iPad eller Laptop på universitet

Permalänk
Medlem

iPad eller Laptop på universitet

Ska nu till höst börja plugga Civilingenjör, jag äger redan en stationär dator som den gamern jag är men behöver ju något annat för att ha i plugget.

Har funderat på att skaffa en iPad då jag gillar att anteckna för hand och det hade då gjort att jag sluppit massa papper och organisering av anteckningar. Frågan är då om man behöver en laptop för vissa program eller liknande eller klarar man sig med en iPad med stationär dator som komplement.

Tacksam för alla svar

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om du behöver en dator med dig till skolan, men om huvudsyftet är att anteckna i skolan så vill jag bara tipsa om Remarable 2. Den kan även laddas med tex pdf'er som du kan läsa på plattan. Remarkable använder e-ink teknik som är mycket trevligare att titta på än en iPad skärm.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vet inte om du behöver en dator med dig till skolan, men om huvudsyftet är att anteckna i skolan så vill jag bara tipsa om Remarable 2. Den kan även laddas med tex pdf'er som du kan läsa på plattan. Remarkable använder e-ink teknik som är mycket trevligare att titta på än en iPad skärm.

Måste erkänna att jag också vart intresserad av den efter att ha sett denna video

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Måste erkänna att jag också vart intresserad av den efter att ha sett denna video

Jag hade 1'an och har nu uppgraderat mig till 2'an. Båda fungerar lika bra. Den stora skillnaden som jag ser det är batteritiden. 1'an fick man ladda någon gång i veckan, 2'an laddar jag med flera veckors mellanrum. Man brukar kunna köpa 1'an begagnad om man vill lägga lite mindre pengar. Tror jag fick 2500kr för min när jag sålde den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kommer troligtvis behöva MATLAB eller något liknande program, en laptop kommer du ha mer nytta av än en iPad. Om du skriver vilket program eller vilken skola du ska börja på kommer det bli lättare att avgöra.

Permalänk
Medlem

Gratis! Vad är det för inriktning?
OT: Jag rekomenderar en laptop, såsom en surface pro. Främst eftersom man måste ibland använda speciela program i skolan, för gruppövningar och liknande.

Permalänk
Medlem

En surface pro kanske hade varit ett bra mellanting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kommer troligtvis behöva MATLAB eller något liknande program, en laptop kommer du ha mer nytta av än en iPad. Om du skriver vilket program eller vilken skola du ska börja på kommer det bli lättare att avgöra.

Ska börja LTU Civilingenjör öppen ingång.
Vet inte vad jag vill plugga, därav öppen ingång.
Hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Gratis! Vad är det för inriktning?
OT: Jag rekomenderar en laptop, såsom en surface pro. Främst eftersom man måste ibland använda speciela program i skolan, för gruppövningar och liknande.

Hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edkall:

Hoppas det hjälper!

https://www.ltu.se/edu/course/M00/M0047M/M0047M-Differentialk...

I kursplanen ser du att du kommer använda dig av MATLAB. En Surface Pro kan vara ett bra alternativ som någon redan har nämnt. Då får du en laptop som fungerar lite som en tablet

Permalänk
Medlem
Skrivet av edkall:

Ska nu till höst börja plugga Civilingenjör, jag äger redan en stationär dator som den gamern jag är men behöver ju något annat för att ha i plugget.

Har funderat på att skaffa en iPad då jag gillar att anteckna för hand och det hade då gjort att jag sluppit massa papper och organisering av anteckningar. Frågan är då om man behöver en laptop för vissa program eller liknande eller klarar man sig med en iPad med stationär dator som komplement.

Tacksam för alla svar

iPad med stationär dator kommer fungera perfekt skulle jag säga. Det mesta kan köras direkt på iPad och de gångerna du skall köra Matlab på språng så kan du köra remote desktop till din stationära, fungerar riktigt bra. Det kräver ju dock att du köra någon typ av tangentbord och mus, skulle du t.ex. köra en iPad Pro med Magic Keyboard hade det inte varit några problem. Har du en bra stationär skulle jag föredra det före en vanlig laptop för snabbheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

iPad med stationär dator kommer fungera perfekt skulle jag säga. Det mesta kan köras direkt på iPad och de gångerna du skall köra Matlab på språng så kan du köra remote desktop till din stationära, fungerar riktigt bra. Det kräver ju dock att du köra någon typ av tangentbord och mus, skulle du t.ex. köra en iPad Pro med Magic Keyboard hade det inte varit några problem. Har du en bra stationär skulle jag föredra det före en vanlig laptop för snabbheten.

Måste jag ha på datorn hemma isåfall. Antar att det blir över internet med det ska inte va några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edkall:

Måste jag ha på datorn hemma isåfall. Antar att det blir över internet med det ska inte va några problem.

Ja det blir ju via nätet men det är ju inget större problem, jag jobbar via remote desktop till 100% och det märks i princip inte att det inte är lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det blir ju via nätet men det är ju inget större problem, jag jobbar via remote desktop till 100% och det märks i princip inte att det inte är lokalt.

Men visst måste datorn stå på hemma. Inget problem egentligen. Är bara osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edkall:

Men visst måste datorn stå på hemma. Inget problem egentligen. Är bara osäker.

Ja det är väl lättast, skall väl gå att göra så den väcks också men det har jag inte orkat gräva i.

Permalänk

LTU har bra med datorer i datorsalarna, du klarar dig gott även utan en laptop. För anteckningar och liknande kan någon annan mer insatt ge dig bättre tips, men en padda eller laptop kommer du inte behöva köra varken cad eller MATLAB på. Du klarar dig utan tvekan med en stationär hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakyhider:

LTU har bra med datorer i datorsalarna, du klarar dig gott även utan en laptop. För anteckningar och liknande kan någon annan mer insatt ge dig bättre tips, men en padda eller laptop kommer du inte behöva köra varken cad eller MATLAB på. Du klarar dig utan tvekan med en stationär hemma.

Grymt. Hade ingen aning om datorerna på skolan men det låter ju som att du har koll på läget. Tack för infon.

Permalänk
Medlem

MATLAB verkar ju i viss mån gå att använda mobilt också: https://se.mathworks.com/products/matlab-mobile.html
Skulle nog undersöka begränsningarna väldigt noga och kolla om eventuell studentlicens stöds innan jag gav mig på det.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

MATLAB verkar ju i viss mån gå att använda mobilt också: https://se.mathworks.com/products/matlab-mobile.html
Skulle nog undersöka begränsningarna väldigt noga och kolla om eventuell studentlicens stöds innan jag gav mig på det.

Har sett att man kan göra allting genom webbläsare. Men kan annars bara köra från min stationära.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett lite tråkigt svar är att det kanske är bäst att avvakta lite och se vilka behov som uppstår. Troligen tillhandahåller finns det som sagt gott om datorer på universitetet (och du hade ju ändå en hemma), så då är det MATLAB på språng och anteckningar som är typiska scenarier. Penna och papper är dock ofta svårslaget för anteckningar, så om man inte vill riskera att köpa något i onödan man kanske se hur det verkar fungera för andra i de aktuella kurserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ett lite tråkigt svar är att det kanske är bäst att avvakta lite och se vilka behov som uppstår. Troligen tillhandahåller finns det som sagt gott om datorer på universitetet (och du hade ju ändå en hemma), så då är det MATLAB på språng och anteckningar som är typiska scenarier. Penna och papper är dock ofta svårslaget för anteckningar, så om man inte vill riskera att köpa något i onödan man kanske se hur det verkar fungera för andra i de aktuella kurserna.

Förstår helt. Samtidigt så måste man ju se universitetet som något viktigt och även om det kostar mycket pengar så kan det vara värt investeringen. Men som du säger så ska jag nog vänta lite och om jag tycker det fungerar dåligt så löser jag det där och då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edkall:

Förstår helt. Samtidigt så måste man ju se universitetet som något viktigt och även om det kostar mycket pengar så kan det vara värt investeringen. Men som du säger så ska jag nog vänta lite och om jag tycker det fungerar dåligt så löser jag det där och då.

Missförstå mig rätt; jag motsätter mig varken att investera eller köpa prylar för att det är roligt, men det finns en risk för att de blir liggande i väskan (eller hemma) av praktiska orsaker. Kanske antecknar man snabbare på papper, eller också gillar man att kunna lägga prylarna obevakade ibland? Det är inte så dumt att kunna bläddra tillbaka och skumläsa sina anteckningar om man har ett hum om när det var och vad det handlade om också. Nog för att det kan vara praktiskt att få dem sökbara på riktigt, men det beror lite på hur man använder dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Missförstå mig rätt; jag motsätter mig varken att investera eller köpa prylar för att det är roligt, men det finns en risk för att de blir liggande i väskan (eller hemma) av praktiska orsaker. Kanske antecknar man snabbare på papper, eller också gillar man att kunna lägga prylarna obevakade ibland? Det är inte så dumt att kunna bläddra tillbaka och skumläsa sina anteckningar om man har ett hum om när det var och vad det handlade om också. Nog för att det kan vara praktiskt att få dem sökbara på riktigt, men det beror lite på hur man använder dem.

Fattar helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av edkall:

Tacksam för alla svar

Jag skulle satsa på en hygglig laptop. Dels därför att man kan komma att bli tvungen att programmera en del, t.ex. i Matlab och dels därför att det inte alltid, när man träffas en grupp för att labba tillsammans, går att hitta plats för hela gänget i en och samma labbsal så då kan man hitta någon annan plats där alla kan sitta tillsammans och då blir det laptop som gäller om man ska få någonting gjort. iPad i all ära men en laptop är bra att ha. Jag har tre söner, en pluggade teknisk fysik på KTH, en bioteknik på KTH och den tredje teknisk fysik på LiTH. Alla tre kände att första året kanske det räckt med terminasal och hemdator men senare blev det i stort sett nödvändigt med en skaplig laptop. Många pass med kompisar för att programmera för labbar och skriva labb-rapporter. Det räckte inte med en padda, den kunde möjligtvis ha varit bra för anteckningar men en bra laptop dög för allt. Dessutom kunde man koppla sig till sitt skolkonto på ett effektivt sätt vare sig man var hemma eller på skolan. Nu vet inte jag vilka möjligheter man har på just LTU men det lär inte skilja sig särskilt mycket från andra universitet så jag skulle satsa på en bra laptop. Många universitet kör dessutom Linux på skolans datorer och då kan man ha (som mina grabbar) dual boot med Windows och någon Linux. Att köra samma OS på egna datorn som på skolans har många fördelar under studietiden.

Edit: Verkar, efter lite sökningar, som om LTU i huvudsak använder Windows 10 och dessutom har stöd för MacOS, kan kanske glömma det där med dual boot med Linux. Det verkar inte finnas aktivt stöd för Linux (rätta mig om jag har fel)

Permalänk
Medlem

Var sällan jag kände behov av en laptop när jag pluggade (LiTH), allt som oftast satt vi hellre i datorsalarna. Drar upp det då jag inte tycker man ska behöva känna att det är ett måste.

Ska man köra med laptop på föreläsningar så är det bra om den är liten så man får plats med den. Kan vara ganska tight. Samtidigt föredrar jag personligen en större dator för arbete.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ragin Pig:

Var sällan jag kände behov av en laptop när jag pluggade (LiTH), allt som oftast satt vi hellre i datorsalarna. Drar upp det då jag inte tycker man ska behöva känna att det är ett måste.

Ja precis, om det ändå blir naturligt att man går dit och jobbar (ofta finns det ju också bättre datorer, skärmar och allmän arbetsmiljö) tjänar man ju inte så mycket på att ha en egen också.

Skrivet av Ragin Pig:

Ska man köra med laptop på föreläsningar så är det bra om den är liten så man får plats med den. Kan vara ganska tight.

Om man vill slippa onda ögon är det också bra med något fläktlöst (eller i alla fall tyst).

Permalänk
Avstängd

När jag pluggade, systemvetenskap färdig för typ tio år sedan, så var det i princip ett krav med laptop. Rent formellt så kunde de inte kräva att man köpte laptop och det var en av typ 85 i klassen som vägrade till en början. Men även han köpte en begagnad efter några månader för det gick inte annars.

För bara anteckningar funkar ju en iPad, speciellt om man har ett tangentbord till den, men för grupparbeten och sånt så är ju en dator mycket enklare att använda. Sen vet jag förstås inte hur det är på den skolan men där jag pluggade så hade man inte blivit så populär om man var den personen som krävde att allt grupparbete skulle ske i en datorsal.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst riktigt alla inlägg men tycker det flödar av dåliga tips, så jag skrollade förbi mycket. En laptop var ett 100% måste för mig när jag pluggade civilingenjör. Även om det finns datorer i datorsalar med CAD, MATLAB etc så är det ganska tråkigt att vara så begränsad (om nu alla andra coola katter har laptop och går o sätter sig tillsammans någonstans). Sedan är det fantastiskt när man ska tentaplugga eller skriva rapporter (vilket det blir mkt av) det är ganska trist att sätta dig i en datorsal o skriva rapport också om man ska arbeta med någon, sedan förekommer också andra lektioner/föreläsningar i datorsalarna så det är inte alltid det finns ledigt.

Min poäng är att en iPad hade kanske funkat för det grundläggande så som att tentaplugga, men det blir jobbigt och begränsande. En laptop är det absolut bästa, det behövs inget kraftpaket heller utan något lätt och smidigt.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

När jag pluggade, systemvetenskap färdig för typ tio år sedan, så var det i princip ett krav med laptop. Rent formellt så kunde de inte kräva att man köpte laptop och det var en av typ 85 i klassen som vägrade till en början. Men även han köpte en begagnad efter några månader för det gick inte annars.

För bara anteckningar funkar ju en iPad, speciellt om man har ett tangentbord till den, men för grupparbeten och sånt så är ju en dator mycket enklare att använda. Sen vet jag förstås inte hur det är på den skolan men där jag pluggade så hade man inte blivit så populär om man var den personen som krävde att allt grupparbete skulle ske i en datorsal.

Grymt

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande det är vettigare att köra remote desktop, det är så man förmodligen kommer arbeta sedan när man pluggat färdigt ändå. Har själv kört remote desktop eller VDI för jobbet de 10 åren och det blir bara vanligare bland de som behöver mer kraft än till Outlook och Word. Bättre att ha en tunn klient oavsett om det är en fläktlös laptop eller iPad och köra beräkningarna på en stationär även när man pluggar. Och kör man remote desktop så spelar det ingen roll om det är en iPad, laptop, Surface Pro eller Chromebook man sitter på.

Tycker den stora frågan är huruvida du vill anteckna på papper eller en platta, sätter man på något skärmskydd som Paperlike så tycker jag en iPad Pro är lika bra som papper i skrivkänsla och man får fördelen att man kan kategorisera saker ordentligt. Kolladen sällan tillbaka på det jag antecknat i block under studietiden för det var så omständigt att hitta det man letade efter så om tekniken var så bra som den är idag hade jag garanterat använt en iPad Pro istället. Hade varit trevligt att kunna läsa kurslitteraturen på platta också.