Permalänk
Medlem

HP-pavilion TG01-2002no

Jag tittar på följande hp-pavilion stationär gaming dator:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Såg ut att vara prisvärd vad gäller komponenterna, dock är hp inte riktigt känd för sina gamingdatorer(vad jag vet).
Hur står sig processorn? Kan processorn vara en flaskhals vad gäller gaming prestanda? Är intels i5 10400f bättre än amd ryzen 7 5700g? Är det möjligt att bygga en egen dator med inköpta delar under rådande omständigheter? Hur mycket skulle man i sådana fall uppskattas tjäna?

förtydliga
Permalänk
Medlem

Du kan bygga en dator med 11400f eller 10400f för ca 13 med ett 3060 ti. De prestar ganska likvärdigt i spel och nej 5700G är ingen flaskhals.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Skrivet av Nicklidstrom:

Du kan bygga en dator med 11400f eller 10400f för ca 13 med ett 3060 ti. De prestar ganska likvärdigt i spel och nej 5700G är ingen flaskhals.

https://komponentkoll.se/bild/Xaeke.png

Kan det vara någon skillnad på delarna man får från en prebuilt och dem man får om man köper dem själv separat? Jag läste att företag kan ha egna tillverkade delar som är optimerade att fungera med särskilda andra delar. Går det att avgöra om det är sådana delar dem använder?

Permalänk
Medlem

Nja du kan utgå från att du får bättre grejer om du köper lösa delar. Den enda fördelen att köpa en prebuild är väl om den går sönder så har du garanti på hela burken och slipper leta felet själv. Ofta är det sämre kylning i prebuilds och no name produkter som man inte vet vilken kvalité de håller. Men den duger säkert väldigt bra för gemene man och om man inte har planerar på att uppgradera i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullerk:

Jag tittar på följande hp-pavilion stationär gaming dator:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Såg ut att vara prisvärd vad gäller komponenterna, dock är hp inte riktigt känd för sina gamingdatorer(vad jag vet).
Hur står sig processorn? Kan processorn vara en flaskhals vad gäller gaming prestanda? Är intels i5 10400f bättre än amd ryzen 7 5700g? Är det möjligt att bygga en egen dator med inköpta delar under rådande omständigheter? Hur mycket skulle man i sådana fall uppskattas tjäna?

En 5700G är en stark 8 kärning processor som lätt smiskar en 10400F som bara har 6 kärnor, 5700G är nära en 11700 i prestanda och har bättre inbyggd grafik.
En 10400F blir inte flaskhals i spel förrän du kommer upp i RTX3080 prestanda på grafikkkort i 1080p, högre upplösningar belastar grafikkortet i högre utsträckning än processorn.
Ja, det är möjligt att bygga en egen dator i dessa tider, men det är inte alls ett lika enkelt val.

Nackdelen med HP datorn är att det inte direkt går att trimma den, eller byta ut delar för uppgradering, men visst går det att byta GPU, RAM & lagring, men byte av det snålt tilltagna PSU't är tveksamt och byta av moderkort eller chassi är bara att glömma.

Annars är det en fin kontorsdator med ett grafikkort som kombo erbjudande.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Skrivet av Fenrisulvfan:

En 5700G är en stark 8 kärning processor som lätt smiskar en 10400F som bara har 6 kärnor, 5700G är nära en 11700 i prestanda och har bättre inbyggd grafik.
En 10400F blir inte flaskhals i spel förrän du kommer upp i RTX3080 prestanda på grafikkkort i 1080p, högre upplösningar belastar grafikkortet i högre utsträckning än processorn.
Ja, det är möjligt att bygga en egen dator i dessa tider, men det är inte alls ett lika enkelt val.

Nackdelen med HP datorn är att det inte direkt går att trimma den, eller byta ut delar för uppgradering, men visst går det att byta GPU, RAM & lagring, men byte av det snålt tilltagna PSU't är tveksamt och byta av moderkort eller chassi är bara att glömma.

Annars är det en fin kontorsdator med ett grafikkort som kombo erbjudande.

Jag undrade bara, hur vet du att det går att byta ram och gpu? Är det standard att man kan göra det? Om inte, finns det något i produktbeskrivningen som ger dig det intrycket? Är det något särskilt som gör att du tycker att det är en kontorsdator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullerk:

Jag undrade bara, hur vet du att det går att byta ram och gpu? Är det standard att man kan göra det? Om inte, finns det något i produktbeskrivningen som ger dig det intrycket?

Jag har inte sett någon dator som det inte går att göra det på och jag har sett klipp på folk som plockar isär HP-datorer.
Produktbeskrivningen pekar även på det då den säger att det finns 2 platser för RAM.
PCIE x16 porten är upptagen, där grafikkort brukar sitta.
Vilka GPU'er som går att sätta in kan dock vara mjukvarubegränsat av HP, men troligen inte.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

There is a review of very similar computer (identical design, little config deviations)

https://www.youtube.com/watch?v=4OZGmWZyhac

The most thing personally Im interested - the GPU here is LHR or "normal"?

Visa signatur

MB: ASUS ROG STRIX X570-I GAMING | CPU: AMD Ryzen 5 5900X | RAM: 32GB 3200mhz | GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC 24GB | SSD: WD BLACK SN850 NVMe SSD M.2 1TB | DSP: ASUS 32" ROG Swift PG329Q QHD IPS 175 Hz |