iPad eller Laptop på universitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker fortfarande det är vettigare att köra remote desktop, det är så man förmodligen kommer arbeta sedan när man pluggat färdigt ändå. Har själv kört remote desktop eller VDI för jobbet de 10 åren och det blir bara vanligare bland de som behöver mer kraft än till Outlook och Word. Bättre att ha en tunn klient oavsett om det är en fläktlös laptop eller iPad och köra beräkningarna på en stationär även när man pluggar. Och kör man remote desktop så spelar det ingen roll om det är en iPad, laptop, Surface Pro eller Chromebook man sitter på.

Tycker den stora frågan är huruvida du vill anteckna på papper eller en platta, sätter man på något skärmskydd som Paperlike så tycker jag en iPad Pro är lika bra som papper i skrivkänsla och man får fördelen att man kan kategorisera saker ordentligt. Kolladen sällan tillbaka på det jag antecknat i block under studietiden för det var så omständigt att hitta det man letade efter så om tekniken var så bra som den är idag hade jag garanterat använt en iPad Pro istället. Hade varit trevligt att kunna läsa kurslitteraturen på platta också.

Har sett att man kan låna mycke kurslitteratur som e-bok. Då får man allt på paddan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker fortfarande det är vettigare att köra remote desktop, det är så man förmodligen kommer arbeta sedan när man pluggat färdigt ändå. Har själv kört remote desktop eller VDI för jobbet de 10 åren och det blir bara vanligare bland de som behöver mer kraft än till Outlook och Word. Bättre att ha en tunn klient oavsett om det är en fläktlös laptop eller iPad och köra beräkningarna på en stationär även när man pluggar. Och kör man remote desktop så spelar det ingen roll om det är en iPad, laptop, Surface Pro eller Chromebook man sitter på.

Tycker den stora frågan är huruvida du vill anteckna på papper eller en platta, sätter man på något skärmskydd som Paperlike så tycker jag en iPad Pro är lika bra som papper i skrivkänsla och man får fördelen att man kan kategorisera saker ordentligt. Kolladen sällan tillbaka på det jag antecknat i block under studietiden för det var så omständigt att hitta det man letade efter så om tekniken var så bra som den är idag hade jag garanterat använt en iPad Pro istället. Hade varit trevligt att kunna läsa kurslitteraturen på platta också.

Finns det några nackdelar till Remote Desktop? Fördröjningar eller saker du inte kan göra?
Han kanske kan låna en iPad av någon för att testa om det fungerar som han har tänkt sig.

Permalänk
Medlem

Är inget fan av remote desktop, måste ibland in för att administrera databaser eller göra andra småsaker. Är alltid oresponsivt med fördröjningar. Om jag var tvungen att sitta och utveckla via en remote desktop session hade jag bytt jobb.

Har dock svårt att tro att folk faktiskt sitter och programmerar på det sättet även om det inte är första gången jag hör talas om det. Alla jag känner har jobb laptops.

Stavning
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Finns det några nackdelar till Remote Desktop? Fördröjningar eller saker du inte kan göra?
Han kanske kan låna en iPad av någon för att testa om det fungerar som han har tänkt sig.

Görs det rätt med bra program så märks det inte att man sitter remote om båda sidorna har vettiga anslutningar och nätverk. Det bästa för Windows är faktiskt Micrososofts egna tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag skulle satsa på en hygglig laptop. Dels därför att man kan komma att bli tvungen att programmera en del, t.ex. i Matlab och dels därför att det inte alltid, när man träffas en grupp för att labba tillsammans, går att hitta plats för hela gänget i en och samma labbsal så då kan man hitta någon annan plats där alla kan sitta tillsammans och då blir det laptop som gäller om man ska få någonting gjort. iPad i all ära men en laptop är bra att ha. Jag har tre söner, en pluggade teknisk fysik på KTH, en bioteknik på KTH och den tredje teknisk fysik på LiTH. Alla tre kände att första året kanske det räckt med terminasal och hemdator men senare blev det i stort sett nödvändigt med en skaplig laptop. Många pass med kompisar för att programmera för labbar och skriva labb-rapporter. Det räckte inte med en padda, den kunde möjligtvis ha varit bra för anteckningar men en bra laptop dög för allt. Dessutom kunde man koppla sig till sitt skolkonto på ett effektivt sätt vare sig man var hemma eller på skolan. Nu vet inte jag vilka möjligheter man har på just LTU men det lär inte skilja sig särskilt mycket från andra universitet så jag skulle satsa på en bra laptop. Många universitet kör dessutom Linux på skolans datorer och då kan man ha (som mina grabbar) dual boot med Windows och någon Linux. Att köra samma OS på egna datorn som på skolans har många fördelar under studietiden.

Edit: Verkar, efter lite sökningar, som om LTU i huvudsak använder Windows 10 och dessutom har stöd för MacOS, kan kanske glömma det där med dual boot med Linux. Det verkar inte finnas aktivt stöd för Linux (rätta mig om jag har fel)

Pratade med en av sönerna som direkt svarade: en 2-in-1 den bästa han har råd med, inte större skärm än 14 tum. funkar både som padda och laptop. Köper han en som är för dyr är den för stöldbegärlig, en som är för billig så kanske den inte klarar jobbet. Han ska släpa på den i kanske fyra, fem år så inte för tung. Bra kvalitet kan den räcka till första jobbet också (fast på sonens första jobb blev det jobbet som försedde honom med en laptop med specialutrustning p.g.a. högt ställda krav på säkerhet och sekretess).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Är inget fan av remote desktop, måste ibland in för att administrera databaser eller göra andra småsaker. Är alltid oresponsivt med fördröjningar. Om jag var tvungen att sitta och utveckla via en remote desktop session hade jag bytt jobb.

Har dock svårt att tro att folk faktiskt sitter och programmerar på det sättet även om det inte är första gången jag hör talas om det. Alla jag känner har jobb laptops.

Har i o f s jobbat remote men då hade jag specialdedikerad lina och programmerade egentligen helt och hållet hemma, testkörde på arbetsstationen hemma och laddade ner och startade systemen om då jag var klar och hade testat färdigt. Att programmera remote var mördande, mitt upplägg var bättre ur alla synpunkter. Ladda hem vid login, jobba hemma, ladda tillbaka efter att programmeringen var klar.
Någon gång, vid konsultjobb, skulle man köra Cyrus mot en server och det upplevde i alla fall jag som direkt dödande.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa alla kommentarer men kan i alla fall flika in med att jag läser civilingenjör och använder mig av en iPad Pro + Magic Keyboard + Apple Pencil. Använde MacBook Pro under basåret men sålde av den till förmån för iPaden.

Tar alla anteckningar på den (givetvis med pennan, inte tangentbord. Viktigt att träna muskelminnet för att det ska sätta sig) och gör uppgifter i en app som heter "Goodnotes".

För surfande var MacBooken skönare så jag kan ibland sakna den för den sakens skull. Men skönt att slippa behöva släpa på både dator + anteckningsblock/pennor. Tillägger att hemma har jag en stationär dator.

Permalänk

Kör själv iPad Pro för anteckningar/matte/fysik (vill aldrig mer använda vanligt papper och penna igen). Funkar extremt bra, använder mig av Goodnotes 5 som har en hel del hjälpbara funktioner och är överlägset bäst om du frågar mig. Stark rekommendation för den som skriver mycket för hand och vill "digitalisera" sitt arbete. Rekommenderar även ett "Paperlike" skärmskydd vilket ger motstånd och väldigt behaglig papperskänsla när man skriver.

Däremot skulle jag inte rekommendera en iPad som "huvudenhet" för skolan just för att det inte är en riktig dator. Magic keyboard är trevligt ja, men den löser inte problemen med mjukvaran. Mjukvaran för iPads är extremt begränsad idag, det är ett mobil operativsystem fast i större format. Finns knappt en riktig filhanterare, finns inget stöd för desktop program (de iPad alternativen som finns är typ mobilappar men utan 70% av funktionerna), och att flytta filer mellan enheter och adaptrar är bara besvärligt.

En laptop är enligt mig ett måste för ingenjörsstudier. Och jag tycker att du bör prioritera en laptop före en iPad (båda om möjligheten finns). Det kommer finnas flera gånger man behöver en PC för t.ex. ett program och då är det inte jätte kul om man inte kan installera detta för att man har en iPad. En iPad, är just en iPad och inte en dator. Apple har gjort detta ganska tydligt, då de vill se iPaden mer som ett tillbehör till en Mac än en ersättare.

Det kan låta dyrt att ha en iPad för bara anteckningar, men iPaden kan komma till användning till en hel del saker, allt från ritning, läsa eböcker, titta på film, slösurf och typ allt annat du kan göra i mobilen. Det är nog den enhet jag använder mest av allt idag.