Gameball Standard är ergonomisk styrkula för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det tar ett tag i början att vänja sig och man kan få lite ont i tummen i början men det går över.

Det är just det som gör mig skeptisk. Hur kan det vara mer ergonomiskt om det gör ont? Om jag tvingar mig själv att använda trackball fast det gör ont, hur vet jag att jag inte skapar bestående påfrestningsskador i tummen/handen? Det känns som det naturliga är att använda det som inte gör ont vilket i mitt fall är en vanlig mus (G502).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är just det som gör mig skeptisk. Hur kan det vara mer ergonomiskt om det gör ont? Om jag tvingar mig själv att använda trackball fast det gör ont, hur vet jag att jag inte skapar bestående påfrestningsskador i tummen/handen? Det känns som det naturliga är att använda det som inte gör ont vilket i mitt fall är en vanlig mus (G502).

Nej jag förstår inte heller tumstyrda (logitech mx ergo osv) styrkulor. Med en fingeropererad som är kilformad/sluttande, inåttryckande tumknappar, stor kula och hög känslighet är det som att vila handen i en bekväm position och det ger praktiskt ingen belastning på tumme, hand eller handled.

Lite synd att t.ex. Logitech inte gett sig in på marknaden med en "ordentlig" trackball: högerhänt, fingeropererad och scrollhjul.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en Logitech trackball i nästan 20år nu. Använder den till slösurf och jobb, allt som inte kräver precision. Sparar min handled till gaming och växlar då över till en bra mus. Det är mitt upplägg iaf, omväxling är aldrig fel!

Permalänk
Medlem

Kör en kensington slimblade sedan min i7 920 eller nåt sånt, den är nog 13 år kan jag tro.

Bytt brytare i den ett par gånger, börjar bli dags för en ny då det är lite väl mycket friktion mellan kula och keramiska kulorna numera.

Fungerar fint att spela tex World of Warships med, det mesta går även FPS men nån världsmästare blir man ju inte i CS med den precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njosef:

Nej jag förstår inte heller tumstyrda (logitech mx ergo osv) styrkulor. Med en fingeropererad som är kilformad/sluttande, inåttryckande tumknappar, stor kula och hög känslighet är det som att vila handen i en bekväm position och det ger praktiskt ingen belastning på tumme, hand eller handled.

Lite synd att t.ex. Logitech inte gett sig in på marknaden med en "ordentlig" trackball: högerhänt, fingeropererad och scrollhjul.

Logitech sålde Trackman Marble FX för si sår 20 år sen som lär vara den bästa trackballen som producerats. Tråkigt nog så krockade den med något patent och togs ur produktion.

Permalänk

Behöver något sånthär för min racing/flightsim rig, men den känns dyr för en trackball? vad är det som motiverar priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Ta ur kulan och skrapa rent kontaktytorna med en pinsett. *nostalgitripp*

Pinsett, nä med pekfingernageln va det ju.
Amiga 500 musen va notorisk att gå över till "puckelpist"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Har en Logitech MX Ergo till alla datorer, och en mus brevid att spela med.
Men vardagsbruk, styrkula.
Hade tidigare versioner innan den också.
Men jag kör desktop comfort laser också för det mest ; )

Har dock en tendens att alternera tangentbord med jämna mellanrum.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Pinsett, nä med pekfingernageln va det ju.
Amiga 500 musen va notorisk att gå över till "puckelpist"

Haha jag antar art jag var lite mer kreativ än du då. Pinsett npdde man böttre med. Men absolut, nageln användes i nödfall jag mins att jag ofta öppnade musen öndp för att säkerställa att den inte var smuttsig för den körde inte alltid rakt ändå haha

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commodore64:

men den känns dyr för en trackball? vad är det som motiverar priset?

*Den har RGB-belysning (delvis ironi men tyvärr kanske tyvärr det ligger något i det fortfarande)
*Den har spel-nisch, inga andra trackballs hävdar att de är utformade för just spel (jaja det finns arkad-trackballs men det är något annat).
*Den har många features för att vara trackball. Många knappar och den är först med touch-scroll vad jag vet, och dessutom både horisontellt och vertikalt.
*Trackballs överlag är väldigt nischade produkter ("entusiast"), och därför dyra. Kollar man på de vanliga och "billiga" så har de mycket mindre features: Kensington Orbit Scroll (har scroll men bara två knappar) och Logitech Marble (fyra knappar men ingen scroll).
*Trackballs har fler och känsligare komponenter (lager som måste vara "perfekt" helst) än möss, och tillsammans med lägre volym så påverkar det.
*Om Microsotft/Logitech återlanserade och uppdaterade sina klassiker till ett vettigt pris skulle det sätta press på marknaden.
*Ett häftigt feature kan tillkomma om de gör drivrutinerna open surce (det har utlovats i framtiden), så att man bland annat kan lagra inställningarna direkt i enheten. Min beräkning är att minst 92% av alla trackball-entusiaster är någon typ av utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är just det som gör mig skeptisk. Hur kan det vara mer ergonomiskt om det gör ont? Om jag tvingar mig själv att använda trackball fast det gör ont, hur vet jag att jag inte skapar bestående påfrestningsskador i tummen/handen? Det känns som det naturliga är att använda det som inte gör ont vilket i mitt fall är en vanlig mus (G502).

För min del var det framförallt "tummuskeln" dvs muskeln som sitter i handflatan nedanför tummen som gjorde ont. Jag tänker att det helt enkelt är en muskel som inte är van att jobba på det sättet och man får lite träningsvärk i den. Samma sak som att man får träningsvärk i övrigt men det är ändå bra för dig. Jag hade inte heller ont av en vanlig mus i många år men efter ett tag började axeln att göra ont då jag spände den på ett onaturligt sätt under lång tid.
I mitt fall hade jag som sagt ont ett kort tag efter att jag började. Jag har använt trackball i flera år utan att känna något alls i tummen.

Permalänk
Medlem

För en femhundring hade jag testat den. Ibland får jag ont i handleden och armbågen samtidigt och tvingas använda min ergonomiska mus men den är bra att kass är ändå. Det hade vart nice att ha armen helt stilla i en annan vinkel.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077