Köpråd, laptop till programmering

Permalänk
Medlem

Köpråd, laptop till programmering

Hej!

Jag ska plugga till javautvecklare och behöver därför skaffa en ny laptop som passar för ändamålet.
Vore väldigt tacksam för tips eftersom jag inte har så bra koll själv. Jag har kikat lite på dessa två:

https://www.inet.se/produkt/1965926/acer-aspire-5-15-6-ryzen-...

https://www.inet.se/produkt/x158501/samsung-galaxy-book-15-6-...

Mvh

Permalänk
Medlem

Ryzen7 skulle vara mitt val - fler kärnor, vilket kan vara bra vid multitrådade lösningar.

Men ännu viktigare är antal videoutgångar - kan du ha flera bildskärmar kopplade till datorn är det en fördel. Jag har kommit fram till att 3 bildskärmar är optimalt eftersom då kan man ha IDE på en, dokumentation på en annan och en tredje för diverse. (Mail, chat eller mer dokumentation)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Ryzen7 skulle vara mitt val - fler kärnor, vilket kan vara bra vid multitrådade lösningar.

Hej, jag lånar tråden lite! Jag letar också efter en laptop för programmering och endast programmering. Ingen gaming alls.

En laptop jag sitter och funderar på är Lenovo Legion 5 som har processorn Ryzen 7 (5800H)
https://www.inet.se/produkt/1966002/lenovo-legion-5-15-6-ryze...

Trådskaparen länkade en Acer laptop som har Ryzen 7 (5700U).

Är skillnaden mellan 5700U och 5800H stor? Acer laptopen är mycket billigare.

Så min fråga är vilken laptop bör jag köra på? Är det värt att betala 6500kr mer för 5800H? Jag känner att jag behöver lite synpunkter.

Tack på förhand

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Kollar på Passmark: https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
Prestandasiffror:
5700U - 16223, 8 kärnor, 1.8GHz
5800H - 22021, 8 kärnor, 3.2GHz

Beroende på vad du skapar för program så kan klockfrekvensen ha betydelse för prestanda. Även vad du annars kör kan ha betydelse. 5700U kommer nog att "tappa flåset" fortare om du kör något tyngre eller vill köra nåt spel som omväxling. Alternativt om du vill redigera video.

Permalänk

Java det körde jag på min 486a 66MHz, 4MB ram, 420MB Hdd, det var lite slött, men när jag fick in 8MB herre jävlar vad det flöt på. Kompileringar gick snabbare än vad man kunde blinka.
Jag funderar lite på vad man behöver för hårdvara idag för java och min slutsats är för grundläggande java programmering så fungerar i princip alla nya datorer som säljs.

Jag ser mer frågan vad behöver man ha för hårdvara för en smidig laptop för vanligt bruk idag, där jag säger en ny Amd/Intel cpu (ej celerion) 8GB ram och 256GB ssd, leder till att man inte ska ha några som helst problem med studierna för enklare java.
Går man upp i 16GB ram och 500GB ssd så får man en skön laptop att jobba rent allmänt i. Men är man student så har man kanske ont om pengar och man får köpa något enkelt.

Sedan till laptoppen skaffa extern skärm, mus + tangentbord.

Mitt tips vid köp av datorer är att vissa butiker har alltid rea, olika veckor på olika datorer. När det är rea på en viss dator man gillar slå då till. Detta med att i förhand säga att jag vill ha exakt den datormodellen, ja det kan man göra. Men man kommer garanterat få betala mer pengar än mitt sätt att vänta in rea.

Detta med att vänta in rea metoden gjorde jag även på min kamera, tv, dammsugare. Det blev den modellen som de just då hade ca30% rea på, där de nu idag kostar ca 30% mer.

*edit*
Angående Macbook M1. Skitskön, bara det att de flesta studenter klarar sig på en hälften så billig dator. Men har man råd med lyx, så har man. Sedan kan man spela och annat på laptopen. Men det är inte grundläggande java utbildningar som är det som verkligen behöver datorkraften idag.

Javautveckling för mobilappar har dock varit segt, en cpu med hög singeltrådprestanda är inte fel för detta.

Permalänk
Medlem

@ehsnils Tack för svar! Mycket uppskattat!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson