Blir det mer damm i datorn genom att ha den på golvet? Vad är sanningen?

Permalänk
Inaktiv

Blir det mer damm i datorn genom att ha den på golvet? Vad är sanningen?

Hej. Många har sagt under åren att datorn får mindre damm i sig om man har den på skrivbordet och mer damm i sig om man har den på golvet.

Om jag har en dator på ett skrivbord, då får den väl i sig mer damm än på golvet där den står under skrivbordet?

Permalänk
Medlem

Hade i många år mina datorer på golvet.
Men numera står dom bakom mina skärmar.
Kan direkt säga att dom får i sig massor av mer damm när dom står på golvet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det beror på hur dammigt du har under datorn och i miljön oavsett var den står.
Sen beror det också(?) på om du har över/undertryck i chassit.

Permalänk

Damm bildas på alla ytor, men det är mer damm på golvet än det är på bordet. Detta beror på att damm på bordet börjar förr eller senare söka sig ner till golvet pga luft, eller att vi helt enkelt puttar ner det där när vi gör något vid bordet. Sen attraherar datorer, eller elektroniska enheter, till sig damm, så att ha den på golvet där mycket damm bildas, är nog ingen bra idee.

Permalänk
Medlem

Jag såg att JayzTwoCents rekommenderar att om man har datorn på golvet att man placerar datorn på ett lågt bord så den kommer upp några centimeter eller decimeter från dammet på golvet. Man kan t.ex. använda ett hyllplan och ben för att göra ett eget bord.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goedendag:

Jag såg att JayzTwoCents rekommenderar att om man har datorn på golvet att man placerar datorn på ett lågt bord så den kommer upp några centimeter eller decimeter från dammet på golvet. Man kan t.ex. använda ett hyllplan och ben för att göra ett eget bord.

Som detta bordet? https://www.ikea.com/se/sv/p/lack-sidobord-vit-30449908/

Permalänk
Medlem

Det skulle duga utmärkt, om du tycker höjden är bra. Blir det för högt är det snabbt fixat att såga av benen.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om damm i datorn: ibland har jag vägarna förbi med dammsugaren och då kan dammfiltret i fronten få sig en översyn. Inte under några omständigheter ska min dator vara synlig mer än nödvändigt.

Med tanke på det så kanske jag ska se till att köpa längre USB- och DP-kablage så jag kan ställa den mer undangömd i andra sidan av rummet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag använder en transportvagn för att få upp datorn en bit från marken. Det blir också lätt att flytta runt datorn.
Typ den här har jag:
https://www.amazon.de/gp/product/B00BN57S6K/