Bud via PM eller inte i Sweclockers marknad?

Permalänk
Medlem

Öppna kort är det bästa, både för säljaren och köparna.

Fix på denna sidan borde vara rätt enkelt, bara lägg upp en text när man skapar en annons med texten "Inga PM tillåts, alla bud sker i tråden".

Permalänk
Hedersmedlem

Sättet Sweclockers annonser fungerar på är att det är till 100% upp till säljaren att bestämma hur annonsen ska gå till. Om det ska vara först till kvarn, eller om det ska vara budgivning, eller personen man tycker bäst om, vad det än handlar om. Det tycker jag i princip är ett bra system. Därför röstade jag på "Säljaren bestämmer själv över budgivningen.".

Samtidigt tycker jag att en öppen och transparent budgivning känner jag är det bästa för alla. Den enda som har något att vinna på ett dolt bud är en köpare som vill undvika konkurrens med andra budgivare. Det är alltså i säljarens intresse att öppet redovisa alla bud han har fått. Därför röstade jag också på "Jag vill ha en helt öppen och transparent budgivning.".

(Väldigt bra, alltså, att denna poll har flera svarsalternativ! )

Det finns alltid en chans däremot om man som säljare postar någon annans bud i tråden att personen i fråga tar illa upp. Jag brukar gardera det genom att skriva något i stil med:

Citat:

Samtliga bud ska ske i tråden. Kommer ett bud ändå in per PM kommer jag posta det i tråden tillsammans med ditt användarnamn.

En risk med detta är att en säljare kan lägga upp fejkade bud. Det är upp till köparen att värdera de bud hen ser, om de blivit postade av säljaren så får man ju ta det med en nypa salt, för det blir plötsligt svårare att kontrollera. Å andra sidan ser jag inte vad alternativet skulle vara. Moderatorer kan ju inte gå in i PM och kolla, normalt.

Det går ju att köra den något hårdare:

Citat:

Samtliga bud ska ske i tråden. Kommer ett bud ändå in per PM kommer det att ignoreras.

Men man riskerar då som säljare att behöva avstå från ett bra bud, däremot så behöver man aldrig bli ifrågasatt om ett bud är på riktigt. Å andra sidan så kan ju budet komma från ett fake-konto (de förekommer även om reglerna förbjuder dem!)... så jag tror att den första varianten inte är meningsfullt sämre i praktiken, därför gör jag oftast så.

Samtidigt så innebär inte ett bud ett köptvång heller. Utifrån det perspektivet så tycker jag, att det bästa är att se budgivning som en förhandling, och att man alltid ska ha en egen uppfattning om vad man tycker något ska kosta, och vara beredd att avstå om det blir för dyrt. Budgivningen är ett slags sätt att försöka göra upp om ett pris. Det är ingen strikt auktion på det sättet. Så länge man går in i det med rätt förväntningar så brukar det funka bra.

Jag tycker personligen att det är bra att Sweclockers fungerar på det här sättet. Det finns fördelar och nackdelar med det.

Vill man ha en köp- och sälj-site med en strikt auktion finns Tradera. Jag gillar personligen inte det eftersom man ofta måste "committa" till en specifik auktion, och sitta och övervaka annars, blir lätt komplext, opersonligt, hetsigt. Att göra Sweclockers marknad till detta skulle helt ta bort den sociala aspekten som gör Sweclockers marknad unik.

Vill man hellre ha en site med annonser och där all kommunikation är säljare till spekulant, så finns Blocket. Sweclockers införde nyligen att en kommentartråd är obligatorisk på annonser, med allt det innebär. Om en säljare säger till mig att "jag fått bud på XXX", så har jag inget sätt att veta om det är sant. Att göra Sweclockers marknad till detta skulle också helt ta bort den sociala aspekten som gör Sweclockers marknad unik.

På det sättet skiljer sig Sweclockers meningsfullt från de stora andra marknadsplatserna, Tradera och Blocket, på ett sätt jag tycker är bra.

Permalänk
Skrivet av Molgorain:

@emopingvin, nu kanske jag tolkar ditt citat fel. Men inledningen med ordet "kanske", känns som en anledning till varför köparen ska reglera för hur en säljare ska utforma sin annons. Med det som utgångspunkt är min kommentar utformad.

Har jag tolkat ditt citat rätt eller fel?

Varför ska respekten för gemenskapen utgå från köparen? Är nästa steg välgörenhet och "kompispris", bara för att man är medlem på Swec?

Respekt är dubbelriktat och inte bara från en part. Om man som köparen inte gillar annonsens utformning är det bara att scrolla vidare. När flera får det förhållningssättet till marknaden, så kommer det ha en påverkan på hur annonser skrivs och det leder till en ändrad marknadskultur efter en tid.bu

Sedan behöver man inte respekt för någon annan "okänd på internet", utan man kommer långt med allmänt hyfs, vett och etikett. Samt behandla människor med allmän värdighet, samt behandla dem som människor och inte bara text.

Nja, det var nog jag som formulerade mig fel utefter vad du skrivit. Jag menar inte att just köparen ska reglera hur säljaren gör, utan snarare att den allmänna uppfattningen om moral ska göra det. Helst utan att regler uttalas, i andra hand att regler skapas.
Självklart blir det problem då alla har sen egen uppfattning. Detta skulle ju kunna lösas genom att man helt enkelt struntar i att vara med i sådan budgivning som inte följer ens egna moral. Men, det är ändå tråkigt att engagera sig i en budgivning, för att sen bli besviken. Att då dra sig ur budgivningen kan uppfattas som obekvämt, då det känns som att man själv gör fel.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pv2b:

Vill man ha en köp- och sälj-site med en strikt auktion finns Tradera. Jag gillar personligen inte det eftersom man ofta måste "committa" till en specifik auktion, och sitta och övervaka annars, blir lätt komplext, opersonligt, hetsigt. Att göra Sweclockers marknad till detta skulle helt ta bort den sociala aspekten som gör Sweclockers marknad unik.

Vill man hellre ha en site med annonser och där all kommunikation är säljare till spekulant, så finns Blocket. Sweclockers införde nyligen att en kommentartråd är obligatorisk på annonser, med allt det innebär. Om en säljare säger till mig att "jag fått bud på XXX", så har jag inget sätt att veta om det är sant. Att göra Sweclockers marknad till detta skulle också helt ta bort den sociala aspekten som gör Sweclockers marknad unik.

På det sättet skiljer sig Sweclockers meningsfullt från de stora andra marknadsplatserna, Tradera och Blocket, på ett sätt jag tycker är bra.

Väl formulerat, jag håller verkligen med. Vår ambition är inte att bli exakt som någon annan. Snarare att ta vara på en social marknadsplats där beteenden och tillvägagångssätt växer fram organiskt på communityts egna villkor.

Att välja vem man säljer till på andra premisser än bara högsta bud t.ex. är en viktig funktion i mina ögon. Många ogillar det men jag ser det som en styrka. Här kan du välja att premiera medlemmar du känner igen sedan tidigare, de som du känner extra stort förtroende för eller kanske någon som erbjuder sig att hämta ikväll istället för att du ska behöva posta osv.

Ju mindre vi behöver lägga oss i desto bättre, men självklart ska vi också försöka ta fram verktyg om vi ser att folk de facto använder tjänsten på ett sätt som vi från början inte tänkt.

Till exempel det kommande budgivningssystemet. Det är inte något slags helautomatiserat system.
Det är uppbyggt ungefär så som man delar sina quiz-resultat nuförtiden och så uppdateras annonsen med det bud som är högst för tillfället. Som en liten hjälpreda till det sätt som många valt att använda vår marknadsplats på.
Inte ett tvingande tillvägagångsätt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har ett budgivningssystem på ingång för marknaden. Det i sig är inte ett komplett system, köpare och säljare kan och får ju kontakta varandra bäst de vill här. Vi har inte någon ambition om att leka polis i hur användare kommunicerar privat. Vår uppmaning är absolut att hålla sig till tråden med en öppen budgivning, men som det ser ut idag har vi inga tankar på att aktivt förbjuda budgivning via andra metoder.

Vår ambition har aldrig varit att ha ett "riktigt" budgivningsystem. Vi är en marknadsplats likt blocket snarare än tradera först och främst, budgivning är något medlemmarna här börjat med själva. Vi vill absolut stötta och förenkla det med lite nya funktioner. Men vi planerar inte att bygga om hela marknaden så att vi har ett tvingande budgivningssystem.

En stor anledning till det är också för att det finns en stark praxis där säljaren själv väljer vem den säljer till, det vill säga inte nödvändigtvis högstbjudande. En annan anledning är att vi har gott om köpare som inte är registrerade medlemmar, skulle vi tvinga bud i tråden skulle det också innebära att vi skulle skära ner mängden potentiella köpare drastiskt.

Och, jag förstår om detta kan uppfattas som drygt men det är inte min avsikt, det finns ju ett väldigt lätt sätt att hantera det här som köpare: om priset inte passar kan man avstå. Precis som det fungerar på blocket eller andra plattformar: ringer du upp en säljare och denne påstår att den har bud som är 100% över priset i annonsen: köp det inte.

Som säljare har man förstås alltid möjligheten att själva ange i annonsen att man bara accepterar bud som syns i tråden och som köpare har man också alternativet att inte delta i budgivningar som accepterar bud utanför tråden. Men vi har inte för avsikt att tvinga fram något här.

Jag förstår vad du säger och håller med delvis.

Men det jag tror missas är att i alla fall jag och en del andra har nog inte nödvändigt viss tänkt sig att den som budar högst nödvändigtvis blir vinnaren i en aktion, om vi nu ska kalla det aktion eller bara "budgivning", kanske bättre?

Helt enkelt ett system där man måste buda i annonsen, kanske en inbyggt funktion i annonsystemet.

Grejen är ju att man vill undvika säljare som påstår att dom fått ett högre bud för att sedan driva upp systemet, eller så har dom fått ett högre bud i PM men hur ska andra veta, därför uppstå misstro mellan köpare och säljare.

Som jag ser det är ett budsystem till för att se vad olika spekulanter är bereda att ge, sedan kan säljaren avsluta annonsen när den vill och sälja till den han väljer.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pa1983:

Jag förstår vad du säger och håller med delvis.

Men det jag tror missas är att i alla fall jag och en del andra har nog inte nödvändigt viss tänkt sig att den som budar högst nödvändigtvis blir vinnaren i en aktion, om vi nu ska kalla det aktion eller bara "budgivning", kanske bättre?

Helt enkelt ett system där man måste buda i annonsen, kanske en inbyggt funktion i annonsystemet.

Grejen är ju att man vill undvika säljare som påstår att dom fått ett högre bud för att sedan driva upp systemet, eller så har dom fått ett högre bud i PM men hur ska andra veta, därför uppstå misstro mellan köpare och säljare.

Som jag ser det är ett budsystem till för att se vad olika spekulanter är bereda att ge, sedan kan säljaren avsluta annonsen när den vill och sälja till den han väljer.

Men då är det ju inget "system" du efterfrågar, du efterfrågar en regel tänker jag?
Du vill att vi inte ska tillåta att folk som lagt upp en säljesannons får ett PM med bud i alternativt att de inte ska få lov att acceptera ett sådant bud? Och de ska inte heller kunna acceptera bud utifrån swec, tex om deras polare ser annonsen och ringe rupp dig - då måste du säga "nej".

Dels är det ju svårt för oss att övervaka men av tidigare nämnda anledningar så ser inte jag att det ens är något vi vill övervaka.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Nja, det var nog jag som formulerade mig fel utefter vad du skrivit. Jag menar inte att just köparen ska reglera hur säljaren gör, utan snarare att den allmänna uppfattningen om moral ska göra det. Helst utan att regler uttalas, i andra hand att regler skapas.
Självklart blir det problem då alla har sen egen uppfattning. Detta skulle ju kunna lösas genom att man helt enkelt struntar i att vara med i sådan budgivning som inte följer ens egna moral. Men, det är ändå tråkigt att engagera sig i en budgivning, för att sen bli besviken. Att då dra sig ur budgivningen kan uppfattas som obekvämt, då det känns som att man själv gör fel.

Tack för att du förtydligade det du skrev tidigare och nu när jag läser om din första kommentar, så kan jag se det du skriver nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Personligen håller jag mig enbart till budgivningar på SweClockers som sker öppet. I samtliga fall där någon sagt att denne fått ett PM privat är jag tydlig med att jag på grund av det inte längre vill vara delaktig i budgivningen. Hur ska jag kunna veta att säljaren inte blåljuger för att trissa upp priset?

Samtidigt är det väl bara slutpriset som spelar roll?

Om du ser en vara som du beredd att köpa för 5000 kr så hoppar du av, även om du kan få den "upptrissat" för 4500, bara för att någon lagt bud via PM?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Samtidigt är det väl bara slutpriset som spelar roll?

Om du ser en vara som du beredd att köpa för 5000 kr så hoppar du av, även om du kan få den "upptrissat" för 4500, bara för att någon lagt bud via PM?

Jag gissar på att det handlar om förtroende, delvis. Om man ha anledning att tro att säljaren ljuger om bud i PM så känner man sig kanske mindre benägen att köpa något, eftersom man kanske undrar vad mer säljaren också ljuger om. (Jag tänker alltså inte på det sättet, men jag kan känna att det inte är helt orimligt för någon att tänka så.)

Därför det är allra bäst om alla faktiskt postar sina bud i tråden.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Shakermaker:

Samtidigt är det väl bara slutpriset som spelar roll?

Om du ser en vara som du beredd att köpa för 5000 kr så hoppar du av, även om du kan få den "upptrissat" för 4500, bara för att någon lagt bud via PM?

Grejen är att jag inte vet om någon faktiskt lagt ett bud via PM och jag tycker det är oseriöst att inte hålla budgivningen transparent. Säljaren har så klart full rätt att bedriva sin budgivning på det sättet, men jag deltar inte under de premisserna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av pv2b:

Jag gissar på att det handlar om förtroende, delvis. Om man ha anledning att tro att säljaren ljuger om bud i PM så känner man sig kanske mindre benägen att köpa något, eftersom man kanske undrar vad mer säljaren också ljuger om. (Jag tänker alltså inte på det sättet, men jag kan känna att det inte är helt orimligt för någon att tänka så.)

Därför det är allra bäst om alla faktiskt postar sina bud i tråden.

Det är definitivt en förtroendefråga och allt det du skriver i inlägget! När jag lägger ut varor skriver jag alltid att budgivning sker i tråden och att kontakt via PM sker först efter avslutad affär. Trots detta är det ofta någon som skriver till mig via PM och då hänvisar jag konsekvent till tråden.

Det här är jag och det finns inget objektivt rätt eller fel. Däremot har jag väldigt svårt att förstå varför man väljer att inte ha en transparent budgivning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Det är definitivt en förtroendefråga och allt det du skriver i inlägget! När jag lägger ut varor skriver jag alltid att budgivning sker i tråden och att kontakt via PM sker först efter avslutad affär. Trots detta är det ofta någon som skriver till mig via PM och då hänvisar jag konsekvent till tråden.

Det här är jag och det finns inget objektivt rätt eller fel. Däremot har jag väldigt svårt att förstå varför man väljer att inte ha en transparent budgivning.

Det kanske hade varit en idé med en valfri funktion att stänga av PM? Då kan man stänga av sina PM under pågående budgivning.

Kanske inte riktigt funkar om man är mod på siten men borde ju funka för många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men då är det ju inget "system" du efterfrågar, du efterfrågar en regel tänker jag?
Du vill att vi inte ska tillåta att folk som lagt upp en säljesannons får ett PM med bud i alternativt att de inte ska få lov att acceptera ett sådant bud? Och de ska inte heller kunna acceptera bud utifrån swec, tex om deras polare ser annonsen och ringe rupp dig - då måste du säga "nej".

Dels är det ju svårt för oss att övervaka men av tidigare nämnda anledningar så ser inte jag att det ens är något vi vill övervaka.

Låter mer för mig som ni inte vill stoppa in energin i att bara ha ett transparent system där folk lägger bud så alla kan se vem som budat.

Rätt oseriöst tycker jag.

Har som sagt hela tiden sagt att man inte kan stoppa eller bör stoppa säljare från att ta ner annonsen tex om dom säjer på annat vis men att ni tycker det är OK att säljaren kan köra med "jag har fått högre bud på PM kortet" tycker jag är oseriöst.

En regel minimum, riktigt budsystem också hade varit bättre.

Men som jag skrev och vad du ignorerade var att jag söker transparens som dom flesta, inte att vinnande budet måste bli köparen.

Men jag som många har gått ifrån swecs marknad för det är mycket tislöseri som både säljare och köpare här och då kan man lika väl betala för en annons nånstans där marknaden har bra implementation på bud och regler.

Skrivet av Jacob:

Grejen är att jag inte vet om någon faktiskt lagt ett bud via PM och jag tycker det är oseriöst att inte hålla budgivningen transparent. Säljaren har så klart full rätt att bedriva sin budgivning på det sättet, men jag deltar inte under de premisserna.

Precis men efter jag pratat med mods via PM om hur man bör hantera säljare som gjorde just så här var det bar ryck med axlarna då med.
Swec verkar ha noll intresse med transparens och att skapa förtroende mellan köpare och säljare.

Men som mycket på swec blir det vi mot dom, jag har både köpt och sålt, inget av det numera är så där roligt att ha å göra med här lägre tyvärr så finns inte nån vinnare på nån sida oavsett man köper eller säljer.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pa1983:

Låter mer för mig som ni inte vill stoppa in energin i att bara ha ett transparent system där folk lägger bud så alla kan se vem som budat.

Rätt oseriöst tycker jag.

Har som sagt hela tiden sagt att man inte kan stoppa eller bör stoppa säljare från att ta ner annonsen tex om dom säjer på annat vis men att ni tycker det är OK att säljaren kan köra med "jag har fått högre bud på PM kortet" tycker jag är oseriöst.

En regel minimum, riktigt budsystem också hade varit bättre.

Men som jag skrev och vad du ignorerade var att jag söker transparens som dom flesta, inte att vinnande budet måste bli köparen.

Men jag som många har gått ifrån swecs marknad för det är mycket tislöseri som både säljare och köpare här och då kan man lika väl betala för en annons nånstans där marknaden har bra implementation på bud och regler.

Precis men efter jag pratat med mods via PM om hur man bör hantera säljare som gjorde just så här var det bar ryck med axlarna då med.
Swec verkar ha noll intresse med transparens och att skapa förtroende mellan köpare och säljare.

Men som mycket på swec blir det vi mot dom, jag har både köpt och sålt, inget av det numera är så där roligt att ha å göra med här lägre tyvärr så finns inte nån vinnare på nån sida oavsett man köper eller säljer.

Men vilket system är det du förespråkar. Konkret. Hur ska det fungera?

Att man rent konceptuellt inte bör ta emot dolda bud är jag med på. Men hur ska det regleras av oss eller systematiskt byggas bort?

Att folk inte delar dina moraliska principer behöver inte vara ett tecken på att någon är oseriös?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men vilket system är det du förespråkar. Konkret. Hur ska det fungera?

Att man rent konceptuellt inte bör ta emot dolda bud är jag med på. Men hur ska det regleras av oss eller systematiskt byggas bort?

Att folk inte delar dina moraliska principer behöver inte vara ett tecken på att någon är oseriös?

Så varför har ni andra regler, kan dessa regler modereras men inga andra menar du?
Som andra nämt har andra forum sådana regler så vad är problemet?

Regler stoppar inte folk från att bryta dom ändå har vi regler, annars kan vi lägga ner allt vad regler heter bar för nån kan välja att inte följa dom.

Och som sagt ett bud system i annonsystemet är kod, men om ni inte har budget för det så säg det då.

Som sagt regler och system för transparens är till för att bygga förtroende för marknaden men intresset från Swec sida verkar ju var absolut 0.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pa1983:

Så varför har ni andra regler, kan dessa regler modereras men inga andra menar du?
Som andra nämt har andra forum sådana regler så vad är problemet?

Regler stoppar inte folk från att bryta dom ändå har vi regler, annars kan vi lägga ner allt vad regler heter bar för nån kan välja att inte följa dom.

Och som sagt ett bud system i annonsystemet är kod, men om ni inte har budget för det så säg det då.

Som sagt regler och system för transparens är till för att bygga förtroende för marknaden men intresset från Swec sida verkar ju var absolut 0.

Om vi hade haft noll intresse hade jag förstås inte engagerat mig i att svara här. Jag efterfrågar hur detta system skulle fungera. Eller hur regeln skulle vara utformad och hur den skulle ”enforcas” tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Så varför har ni andra regler, kan dessa regler modereras men inga andra menar du?
Som andra nämt har andra forum sådana regler så vad är problemet?

Regler stoppar inte folk från att bryta dom ändå har vi regler, annars kan vi lägga ner allt vad regler heter bar för nån kan välja att inte följa dom.

Och som sagt ett bud system i annonsystemet är kod, men om ni inte har budget för det så säg det då.

Som sagt regler och system för transparens är till för att bygga förtroende för marknaden men intresset från Swec sida verkar ju var absolut 0.

Det är helt frivilligt att vara med i en budgivning. Om säljaren tar emot hemliga bud i PM är det väl bara att dra dig ur. Det är helt upp till säljaren hur denne vill göra.

Permalänk
Medlem

Man säljer väll till vem man vill och väljer vilket bud man fått själv. PM eller öppet ser ingen skillnad. Varför ska nån annan lägga sig i hur en annan väljer att sälja sina saker på en annonsplats? Räcker det inte redan med att Sweclockers redan dikterar vilka och hur många produkter man får sälja? Vill man ha en låst och transparent auktion kan man vända sig till Tradera.

tillägg, Den här tråden påminner om den här tråden. 🤣
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625429-forbehaller-mi...

Permalänk
Medlem

Det känns som att många här på forumet har väldigt höga förväntningar på att köpa datorprylar till bra priser, så pass höga förväntningar att det ser det som en rättighet. Sedan blir det stor besvikelse när systemet inte fungerar till ens fördel. Det gäller inte bara den här frågan, utan även den senaste tidens bristvaror m.m.

Det kanske bör beskrivas tydligare i reglerna för marknaden att det är upp till säljaren vem den vill sälja till, och upp till köparen vem den vill köpa av. Gillar man inte bud via PM så behöver man inte delta i auktionen.

Personligen tycker jag att det är viktigt med balans mellan säljarens och köparens rättigheter, men det är ju en otroligt svår fråga. Det finns ju en tråd här som är aktiv just nu och handlar om en tvist på Tradera, som illustrerar hur svårt det är för en tredje part att agera mäklare i sådana här lägen. Det är nästan omöjligt att agera opartiskt i.o.m. den lilla insikten mäklaren har i affären (båda parterna har möjligheten att vara oärliga och mäklaren har små möjligheter att kontrollera sanningshalten). Friare regler för både säljare och köpare tror jag själv är bra, men det lägger ju å andra sidan större ansvar på de både parterna.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv

Trams. Jag lämnar till 90% av mina bud via pm. Tror foliehattarna att säljaren försöker trissa upp sitt pris så kan de helt enkelt avstå buda.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av pa1983:

Så varför har ni andra regler, kan dessa regler modereras men inga andra menar du?
Som andra nämt har andra forum sådana regler så vad är problemet?

Regler stoppar inte folk från att bryta dom ändå har vi regler, annars kan vi lägga ner allt vad regler heter bar för nån kan välja att inte följa dom.

Och som sagt ett bud system i annonsystemet är kod, men om ni inte har budget för det så säg det då.

Som sagt regler och system för transparens är till för att bygga förtroende för marknaden men intresset från Swec sida verkar ju var absolut 0.

Då säger jag det. "Budget" finns. Vi lägger väldigt mycket resurser på SweClockers Marknad, kanske rentav mer än på något annat på sajten under detta år! @UndaC fråga kvarstår dock; hur ska ett sånt här system som efterfrågas fungera rent konkret? Ta i beaktning det jag skrev om PM. Så länge vi har ett PM-system, för mig en helt central del i vårt forum, har jag svårt att se hur vi ska kunna "enforca" något. Jag kanske har fel.

Nu kan jag verka dryg och det är inte min avsikt. Jag ser många klagomål och få förslag på hur vi ska lösa det här upplevda problemet. Tro mig, vi har stött och blött detta internt (och frågat oss hur hårt vi vill reglera Marknad). Finns ett konkret rimligt förslag på bordet är vi öppna för att ta en seriös diskussion. Vi har i alla fall inte lyckats konceptualisera ett system som omöjliggör budgivning, eller för den delen andra affärer av alla slag, via PM.

Till syvende och sist vill jag också tillägga att vår ambition eller vilja inte är att vara ett Tradera eller Blocket. SweClockers Marknad är en funktion som i första rummet är till för vår gemenskap och så kommer det förbli. Vi drivs inte av vinstmaximering med Marknad och är lyhörda inför vad vad medlemmarna tycker.

Skrivet av anon25463:

Trams. Jag lämnar till 90% av mina bud via pm. Tror foliehattarna att säljaren försöker trissa upp sitt pris så kan de helt enkelt avstå buda.

Då är jag en tramsig foliehatt. Jag bär det med stolthet!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

Då är jag en tramsig foliehatt. Jag bär det med stolthet!

Snyggt. Bjud gärna den foliehatten via en bild också så har vi något att skratta över

Är du så fundersam över vad Bengt Börje bjuder på Kurt Arnes CPU så går det lika bra att hänga på PSa.
Själv gillar jag att skriva till privata meddelanden till säljaren och fråga frågor som inte har tagits upp i tråden, hur produkten har använts och vilka bud denna har fått in. Det ger iaf mig en närmre kontakt med säljaren.
Dessutom kan man be om att få säljarens telefonnummer via pm (inget som jag iaf skulle ge ut på ett forum) så man kan föra denna dialog närmre.

Nu kommer du säker flika in över att allt detta går att ta upp i säljtråden direkt, men detta fungerar inte då tråden i sig spårar ur efter 5 minuter, måste rensas av admin och alla frågor därefter är bortplockade.

Permalänk
Medlem

Jag värderar moral och etik väldigt högt, och av den anledningen torde öppna bud vara mest lämpliga, och även mest rättvist gentemot övriga intresserade köpare.
Sker budgivningen via PM, får övriga intresserade ingen vetskap om vad som sker. Kan det vara ett bud, åtta bud, eller inget bud alls? Ingen annan förutom de som budar via PM vet. Inte ens de som budar via PM känner till varandras bud, förutom säljaren.
Bud via PM skapar förvirring, i synnerhet om det parallellt sker en öppen budgivning.

Skrivet av anon25463:

Snyggt. Bjud gärna den foliehatten via en bild också så har vi något att skratta över

Är du så fundersam över vad Bengt Börje bjuder på Kurt Arnes CPU så går det lika bra att hänga på PSa.
Själv gillar jag att skriva till privata meddelanden till säljaren och fråga frågor som inte har tagits upp i tråden, hur produkten har använts och vilka bud denna har fått in. Det ger iaf mig en närmre kontakt med säljaren.
Dessutom kan man be om att få säljarens telefonnummer via pm (inget som jag iaf skulle ge ut på ett forum) så man kan föra denna dialog närmre.

Nu kommer du säker flika in över att allt detta går att ta upp i säljtråden direkt, men detta fungerar inte då tråden i sig spårar ur efter 5 minuter, måste rensas av admin och alla frågor därefter är bortplockade.

Nja, då jag står för ärlighet och öppenhet, är öppen budgivning mest lämplig enligt mig.

Däremot håller jag med dig om att det är mest lämpligt att ställa specifika frågor och dela kontaktuppgifter via PM. Naturligtvis ska man inte dela sådana uppgifter öppet.

Lade till ett citat
Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Väl formulerat, jag håller verkligen med. Vår ambition är inte att bli exakt som någon annan. Snarare att ta vara på en social marknadsplats där beteenden och tillvägagångssätt växer fram organiskt på communityts egna villkor.

Att välja vem man säljer till på andra premisser än bara högsta bud t.ex. är en viktig funktion i mina ögon. Många ogillar det men jag ser det som en styrka. Här kan du välja att premiera medlemmar du känner igen sedan tidigare, de som du känner extra stort förtroende för eller kanske någon som erbjuder sig att hämta ikväll istället för att du ska behöva posta osv.

Ju mindre vi behöver lägga oss i desto bättre, men självklart ska vi också försöka ta fram verktyg om vi ser att folk de facto använder tjänsten på ett sätt som vi från början inte tänkt.

Det glädjer mig att det är på så vis ni tänker! Tycker själv att smidigheten i att skapa och bläddra genom annonser på marknaden i kombination med att jag upplever att det är en mycket seriös marknadsplats gör att jag föredrar den över både blocket och tradera.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om vi hade haft noll intresse hade jag förstås inte engagerat mig i att svara här. Jag efterfrågar hur detta system skulle fungera. Eller hur regeln skulle vara utformad och hur den skulle ”enforcas” tex.

Nu är jag ute på tunn is här.
Dagens forum har alternativen för "annonstyp" och fraktalternativ.
Kan man komplettera med någon lämplig rubrik med exempelvis följande alternativ:
1. Fastpris
2. Öppen budgivning
3. Öppen budgivning och bud via PM

Säljaren får välja själv hur denne vill ha sin annons, och köparen får själv sålla vad denne vill se.

Skulle det vara möjligt? Fråga från en okunnig.

Permalänk
Avstängd

Varför ens bry sig? Ja säljaren kan ”hävda” att någon person budat högre i PM. Men de kan ju också be en annan på SweC lägga fejkbud i så fall. Ingen kommer ju märka det, om man inte säljer mycket och gör samma sak ofta.

Säger de att de fått ett högre bud på PM så är det väl bara att inte buda över själv

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Nu är jag ute på tunn is här.
Dagens forum har alternativen för "annonstyp" och fraktalternativ.
Kan man komplettera med någon lämplig rubrik med exempelvis följande alternativ:
1. Fastpris
2. Öppen budgivning
3. Öppen budgivning och bud via PM

Säljaren får välja själv hur denne vill ha sin annons, och köparen får själv sålla vad denne vill se.

Skulle det vara möjligt? Fråga från en okunnig.

Kan de inte implementera det här kommer jag och gör det själv. Om inte deras kod är värsta soppan, så mycket bryr jag mig inte.

Allvarligt talat, det här är en bra idé, men svårt att implementera så att det inte går att fuska. Om någon väljer alternativ 2 måste man ju antingen stänga av PM för den personen eller så kan denne ljuga och ta bud via PM ändå.

Problemet för SweClockers är ju att de har ju inte hand om transaktionen som sker på något sätt, så de kan ju inte kontrollera att säljaren valt "rätt" köpare, att pengar skickas o.s.v. Men å andra sidan ger din idé möjlighet till litet mer transparens, och det kanske är good enough.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoffelundgren:

Nja, då jag står för ärlighet och öppenhet, är öppen budgivning mest lämplig enligt mig.

Däremot håller jag med dig om att det är mest lämpligt att ställa specifika frågor och dela kontaktuppgifter via PM. Naturligtvis ska man inte dela sådana uppgifter öppet.

Fortfarande trams då öppenhet går lika bra via pm, det har jag redan sett på flertalet annonser. Säljare XXX skriver i annonsen att YYY har gett ett nytt bud, om foliehattarna klagar över att bud har getts via pm så brukar oftast budgivaren (YYY) skriva i annonsen att det detta bud är korrekt.

Permalänk
Avstängd

Vill man inte ha PM via bud så skriver man i sin annons att dessa kommer ignoreras. Döne

Att reglera detta för alla känns som ett resursslöseri av magnitud.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Att reglera detta för alla känns som ett resursslöseri av magnitud.

Ja, det är ju i paritet med Skolplattformen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607