Bärbar clevo bootloopar/svart skärm

Permalänk
Medlem

Bärbar clevo bootloopar/svart skärm

Hejhej kamrater!

Nu var det ett bra tag sedan man behövde er hjälp, men nu har jag verkligen kört fast.

Jag har en Clevo PB70EF-G som fungerat utmärkt, den har inte uppvisat några andra symptom innan detta. Jag satt och lekte med en massa BIOS-inställningar, mestadels med undervolt-grejer. Inte alls orimligt att jag överklockat den istället för att undervolta den (om jag missat sätta ett minustecken någonstans eller så) 😅

Nu bootloopar den som sagt. Den startar igång, skärmen är svart under hela händelseförloppet, den är igång någon minut, sedan startar den om. Medan den är igång så fungerar knappkombinationen Fn + 1, vilket är ett kortkommando för att köra igång fläktarna på maxfart.

Detta är vad jag redan testat i felsökningsväg:

• Plockat ut båda RAM-stickorna, testat dom var för sig.

• Testat med två andra RAM-stickor.

• Plockat ur CMOS-batteriet (under tangentbordet) och låtit den stå utan ström i drygt 5h.

• Bytt ut CMOS-batteriet till ett nytt.

• Testat koppla in en extern monitor.

Inget av ovan har ändrat något. Den uppvisar fortfarande exakt samma symptom som innan. Av någon anledning känns det som BIOS inte blivit rensat, men det känns också samtidigt osannolikt. Är det ens troligt att BIOS inte blir rensat om man haft batteriet uttaget så länge?

Om någon har en minsta idé på vad felet kan vara eller om ni har tips på andra saker att testa så är jag öppen för förslag. Nästan alla. Se er själva som felsökningskonstnärer och mig som eran kanvas 😂

Permalänk
Inaktiv

Du kan testa ett gammalt asus trix.. koppla ur powerkabeln, plocka ur batteri och håll in powerknappen i 30+ sekunder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Du kan testa ett gammalt asus trix.. koppla ur powerkabeln, plocka ur batteri och håll in powerknappen i 30+ sekunder..

Attans. Jag fick inte med det på min lista, men jag har faktiskt testat det redan. Vän av god ordning som jag är, så har jag däremot testat det igen nu, och det hjälpte tyvärr inte.

Permalänk

Testat det här?

1) Hold down FN+D, and press the power button on
2) Continue to hold the FN+D buttons for 20 seconds
3) A blue box with information in it will appear on your screen, press enter and the system will reboot.
4) Press F2 and go to bios.
5) Then press F3 to load defaults, save and exit bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Testat det här?

3) A blue box with information in it will appear on your screen, press enter and the system will reboot.

Testade det precis. Ingen lycka tyvärr!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nmo:

Attans. Jag fick inte med det på min lista, men jag har faktiskt testat det redan. Vän av god ordning som jag är, så har jag däremot testat det igen nu, och det hjälpte tyvärr inte.

Jag har ingen erfarenhet av clevo och det är måååånga år sedan jag jobba professionellt med hårdvara..
Till 99% fungerar ju vanlig bios reset.. antingen via bygel (på bärbara oftast två små blottade kopparytor under ramminnet) Ibland fick man tömma kretsarna på ström dessutom.. det med powerknappen utan batteri i.. på vissa maskiner kunde man lura bioset genom att plocka bort allt ramminne och starta upp den, så den skulle felmeddela.. sedan sätta i enbart ett minne om man har två, så att värdet ändrar sig och där med uppdaterar bioset nya värden.

På just clevo en snabb googling gav förslag på detta

4) Press F2 and go to bios, set the date and time.

Även detta föreslogs
Anyway, just reset the CMOS/NVRAM by either using FN + D combo (keep holding while pressing power), removal of cmos battery or booting the system blind followed by holding F2 (to enter BIOS) and there pressing F3, followed by enter and F4, followed by enter.

Mer förslag än så här är svårt att komma med utan att ha sakerna framför sig för felsökning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peckapecan:

Testat det här?

Samma förslag Säkert samma sida oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag har ingen erfarenhet av clevo och det är måååånga år sedan jag jobba professionellt med hårdvara..
Till 99% fungerar ju vanlig bios reset.. antingen via bygel (på bärbara oftast två små blottade kopparytor under ramminnet) Ibland fick man tömma kretsarna på ström dessutom.. det med powerknappen utan batteri i.. på vissa maskiner kunde man lura bioset genom att plocka bort allt ramminne och starta upp den, så den skulle felmeddela.. sedan sätta i enbart ett minne om man har två, så att värdet ändrar sig och där med uppdaterar bioset nya värden.

På just clevo en snabb googling gav förslag på detta

4) Press F2 and go to bios, set the date and time.

Även detta föreslogs
Anyway, just reset the CMOS/NVRAM by either using FN + D combo (keep holding while pressing power), removal of cmos battery or booting the system blind followed by holding F2 (to enter BIOS) and there pressing F3, followed by enter and F4, followed by enter.

Mer förslag än så här är svårt att komma med utan att ha sakerna framför sig för felsökning

Skrivet av anon309108:

Samma förslag Säkert samma sida oxå

Ja det här med Fn-kombinationerna för reset var nytt för mig, så jag har också kommit in på dom där sidorna. Testat alla dom där stegen nu, inklusive RAM-metoden. Tyvärr ingen vidare lycka.

Jag vägrar ju tro att det inte går att lösa själv, så än har jag inte tappat hoppet. Tack snälla för att ni nattugglar med mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nmo:

Ja det här med Fn-kombinationerna för reset var nytt för mig, så jag har också kommit in på dom där sidorna. Testat alla dom där stegen nu, inklusive RAM-metoden. Tyvärr ingen vidare lycka.

Jag vägrar ju tro att det inte går att lösa själv, så än har jag inte tappat hoppet. Tack snälla för att ni nattugglar med mig

Jag brukar sitta med projektarbeten så här på natten då det ger en lugn miljö och bra flow.. Så mig hittar man inte online på förmiddagarna om inget är specifikt extra på agendan.

Jag har några knep till, men jag kommer aldrig rekommendera dem utan att göra en ordentlig felsökning först. de kan skada och det är verkligen sista utväg när man står vid el-återvinningen och ska kasta den.
En sak du kan testa det är att koppla ur disken.. se om det bryter loopen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag brukar sitta med projektarbeten så här på natten då det ger en lugn miljö och bra flow.. Så mig hittar man inte online på förmiddagarna om inget är specifikt extra på agendan.

Jag har några knep till, men jag kommer aldrig rekommendera dem utan att göra en ordentlig felsökning först. de kan skada och det är verkligen sista utväg när man står vid el-återvinningen och ska kasta den.
En sak du kan testa det är att koppla ur disken.. se om det bryter loopen

Själv gav jag upp för kvällen. Hade ett orimligt tidigt möte imorse. Jag är otroligt nyfiken på dom andra knepen. Berätta gärna, jag lovar att inte testa dom förrän jag står på sopstationen

[Edit]

Jag troooor... Att felsökningen kan stanna för ett tag nu. Är detta ett bränt BIOS chip eller? 🐒

Permalänk
Medlem

Verkar som att det ser ut sådär även på andra enheter, så hoppet lever fortfarande.

Permalänk
Inaktiv

Du har PM