Bärbar clevo bootloopar/svart skärm
Hejhej kamrater!
Nu var det ett bra tag sedan man behövde er hjälp, men nu har jag verkligen kört fast.
Jag har en Clevo PB70EF-G som fungerat utmärkt, den har inte uppvisat några andra symptom innan detta. Jag satt och lekte med en massa BIOS-inställningar, mestadels med undervolt-grejer. Inte alls orimligt att jag överklockat den istället för att undervolta den (om jag missat sätta ett minustecken någonstans eller så) 😅
Nu bootloopar den som sagt. Den startar igång, skärmen är svart under hela händelseförloppet, den är igång någon minut, sedan startar den om. Medan den är igång så fungerar knappkombinationen Fn + 1, vilket är ett kortkommando för att köra igång fläktarna på maxfart.
Detta är vad jag redan testat i felsökningsväg:
Plockat ut båda RAM-stickorna, testat dom var för sig.
Testat med två andra RAM-stickor.
Plockat ur CMOS-batteriet (under tangentbordet) och låtit den stå utan ström i drygt 5h.
Bytt ut CMOS-batteriet till ett nytt.
Testat koppla in en extern monitor.
Inget av ovan har ändrat något. Den uppvisar fortfarande exakt samma symptom som innan. Av någon anledning känns det som BIOS inte blivit rensat, men det känns också samtidigt osannolikt. Är det ens troligt att BIOS inte blir rensat om man haft batteriet uttaget så länge?
Om någon har en minsta idé på vad felet kan vara eller om ni har tips på andra saker att testa så är jag öppen för förslag. Nästan alla. Se er själva som felsökningskonstnärer och mig som eran kanvas 😂