Permalänk
Avstängd

Laptopskärmen fungerar inte längre

Hej

Jag försökte fixa en sak bak på laptop skärmen idag och då drogs kabeln ut som sitter i laptop skärmen medans laptopen var på och skärmen dog och när jag försökte sätta tillbaka kabeln så fungerade det inte. Vad kan felet vara? Är det moderkortet eller något annat som ska bytas ut?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Simpan30:

Hej

Jag försökte fixa en sak bak på laptop skärmen idag och då drogs kabeln ut som sitter i laptop skärmen medans laptopen var på och skärmen dog och när jag försökte sätta tillbaka kabeln så fungerade det inte. Vad kan felet vara? Är det moderkortet eller något annat som ska bytas ut?

Menar du alltså den bärbara datorns inbyggda skärm? Hade du i så fall tagit bort delar av "skalet" för att kunna komma åt innanmätet? Det låter inledningsvis riskabelt att skruva i en dator som är igång, så det kan mycket väl ha blivit någon typ av kortslutning. Men det är värt att kontrollera så att kabeln sitter korrekt i båda ändar, det är väl ofta någon typ av ribbonkabel som är rätt känslig.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd

Jag råkade inaktivera mitt nvidia kort och jag har inget integrerad intel kort. Så nu är det svart skärm på den externa monitorn med. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Jag råkade inaktivera mitt nvidia kort och jag har inget integrerad intel kort. Så nu är det svart skärm på den externa monitorn med. Vad ska jag göra?

Prova Restart Graphics Driver using Win+Ctrl+Shift+B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Hej

Kabeln är nog en ribbon cable. Dem sitter med fästen och du har nog dragit sönder kabeln. Risk för att du behöver byta ut sladden.
Annars har ovan svarat på att man kan prova fysiskt resetta GPU drivers.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FiftyFifty:

Prova Restart Graphics Driver using Win+Ctrl+Shift+B

Har försökt men laptopen har bara en nvidia gpu. Inget integrerad.

Permalänk
Avstängd

Har lämnat in laptopen hos alina nu. Tror ni de kommer fixa det?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Simpan30:

Har lämnat in laptopen hos alina nu. Tror ni de kommer fixa det?

Det beror väl på vad du bett dem göra. Är den inlämnad för felsökning kommer den felsökas och de kontaktar dig därefter med ett förslag på åtgärd. Är den inlämnad för reparation kommer den repareras.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kabeln är nog en ribbon cable. Dem sitter med fästen och du har nog dragit sönder kabeln. Risk för att du behöver byta ut sladden.
Annars har ovan svarat på att man kan prova fysiskt resetta GPU drivers.

Okej vart kan man köpa en sån kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Okej vart kan man köpa en sån kabel?

Jag skulle vänta på att se vad Alina säger iom att du lämnat in den.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas bara inte det är moderkortet som måste bytas ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Simpan30:

Jag hoppas bara inte det är moderkortet som måste bytas ut.

Just det är nog ok om du har ett grafikkort, men grafikkortet eller skärmen kan ju vara trasig, det kan vara höga spänningar till skärmen och har du ryckt i kablaget med strömmen på kan du ha eldat upp nån krets.
Apple har ju fått kritik för just det, de har nästan designat det för att det ska gå sönder.
Vad var det för problem som från början gjorde att du öppnade datorn och pillade i den när den var igång ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Alina ringde det var bakljuset som gått sönder. Dom skulle försöka hitta en panel till den och återkomma om pris. Garantin har gått ut. Hur mycket tror ni det kan gå på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Simpan30:

Alina ringde det var bakljuset som gått sönder. Dom skulle försöka hitta en panel till den och återkomma om pris. Garantin har gått ut. Hur mycket tror ni det kan gå på?

Beror på vad det är för dator men säg 1500-2000 kr för byte av en "standardpanel"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Beror på vad det är för dator men säg 1500-2000 kr för byte av en "standardpanel"

Okej jag har en Lenovo legion y540

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Okej jag har en Lenovo legion y540

https://www.laptopscreen.com/English/model/Lenovo/LEGION%20Y5...

Kanske tillkommer tull på det. Men typiskt så verkar det ju mycket enkelt att byta skärmen om de ger dig ett skamligt bud.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd

Okej jag tror jag köper en extern skärm istället. Kommer det gå att köra 144hz ifall jag köper en 144hz monitor? Jag har en mini displayport och en hdmi version 2.0

Permalänk
Medlem

Japp!

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd

Så hdmi 2.0 stödjer 144hz?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tror ni det räcker med att byta ut panelen? Eftersom jag får bild på den externa monitorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Simpan30:

Tror ni det räcker med att byta ut panelen? Eftersom jag får bild på den externa monitorn.

Om den är felsökt och du fått besked om att det beror på belysningen så borde det räcka.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Bestämt mig för att köpa en extern skärm istället. Alina skulle ta 3000kr + felsökning. Jag har ett uttag för mini displayport 1.4. Kommer det att funka att köra 1080p 144hz genom det ifall min laptop skärm är 144hz och min gaming skärm är 144hz?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Simpan30:

Bestämt mig för att köpa en extern skärm istället. Alina skulle ta 3000kr + felsökning. Jag har ett uttag för mini displayport 1.4. Kommer det att funka att köra 1080p 144hz genom det ifall min laptop skärm är 144hz och min gaming skärm är 144hz?

Kanske, laptopar är underliga saker där många har artificiella begränsningar på videoportar så man bör prova.

Visa signatur