Hårdvarukrav - Hemmaserver

Permalänk
Medlem

Hårdvarukrav - Hemmaserver

Funderar på att fixa en hemmaserver men har lite svårt att komma fram till vad jag skulle behöva för hårdvara för att klara av det jag tänkt mig. Intresserad av något i stil med:

- Automatisk backuplagring från 2-4 datorer (Gärna hot swap samt RAID)
- Spelserver för 1-2 spel (t.ex. Minecraft (lätt-medium moddat för max 8 pers) samt eventuellt Starbound eller något annat lite snällare spel)
- Egen Mailserver (4-6 pers räcker)
- Brandvägg (NGFW?) och DDOS skydd (vet det är på mjukvarusidan men tänkte nämna det när jag ändå är igång)

Hoppas det inte är allt för diffust!

Tack för er tid!

Permalänk
Medlem

För de användningsområden som du nämner ovan så duger det mesta tillverkat från 2014 och framåt.

Men om du ska köpa delar så rekommenderar jag något prisvärt från Ryzen 5 eller 7 serien med 16-32 Gb RAM.

Om detta är något du gillar att pyssla med för att bygga fantastiska lösningar utan att behöva lägga ner 90% av din vakna tid så vill jag slå ett slag för UnRAID plattformen. Jag hoppade på den för drygt ett år sedan och det har inte gått en dag utan att jag imponeras av hur bra denna plattform funkar, stabil, smidig, kostnadseffektiv.

UnRAID

Jag körde en vanlig Linux Distro i 7 år innan UnRAID och det funkade också bra men jag fick lägga betydligt mycket mera tid på att konfigurera den för varje sak jag ville lösa.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Tack!

Du råkar inte ha en känsla för ett bra intervall med CPU kärn- och tråd-antal samt hastighet för jobbet? Förstått det som att saker som mailservrar kan sluka en del prestanda (men kanske fått det om bakfoten?).

Kikade lite smått på UnRAID för ett tag sedan och lär nog ge det ett försök

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar personligen att man köper riktiga prylar.
Mailserver drar tämligen ingenting.
Körde Kerio, filserver, webb, ftp samt lite annat (rdp, webläsare diverse klienter) på min förra Xeon e3 1230 och lasten på cpu var minimal.

http://mullet.se/product.html?product_id=348659
Schysst liten buk, alternativt P microserver el dylikt.
Begagnat finns på ggsp.se

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av belee:

Tack!

Du råkar inte ha en känsla för ett bra intervall med CPU kärn- och tråd-antal samt hastighet för jobbet? Förstått det som att saker som mailservrar kan sluka en del prestanda (men kanske fått det om bakfoten?).

Kikade lite smått på UnRAID för ett tag sedan och lär nog ge det ett försök

En mailserver för dig och din familj eller ett medelstort företag?
Om det är det förstnämnda så är lasten försumbar, att skicka/ ta emot ett e-post meddelande kräver oftast mindre processorkraft än att öppna ett word dokument.

Jag började med en Ryzen 5 3600 som jag körde ett 10 tal docker containers och 3 virtuella maskiner på. Det är otroligt vad den processorn är kapabel till för sitt pris.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Kör själv en dual Xeon E5-2670 med 128GB ram och 20x4TB lagring och 4x6TB för paritetsdata. Den kör typ allt här hemma.
Backupar maskiner som sedan i sin tur speglas till obegränsad Google Drive, kör ca 45 aktiva docker containers just nu inklusive Plex (har ett Quadro P2000 får HW transcoding), Jira, BitBucket, TeamCity, mail med mera. Kör även domänkontrollant på den osv.
Idag hade en 16 kärnig Ryzen/Threadripper varit effektivare... men för pengarna fick jag väldigt mycket.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

En mailserver för dig och din familj eller ett medelstort företag?
Om det är det förstnämnda så är lasten försumbar, att skicka/ ta emot ett e-post meddelande kräver oftast mindre processorkraft än att öppna ett word dokument.

Jag började med en Ryzen 5 3600 som jag körde ett 10 tal docker containers och 3 virtuella maskiner på. Det är otroligt vad den processorn är kapabel till för sitt pris.

Tänker för mig och familjen
Då har jag något att gå utifrån. Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Kör själv en dual Xeon E5-2670 med 128GB ram och 20x4TB lagring och 4x6TB för paritetsdata. Den kör typ allt här hemma.
Backupar maskiner som sedan i sin tur speglas till obegränsad Google Drive, kör ca 45 aktiva docker containers just nu inklusive Plex (har ett Quadro P2000 får HW transcoding), Jira, BitBucket, TeamCity, mail med mera. Kör även domänkontrollant på den osv.
Idag hade en 16 kärnig Ryzen/Threadripper varit effektivare... men för pengarna fick jag väldigt mycket.

Tror du det räcker med 64 GB DDR4 3200 eller vill jag köra mer/snabbare? (för uppgifterna jag tänkte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av belee:

Tror du det räcker med 64 GB DDR4 3200 eller vill jag köra mer/snabbare? (för uppgifterna jag tänkte)

För de uppgifter du nämnde krävs inget mera än 16 Gb men om vill ha något att växa i så köp 32 eller 64.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av belee:

Tror du det räcker med 64 GB DDR4 3200 eller vill jag köra mer/snabbare? (för uppgifterna jag tänkte)

Du klarar dig med mindre än så. Sedan är det lätt så att man, när man väl börjar köra saker, kommer på mer saker man vill köra. På mina 128GB så kör jag tex tmp i ramdisk osv, även Plex transcoder skriver till ramdisk för att slippa slita på ssd'n osv.
Så jag skulle rekommendera dig att börja med minne för det du tänker dig du behöver, men om du har fyra slots så försök kanske köra på två. Då har du möjligheten att lägga till mer om du kommer på att du vill ha det utan att byta ut alla minnen.

Säg att du siktar på 16GB, köp 2x8GB istället för 4x4GB. Eller om du siktar på 32GB, köp 2x16GB istället för 4x8GB. Då kan du utan att byta ut allt minne dubblera rätt enkelt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P