Streama (Chromecast?) I fritidshuset?

Permalänk
Medlem

Streama (Chromecast?) I fritidshuset?

Svärföräldrarna är vana vid att använda Chromecast hemma i sin lägenhet för att streama. Nu vill de göra samma sak i stugan på landet.

Stugan saknar dock fast uppkoppling. Så hur löser man detta smidigast? Det som finns i nuläget är: en android telefon, ett abonnemang med en relativt stor mängd surf och en tv.

Permalänk
Medlem

De har bara en telefon? Annars går det att dela nätverk från en telefon och sen konfigurera chromecasten och casta från en annan telefon. Men det låter som att USB-C till HDMI adapter är det som gäller.

Visa signatur

i5 8600k & RTX 3080 KFA2

Permalänk
Samsung Sverige

Det borde fungerar att använda telefonen som en mobil hotspot och ansluta Chromecasten till den, förutsatt att det är hyfsad täckning.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd

Det funkar att köra mobilen som hotspot och koppla CC till den. Dock verkar det inte funka med skärmdelning från telefonen, så om man exempelvis har laddat ned några grejer på Netflix på telefonen för att spara på data så kan man inte kolla på de på teven.

Permalänk
Medlem

Låt telefonen agera hotspot och kör chromecasten därigenom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Det funkar att köra mobilen som hotspot och koppla CC till den. Dock verkar det inte funka med skärmdelning från telefonen, så om man exempelvis har laddat ned några grejer på Netflix på telefonen för att spara på data så kan man inte kolla på de på teven.

Går det inte att cast:a sånt man laddat ned på Netflix?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Går det inte att cast:a sånt man laddat ned på Netflix?

Cast går över nätet. Din telefon berättar för chromecasten vilken internet adress den ska kika på, typ.

Vill du offline titta behöver du använda någon annan teknik. Tex skärmdelning via kabel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Går det inte att cast:a sånt man laddat ned på Netflix?

Det funkar om man har WiFi som inte är telefonens, så hade man haft en telefon som hotspot och en annan med det nedladdade materialet så kanske det hade funkat. Men med telefonens nät på CC:n så gick det inte att välja skärmspegling utan den sa något om att de behövde vara på samma WiFi-nät. Försökte jag casta något nedladdat från Netflix eller HBO så startade det en online-ström istället.

Nu gäller detta den senaste Chromecast med Android TV, jag vet inte om det funkar annorlunda på de klassiska som bara streamar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Cast går över nätet. Din telefon berättar för chromecasten vilken internet adress den ska kika på, typ.

Går o casta lokalt till den också, via Wi-Fi men att den inte hämtar hem från nätet. Jag har använt Pulsar+ appen på Android och den kan casta lokalt ljud till en cast enhet (t.ex. Google Nest enhet)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går o casta lokalt till den också, via Wi-Fi men att den inte hämtar hem från nätet. Jag har använt Pulsar+ appen på Android och den kan casta lokalt ljud till en cast enhet (t.ex. Google Nest enhet)

Funkar det även för offline innehåll i netflix appen?

Mobilstavning...
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Funkar det även för offlibe innehåkl i netflix appen?

Vet ej. Aldrig castat hämtad video i Netflix. Bara använt det med ljud från den appen jag skrev om innan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig