Hur sätter man upp en plafond?

Permalänk

Hur sätter man upp en plafond?

Skall sätta upp en s k plafond i hallen, men osäker på hur man gör.
I taket som jag tror är betong?, har det suttir två hål men som nu är överspacklade.
Även i köket hade jag eventuellt tänkt mig en plafond, men där kan åsikten komma att ändras.

Såhär ser det ut i hallen

Såhär ser det ut i köket

Om jag fattat detta rätt, så behöver jag montera en s k takplatta som jag kan fästa plafonden i.
Har ingen borrmaskin, och då misstänker jag ett kommande inköp av detta.

Vad behöver jag för sorts borrmaskin för att borra hål i taket? Pris? Märke?

Hur sätter jag upp en plafond med tanke på bilderna ovan?

Övrigt att tänka på?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det finns plafonder med krokupphängning, dvs sådana som fästs i den krok du har bredvid lamputtaget. Då slipper du borra De är oftast inte riktigt lika slimmade som de med en takplatta, men om man vill slippa borra i taket kan det ju vara värt det, exempelvis denna.

Permalänk
Samsung Sverige

Det är mycket lättare om du köper en taklampa som är avsedd för att haka i kroken. Jag har ett par plafonder som har en ring som täcker uttaget och kroken när den är färdigmonterad, men som inte kräver egna hål. Då ansluter du i princip elsladden, hakar fast kroken och skruvar åt den så att lampan sitter an mot taket.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Kan du länka vilken plafond du hade tänkt dig?

Plafonden vill du ju ha dikt taket, så kökets kontakt skulle jag monterat ned (dvs, den delen som sticker ut). Det är bara att skruva ut kroken och ta bort kontakten. Likaså den i hallen: Plafonden vill du montera direkt mot taket, så kroken kan du ta bort.

Vet du om det är lättbetong eller vanlig, hård betong?

Vill du ha en maskin enbart för ändamålet (+ lite till) eller någon du kan ha nytta av i många år framöver?

Ändamålet:
https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/slagborrmaskiner/sla...

Många år framöver: Välj maskin av märke Makita t.ex.

Övrigt att tänka på:
Stäng av elen när du gör detta och ta hjälp av någon om du känner dig osäker.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk

Det beror på, men du verkar ju redan ha en krok i taket. Skall vara allt du behöver. Man brukar kroka på och sedan spänna åt. Sen sitter den som berget.

Se monteringsanvisningen för denna plafond från IKEA. Där krokar du bara fast anordningen i den redan existerande takkroken och spänner åt. Lätt som en plätt. Jag tror inte att du behöver borra något.

Edit: Nu hann du få flera andra svar, men som du märker är alla inne på samma sak. Det redan förberett för de flesta lampor. Ingen borrmaskin krävs.