Permalänk

Disk checking

Hej,

Har haft problem med min laptop Asus TUF tidigare då den har hängt sig och jag har tvingats stänga av den genom att hålla in power knappen.. nu inför varje start vill den köra en disk check som går på ca 30 sekunder/att jag hoppar över den. Varför har det blivit så? Kan det ha hänt något med tex hårddisken när jag stängt av datorn på detta vis!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaggeBagg:

Hej,

Har haft problem med min laptop Asus TUF tidigare då den har hängt sig och jag har tvingats stänga av den genom att hålla in power knappen.. nu inför varje start vill den köra en disk check som går på ca 30 sekunder/att jag hoppar över den. Varför har det blivit så? Kan det ha hänt något med tex hårddisken när jag stängt av datorn på detta vis!?

Du nämner att du stänger av den genom att hålla in power-knappen. När du gör det så kan det finnas data i cache-minne som inte har sparats ordentligt på disk. Om så är fallet måste kanske filsystemet repareras. Låt den göra det så minimerar du risken för förlorad data.

Disken i sig är nog OK.

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla SMARTdatan på hårddisken så får du en hum om hur den mår. ChrsytalDiskInfo är ett bra val för att lätt se den: https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Kan ju vara att den är på väg att fallera.

Permalänk
Medlem

Om du vill kolla hälsa på disken så finns det ett antal enklare verktyg som kan ge indikationer till hur den mår, speedfan eller crystaldiskinfo för att nämna ett par.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaggeBagg:

Hej,

Du har inte skrivit vilken model på dator eller hårddisk det är.

Kan beskriva vad som hände med min Asus Rog med Msata-SSD model Kingston SMSM151S3/128GB.

Helt slumpmässigt så började datorn starta om eller frysa. Ibland fungerade bra i några timmar ibland betydligt kortare.
Vid omstarterna så ville checkdisk köras, fungerade bra till 13-14% där det stod still 5-10 minuter för att sedan hoppa vidare till Windows.

Det gick utmärkt att skriva till disken och läsa från den, dock rapporterade Windows felaktig mängd fri data.
Enligt Windows fanns det mer fri data än möjligt i förhållande till vad som användes.

S.M.A.R.T. rapporterade INGA fel, inga program för att kontrollera disken fann några fel.
Trots det så är SSD:n korrupt.