trycka alls hårt utan lyste ordentligt ner och såg att SATA-kablarna funkar inte att ha ikopplade samtidigt som ett graffe till. Helvetes-jävla-skit...
Plockade ur det nya igen och det gamla jag hade i burken, såg då att plasten på mitt gamla kort är mer slimmad just där kontakterna hamnar och prövade att sätta i gamla kortet i andra PCI-E vilket funkade! Jaha, jaja skit samma, då sätter jag den nya i primära sloten, som sagt skit samma...
Vände SLI-kortet, satte i det, i med båda PCI-E strömkontakterna och SLIbryggan och bootade. Svart skärm. Inget hände. Fick efter en hyfsad stund ett långt och 3 korta pip. Googlade och hittade 2 olika pipfel-listor. Ena stod det att tangentbordsfel. Skiftade till ett annat, samma fel... Googlade lite till och hittade andra listan med pipförklaringar dock för P5N32-E SLI; "1long, 3short -----No video card or bad video RAM Reseat or replace the video card."

Ahh, kul... Stängde av igen, drog ur kndingarna och skulle pröva att köra igång med mitt gamla kort igen precis som innan. Plockade ut båda korten, vände SLI-kortet igen, satte i mitt gamla och bootade... Samma sak! Inte ett liv på skärmen? Ett långt pip och 3 korta.
Stängde av, drog ur kondingarna, plockade ut mitt gamla och satte i det "nya", bootade... Nope dött. Ett långt pip och 3 korta...
Prövade att sätta i det graffet från morsans gamla burk och japp, fick skärm direkt. Stängde av och satte i mitt gamla igen. Nope, dött... Då släckte jag lampan och gav upp.

Vad gör jag nu för att felsöka ifall båda grafikkorten gett upp? Kan ju iofs testa båda i morsans gamla burk...

Har ju andra moderkortet, cpu och minne på väg hem, men funkar inte något av grafikkorten så kan jag ju inte använda det ändå. Suck.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Jag har ett 8800GTS 320MB liggandes.. ett Inno3D, dock vet i katten om jag är riktigt redo att bli av med det, då jag samlar på retrodatorer..
Men har du inte hittat en lösning tills efter sommaren så hör av dig på PM, så kanske jag kan överväga någon bytes deal mot annan retrodel, då jag alltid söker retro delar till mina datorer

Jag hade 2 st gigabyte gt8800 i sli med vattenkylning som var mest hemmasnickrade grejer med cpu ocg gpu block från zalman och 2st reserators kopplade i serie.
Jag kan blanda ihop i vilken ordning grejerna kom med men började med en Cyrix 486 med ett Nvidia NV1 grafikkort.
En riktig floppystation osv.
Vet inte om jag skulle sparat den i en hörna?

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering. Plockade ur allt igen och prövade båda korten i morsans gamla burk. Funkade.
I med mitt gamla kort igen och bootade, funkade. Skiftade kort till mitt nya, funkade.

Jahopp?! Efter omstart funkade inte det nya igen, ett långt och 3 korta pip. I med mitt gamla igen, funkade...

Ska bara för skojs skull kolla med dubbla kort igen.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Känns som en dagbok snart...

Up and running! MEN, kan bara ha skärmen inkopplad på mitt gamla kort i den andra PCI-E sloten, annars reagerar inte skärmen.
Sen får jag inte upp dubbla kort i enhetshanteraren, oavsett om jag ominstallerat drivrutiner m.m. Kanske ska kolla i Win XP med.

Nope. Får inte igång båda korten.
ger upp på denna setupen nu, satsar på "nya" prylarna som kommer i veckan.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Ledig dag idag och fick hem P5Q PRO, Q9650 och 8Gb ram. Synade och tvättade av lite. Enda jag kunde se är den där lilla låsflärpen på övre PCI-E saknas, men skit samma? Sen fick jag bara moderkortet, inget annat. Inte ens manual eller I/Oplåten.

Plockade ur mina prylar och skiftade, satte dock i QX6850 bara för skojs skull. Rensade BIOS på nya mobot och bootade. Allt startade men ingen bild på skärmen... Suck! Lt den stå nån minut innan jag stängde av den. Var tvungen att börja nånstans, så plockade ur två minnesstickor. Startade och allt gick igång, likaså skärmen! Fick självmant gå in i BIOS och ladda default, sagt och gjort. In i BIOS igen och allt verkade funka. Stängde av och satte i de andra två minnesstickorna och allt gick igång. In i BIOS igen och dubbelkollade så allt var hittat och det var det. Kanon. Startade om och skulle in i Win första gången. "Win förberedde prylarna för att användas..." Klart och loggade in, verkar funka.

Öppnade enhetshanteraren och allt var ok, allt hittat. Kollade CPU-Z och HWmonitor, och allt såg bra ut, fränt!
Körde lite Bench
CPU-Z: 263,8 - 1033.
Cinebench R15: 289 på CPU och 23,53FPS i OpenGL
Cinebench R20: 617

CPUtempen ligger mellan 49-52° under Cinebench testerna.

Verkar som sagt som att QXen funkar trots allt Ska ju pröva Q9650 med som jag fick med.

Nu åker mina gamla prylar ut på tradera haha

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Har ikväll prövar Q9650 ptollen, funkar fint den med.
Fick sån feeling att jag prövade att klocka lite. Den är helt stabil i 3600mhz i Cinebench både R15 och R20.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Var tvungen att testa lite till igår

485fsb = 4365mhz stabil men aningens varm. Runt 72° vid Cinebenchkörning.

CPU-Z bench: 388,6 - 1536,8
Cinebench R15: 461
Cinebench R20: 1031

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Inaktiv

När du överklockar sådär.. Märker du någon verklig skillnad IRL på prestandan?
Jag har inte överklockat cpuer sedan min intel 233MMX cpu jag hade i slutet av 90talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

När du överklockar sådär.. Märker du någon verklig skillnad IRL på prestandan?
Jag har inte överklockat cpuer sedan min intel 233MMX cpu jag hade i slutet av 90talet

Jo men det gör jag. Laddningstider i Win är bättre. Firefox öppnas snabbare m.m. Som sagt återigen är det enbart för skojs skull och helt utan nödvändighet egentligen.

485FSB går att köra, dock vill den frysa efter en stund. så 480är nog max jag kan använda datorn. Kör just nu på 470 enbart för att veta att allt funkar.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

Jo men det gör jag. Laddningstider i Win är bättre. Firefox öppnas snabbare m.m. Som sagt återigen är det enbart för skojs skull och helt utan nödvändighet egentligen.

485FSB går att köra, dock vill den frysa efter en stund. så 480är nog max jag kan använda datorn. Kör just nu på 470 enbart för att veta att allt funkar.

Okej Jag trodde inte det gjorde skillnad på modernare cpuer.. De gamla hederliga enkärniga på 90 och början 00 vet jag ju att där var det betydlig skillnad i spel Men så fort jag slutade spela, så märkte jag inte om cpun började bli gammal så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Okej Jag trodde inte det gjorde skillnad på modernare cpuer.. De gamla hederliga enkärniga på 90 och början 00 vet jag ju att där var det betydlig skillnad i spel Men så fort jag slutade spela, så märkte jag inte om cpun började bli gammal så att säga.

Alltså om det faktiskt gör akillnad eller om det är psykiskt vet jag inte. Men vill nästan mena att den känns rappare. Men allt är bättre än min gamla E6300 i vilket fall.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MalZon:

Men allt är bättre än min gamla E6300 i vilket fall.

Den klockar ju rätt bra. 400x7 = 2800 Mhz. Min praktikant för länge sedan (en datorintresserad femteklassare) fick göra BSEL-modden med silverlack så att den gick från 266 till 333 på FSB. Har för mig den gick till 457x7 innan NB blev för varm med 1.4 volt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

Alltså om det faktiskt gör akillnad eller om det är psykiskt vet jag inte. Men vill nästan mena att den känns rappare. Men allt är bättre än min gamla E6300 i vilket fall.

Jo att den går bättre än din E63:a är ju inte konstigt
Jag har aldrig provat att överklocka cpuer över Pentium 3 serien, så jag har ingen aning om hur nyare upplevs när man överklockar.
Sedan är ju Jag lite inne på att köra allt retro default.. och mina moderna datorer går så mjukt o felfritt då jag aldrig gör något krävande, så de håller längre på att köras original, så jag slipper uppgradera i förtid Min gamla trogna laptop med 3Gen i3 har jag aldrig sett cpun på 100% mer än någon kort sekund på klassiskt kontorsarbete/surf.
Brukar du spela o sådana saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Den klockar ju rätt bra. 400x7 = 2800 Mhz. Min praktikant för länge sedan (en datorintresserad femteklassare) fick göra BSEL-modden med silverlack så att den gick från 266 till 333 på FSB. Har för mig den gick till 457x7 innan NB blev för varm med 1.4 volt.

Hade nog otur med "bäst före datum" med mitt gamla moderkort. Är mer än nöjd nu i vilket fall. Som sagt jakten på en QX9770 förtsätter
Låter som när man la silverpasta på L1-bryggan på gamla AMD Athlon prollarna...

Skrivet av anon317915:

Häftigt projekt, har ett gäng av den här tidens datorer som jag kör som hackintosh så det var och är fina grejor. Vissa av dom fixade fyra skärmar och jag har livestreamat och gjort många av mina låtar/musik med såna. En kör jag en sixcore xeon på men den funkar inte grafiken på längre eller om det är oxid som gör att det strular när jag testade den i förrgår. Jag lagade/bytte kondingar på grafikkort som funkar till dom för ett tag sedan.

https://youtu.be/74Ru2Y5sid0

Funderade på 771-modden och en Xeon men vet inte om det gör någon större skillnad?

Skrivet av anon309108:

Jo att den går bättre än din E63:a är ju inte konstigt
Jag har aldrig provat att överklocka cpuer över Pentium 3 serien, så jag har ingen aning om hur nyare upplevs när man överklockar.
Sedan är ju Jag lite inne på att köra allt retro default.. och mina moderna datorer går så mjukt o felfritt då jag aldrig gör något krävande, så de håller längre på att köras original, så jag slipper uppgradera i förtid Min gamla trogna laptop med 3Gen i3 har jag aldrig sett cpun på 100% mer än någon kort sekund på klassiskt kontorsarbete/surf.
Brukar du spela o sådana saker?

Man märkte nog mer skillnad på den tiden och med dem prylarna än nu.
Jo, är väl tanken att denna ska göra med. Märkt av nån blåskärm nu när man väckt burken från sömnläget, så kanske ska gå ner i FSB och klockfrekvens enbart för att få allt 100-stabilt.

Kör lite Quake 3 fortfarande på laptopen, men är väl det. Surfar mest. Redigerar lite bilder och film med.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

Man märkte nog mer skillnad på den tiden och med dem prylarna än nu.
Jo, är väl tanken att denna ska göra med. Märkt av nån blåskärm nu när man väckt burken från sömnläget, så kanske ska gå ner i FSB och klockfrekvens enbart för att få allt 100-stabilt.

Kör lite Quake 3 fortfarande på laptopen, men är väl det. Surfar mest. Redigerar lite bilder och film med.

japp... på den tiden var det omöjligt att använda en 10år gammal dator till vardags efter 3-4år hade utvecklingen gått så enormt att det knappt gick använda vanliga program.
Men det var en väldigt kul era att uppleva, då det var så enormt stora skillnader på varje generation under 80-90talsskiftet.. Det var ju nästan 100% prestandaökning på varje generation, medans i dagens läge märker man ju ingen skillnad mellan en 8:e gen eller en 9:e gen i3a mer än i testprogram eller om man använder så krävande program/spel att man nyttjar 100% cpu tid över längre tid. hur många procent prestandaökning är det på 8:e o 9:e 20% kanske (siffra tagen ur luften)

Okej.. Men redigera film kan nog vara lite krävande.. åtminstone minneskrävande
Quake 3 har jag aldrig spelat.. Jag har det nog liggande bland alla flera hundratals spel jag har som man skaffa via DC++.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

japp... på den tiden var det omöjligt att använda en 10år gammal dator till vardags efter 3-4år hade utvecklingen gått så enormt att det knappt gick använda vanliga program.
Men det var en väldigt kul era att uppleva, då det var så enormt stora skillnader på varje generation under 80-90talsskiftet.. Det var ju nästan 100% prestandaökning på varje generation, medans i dagens läge märker man ju ingen skillnad mellan en 8:e gen eller en 9:e gen i3a mer än i testprogram eller om man använder så krävande program/spel att man nyttjar 100% cpu tid över längre tid. hur många procent prestandaökning är det på 8:e o 9:e 20% kanske (siffra tagen ur luften)

Okej.. Men redigera film kan nog vara lite krävande.. åtminstone minneskrävande
Quake 3 har jag aldrig spelat.. Jag har det nog liggande bland alla flera hundratals spel jag har som man skaffa via DC++.

Jo, minns när jag uppgraderade från 486DX4 100MHz till AMDK6 200MHz, ungefär 500% bättre prestanda vid kompilering
De tiderna är ju länge sen förbi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Jo, minns när jag uppgraderade från 486DX4 100MHz till AMDK6 200MHz, ungefär 500% bättre prestanda vid kompilering
De tiderna är ju länge sen förbi.

mmm det var tider... men visst var det roligare med hårdvara på den tiden
Jag hade en(jag har den kvar ännu) en 486 sx25 och gjorde klivet till Pentium 100MHz det var en wow upplevelse oxå