Datorlegendaren Sir Clive Sinclair avliden

Permalänk
Melding Plague

Datorlegendaren Sir Clive Sinclair avliden

Den brittiske uppfinnaren spelade en stor roll i utvecklingen av hemdatorer med modeller likt Sinclair ZX80 och ZX Spectrum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Första datorn i familjen var ZX Spectrum. Attic Attack, who dares wins 2 och a day in the life, fortfarande kul spel att köra med emulator

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem


Minns min ZX Spectrum med bandare och kopplad till svartvita tv'n på 80 talet.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Blev med Spectrum så sent som 2018. Men jag minns när man satt och dreglade över alla coola spelbilder i datortidningar på 80-talet.

Det är något med neongrafiken på svart bakgrund som gör det för mig. Älskar min +2:a och körde igenom Rogue Trooper under semestern.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Tråkigt, han var ett riktigt orginal som man brukar säga. 81 år är väl ok ålder att kasta in handduken, han hann ju med en del. Jag har många frustrerande minnen från ZX81-tiden och dess 16 kB expanderade internminne. Det var ofta enklare att knappa in programmen manuellt från en utskrift än att försöka få bandspelaren att ladda in korrekt...

Permalänk
Medlem

Filmen "micro men" speglar den tiden bra på ett underhållande sätt.

Hatten av till dig Sir Clive Sinclair, känns som du var din tids Elon Musk faktiskt. Med dina el fordon och datorer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Oh yes. En kompis ZX Spectrum var första datorn jag kom i kontakt med. Vilket årtionde 80-talet var. Hoppet från en ZX till C64, PS/2, Nintendo och Amiga 500 osv.

Vilka minnen

Permalänk
Medlem

Hade en ZX81 som jag programmerade på när det begav sig, de där tangenterna kan jag ännu idag minnas känslan från. Tack för datorerna du skapade Sir Clive!

Permalänk
Medlem

Det var där min datorbana började, en Spectrum 48k, moddade den lite så man kunde koppla den till stereon och på så sätt sänka ljudet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att höra. Pionjär i att göra datorer tillgängliga för alla. Vila i frid!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hjälpsam

Vila i frid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot

Lite för ung men har tagit mig ikapp gällande dessa maskiner med hjälp av kloka människor på YT.

En viktig hörnsten för den framtid vi har just nu med så kallade personliga datorer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det var på den tiden man fick bygga datorer på riktigt (med lödkolven) och visst var det charmigt att skärmen slocknar när cpun räknar, tangentbordet på Spectrum var dock skituselt men 80-81 var faktisk ännu uslare än skituselt
Det var bara Philips G 7000 och Atari 400 som hade i närheten av lika usla tangentbord, traumatiska minnen. Det var en befrielse att få använda tangentbordet på en Commodore.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra. Min första dator var en ZX81. Har fortfarande kvar den. Den enda som jag har sparat efter alla datorer man haft.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk

Tråkigt med bortgången.

Jag minns ej datorerna när de såldes men i efterhand minns jag dem. Angående bygga datorer så går det fint idag med, det olika nivåer att lägga sig på. Alltifrån microdatoror, fpga kretsar, transistorer osv.

Permalänk
Medlem

Rest in peace legend.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Kan rekommendera denna om man vill lära sig om mer än bara datorerna han låg bakom

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vila i frid. Har sett de amerikanska utgåvorna från 8-bit guys dokumentär.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Filmen "micro men" speglar den tiden bra på ett underhållande sätt.

Kan rekommendera den även jag, finns på YouTube:

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag såg nyheten igår, verkligen trist :/

Min första dator blev just en ZX Spectrum 48K, som jag köpte julen 1983/84 på Em2 Data. Har kvar den än idag

Lärde mig programmera Basic och den datorn lade grunden för mitt datorintresse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja det var på den tiden man fick bygga datorer på riktigt (med lödkolven) och visst var det charmigt att skärmen slocknar när cpun räknar, tangentbordet på Spectrum var dock skituselt men 80-81 var faktisk ännu uslare än skituselt
Det var bara Philips G 7000 och Atari 400 som hade i närheten av lika usla tangentbord, traumatiska minnen. Det var en befrielse att få använda tangentbordet på en Commodore.

Håller med, kommit i kontakt med både Spectrum och Philips G7000 som var hemska. På den senare satt och gned på dess touchknappar för att skriva sitt namn på spelen. Bara det kunde ta en kvart 😤

64:an var ju som en dröm att skriva på i jämförelse.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kompisen hade en ZX Spectrum 48K och jag en C64 men jag tyckte alltid att Spectrumet var roligare och bättre på nåt sätt?!
Nu har jag en Spectrum själv (köptes för länge sedan) som används ibland
Vila i frid

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunix:

Kompisen hade en ZX Spectrum 48K och jag en C64 men jag tyckte alltid att Spectrumet var roligare och bättre på nåt sätt?!
Nu har jag en Spectrum själv (köptes för länge sedan) som används ibland
Vila i frid

Beror kanske på att de hade så dåligt tangentbord att de hittade på systemet med "snabbknappar" för att man inte skulle behöva skriva så mycket på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ZX80, ZX81 och ZX Spectrum var maskiner var byggda för att vara billiga maskiner. Jag gick själv min första dator när jag var 11 år, det var året var 83 och då en ZX81. En serier datorer som har lärt en hel generation som har lärt sej att programmera. ZX maskinerna hade även speciel sätt att skriva kommandom , skulle man skriva print, så tryckte man P som i print.

Sinclair var tidig ute med el drivna fordon som CV5. Den dator som han håller i handen på bilden är en Z88, en enklare bärbar dator som man bara kunde ordbehanlda på. Z88 kom ut efter Amstrand harde köpt Sinclarir LTD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Håller med, kommit i kontakt med både Spectrum och Philips G7000 som var hemska. På den senare satt och gned på dess touchknappar för att skriva sitt namn på spelen. Bara det kunde ta en kvart 😤

64:an var ju som en dröm att skriva på i jämförelse.

Men Spectrumen hade inte touch tangentbord utan gummi tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror kanske på att de hade så dåligt tangentbord att de hittade på systemet med "snabbknappar" för att man inte skulle behöva skriva så mycket på det.

RUN UN

varje gång man använde en spectrum istället för sin c64

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hade en zx 48k någon gång i mitten av åttiotalet.

LOAD ””

Var nog det som användes mest på den

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av klein:

Men Spectrumen hade inte touch tangentbord utan gummi tangenter.

Jo, jag skrev att det gällde den senare av dem som jag räknade upp, alltså Philipsen😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Minns en tid då "folk" klagade på billiga rubber beer mats (ZX Spectrum osv), platta TV behövdes inte, att Waferscale datorer (ivor Catt) var fantasier, och att C5 och andra ideer var helt idiotiska.

I denna tid så har vi Raspberry som smart billig lösning är en succe, ok inte platt CRT men tunn skall skärmen vara, Cebreras osv visar att det visst går idag med Waferscale bara man jobbar hårt, och Renault Twingy och senare skapelser visar ju att elmotor och batteri är stekhett.

Skall ta en öl ikväll till ditt minne - skönt att det finns ni som vågar bli utskrattade, framtiden visar att man kan ha verkligen mer rätt än andra förstår.

Mest roligt minne är när jag köpte bärbara Z88, 20 timmars drifttid på några ynka AA batterier, och fick mycket mer gjort med kalkyler och ordbehandling än man kunde på "riktiga" bärbara vid samma tid. Var smått kui o höra att chefer inom Apple då använde Z88 som anteckningshjälpmedel vid möten. Och bara viloläge och sedan direkt redo, redan på den tiden....

Korrigerade waferscale o la till om Z88
Permalänk
Medlem

VIF Sir!

Väntar med spänning på den upphottade ZX Spectrum Next v2

https://www.kickstarter.com/projects/spectrumnext/zx-spectrum...