Permalänk
Medlem

Waterlicious - en vattenkyld Meshlicious

Under en tid haft ögonen på chassit, Meshlicious från SSUPD. Just nu sitter jag med ett Lian Li Mini bygge jag gjorde efter min Ghost S1 i galleriet. Ska ta några bilder på Mini´n och lägga upp innan jag river den för detta bygge.

Känslan för att gå tillbaka till ett mindre chassi igen dök upp efter ett halvår även om nu denna Lian Li är rätt liten. Men det handlar också om själva byggandet tror jag. En del gillar att mecka bilar, många av oss med datorer så då är det ganska naturligt kanske att man efter ett tag känner sig "rastlös" och vill bygga nytt.

Efter att ha fått vänta för länge på en leverantör i Sverige och fått leveranstiden uppskjuten beställde jag chassit från Danmark. Hade redan en ny pump/tubreservoar (EK-Quantum Kinetic TBE 120 ) inköpt sedan två månader när chassit äntligen kom.

Då såg jag att EK släppt en ny Pump/Plattreservoar kombo med en DCC pump (EK-Quantum Kinetic FLT 80) som kanske kan funka ännu bättre. Tyvärr hann det öppna köpet på första pumpen löpa ut så jag får behålla den till något framtida bygge.

Ledtider är nog sånt man får räkna med och medan man väntar på något man beställt hinner nya saker komma ut och tankar ändras under tiden på hur man vill ha bygget.

Börjat med att flytta om avdelaren i chassit, från tre til fyra slots. Då får moderkortet mindre plats men grafik och GPU delen desstå mer och det är på denna sida Pump/res kombon ska sitta. Har märkt upp för nya hål för den och behöver också skapa någon form av brygga för den andra halvan av fästet då den i dagsläget bara kan fästas i toppen. Ett extra stag att fästa några skruvar i helt enkelt, plast eller metall. Tillgången får styra den saken.

Bytte till en mer passande rubrik
Permalänk
Medlem

Ok, klurar vidare på pump/res placeringen. Att den ska sitta här uppe är ganska spikat men från början var tanken att borra hål i mitten sektionen, chassits avdelare mellan moderkort och GPU. Lägga till ett lägre placerat stag och fästa nedre delen av reservoaren i den.

Däremot hamnar den uppochner (vilket jag inte sett inte är ok tekniskt, OCD varning dock) då jag antagligen behöver utgångarna nedåt. Förhoppningsvis kan detta ändras och den kommer att vara enkel att vända. Ser/vet mer när fler delar är på plats som kortet tex.

Nu lutar det åt att få till en L-bracket som fästs i baksidan av chassit.
En sådan kan man nog skapa relativt enkelt själv tänker jag men såg att EK har ett L-fäste (EK-UNI Holders 50/70) som har mått som jag tror kan funka. Beställdes då 60 spänn i inköp är det en no-brainer för att prova tänker jag. Då skulle det bara krävas att borra hål i fästet som sitter i pumpens ovandel och fästa detta L-fäste med skruv i den perforerade pci-e sloten för att sätta ihop de två.

Permalänk
Medlem

Spännande! Ska följa

Permalänk
Medlem

Okej, en sak som verkligen inte är på topp i det här chassit är undersidan.
Inte det enda chassit som har det problemet men blir alltid lika förvånad när det är så inadvekat som i det här fallet (och vissa andra, titta på Louqe´s modeller tex. ). Vet inte om det är avsiktligt för att hålla och förstärka känslan av "en låg profil" i designen. Nu kan man ju alltid försvara detta chassi med att "resten av hela konstruktionen är det ju hål i" så why bother?

Tycker ändå det är en förlorad möjlighet och så har vi ju det där med utseende också. Hur som helst är det ganska lätt att åtgärda själv.

Dessa gummifötter, runt 3 mm sitter fastklistrade på undersidan men lossnar enkelt och under dem avslöjas lämpliga hål av M3 storlek.

Sett att många printar sina fötter men jag valde istället att köpa in apparatfötter, sådana man har under sina hifi prylar och dylikt.

Det var ett snabbt jobb att få alla fötter på plats.

Sticker upp 5-6 mm på insidan och är man petig skulle man kunna hitta kortare M3-skruvar eller helt enkelt kapa den del som sticker upp men tror nog det funkar så här. Kommer nog inte att se dem ändå.

Från 3 mm till 25 mm utrymme för luft att cirkulera. Tycker nog det blev ganska snyggt också.

Permalänk
Medlem

Nyckeln i dessa små byggen är alltid (oftast ialla fall) möjligheterna till placeringen av pump & reservoar.
Iom. att mitten sektionen kan flyttas genom att bara ta bort några skruvar betyder det också att den kan tas helt bort vilket i sin tur gjorde det enklare att borra i den. Skönt att slippa borra upp något pop-nitat.

Började med de två övre hålen för pumpensfäste.

3,5 mm metallborr från Biltema funkade helt ok, borde dock kanske använt en 4 mm för att få lite bätte tolerans.

Här är baksidan och vi ser nu pumpen monterad i de övre fästet. Däremot blir den nu hängande med det undre fästet i detta fall blir tryckt in mot moderkortets baksida. Vi ser ju moderkortets standoffs i hörnen. Inte bra. Det är här vi behöver någon form av stag eller annat stöd.

Hittade ett svart aluminium stag (från grillen lol) som fick agera detta stöd/stag. Kortade ner den och borrade hål för skruvarna.

Skruvarna ersattes mot några egna istället för originalen till pumpfästet. De behövdes ha en längre längd då jag la in några brickor som distanser för att vinkla ut pumpen mer rätvinkligt.

Allt är fortfarande löst åtsatt då saker monteras av och på hela tiden iom. utprovning och testande och sen lite styling så de smälter in och ser lite snyggare ut. I dag bör den 240 radiator jag köpte här på marknaden komma så den ska testas på plats med fläktar och några fittings.

Som sagt, pumpen är nu satt upp och ner eftersom det är det enda sättet då portarna inte får plats uppåt eller ut mot sidan. Bör inte ställa till några större problem då det bara är att vända på allt vid fyllningen av systemet. Har kört system utan reservoar så även om denna är liten har jag haft större utmaningar på den fronten.

Permalänk
Medlem

Då var det dags att testa radiator och fläktar. Kör med Corsair på min nuvarande vilket resulterat i två commanders och en hub. Skaffade därför nya fläktar som kan styras direkt från moderkortet och med styras menar jag att RGB kontrollen går via moderkortet. Funderade på att köra utan RGB på fläktarna då jag har en par riktigt bra Arctic P12 liggandes men jag vill ha lite bling i lådan.

Inte många millimeter till godo, typ ingen...
Radiatorn från EK är på 40 mm. Inte helt säker på om jag är helt nöjd med att det är så tight.

Prestationsmässigt gör inte tjockleken så mycket, det enda den gör egentligen är förlänger tiden tills dess den totala värmen gått upp i loopen iom. den ökade volymen. Har en annan radiator som är tunnare, en Alphacool 25mm. Den sitter dock i min nuvarande och jag vill vänta med den rivningen så länge som möjligt. Ofrånkomligt ja men jag vill inte vara helt utan maskin onödigt länge.

Det börjar det faktiskt likna något, men ännu saknas moderkort, grafikkort och nätagg.
Med den sistnämnda på plats och framförallt dess kabeldragning, det är då det börjar bli intressant hur och om allt kommer att gå ihop.

Permalänk

Ser ut som de kommer bli nåt riktigt snyggt!

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Medlem

Granne med Knyckertz

Jag har haft oturen att råka ut för inbrott för ett tag sedan och det ställde till det för mig och bygget.
Hade tyvärr en del saker i förvaring i källaren av platsbrist, bla den nya pump/res kombon från EK (EK-Quantum Kinetic FLT 80 DDC) och en EK-Quantum Kinetic TBE 120 DDC plus en hel del annat. så det blev att tänka om.

Iceman kände jag till sedan tidigare då jag sett den användas till N-case M1 chassin och upptäckte att de släppt en variant till Meshlicious. Här var det alltså möjligt att välja den enklare vägen, beställde den på Aliexpress

Flyttade upp grafikkortets läge till den maximala i toppen för att garantera utrymme under till genomföring och skärmkablar iom. att det kommer att gå vatten precis förbi.. Mycket sätts på plats för att 10 min senare tas bort då det kanske gjorts i fel ordning eller helt enkelt inte fungerar med en sladd dragning etc. Två steg fram och ett steg tillbaka...

Här ser vi det nästan obligatoriska hacket att byta ut eller förlänga distanserna som moderkortet sitter på. Detta hjälper till att skapa ett större utrymme under för kablar etc. vilket är OK så länge man har en tillräckligt låg CPU-kylare. Jag valde att förlänga de befintliga distanserna med 20 mm.

Radiator och viss slangdragning på plats. Här ser man också hur trångt det blir runt baksidan av grafikkortet, små smala kontakter premieras. En EK-Quantum flödesindikator planers här för att se att allt flyter på som tänkt.
Grafikkortet? Ett Aorus GeForce RTX 3080 Xtreme Waterforce.

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk

Brutalt!!