Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vattenkyld skrivbords-PC & Server

Halloj forumet!
Under sommaren har jag funderat mycket på att göra ett litet skrivbordsbygge till min nya lägenhet. Jag visste precis vilket skrivbord jag använda, ett IKEA Hemnes, men klurade med lite olika designval gällande luftflöde och custom loop. Anledningen till att det blev det skrivbordet var för att jag inte är någon proffsbyggare utan mest ville skapa något funktionellt som ändå ser skapligt ut, och denna hade mycket plats, vilket gjorde det vad jag tror mycket lättare, men även i detta format stötte jag på mina problem, varav något fick leda till en kompromiss.

Trots små kompromisser är jag själv oerhört nöjd med resultatet!

Jag tänkte dela med mig lite av resultatet, processen och lite lärdomar som kan vara hjälpsamma ifall ni själva vill göra något liknande.

Bygglogg:

2021-10-03
Inköp av skrivbordet!
Åkte först ner till Huddinge för att titta på ett, men det visar sig att skicket är riktigt risigt och säljaren inte kan tänka sig att vara flexibel med priset på 1600kr. Besviket åker jag därifrån. På vägen hemåt med tidspressen av att jag bara har bilen den dagen med hjälp av mina föräldrar runt flytten får jag ett meddelande från en annan säljare som jag skrivit till tidigare under dagen. Säljaren säger att köparen som skrev tidigare hade backat ur och det är mitt om jag vill ha det! Tack och bock, åker till Spånga, träffar en fantastiskt trevlig familj som är varma i välkomnandet. 500kr vill de ha för bordet. Taget!
Förnöjt åker jag hemåt och smider vidare på planerna över hur det ska se ut.

2021-10-04
Lån av verktyg
Är på besök hos en god vän som då åkt "hemhem" till hans mor och 4 hundar. En mysig kväll och det visar sig att min väns mor har i princip en träslöjdssal i källaren. Bingo! Som ett barn i en godisbutik plockar jag verktyg tills jag har en väska som inte är särskilt bekväm att bära. Sedan att såghandtaget sticker ut kanske inte ser så bra ut på bussresan hem. Det visar sig dock att hans mor behöver verktygen igen den 7e på eftermiddagen. Så med en fruktansvärd eld i baken kommer jag till verket.

2021-10-05
Bauhausbesök
Vid 19:20 kommer jag till Bauhaus, de stänger 20. Panik. Yrar runt som en huvudlös höna bland de otaliga gångarna och plockar på mig vinkeljärn, skruv, trä (4,2m lång planka), måttband, insidogängade (?) skruvar för M4 skruv, monteringsjärn. Men i min förvirring råkar jag spendera 40 minuter ganska fort. Det visar sig att min plan att få gå igenom butiken tills 20 och sedan såga utanför går i kras. De tar ju in verktygen när de stänger. Så långt tänkte jag inte. Det är lite knepigt att få med sig 4,2m planka på cykeln, så jag bestämmer mig för att komma tillbaks morgonen efter.

2021-10-06
Bauhausbesök #2
Stiger upp 06:30 och trampar genom regnet till Bauhaus för att hinna köpa trä och såga det innan jobbet kl 09. Det går relativt smärtfritt men det tar av någon anledning lite längre tid än jag räknade med så med nöd och näppe hinner jag få till alla bitar, cykla hem och sedan duscha och slänga mig på tunnelbanan till jobbet i tid. Det var dock fördelaktigt att ta detta andra besök för det gjorde även att jag faktiskt valde bort en planka och klarade mig på den enstaka 4,2m plankan som jag sågade till i bitar om 53,7cm och 69,1cm.

2021-10-06
Byggstart
Sätter in mina plankor där de ska sitta. Självklart har jag ju sågat fel och i princip varenda bit är typ 2-3mm för långa, så de går inte in. Frenetiskt får jag jobba med rasp. Sedan inser jag att det tar kortare tid att såga bort de extra millimeterna. Men sedan är det kväll och jag tänker att jag inte kan stå och såga i min lägenhet och hålla grannarna vakna, det är en dag imorrn å. Tar och deliddar min 8700k så länge.

2021-10-07
Bitar ska på plats!!
Med den överhängande tidspressen, återigen, av att jag ska lämna tillbaks verktygen denna dag flexar jag på jobbet och använder nästan hela dagen till att snickra.

Jag börjar med det lättaste, att fixa upphängningen för skärmen. Sätter i två långa skruvar från vardera sida i plankan, eftersom påbyggnadsdelen till skrivbordet har en väldigt tunn skiva baktill, typ papper, så att hänga upp en skärm i den känns väldigt osäkert. Det visar sig att jag gjort ett dåligt jobb med sågandet och plankan blir lite sne. Så jag tar och sågar till två bitar som kan sitta på sidorna och täcka både sneheten och träfärgen, eftersom sidorna skulle synas lite grann. Utan större problem får jag upp armen, blir ju fint det här!

Gör ett stort hål i skivan för att sticka upp mikrofonarmen genom. Den där borren visar sig vara instabil, eller så var det mina armar som var det. Den flyger ur mina händer en gång och den stora borren går rakt nedåt och fastnar. Som tur var så låg en träskiva under, lite av en slump, och det var alltså den skivan som fick ta smällen, mitt golv hade verkligen inte uppskattat det ifall skivan inte var där. Sätter fast en liten skiva på undersidan som man kan fästa mikrofonarmen på, svårare än det kanske låter att få den rak, tyckte jag i alla fall. Men efter lite om och men löste jag det genom att använda vinkeljärn först för att säkerställa att den blev rak. Jag hade däremot inte lämpliga skruvar för att få dem att sitta hårt så när den väl var rak med vinkeljärnen så kunde jag borra och skruva in längre skruvar från baksidan av bordet för stabilitet.

Jag ska göra hål i både bakskivan av skrivbordet och bottenskivan. Det visar sig vara fruktansvärt jobbigt att göra med en liten handsticksåg. I retrospekt skulle jag nog hyrt en riktig sticksåg. Istället gjorde jag stora hål med borr vid hörnen och jobbade därifrån. Det visade sig gå väldigt mycket fortare med fogsvansen när man väl kommit in tillräckligt långt.

Plankorna ska nu in i lådan. Monterar vinkeljärnen, ritar utifrån moderkortens hål vart mina "stand-offs" ska sitta. Det är de skruvarna med interna gängor. Tycker det går jättebra. Mer om det senare.

In med radiatorerna, använder monteringsjärn på rulle för att fästa dem. Lite synd var det att det inte fanns något bättre alternativ till sådan på rulle. Hålen satt inte optimalt och den är ju lite böjbar, men det gick bra och radiatorerna sitter stabilt. 2st 360mm, mums, kylning.

Nu lämnar jag tillbaks verktygen, hoppas jag inte glömt något!

In med moderkort med vattenblock monterade. Fan. Stand-offsen har ju blivit fel. Det går inte att få in alla skruvar. Inser att jag borde tänkt lite annorlunda när jag gjorde stand-offsen. Borde ritat ut hålen på ett papper, tejpat fast det och borrat utifrån det. Nu blev det istället att pilla igenom en blyertspenna genom hålen på moderkorten och då blev det antagligen liite snett, som i kombination med typ 8 hål blir lite problematiskt. Men, det är ingen katastrof, stand-offsen sitter väldigt stabilt och även med 4 skruvar på ATX-moderkortet och 3st på ITX-moderkortet. Men lite tråkigt.

På med vattenkylning. I samma veva som jag gjorde stand-offsen fixade jag även montering för pump/res. Mina fingrar blöder. Köp inte 10/16-slang. Det verkar vara mycket lättare med tunnare, 10/13. Jag köpte begagnat så jag kanske inte hade så mycket val, men jäklar vad knepigt det kan vara att få fittingsen att gänga korrekt med så tjock slang. Men med lite tålamod och andningsövningar löste jag det till slut.

Jag glömde att fixa någon monteringsanordning för grafikkortet så ett antal gånger när jag satte på slang där så flög det ut från sockeln. Smått oroväckande men nu har det inte rört på sig...

Vattenkylningen är kopplad till servern, så den står och tuggar 24/7. Hade först tänkt mig att jag skulle styra fläktar/pump genom att följa temperaturen på en sensor som jag har satt in i loopen. Men jag måste ha kollat på fel manual, för nu hittar jag ingen sådan port på det moderkortet... Detta skapade även ett litet problem. Jag trodde ju som nämnt att det fanns en sådan port på moderkortet. Den enda 2-pins kontakten jag hittade på moderkortet tog jag och stoppade in sensorn i. När jag skulle köra igång servern startar den inte. Panik igen. Testar nätagget själv, moderkortet lyser så det verkar få ström. Men det händer ingenting alls när jag fulkopplar starten med pins på moderkort. Sedan börjar jag tvivla på min förmåga att fulkoppla och rycker en frontpanel från ett chassi, lite för att få power-led också. Fungerar fortfarande inte. Sedan börjar jag tänka att jag tar och plockar ur lite grejer för att se vad det är som orsakar det. Det visar sig att jag har kopplat temperatursensorn till CMOS-reset pinnarna. Då får man inte starta datorn. Tog ut den och vips så fungerar den.

Glöm inte att koppla in din power-knapp innan du bygger in pinsen, bara ett tips.

Ännu ett problem. Jag hade räknat med att båda radiatorernas ytterdimensioner var lika, men så var det inte. Eftersom jag inte orkade förstora hålet i bottenskivan tog jag den tjocka radiatorn baktill istället. Det gjorde att det inte gick att ha båda fläktarna i samtidigt som är närmst hörnet. Lite dåligt planerat av mig, men jag tänker att det inte är hela världen, nu har jag 3 fläktar på den bakre radiatorn som utblås och 2 inblås på den undre radiatorn. På de 3 fläktarna i baken har jag satt en Low Noise Adapter från Noctua som drar ner varvtalet lite grann, så jag tänker att det blir lite mer balanserat luftflöde på det sättet, istället för att man ska dra in damm från alla håll.

Efter lite dammsugning och rengöring blev det till att fixa kabeldragning, sätta på skärmen, in med högtalare och allt sånt skoj. Min router passade jag på att slänga in där också. Tänkte dock snart göra min egen pfsense-router i en VM på servern, kan bli coolt.

Glömde borra ett hål för min power-knapp. Ska försöka få tag i en borr snart igen.

Ska bli kul att höra vad ni tycker!
Jag har säkert glömt att nämna något, bara att ställa frågor om ni undrar över något specifikt. Slänger upp en drös bilder.

Komponenter:
Maximus Z390 Formula
8700k
16GB 3600MHz RAM
1080TI
1TB 970 EVO

Z170I Gaming Pro
6600k
16GB 2133MHz RAM
480GB SSD
1TB HDD (Ska nog uppgraderas till två 8TB diskar från WD, de ska vara tysta, denna låter lite)

2st 360mm radiatorer från EK
10/16 Tubing och fittings
5st Noctua A12x25
Pump/res EK

Besök galleriet här