CPU Hög temp?
Hej på er. Har 2 frågor som jag skulle behöva ha lite hjälp med.
Sitter på en dator som är ca 4 månader gammal.
Chassi: Chieftec Scorpion II Gaming
PSU: Corsair TX 850M Gold
Moderkort MSI MPG x570 Gaming plus
CPU: AMD Ryzen 5600X
Cpu kylare: MSI Mag Core Liquid 240R
Ram: Corsair vengeance RGB Pro DDR4 3600Mhz 32 GB
GPU: Sapphire 5700
Satt igår och spelade Tibia med enbart Tibia samt discord uppe, Steam körandes i bakgrunden. Brukar normalt sett ha en hel del flikar, stream etc uppe samtidigt fördelat på 2 skärmar. Helt utan förvarning kraschade datorn. Startade igång den direkt och då hann jag precis logga in på Windows innan den dog igen. Jag väntade ca 2 minuter då jag direkt misstänkte att CPUn var överhettad. Kommer in och märker att CPU var ca 50 grader med bara MSI Dragon center aktivt. Direkt när jag startar Chrome går tempen upp till 75-80. Anser att det är ganska högt. När jag köpte datorn var jag intresserad av maxtemp etc, så laddade ned ett stresstest och kollade temp i full load, hamnade då på ish 53 vid max. Har därefter inte ändrat någon inställning eller varit i BIOS och kollat runt.
Här till mina 2 frågor. Tänkte att kylpastan var ett problem då vi inte alls använde mycket när vi byggde ihop datorn. Gjorde rent och bytte ut kylpastan idag och kollar då temp vid bara vanligt Chrome användande, ligger på 72-75 så tappat några grader. Min kylare har RGB som skall lysa, men efter rengöring och montering har den slutat lysa (snurrar dock fortfarande).
Har jag fel i att min temp är alldeles för hög för vad en ny dator skall ligga på?
Fråga 2:

Hoppas bilden går att se. Kollade upp max RPM för CPU kylaren, den har som tak 2000 RPM. Min ligger stadigt på 1973 konstant. Oavsett load. Missar jag något? Är det något som inte är inkopplat rätt? Skall SYS fan1/CHIPSET Fan ligga på 0 RPM?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
MVH
Philip