Extern 2.5" disk som Seagate portable kostar typ 700:-
kryptering om den är viktig sköter man med veracrypt - jag litar aldrig på inbyggda krypteringssystem då de historiskt sett har haft flertal 'planterade' svagheter och 'buggar' troligen i 'goverments intresse' av olika nationer.
om du inte tror mig kan jag leta fram 'papers' när man hackar olika WD 2.5" diskar med krypteringar som passport ultra mfl. och ibland är det väldigt uppenbart att det är avsiktliga buggar och rena bakvägshack som tex. snöpta slumtalsgeneratorer som inte ger så mycket slumptal och börja upprepa sig fort med samma värden igen och därmed knäcks fort av brute force...
För sällaninkoppling och långa liggetider så är SSD/NVMe-baserade externa diskar olämpliga - egentligen också att använda NTFS som filsystem om du inte en dag vill mötas av att windows inte känner igen disken - går bättre om du använder veracrypt direkt på disken (inte som filecontainer inne på disken - utan direkt formaterad som veracrypt).
Det beror på att NTFS är känslig och har ett par 'grundbultar' som sektorer som det alltid skrivs sist på (en tidsstämpel uppdateras och dirtyflaggan tas bort) när volymen avmonteras och gör väldigt ont om de går sönder vilket är lite rysk roulette när det sker på extern media och beroende på vad för SATA/USB-chip som används (WD-books gamla externa diskar kunde ibland skiva sagda sektorer med slump om avstängningskommandot kommer för tidigt efter de sista två sektorernas skrivning) - med ont så menas det att du förlorar alla filer permanent och extremt svårt att datarädda ut filerna i oskadat skick.
En sak till, alla externa USB-diskar av snurrtyp från samtliga märken är av SMR-typ - går inte att hitta något annat idag om man inte siktar på 3.5" diskar som är minst 10 TB och större (somliga 8TB finns också utan - men är inte lätt att veta...).
nu kör du Windows och inte annan OS gissar jag - men om linux så rekommenderar jag att att använda BTRFS som filsystem på extern media - inte bara för att det är stryktåligt vid glapp i kabel, strömavbrott etc. under full skrivande - utan också att det går att göra snapshot enkelt (och i Read only) tex inför varje ny backup och den vägen kan skapa generationer för dina backupper - dvs.- blir inte av med den gamla för att du gör en ny, och för det 3' - den fungerar väl mot SMR-diskar medans NTFS är bland det sämsta valet av alla i filystemväg när man har SMR-diskar