Val av Moderkort (ITX)
Hej Sweclockers!
Jag sitter just nu och väljer mellan tre olika moderkort:
ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
Gigabyte B550I AORUS PRO AX
Asrock B550 Phantom Gaming-ITX/ax
I nuläget lutar det mot ASUS då jag haft bra erfarenheter av ASUS i tidigare byggen, det enda som gör mig skeptisk till just detta moderkort är avsaknaden av USB-portar på baksidan av kortet (Endast: 3x USB 3, 1x USB 2, 2x USB-C). Detta kan ju dock lösas via tex. en USB-hub (vilket effektivt ökar kostnaden med ca 1000-1500).
Gigabyte har istället 4x USB 3, 1x USB 2, 2x USB-C vilket gör det något mer praktiskt användbart, men samtidigt har jag i samband med deras exploderande PSU'er och horribla BIOS-interface en viss skepsis mot företaget som helhet. Det hjälper knappast att användare fortfarande har problem med anslutningar till internet.
Asrock kan jag knappt hitta information om, men i de diskussioner jag sett har det fått bra betygs men ses som lägre kvalitet än Gigabyte och Asus.
För kontext så nyttjar jag i mina USB-portar:
Mus, Tangentbord, USB-dongel för X-box kontroller, Extern HDD, Webcam (väldigt sporadiskt).
Jag är väl medveten om att det finns anslutningsmöjligheter på framsida av chassi, men jag vill gärna begränsa detta i så stor utsträckning som möjligt av estetiska skäl. USB-C front port är ej en bedömmande faktor för mig i mitt köp. Jag är medveten om att modeller som X570 existerar, men ogillar starkt VRM-fläktarna som medkommer med dessa.
Skulle uppskatta er åsikt och input rörande detta!