Sony köper strömningstjänsten Crunchyroll

Permalänk
Melding Plague

Sony köper strömningstjänsten Crunchyroll

Med Crunchyroll avser Sony skapa "den ultimata anime-upplevelsen". En del i detta är att slå tjänsten samman med Funimation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

RIP Crunchyroll. It was a good run!

Permalänk
Medlem

För er som gillar anime men inte vet vad ni ska titta på - har ni inte sett Hunter x Hunter så har ni missat ett guldkorn, helt utan fillers och annat tjafs.

Tror inte att Sonys förvärv av CR kommer påverka jättemycket, vi får se hur det utvecklar sig.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Fantastiska nyheter!

Nu kanske sidan blir lite vettig. Idag är deras tjänst totalt värdelös både på app och hemsida (är premiumanvändare)

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Elakekocken:

För er som gillar anime men inte vet vad ni ska titta på - har ni inte sett Hunter x Hunter så har ni missat ett guldkorn, helt utan fillers och annat tjafs.

Tror inte att Sonys förvärv av CR kommer påverka jättemycket, vi får se hur det utvecklar sig.

Har hört mycket om den serien, får kolla upp den nu då vet den är/var extremt stor i Japan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Samma. Tror det handla mest om mer inkomst mot dem andra konsoler där crunchyroll också finns.
Dem kommer säkert inte tar bort det men kanske öka avgifterna för dem andra.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Samma. Tror det handla mest om mer inkomst mot dem andra konsoler där crunchyroll också finns.
Dem kommer säkert inte tar bort det men kanske öka avgifterna för dem andra.

Intressant tanke - vilket förde mig till en annan fundering.

Kanske kommer Sony använda detta som dragplåster till PS5.
*Trumvirvel* det kanske finns planer på att det ska ingå i Playstation Plus-medlemskapet?
Det hade varit najs!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

*Trumvirvel* det kanske finns planer på att det ska ingå i Playstation Plus-medlemskapet?
Det hade varit najs!

Inkluderat i PS+ hade varit suveränt. Hoppas att så är fallet.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det hade varit najs!

Skrivet av Sarato:

Hålla med. och skulle var trevligt. Samt att det skulle var en interesant kontrapunkt mot t.ex. Apples lösning av flera tjänster i ett eller microsofts gamepass.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

undra om man kan få engelska röster i sverige då kanshe. så kan inte bli sämre från min del iaf.

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk

Nån mer som minns vad crunchyroll var före 2008?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Smart av crunchroll, skaffa jättestor användarbas och använda alla sina investeringspengar i youtubereklam, sen vänta på att bli uppköpta. Köpa yacht, flytta till rivieran!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av MrMyxo:

undra om man kan få engelska röster i sverige då kanshe. så kan inte bli sämre från min del iaf.

Är det av någon anledning du vill(?) ha engelsk dubbning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMyxo:

Tvivlar, allt funimation gör, släpper o.s.v. censoreras eller blockas för EU, tror inte detta köp av ett annat bolag ändrar en av sony's äldsta. Snarare risk för tvärt om om de bestämt att joina dom, att de slutar serva Europa som funimation gör.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det hade varit najs!

Skrivet av Sarato:

Ryktet är väl att det kommer komma en PS+ Premium som antagligen kommer kosta lite mer och innefatta detta.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Hoppas inget dåligt händer innan jag hunnit se färdigt OnePiece!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Elakekocken:

Min sambo kollade på Hunter x Hunter ett tag och det av det jag såg så kunde ett helt avsnitt gå åt till att förklara vad dom gjorde i en strid... mitt i striden. Var det en vanlig grej eller såg jag bara dom sämre delarna av serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Min sambo kollade på Hunter x Hunter ett tag och det av det jag såg så kunde ett helt avsnitt gå åt till att förklara vad dom gjorde i en strid... mitt i striden. Var det en vanlig grej eller såg jag bara dom sämre delarna av serien?

Ja dom ordar en del strategi i en fight, serien är lite segstartad men den byggs upp och blir bättre och bättre och den ligger helt klart på topp 5. Kika och avgör själv - det är ju SÅKLART min subjektiva bedömning att det är en topp 5.
När du kikat igenom serien och fortfarande tyckte att den var seg och att hela avsnitt avsätts till att prata om pågående strid så har du all rätt att tycka att min smak är uppåt väggarna dålig enligt dig

Jag vet ju inte hurdana dina preferenser är kring anime, hade vi vart bästisar hade jag kunnat säga se den eller se den inte, nu kan jag bara säga ge den en chans och ge den en chans att bygga upp storyn - men helt upp till dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är inte crunchyroll och funimation helt gratis???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Är inte för alla, mera för en yngre grupp totalt, Se pokémon som konkurrent som alternativ för åldersgrupp.
Dock skulle nog Hunter X Hunter vara den bättre serien, överlägset. (dock finns det två versioner, den gamla och den nya uppdaterade remaken.)

Det finns så mycket mera och bättre saker att titta på generellt om man inte vill ha en serie som pågår i evigheter och tar aldrig slut.
Många av de långkörande serierna är inte intressanta i längden för vuxna personer.
Finns många kortare serier som är så mycket bättre än många långkörare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Är inte crunchyroll och funimation helt gratis???

Det mesta på crunchy kan man se reklam finansierat men man får vänta någon vecka extra för nylanserade avsnitt och nöjja sig med lägre upplösning. Vissa serier kräver även betalkonto för tidigare säsonger. Likväl så är det en bra gratis tjänst med ganska rimligt pris för betal versionen.

Hoppas uppköpet betyder bättre utbud för europa och inte sämre. Att det tog hur många år som helst för att stor-serier som one piece skulle gå att strömma här är så sjukt kasst.

Crunchy har inte gått hårt mot vpn användare heller, antar att det finns stor risk att detta kan komma att ändras nu.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahlen:

Ryktet är väl att det kommer komma en PS+ Premium som antagligen kommer kosta lite mer och innefatta detta.

Känns mer rimligt än att det redan skulle ingå i befintlig Tier.

Permalänk
Inaktiv

Nu är jag ingen stor animetittare men betar sakta av One Piece för stunden.
Men detta var ett köp jag hoppades inte skulle gå igenom. Hoppas Sony lyckas vårda tjänsten väl och inte är in och kladdar för mycket.

Permalänk
Medlem

Blivit lite uppdelat senaste åren. Fått följa serier både på Crunchyroll, Wanikani och Netflix. Hoppas man nu kan få tillgång till de serier som tidigare endast funnits på Funimation om de behåller endast en tjänst.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är jag ingen stor animetittare men betar sakta av One Piece för stunden.
Men detta var ett köp jag hoppades inte skulle gå igenom. Hoppas Sony lyckas vårda tjänsten väl och inte är in och kladdar för mycket.

Har världens migrän och illamående så har garanterat räknat fel annars blir det ett roligt räknefel.

Antar att det betyder typ 3 episoder i veckan, nästan 1000 episoder vilket ger
(20x1000)/60 = 333.33 h avrundat till -> (320/0.6)/12 = 45 år + att under dom 45åren hinner det släppas 2112 avsnitt till förutsatt 1 episod per vecka. Vilket borde innebära att du inte hinner titta klart under din livstid om du inte ökar takten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Är det av någon anledning du vill(?) ha engelsk dubbning?

ja, jag är dyslektiker å läser inte snapt nog värken på svenska eller engelska för att förstå texten. å jag anser att de lilla man får ut av orginalröster i uplevelsee försviner helt med förlorad information och humår å liknande från text översättningen på de får jag sätt. paprika filmen som exempel som jag såg kort efter varandra på eng och sen på jap.

men primert är de att jag inte hinner läsa all text på engelska å där med ingen i de å titta alls.

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Tvivlar, allt funimation gör, släpper o.s.v. censoreras eller blockas för EU, tror inte detta köp av ett annat bolag ändrar en av sony's äldsta. Snarare risk för tvärt om om de bestämt att joina dom, att de slutar serva Europa som funimation gör.

ok då är ju lite synd. hade hoppats att vi kan få en vättig väg för eng dubat anime i sverige/eu. men netflix kanshe är enda å de har ju bara fåtal saker. synd när man järna betalar för att få de men inte kan :S

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

Har världens migrän och illamående så har garanterat räknat fel annars blir det ett roligt räknefel.

(20x1000)/60 = 333.33 h avrundat till -> (320/0.6)/12 = 45 år + att under dom 45åren hinner det släppas 2112 avsnitt till förutsatt 1 episod per vecka. Vilket borde innebära att du inte hinner titta klart under din livstid om du inte ökar takten

Ajdå, krya på dig! :/

Något sådant, försöker beta av ett avsnitt i veckan men beroende på vart de är i serien så kan det bli tre avsnitt om dagen till inga alls. Kommit så långt att gänget möt Brock och är på en skum ö. Gillar denna del av storyn så har blivit vad jag primärt ser för stunden.

Med tanke på att serien verkar fortsätta i all evighet så kommer jag nog aldrig se slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ganska fel, haha

1000 avsnitt, 20 minuter styck = 20,000 minuter. Om du kollar på 3 avsnitt per vecka, så är det ca 60 minuter per vecka som du kollar. Det blir då 333.33 veckor det kommer att ta att kolla på alla avsnitt.
Om du då delar det på 52 veckor, så kommer det att ta 6.41 år att se alla avsnitt.
Om man fortsätter med den logiken så kommer det att komma ut 333.33 avsnitt under tiden du kollar på de 1000 avsnitten, och medans du kollar på dom kommer det ut ytterligare 111.11 avsnitt, sen 37.03, sen 12.34, 4.11 följt av 1.37 avsnitt som då gör att du har nu kommit ikapp hela serien.
Totalt tar det ca 9.61 år och det kommer vara nääästan 1500 avsnitt (1499.31 avsnitt för att vara mer exakt).
Ska man vara ännu mer exakt, och räkna med att ett år inte är exakt 365 dagar, så tar det egentligen 9.578 (avrundat uppåt) år att se allt, men det är fortfarande 1499,31 (avrundat) avsnitt totalt innan du har sett ikapp alla avsnitt som släppts.

Jag förstår din tanke till en början, först delar du 20,000 minuter i 60, för att få fram antalet timmar, vilket då är 333.33 timmar. Du avrundar det ner till 320, och tar det gånger 0.6, men förstår inte riktigt vart du får den siffran ifrån? Det är ju inte 0.6 timmar per dag, vecka eller månad som du kollar på serien. Det hade varit lättare att dela på 4 istället, eller tagit 320*0.25 för att få fram antalet timmar per månad, vilket är vad jag tror att du försökte göra, för att sedan dela det på 12 månader. I så fall hade svaret varit ca 6.67 år vilket ändå är inom ~4% felmarginal.

Så det är absolut möjligt att han hinner kolla klart på allt inom sin livstid, det kommer bara att ta ett decenium eller så att se allt! (förutsatt att serien fortsätter så länge, att exakt ett avsnitt per vecka släpps varenda vecka fram tills dess etc etc så klart).

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ajdå, krya på dig! :/

Något sådant, försöker beta av ett avsnitt i veckan men beroende på vart de är i serien så kan det bli tre avsnitt om dagen till inga alls. Kommit så långt att gänget möt Brock och är på en skum ö. Gillar denna del av storyn så har blivit vad jag primärt ser för stunden.

Med tanke på att serien verkar fortsätta i all evighet så kommer jag nog aldrig se slutet.

Tror jag vet var, riktig bra

Skrivet av Zyie:

Ganska fel, haha

1000 avsnitt, 20 minuter styck = 20,000 minuter. Om du kollar på 3 avsnitt per vecka, så är det ca 60 minuter per vecka som du kollar. Det blir då 333.33 veckor det kommer att ta att kolla på alla avsnitt.
Om du då delar det på 52 veckor, så kommer det att ta 6.41 år att se alla avsnitt.
Om man fortsätter med den logiken så kommer det att komma ut 333.33 avsnitt under tiden du kollar på de 1000 avsnitten, och medans du kollar på dom kommer det ut ytterligare 111.11 avsnitt, sen 37.03, sen 12.34, 4.11 följt av 1.37 avsnitt som då gör att du har nu kommit ikapp hela serien.
Totalt tar det ca 9.61 år och det kommer vara nääästan 1500 avsnitt (1499.31 avsnitt för att vara mer exakt).
Ska man vara ännu mer exakt, och räkna med att ett år inte är exakt 365 dagar, så tar det egentligen 9.578 (avrundat uppåt) år att se allt, men det är fortfarande 1499,31 (avrundat) avsnitt totalt innan du har sett ikapp alla avsnitt som släppts.

Jag förstår din tanke till en början, först delar du 20,000 minuter i 60, för att få fram antalet timmar, vilket då är 333.33 timmar. Du avrundar det ner till 320, och tar det gånger 0.6, men förstår inte riktigt vart du får den siffran ifrån? Det är ju inte 0.6 timmar per dag, vecka eller månad som du kollar på serien. Det hade varit lättare att dela på 4 istället, eller tagit 320*0.25 för att få fram antalet timmar per månad, vilket är vad jag tror att du försökte göra, för att sedan dela det på 12 månader. I så fall hade svaret varit ca 6.67 år vilket ändå är inom ~4% felmarginal.

Så det är absolut möjligt att han hinner kolla klart på allt inom sin livstid, det kommer bara att ta ett decenium eller så att se allt! (förutsatt att serien fortsätter så länge, att exakt ett avsnitt per vecka släpps varenda vecka fram tills dess etc etc så klart).

Tack för klarering och bra förklaring
Har ju själv plöjt hela one piece för 7 år sen och plöjt om allt för 1 år sen men spolat och skippat alla fillers hade varit mycket skippand om uträkningen hade stämt (sen spolar jag när jag är utråkad så episoderna blir inte långa).